Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puber, sport en voeding

Mijn zoon van 16 is een enthousiast sporter. Dit jaar is hij kampioen geworden met zijn juniorenteam en uitgenodigd om volgend jaar met het heren 1 mee te trainen. Hij wil zijn eigen team ook niet laten zitten, dus dat worden 4 trainingen (van 2 tot 3 uur) per week plus een wedstrijd in het weekend. Qua school kan hij dat prima aan, maar hij pakt ieder virusje mee dat langs komt. Dit najaar achter elkaar twee maal griep ( mexicaans, seizoens of wat dan ook), van de zomer ziek geweest en van het voorjaar is er ook het één en ander gepasseerd. Hij heeft zijn groeispurt achter zich.
De trainingen begonnen in april en toen ik hem in juni weer eens met ontbloot bovenlijf zag was ik geschokt hoe mager (en gespierd) hij was.
Hij rookt niet, drinkt nauwelijks, leeft regelmatig en eet op zich gezond. Ik kan alleen het fanatieke sporten aanwijzen als oorzaak voor zijn zwakke weerstand, maar hij wordt steeds juist ziek als hij minder traint of vakantie heeft.
Zo gauw hij is bekomen van zijn laatste griep ga ik hem meeslepen naar de huisarts (hij ziet zelf geen probleem), maar ik vroeg mij af of iemand hier verstand heeft van de combinatie voeding, pubertijd en sport. Of weet hoeveel (en wat) een puber moet eten die veel sport.
J.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

06-11-2009 om 08:29

Ligt niet aan sporten

Lijkt mij. Mijn dochter trainde een jaar lang elke dag 3 uur en had 2 wedstrijden achter elkaar in het weekend. Ze is geen 1 keer ziek geweest.
Ook zij rookt niet, drinkt niet, leeft regelmatig en eet gezond. Is alleen erg dun. Maar ze eet meer dan voldoende. Dus hier zo'n beetje hetzelfde ritme, maar niet dezelfde klachten.

Top Sport

Top Sport

06-11-2009 om 09:10

Topsport en voeding

Hier een dochter van 17 die intern op Papendal woont en elke dag gemiddeld zo'n 3 uur traint, in het weekend veelal wedstrijden, en daarnaast gewoon naar school gaat. Haar weerstand is niet anders geworden dan dat die al was voor ze op Papendal kwam. Ik geloof niet direct dat het aan het meer sporten ligt dat de weerstand van jouw zoon nu ineens zoveel minder is.
Op Papendal lopen een heleboel proffesionele mensen rond die de sporters begeleiden. Als er zoiets met een van de sporters aan de hand is als dat nu bij jouw zoon aan de hand is, dan zitten ze er daar gelijk bovenop en worden doorgestuurd naar arts/dietiste of wie dan ook.
Ik denk daarom dat je het beste toch met hem naar een (sport)arts kunt gaan. Mogelijk dat deze je dan weer doorstuurt naar een dietist. Intensief sporten en de juiste voeding is wel heel belangrijk.
Is er binnen zijn team niet iemand die hem daarin kan adviseren trouwens? Is er geen begeleiding op dat gebied? En anders kun je misschien advies vragen bij de sportbond?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-11-2009 om 09:12

Kan, hoeft niet

Je kunt niet zomaar een reden aanwijzen voor een lage weerstand. Je KUNT van teveel sporten ziek worden, maar het HOEFT niet. Ik las dit weekend nog een interview met een van die topschaatsters; hij was vlak voor het toernooi verkouden geworden en verweet dat zichzelf: hij had harder veel getraind dan hij normaal deed en daardoor vatbaarder.
Maar dat hoeft voor je zoon natuurlijk helemaal niet te gelden. Niet iedere griep of verkoudheid is te verklaren (laat staan te voorkomen). Sommige mensen zijn nu eenmaal bevattelijker dan anderen. Als hij ieder jaar de klos is met de griep, zou een griepprik dan een optie voor hem zijn?

anders

anders

06-11-2009 om 09:16

Heb ik ook gehoord

dat je als je intensief sport ook sneller een virus te pakken hebt zeg maar omdat je lichaam steeds tot het uiterste pust. Dat zegt volgens mij niets over hoe gezond je bent. Hier zijn we trouwens overgeschakeld op muesli: zitten veel meer voedingsstoffen in dan het brood dat je tegenwoordig kunt krijgen (geen "fantasiemuesli" met veel suiker maar gewoon met noten enzo).

Millenia

Millenia

06-11-2009 om 09:37

Wat ik heb geleerd

is dat er twee mogelijkheden zijn qua invloed van sport op je weerstand. Mogelijkheid 1: omdat je traint neemt je weerstand toe en word je dus minder vaak ziek. Mogelijkheid 2: als je het trainen teveel opvoert, kan je lichaam tussendoor onvoldoende herstellen en word je juist vaker ziek. Dat heet overtraining.
Het zou dus goed zijn, lijkt me, als je zoon met een deskundige (sportarts bijvoorbeeld?) gaat overleggen over zijn trainingsschema. Het kan liggen aan teveel trainen, aan te korte tussenpozen tussen de trainingen, aan te monotone training, aan te weinig koolhydraten in de voeding enz. enz. Dus dat moet echt iemand beoordelen die er verstand van heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.