Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puber met autisme wil niet meer naar vader


Lena12

Lena12

06-02-2023 om 09:28 Topicstarter

Anoniemst schreef op 06-02-2023 om 08:56:

[..]

Geloof me, ik weet als geen ander dat ze haar dochter er niet heen kan slepen. Wat ik alleen probeer te doen, is zeggen dat ik nu anders in de situatie zit dan destijds. Ik kan de tijd niet terugdraaien en zie nu nog iedere dag wat het heeft gedaan dat zoon thuis kwam te zitten en zich steeds verder afsloot voor vader.

School kon ik hem ook niet heen slepen. Hulpverlening kwam veel te laat op gang en het resultaat? Zoon ging niet meer naar school. Maar zoon werd zich ook veel meer bewust van het feit dat als hij maar moeilijk deed, dat hij dan zijn zin kreeg. Hij zag ook dat ik hem niet kon dwingen. Nu klinkt het misschien of zoon gewoon een vervelend kind was, dat ik gewoon naar school had moeten sturen, maar er was echt wel een onderliggend probleem (trauma) waardoor dat geen optie was. Maar dat beseffen dat ik hem niet kon dwingen, kwam er wel bij en voor een puber is dat gewoon niet handig (vind ik dan).

Met zijn vader ging het vervolgens precies hetzelfde. Hier was de jaren daarvoor niet eens een omgangsregeling, laat staan co-ouderschap, dus er was sowieso al geen regelmaat waar je aan vast kon houden. Wel heb ik altijd alles gedaan om het contact met vader te stimuleren en dat ging tot zijn 14e prima. Tot hij zich ook daar steeds meer voor ging afsluiten. Zelfs als zijn vader hier op visite was, bleef zoon op zijn kamer en er is dus echt een paar jaar geen contact geweest en enige wat ik kan zeggen is dat dat niet in het belang van mijn zoon was, al was het wel wat hij zelf wilde.


Natuurlijk luisteren wij naar de wensen van onze kinderen, maar wij zijn er naar mijn mening ook om ze te begeleiden. Wij overzien soms het grotere plaatje, wat pubers zelf niet overzien. Soms moeten er ook dingen die ze niet willen en ook daar helpen we ze bij. En nee, we kunnen ze niet dwingen, maar er zit wel een verschil in hoe makkelijk we toegeven. En met de kennis van nu, had ik alles gedaan wat mogelijk was om dat contact met vader te houden. En als ik eerder had geweten van bepaalde hulpverlening bij thuiszitters of dreigende thuiszitters, dan had ik daar ook eerder gebruik van gemaakt. Als je eenmaal echt gestopt bent met iets, is de drempel om er weer mee te beginnen veel hoger en hier dus de ervaring dat het ook een glijdende schaal is.

Bedankt voor jouw visie en ervaringsverhaal, veel herkenbaarheid inderdaad. Gelukkig is vader hier wel veel meer in beeld, en dat laat ik ook zeker niet los. 

Ik denk dat de waarheid ergens in het midden zit: wel stimuleren en soms wat druk zetten, maar ook luisteren naar het kind en haar het gevoel geven dat ze wat zeggenschap heeft.

Lena12

Lena12

06-02-2023 om 09:29 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties! Het lukt me helaas niet om op iedereen te reageren.

Update: wissel op vrijdag lukte niet helaas (maar dat was al volgens verwachting). We hebben toen gelijk aangegeven dat de wissel op zondag ging plaatsvinden en dat is wel gelukt.

Lena12 schreef op 06-02-2023 om 09:29:

Bedankt voor alle reacties! Het lukt me helaas niet om op iedereen te reageren.

Update: wissel op vrijdag lukte niet helaas (maar dat was al volgens verwachting). We hebben toen gelijk aangegeven dat de wissel op zondag ging plaatsvinden en dat is wel gelukt.

Het is een zoektocht. En met wat wel en niet meespeelt. Pdd nos is ook niet niks. Maar vergeet niet dat je wel kind goed kent en  je jezelf ook niet mag vergeten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.