Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puber moeilijk in gang te krijgen (studentenjob)


Natje1812 schreef op 12-01-2023 om 11:00:

Ik heb geld van haar spaarboek gehaald zodat ze kon tanken,…van haar eigen geld dus en het is niet de bedoeling dat ze aan haar spaarrekening zit maar ja haar stageplaats is op een moeilijke plaats bereikbaar met openbaar vervoer en met de fiets kon ze niet.Of het is dan met de mijne maar dat heb ik liever niet…En die stage is nu eenmaal wel belangrijk.Ik heb me nogmaals geëxcuseerd voor de pannenkoeken en ze heeft haar zelf ook geëxcuseerd voor haar gedrag.Ik denk wel dat ze spijt heeft van haar beslissing om niet naar haar werk te gaan vorige week…Als ze geld wil van mij zal ze ze wel moeten voor werken of ze zal moeten kijken om te gaan oppassen ofzo…Hopelijk krijgt ze nog een kans op haar oorspronkelijk werk volgende week…

Dat laatste help ik je hopen..

Leene

Leene

12-01-2023 om 16:35

Wandelvrouwtje schreef op 11-01-2023 om 16:17:

Ik heb weinig toe te voegen aan wat hiervoor gezegd is, behalve:

Als jij met dingen gaat gooien moet je echt naar jezelf kijken. Dat kun je niet laten gebeuren. Dat is jezelf niet in de hand hebben, en ik snap dat je dochter zich niet meer veilig voelt bij jou. Je lijkt niet te beseffen hoe ernstig dat is. 'Ze doet alsof ik haar bont en blauw heb geslagen'. Nee, ze voelt nu dat je daar ook toe in staat zou kunnen zijn. Nu zijn het nog spullen, de volgende keer misschien niet meer. En dat is vast niet zo, en ik overdrijf nu vast. Maar dit is wel hoe huiselijk geweld vaak begint, en het is gedrag waar zij nooit aan zou moeten hoeven wennen.

Ja je overdrijft. Schromelijk zelfs!  Natuurlijk moet TO haar excuses aanbieden. Maar als TO nog niet eerder met spullen  heeft gegooid terwijl ze zelf al schrijft dat de ergste puberperikelen gelukkig voorbij lijken denk ik niet dat wij hélémaal verontwaardigd hoeven te reageren. Tenminste niet als het om een pannenkoek gaat en dan al spreken over "zo begint huiselijk geweld vaak" tjonge jonge. Ik heb bij cliënten huiselijk geweld meegemaakt en dat is vreselijk maar dat begint echt niet omdat een wanhopige moeder die nooit eerder haar kind met een vinger heeft aangeraakt een pannenkoek ( een pannenkoek!!! .. waar hebben we het over) naar haar hoofd heeft gegooid.
Deze dame  ( dochter) moet gewoon niet zo'n kabaal daarover maken en eens naar zichzelf leren kijken. Waarom moet deze moeder dan op haar knieën voor dochter. kom nou

TO raad ik aan om vooral de verantwoordelijkheid bij dochter te laten. Zij gaat waarschijnlijk haar baantje kwijt raken als dat zo door gaat, ze heeft dan geen geld om met haar brommer of scooter te rijden. Helaas pindakaas. Dan hoef je je ook niet meer zo machteloos te voelen en zal je ook niet snel meer een pannenkoek naar haar hoofd gooien.  

Natje1812

Natje1812

22-01-2023 om 12:09 Topicstarter

Het is dit weekend weer eens uit de hand gelopen.Een jongen leren kennen en dan is mijn dochter net een losgelaten projectiel en laat ze alles en iedereen vallen.Ook haar werk dus waar ze wonder bij wonder nog mocht gaan of dit nu nog zo zal zijn betwijfel ik.

Ze is ook niet naar huis gekomen gisteren nacht is bij die jongen blijven overnachten terwijl ze had gezegd dat ze bij een vriendin was.Weer een hoop stress en teleurstelling.

De zachte manier werkt niet dus ik heb haar gezegd dat ik haar niet meer help.Ze krijgt geen geld meer ook niet van haar eigen spaarrekening.Ik maak haar niet meer wakker ‘smorgens .Ze zet wel haar wekker maar ze slaapt er vaak doorheen…Etc

Ze ziet in dat ze fout bezig is en heeft haar geëxcuseerd en snapt dat er maatregelen komen,hoop ik … 

Natje1812 schreef op 22-01-2023 om 12:09:

Het is dit weekend weer eens uit de hand gelopen.Een jongen leren kennen en dan is mijn dochter net een losgelaten projectiel en laat ze alles en iedereen vallen.Ook haar werk dus waar ze wonder bij wonder nog mocht gaan of dit nu nog zo zal zijn betwijfel ik.

Ze is ook niet naar huis gekomen gisteren nacht is bij die jongen blijven overnachten terwijl ze had gezegd dat ze bij een vriendin was.Weer een hoop stress en teleurstelling.

De zachte manier werkt niet dus ik heb haar gezegd dat ik haar niet meer help.Ze krijgt geen geld meer ook niet van haar eigen spaarrekening.Ik maak haar niet meer wakker ‘smorgens .Ze zet wel haar wekker maar ze slaapt er vaak doorheen…Etc

Ze ziet in dat ze fout bezig is en heeft haar geëxcuseerd en snapt dat er maatregelen komen,hoop ik …

Wat een gedoe

Heb je haar op haar leugens aangesproken?

Ik zou vooral consequenties toepassen die een direct gevolg zijn van haar gedrag.
Ze liegt over waar ze is. Daarmee toont ze zich niet betrouwbaar. Gevolg: Jij vertrouwt haar niet meer, dus krijgt ze minder vrijheden. Dat vertrouwen moet ze dan weer op zien te bouwen door goed en betrouwbaar gedrag. 
Dat baantje...haar probleem. Geld...haar probleem.
Als je haar beloofd hebt om de benzine voor naar stage te betalen, zou ik dat blijven doen. Gebruikt ze die benzine om naar de nieuwe vlam te gaan, dan zal ze op de fiets naar stage moeten. Of met het OV. Dat is dan haar probleem.

Natje1812

Natje1812

22-01-2023 om 17:08 Topicstarter

Ik heb haar aangesproken over de leugens uiteraard ze weet dat ze in fout is  en dat het voor mij zeer moeilijk is om haar nog te vertrouwen op haar woord.Ik vind het vooral erg voor de mensen op haar werk.Die mensen rekenen op haar,ze werkt in een restaurant … Ik heb haar aangeraden haar excuses aan te bieden en het gesprek aan te gaan maar als die mensen haar niet meer willen is dat te begrijpen na wat er gebeurd is…dan zal ze ander werk moeten zoeken … Geld krijgt ze sowieso voorlopig niet want ze moet de verzekering van haar brommer betalen…

Jammer dat ze niet begrijpt dat dit veel kapot maakt op het vlak van vertrouwen … 

dat heet projectie. Je moet loslaten dat jij je zorgen maakt over wat het anderen veroorzaakt want eigenlijk ben je namelijk bang dat je je voor haar moet schamen . Dus laat los.... Natuurlijk vinden wij als volwassenen dat je dit niet kunt maken. En ja natuurlijk leggen we onze kinderen dit een keer uit. Maar zodra jij het zielig gaat vinden voor die mensen ben je bezig met je eigen reputatie.
Gr Angela 

Natje1812 schreef op 22-01-2023 om 17:08:

Ik heb haar aangesproken over de leugens uiteraard ze weet dat ze in fout is en dat het voor mij zeer moeilijk is om haar nog te vertrouwen op haar woord.Ik vind het vooral erg voor de mensen op haar werk.Die mensen rekenen op haar,ze werkt in een restaurant … Ik heb haar aangeraden haar excuses aan te bieden en het gesprek aan te gaan maar als die mensen haar niet meer willen is dat te begrijpen na wat er gebeurd is…dan zal ze ander werk moeten zoeken … Geld krijgt ze sowieso voorlopig niet want ze moet de verzekering van haar brommer betalen…

Jammer dat ze niet begrijpt dat dit veel kapot maakt op het vlak van vertrouwen …

Ik denk dat ze dat best wel begrijpt maar dat het soms lastig is om gedachten en daden in overeenstemming te brengen. Daar is ze 17 voor he.

Trouwens, ook over volwassenen zei Prediker (dacht ik): de geest is gewillig maar het vlees is zwak. 

Het voordeeltje van een leugen heb je gelijk, het nadeel (de spijt, het verloren vertrouwen) komt pas achteraf. Dat maakt het lastig. Zij is daar absoluut geen uitzondering in en ook geen slecht mens. Waarschijnlijk ben je zelf ook niet perfect, maar dat gooi je dan niet op je persoon maar op de omstandigheden, zoals we dat meestal allemaal doen, terwijl we anderen wel verwijten dat ze niet de juiste mentaliteit hebben bij elk incident.

Ik zou eens beginnen met wat positiever over haar denken, kijk eens naar wat er leuk is aan haar. Complimenteer dat ook. En bemoei je een stuk minder met haar, dan kan ze leren fouten maken zonder gelijk commentaar van moeders op alles.

Leene

Leene

23-01-2023 om 12:53

Ben ik nu de enige die het bijzonder vindt dat een 17 jarig meisje( jonge vrouw) een jongen leert kennen, daar gelijk een nacht verblijft, daar over liegt ( nou ja misschien snap ik dat nog een beetje want moeder had dit vast niet goed gevonden maar is het handig om gelijk bij iemand te blijven die je in feite nauwelijks kent?) en verder alles uit haar handen laat vallen, ook haar baantje waar ze geld mee verdient.
Ja het vlees is gewillig maar het vlees is zwak ( een uitspraak van Jezus en staat in Mattheus voor degene die het na willen lezen
Maar dan nog, ik vind het buitengewoon vreemd dat je dan opeens niet meer komt opdagen op je werk. Dat is toch niet passend bij een 17 jarige? 

Gedachten en daden zijn zeker moeilijk om in overeenstemming te brengen maar ik zie zelfs bij mijn 15 jarige en haar vriendinnen wel zoveel verantwoordelijkheid dat ze wel naar hun baantje gaan ook al hebben ze bijvoorbeeld iets leuks of een feestje. Dan ruilen ze komen ze later naar het feestje of zeggen ruim van te voren af. 
Wordt er niet te makkelijk gezegd "ja maar het is nog een puber he" Ja kom nou...

Natuurlijk is ze niet een slecht mens, we maken allemaal onze fouten en de tip om ook de leuke en goede dingen te benoemen is ook een goede. Maar al met al snap ik wel dat TO zich zorgen maakt en zich irriteert. 
Ik zou haar ook niet meer te veel sturen, dan gaat ze zichzelf geheid tegen komen. Als dat continue zo blijft deze impulsiviteit.. dan vraag ik me toch af of er niet iets meer aan de hand is.

WendelmoedM schreef op 23-01-2023 om 10:15:

[..]

Ik denk dat ze dat best wel begrijpt maar dat het soms lastig is om gedachten en daden in overeenstemming te brengen. Daar is ze 17 voor he.

Trouwens, ook over volwassenen zei Prediker (dacht ik): de geest is gewillig maar het vlees is zwak.

Het voordeeltje van een leugen heb je gelijk, het nadeel (de spijt, het verloren vertrouwen) komt pas achteraf. Dat maakt het lastig. Zij is daar absoluut geen uitzondering in en ook geen slecht mens. Waarschijnlijk ben je zelf ook niet perfect, maar dat gooi je dan niet op je persoon maar op de omstandigheden, zoals we dat meestal allemaal doen, terwijl we anderen wel verwijten dat ze niet de juiste mentaliteit hebben bij elk incident.

Ik zou eens beginnen met wat positiever over haar denken, kijk eens naar wat er leuk is aan haar. Complimenteer dat ook. En bemoei je een stuk minder met haar, dan kan ze leren fouten maken zonder gelijk commentaar van moeders op alles.

Ik snap dat de hersenen van pubers nog niet helemaal uit ontwikkeld zijn, maar volwassen wensen vragen om volwassen keuzes. Dus als je een brommer wil hebben, dan kost dat geld en zul je moeten werken om het ding te betalen en onderhouden.
Als je werk hebt, is dat niet facultatief om er heen te gaan. Ook niet als je vrienden wat leuks gaan doen of als er een nieuwe vlam in je leven is. Dat heet verantwoordelijkheid. En dat mag je op die leeftijd best al wel verwachten in mijn ogen.

Fouten maken mag, en dan heeft dat consequenties. Als je 17 bent en je raakt je baantje kwijt, dan kun je niet op de brommer rijden en geen leuke dingen doen en geen dure merkschoenen kopen. Maar je komt er doorgaans wel mee weg, omdat je nog makkelijk ander werk vindt, er geen rechtszaak over hoeft te komen en je niet acuut problemen hebt om allerlei vaste lasten als huur/hypotheek/gwl/verzekeringen etc. te betalen.

Leene schreef op 23-01-2023 om 12:53:

Ben ik nu de enige die het bijzonder vindt dat een 17 jarig meisje( jonge vrouw) een jongen leert kennen, daar gelijk een nacht verblijft, daar over liegt ( nou ja misschien snap ik dat nog een beetje want moeder had dit vast niet goed gevonden maar is het handig om gelijk bij iemand te blijven die je in feite nauwelijks kent?) en verder alles uit haar handen laat vallen, ook haar baantje waar ze geld mee verdient.
Ja het vlees is gewillig maar het vlees is zwak ( een uitspraak van Jezus en staat in Mattheus voor degene die het na willen lezen
Maar dan nog, ik vind het buitengewoon vreemd dat je dan opeens niet meer komt opdagen op je werk. Dat is toch niet passend bij een 17 jarige?

Gedachten en daden zijn zeker moeilijk om in overeenstemming te brengen maar ik zie zelfs bij mijn 15 jarige en haar vriendinnen wel zoveel verantwoordelijkheid dat ze wel naar hun baantje gaan ook al hebben ze bijvoorbeeld iets leuks of een feestje. Dan ruilen ze komen ze later naar het feestje of zeggen ruim van te voren af.
Wordt er niet te makkelijk gezegd "ja maar het is nog een puber he" Ja kom nou...

Natuurlijk is ze niet een slecht mens, we maken allemaal onze fouten en de tip om ook de leuke en goede dingen te benoemen is ook een goede. Maar al met al snap ik wel dat TO zich zorgen maakt en zich irriteert.
Ik zou haar ook niet meer te veel sturen, dan gaat ze zichzelf geheid tegen komen. Als dat continue zo blijft deze impulsiviteit.. dan vraag ik me toch af of er niet iets meer aan de hand is.

Offtopice geest is gewillig maar het vlees is zwak😉😄

Leene

Leene

23-01-2023 om 16:25

Max88 schreef op 23-01-2023 om 13:34:

[..]

Offtopice geest is gewillig maar het vlees is zwak😉😄

oeps.. dank voor de correctie

Max88 schreef op 23-01-2023 om 13:34:

[..]

Offtopice geest is gewillig maar het vlees is zwak😉😄

Dat was zo'n beetje de meest gebezigde uitspraak van mijn veel te zware, kettingrokende docent Nederlands op de middelbare school. Hij zei zeer geregeld dat hij gezonder wilde gaan leven en als hij dan weer eens door een groepje leerlingen betrapt werd onder een afdakje met een sigaret in zijn mond of terwijl hij een gebakje naar binnen werkte dan kwam hij altijd met deze zin aanzetten. 

Max88 schreef op 23-01-2023 om 13:34:

[..]

Offtopice geest is gewillig maar het vlees is zwak😉😄

en volgens mij was dat niet Prediker, maar Paulus die dat zei...

TineWinkel schreef op 23-01-2023 om 17:32:

[..]

en volgens mij was dat niet Prediker, maar Paulus die dat zei...

Dat klopt beide niet. Het was Jezus die dat zei tegen zijn discipelen toen ze in slaap gevallen waren terwijl hij juist aan hun gevraagd had om met hem te waken. (dat speelde zich af de dag voor de kruisiging).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.