Natalie
15-04-2013 om 17:44
Puber met problemen?
Hallo,
Ik ben zelf een moeder van 2 meisjes in de basisschoolleeftijd, maar ik maak me vooral zorgen om de puberzoon van mijn vriend. Hij is 14 jaar en heeft ADHD. Hij heeft nogal een heftige jeugd achter de rug. eind 2011 heeft hij al een inzinking gehad, waarbij hij vooral heel somber was en afgelopen februari had hij er weer een, maar naar mijn mening nog erger dan de vorige keer. Het ging slecht op school en hij wilde niet meer naar school, was ontzettend depressief. Zijn vader heeft nu voor hem een schakelklas geregeld waarbij hij tot 15 uur naar school gaat en daar ook zijn huiswerk maakt. Als hij dan thuis komt is hij vrij van huiswerk. Dit zou hem wat rust geven en toch wat routine er in houden en het leek de eerste paar weken ook prima te gaan. Hij werd weer wat vrolijker. Maar af en toe vertoont hij nog steeds vreemd gedrag. Ik heb het gevoel dat hij er alles aan doet om mijn kinderen te kunnen ontlopen, terwijl hij ze nog maar nauwelijks kent.(we wonen niet samen) En vanochtend weigerde hij ineens naar die schakelklas te gaan. Zijn vader heeft hem gedreigd contact op te nemen met Jeugdzorg en zijn psycholoog om een plek te vinden in een huis voor moeilijk opvoedbare kinderen. Hij heeft al zoveel voor hem gedaan, maar het draait steeds weer op vreemd en onhandelbaar gedrag uit. Nou heeft zijn zoon eieren voor zijn geld gekozen en het probleem lijkt weer van de baan, maar ik vraag me af of zijn probleem echt over is. Zijn vader is inmiddels weer helemaal opgelucht, dat hij toch wil luisteren, daarom wil ik hem (nog)niet confronteren met mijn zorgen. Volgens mij is het heel vreemd dat een 14-jarige niet eens naar school wil en het liefst alleen maar thuis blijft en als hij de kans krijgt blijft hij ook nog het liefst tot minstens 12.00 uur in zijn bed liggen. Ook dit lijkt mij heel vreemd voor een jongen van 14 jaar. Nou zijn mijn kinderen een stuk jonger (7 en 10 jaar) dus ik heb nog geen ervaring met pubers. Daarom wil ik jullie vragen wat jullie van dit verhaal vinden en of ik mij terecht zorgen maak of dat dit toch wel normaal is voor een puber van zijn leeftijd met ADHD. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Karmijn
15-04-2013 om 17:59
Heel normaal voor een 14-jarige om niet naar school te willen en om tot 12 uur op bed te willen blijven.

evan
15-04-2013 om 19:14
Een echte puber
niets om je zorgen om te maken zou ik denken. Mijn puber wil nog wel eens langer in bed blijven en school, nee dat zal wel nooit favoriet worden. Oudste snapt nog wel dat school moet, jongste is wat dat betreft ook wat moeilijker vooruit te branden

Ginny Twijfelvuur
15-04-2013 om 20:28
Ook ja
Die van mij vind ook niks heerlijker dan te lammen in z'n nest. Maar hij wil toch wel naar school. Hij snapt dat het moet en dat het een doel heeft. Dat de zoon van je vriend dit niet inziet vind ik eigenlijk veel zorgelijker.

Kaaskopje
15-04-2013 om 23:21
14 jaar
Een puber die pubert vindt school redelijk stom en is zijn bed niet uit te branden. Als die school dan ook nog niet helemaal vanzelf gaat is de school op gezette tijden extra stom en wil je daar niet heen als puber. Krijgt hij ritalin of iets dergelijks voor zijn adhd?

Yura
16-04-2013 om 08:32
Normaal
Die van mij is ook zijn bed niet uit te branden. In de vakantie is het zelfs een keer half 2 geworden. Hij slaapt dan trouwens ook echt, dan slaapt hij gewoon 14 uur ofzo. Die van mij gaat wel gewoon naar school zonder mopperen, maar hij zegt ook dat hij het niet leuk vindt, maar dat het nou eenmaal moet. Maar er zijn zat pubers die er alles aan doen om niet te gaan of zelfs gaan spijbelen of wel gaan en dan de hele dag niks anders doen dan de beest uithangen en de docent zieken. Dus ja volgens mij is het allemaal vrij normaal.

wil40
16-04-2013 om 21:30
Hier ook
Een 14 jarige zoon die in het weekend tot de middag op zijn bed ligt. Gaat dan ook laat slapen, daar is het weekend voor. Hij gaat naar school omdat het moet. Heel af en toe mag hij een dagje schoolziek zijn. Huiswerk vindt hij nog erger en zonde van zijn tijd.
Echt pubergedrag, ook al word ik er ook wel eens atapeldol van.

HOPLA
20-04-2013 om 21:04
Gewone puberkuren?
Misschien gaat dit wel verder dan net als veel pubers niet graag naar school gaan ? Ook op je 14de kan je depressief zijn. Lukt het sociaal op school ? Want heel vaak is dat de reden waarom school een puber ongelukkig maakt. Hoewel, mijn zoon leek ook depressief, élke dag enorme strijd om hem naar school te krijgen.Uiteindelijk, na jaren aarzelen, gestart met rilatine. En zowaar, ik heb een ander kind. Een normale puber, die lang slaapt, die wel eens klaagt dat hij naar school moet, maar die verder wel weer goed in zijn vel zit.