Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
krentebol

krentebol

10-04-2013 om 15:54

Puber en peuterfeestje

Opvoedingsprobleem.....in onze familie worden de verjaardagen van de kinderen voor de familie apart gevierd.Gewoon thuis ,hapje drankje ,niets bijzonders. Kinderfeestje wordt apart gegeven.Mijn kinderen gaan altijd mee,zelf vinden ze het ook fijn dat de familie langskomt,dus ga je andersom ook mee.Absoluut nooit een probleem geweest.Maar nu,1 van de familieleden doet het anders en geeft een feestje.Kaartje hebben we al ontvangen,het is in een zaaltje,met thema,speeltuintje erbij enz enz.Vorig jaar was het ook net zo,toen ging mijn puber nog mee.Nu weet hij wat hem te wachten staat en hij weigert mee te gaan.Hij voelt zich te groot voor een peuterfeestje.Komt met allerlei puber-argumenten.Ik vind zelf dat hij gewoon mee moet gaan.Hij kan bij ons blijven zitten,hij hoeft niet de speeltuin in te gaan.
Het vervelende is,wij hebben afgelopen jaren 2 keer een feest gegeven,1 was een examanefeest voor onze dochter,ander feest van ons zelf,daar waren hun niet bij aanwezig.Dat gebruikt mijn zoon nu tegen me.Op verjaardagen zijn ze er soms wel ,soms niet.Ik maak daar zelf geen probleem van.Alleen het "als je zelf wilt dat er mensen op je verjaardag komen,hoor je zelf ook te gaan",wordt nu omgedraaid door hem en tegen me gebruikt.Hoe los ik dit op???Probleem is dat voor het familielid de verjaardag van haar kindje dus wel heel erg belangrijk is,ze is er maanden van te voren mee bezig!Daarom wil ik graag dat zoon meegaat.Ik wil hem ook niet leren dat omdat hun niet komen ,hij dat ook niet hoeft te doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

10-04-2013 om 16:09

Mwoahh

Ik weet niet hoe oud de puber wordt, hoe lang het duurt en hoe ver weg het is maar ik denk wel dat je je moet realiseren dat je in een best unieke situatie zit dat iedereen blijkbaar altijd maar komt. Hier woont de familie gewoon best ver weg en komen ze niet altijd en mijn schoonzus met oudere kinderen komt zelden met alle pubers tegelijk (nu zijn er zelfs al twee getrouwd maar ik heb het over de periode ervoor).

Mijn puber zou niet hoeven, zeker niet als er niet meer pubers van zijn leeftijd zijn. Dat heeft niet zo heel veel meer te maken met 'jij wilt toch ook dat er mensen komen op jouw verjaardag' want dat wordt ook wel wat minder belangrijk als ze ouder worden. Verder zul je zien dat die peuters van nu ook niet meer meegaan als ze puber zijn want dan zijn jouw kinderen al het huis uit.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-04-2013 om 16:23

Ik snap hem wel

Ik zou ook niet op een peuterfeestje in een speeltuin willen zitten. Als familielid het anders wil is dat prima maar ik kan me voorstellen dat er meer afhakers zijn. Een zaaltje, uitnodigingen.... Wat is het volgende? Een band als het kind 4 wordt, circus afhuren met verplichte act voor elk familielid als ze 5 wordt, schoonheidssalon als ze 6 wordt? Het leuke van een saai familiefeestje is toch juist dat je het feestvarken kunt feliciteren en je de familie weer eens ziet?

Rosa van der Zanden, met grondige hekel aan overgestructureerde feestjes.

Annet

Annet

10-04-2013 om 16:24

Heel normaal

Het is heel normaal als een puber niet meer meewil. Datis bij mijn neefjes ook zo gegaan en mijn oudste gaat alleen mee als ze niets beters te doen heeft.
Ik denk dat de peuterouders het best begrijpen

Yta Chalne

Yta Chalne

10-04-2013 om 17:42

Niet

Als puber een goede band heeft met peuter/ tante dan is dat een goede reden om mee te gaan, maar anders lijkt het me echt onzin. Pubers gaan nu eenmaal niet overal mee naar toe, en dwingen om mee te gaan zou ik beperken tot echt Heel Belangrijke dingen als het vijftigjarig huwelijksfeest van opa en oma.

Ook al niet...

Mijn 14 jarige zoon gaat mee naar enkele verjaardagen en sommige verplichtingen met de feestdagen. Bij een peuterfeestje hoeft hij niet verplicht mee. Als er een bijzonder goede band met de tante is vind ik het wel leuk als hij even belt om ze te feliciteren.

Zeker de oudste?

Puberzoon is zeker het 'oudste kind' van de nichtjes en neefjes?? Hier net zo....En hoewel oudste puberteit al uit is en doorgaans zeer bereid is om jonge nichtjes en neefjes blij te maken met een bezoek van 'grote nicht' zijn er ook hier situaties geweest waarbij ik in de rest van de familie enig onbegrip/teleurstelling verwachtte. Maar het is niet anders...pubers krijgen hun eigen leven...en in dat leven is (vaak) minder aandacht voor nichtjes en neefjes en ooms en tante's. En nu 'hoort' puber nog bij jullie dus is het vanuit jullie positie logisch dat hij mee gaat. Het is je broer/zus toch. Maar vanuit pubers positie? Hoe vaak zie jij je nichten/neven? Ga jij naar elke verjaardag van hun? En je oom's/tante's? Zelfs ik die toch erg familie-achtig ben aangelegd en maar een handjevol nichten/neven/ooms en tantes heb zie je misschien 1 keer per jaar....Het ontbreekt ons gewoon aan tijd. En 'vroeger' zagen we elkaar toch écht meerdere keren per jaar en zeker met alle feestdagen. Maar je krijgt meer en meer je eigen leven en daarin krijg je andere verplichtingen naar je schoonfamilie en je eigen kinderen en vrienden etc.etc. en dat familiegedoe waar je ooit bijhoorde maakt dan plaats voor dát. Zo is het ook voor puber. Hij krijgt z'n eigen leven. Daarin is plek voor zijn eigen broers/zussen en nog wat vrienden en langzamerhand bouwt dat uit. Nu kan hij nog half/half mee doen in jouw familie en je man's familie omdat hij nog maar op de drempel staat van dat eigen leven. Maar 'verplicht' nee hoor. Dat moet je langzamerhand los laten.
Hier hetzelfde met oudste. En die heeft ondertussen al best het nodige niet nagekomen. Als enige van alle nichtjes en neefjes. Maar dat is simpel verklaarbaar. De 'rest' is allemaal onder de 14 jaar en zij is al 19. Zij heeft al een groot deel 'eigen leven' naast haar leven hier thuis en soms andere 'verplichtingen' of moet werken of is doodmoe van een drukke week of andere talloze mogelijke redenen. En als je doodmoe bent of voor je examen moet blokken vindt ik dat een prima reden om niet te gaan. Mits je wél enige aandacht schenkt aan die verjaardag (bellen of kaartje) en ook open staat voor een eventuele volgende keer om dan wél te gaan. Over het algemeen vindt oudste de prioriteit van wél gaan iets hóger als ze de keer ervoor ook al niet geweest is. Ondertussen is mijn familie eraan gewend geraakt dat ze niet áltijd meer mee komt. Tsja dat is jammer en voorlopig is ze de enige (omdat ze ook de enige is die al ouder is), maar aan de andere kant rijd ze wel met vriendje even langs mijn broer zomaar onverwachts voor de gezelligheid omdat ze er toevallig in de buurt zijn en omdat ze op de verjaardag van diens 6-jarige niet konden (met klein kado natuurlijk). Dat is ook leuk. Het is dus niet gezegd dat als hij niet mee gaat deze keer dat hij nooit meer mee wil of er niet wat anders voor in de plaats komt.
Ik vind ook dat je wat dit betreft best kan opkomen voor je puberzoon. Hij wil niet, vindt andere dingen belangrijker, krijgt z'n eigen leven. Maak dat aan je familie maar duidelijk. En het went vanzelf. En als hun kinderen ouder zijn gebeurd hetzelfde.
groeten albana

mari39

mari39

11-04-2013 om 09:46

Kan me helemaal voorstellen

dat puberzoon daar geen zin in heeft. onze zoon is nog geen puber, maar vindt het nu al niet leuk meer om naar verjaardagen te gaan waar hij de enige niet-kleuter is (hij is bijna 11). Hij moet nog wel mee, want ik vind het te ver en te lang voor hem om alleen te blijven. Maar ik snap het wel: niemand met wie hij iets heeft, en ook de volwassenen zijn meer met de kleintjes bezig dan met hem. Ik neem dan vaak een spel mee of zo, wat wij kunnen doen. Ik denk ook niet dat je kunt verwachten dat "bij jullie blijven zitten" wel leuk is voor hem.
En je zult zien, als de andere kinderen in de puberteit raken, zullen zij ook steeds minder vaak meekomen. je zoon is de eerste van het stel, ik zou hem verontschuldigen, hem een kaartje laten sturen (vinden peuters ook heel leuk om post te ontvangen!) en volgende keer zie je wel weer.

Bellefleur

Bellefleur

11-04-2013 om 11:15

Heel gezond

Dat hij voor zichzelf kiest. Er is niemand van zijn categorie: peuters en volwassenen. Hij moet bij jullie blijven zitten, maar heeft daar zelf helemaal niets aan. In het geval dat de uitndodigende partij het niet begrijpt, zou je het argument van 'huiswerk gaat voor' in de strijd kunnen gooien.

krentebol

krentebol

11-04-2013 om 12:06

Okee

Ik dacht dat juist in de pubertijd het belangrijk was dat je kind leert dat het leven niet alleen om hunzelf draait.Dat je soms iets moet doen wat je zelf niet zo leuk vind,maar dat je dat doet om een ander een plezier te doen.Ook al is het feestje niet leuk,voor familielid is een verjaardag erg belangrijk,dat blijkt wel uit de manier hoe ze het viert.Zij gaat het wel belangrijk vinden dat hij komt.Maar andersom is dat gevoel er niet.En juist daardoor wil ik misschien wel dat mijn zoon dit wel leert.Hij reageert nu zoals zij reageert.IK heb geen zin in dat feestje dus IK ga niet.Zij komt ook niet op ons feestje,dus IK hoef ook niet.Ik wil juist niet dat mijn zoon zo reageert.Aan de andere kant ben ik het helemaal met jullie eens.Zoon is 13 en juist op een leeftijd dat hij zich schaamt dat hij op een peuterfeestje moet zitten.

Sawo

Sawo

11-04-2013 om 12:47

Mee eens

Hoi krentebol

Ze moeten soms ook leren dat het belangrijk is dat niet alles om hen draait maar dit kan je het beste bewaren voor belangrijkere zaken zoals opas en omas en bruiloften.
Dit klinkt echt naar opzitten en pootjes geven. Wie wordt daar beter van? De moeder in kwestie zou het druk genoeg hebben om zich daar nu druk over te maken.
En je kan inderdaad beter het geen zin argument gebruiken maar huiswerk of sportwedstrijd.

Maylise

Maylise

11-04-2013 om 13:17

Krentebol

Ik ben het met je eens dat het belangrijk is om iets voor een ander over te hebben.
Echter in dit geval zet ik daar zo mijn vraagtekens bij of het wel zo belangrijk is.
Heeft je zoon een hechte persoonlijke band met zijn kleine neefje/nichtje? Heeft je zoon een zeer goede band met zijn tante/oom? Zal het nichtje/neefje je zoon heel erg missen als hij niet komt?
Dat zijn alle drie redenen om je zoon inderdaad wel te laten gaan.

Echter uit je berichtje krijg ik het idee dat dit een vrij groot feestje zal zijn en dat er al veel mensen komen. Zal het iets uitmaken voor neefje/nichtje als je zoon niet aanwezig is?

Ik snap best dat hij geen zin heeft. Er is ook niks aan als er geen leeftijdsgenootjes zijn. Daarnaast is het ook nog een thema feestje voor peuters, voorwaar niet de meest leuke en spannende onderneming.

Ik zou vinden dat hij zich daar over heen zou moeten zetten en wel gaan als zijn aanwezigheid echt iets toe zou voegen voor de jarige of desnoods voor de ouders van de jarige.

Als dat niet het geval is en hij gewoon dient als opvulling van de zaal en om het familie plaatje compleet te maken maar dat het niet gaat om je zoon persoonlijk dat vind ik het in dit geval niet geheel onterecht dat je zoon gewoon niet gaat.

Hij kan dan natuurlijk wel een kaartje sturen of via jullie een kaartje meegeven of als ze vlak bij wonen de week daarna even langsgaan om alsnog te feliciteren.

liora

liora

11-04-2013 om 16:05

Lekker thuis laten

Mijn zoon ging laatst ook niet mee naar een verjaardag, en die was nog wel op een half uur rijden van ons huis! Hij wilde echt niet mee, was toen 9,5.

Ik zou het zelf helemaal niet leuk vinden als ik een feestje geef als er allemaal pubers zitten die er niet willen zijn.

Dat leer je volgensmij jonger krentenbol

volgens mij leer je als je geen kleuter meer bent dat niet het hele leven om jou draait en dat je wel eens dingen moet doen die je minder leuk bent.
En als je puber bent dan mag je dat tijdelijk weer even vergeten, je bent aan het uitvinden wie je bent, en darbij ben je zelf het centrum van je wereld. Je gaat ontdekken wat je wel en niet wil, en hoe je dat aanpakt.

Dat een puber van 13 niet naar een übergeorganiseerde peutercelebratie in een speeltuin met zaaltje wil vind ik vrij logisch, zeker als er weinig peers zijn. Hij is groot, gun hem wat verantwoordelijkheid en laat hem thuis. Als ik de keuze had zou ik als al-lang-geen-puber meer ook liever thuis blijven, sluit me bij Rosa aan.

1 keer hoeft niet altijd te zijn

Op zich ben ik het met je eens dat hij moet leren dat niet altijd alles om hem draait, maar ik denk net als dirksmama dat je dat al jonger leert. Dat dat er al 'in 'moet zitten. En ik mag aannemen dat dit niet het enige 'verplichte-feestje' is, toch? Spreek af dat hij de volgende/een-na volgende of die van opa/oma wél mee gaat. Vindt hij w.s. ook niets aan...maar is daar w.s. wat makkelijker voor te porren als de andere feestjes worden overgeslagen.
En als laatste denk ik dat het leren nu nog doorgaat in de vorm van 'het goede voorbeeld geven'. Jullie dus....Tenminste ik heb ook niet altijd zin in die verplichtingen...en laat dat dan heus wel merken (thuis). Dat zien ze ook...en er is dan geen puber hier die zegt dat ik dan maar thuis moet blijven. Pas geleden nog met enige tegenzin staan zweten in de massa aan de rand van zwembad voor afzwemmend nichtje(nummer zoveel), die per sé wilde dat ik daarnaar kwam kijken. Daar had ik écht geen zin in. Zeker niet omdat het toen ook nog droog en lekker weer was (de énige dag tot dan toe!). Op mijn gemopper kreeg ik van pubers alleen maar opmerkingen van: "Ja,ja mam, dat hoort er nu eenmaal bij.." en dat het 'zielig' was voor nichtje als ik verstek zou laten gaan...zelfs dat ik dát niet kon 'maken'. Dus ze weten het héél goed. Oudste is al over de 'ikke-ikke-ikke'-fase' heen en dat merk je met familiebezoek ook. Nu alleen jongste dus nog door die puberteit heenslepen.
groeten albana

krentebol

krentebol

12-04-2013 om 12:02

Jullie hebben gelijk

Maylise,dat ook jij zegt dat puber thuis mag blijven,geeft wel helemaal de doorslag.
dirksmama,ik sluit me ook aan bij jou en Rosa ,maar ik heb geen zin in gedoe,het ligt allemaal wat gevoelig,dus ik sla me wel door de middag heen.
albana,je hebt gelijk.tante is van tweede huwelijk en is heel anders opgevoed.Ze is nu jongvolwassene maar komt nooit uit de 'ik ik ik'fase.Ze is altijd teveel verwend en op handen gedragen.Een mooi voorbeeld dat je daar niet mooier of beter van wordt.Jouw reactie heeft me aan het denken gezet.Inplaats van dat ik zoon leer om rekening met haar te houden,is hij oud genoeg om te leren dat je als je jezelf zo gedraagt als haar ,geen vrienden maakt.
Zoon mag thuisblijven,ik ga inderdaad de balans zoeken tussen belangrijke feesten en het plezier van zoon.Hij zal nu inderdaad ook aan mij merken dat ik ga omdat het van me verwacht wordt,niet omdat ik het leuk vind.Terwijl we altijd enorm genieten van de saaie familiefeestjes die thuis geveird worden.

Merel

Merel

12-04-2013 om 12:35

Ligt er aan naar wie

Ik zou zoon niet meeslepen naar een feestje van mensen die ook niet op onze feestjes komen. Want dat is in dit geval toch ook? En dan gaat het ook nog om een peuterfeestje. Als die mensen nu echt jouw allerbeste vrienden/kennissen zijn en op ál jullie feestjes aanwezig zijn, dan zou ik het wat anders vinden. Nu denk ik er eigenlijk net zo over als jullie zoon, waarom moet ik wel naar hun feestje als zij niet eens de moeite nemen om naar onze feestjes te komen.
Bij hele belangrijke feestjes verplicht ik mijn pubers wel om mee te gaan, of ik laat ze met eigen vervoer komen (als het redelijk dichtbij is) dan kunnen ze halverwege weer weg.

En de jarige?

Voor mij zou het geloof ik ook wel een rol spelen wat de jarige zelf wil. Is deze dol op neef? Dan is het een ander verhaal dan wanneer alles uit de koker van Verwende Moeder komt.
n@nny

krentebol

krentebol

12-04-2013 om 12:52

De jarige

Neefje wordt 2 en kent onze zoon niet.Ze hebben elkaar nog niet zovaak gezien,ik denk misschien 3 keer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.