zebra
04-02-2013 om 08:02
Puber vaak ziek, is dat normaal?
puberzoon van 14 jaar is ziek. Dit gebeurt echter meerdere keren per jaar, vooral in de wintermaanden is het regelmatig raak. Vaak klachten als hoofdpijn, buikpijn en duizeligheid. Op school gaat het prima en er speelt verder niks vervelends (wordt niet gepest, ligt goed in de groep). Is het normaal dat pubers regelmatig ziek zijn? Dit schooljaar moeten ze wel langs bij de GGD of zoiets op school maar ik weet nog niet in welke maand dat is of kan ik beter advies vragen aan de huisarts?

Tinus_p
04-02-2013 om 10:06
Huisarts natuurlijk
Bij de GGD kennen ze je niet, duh.
http://www.ouders.nl/mopv2013-doorverwijzing.htm

Annet
04-02-2013 om 19:41
Ook gehad
Bij dochter bleek het uiteindelijk te komen door verveling op school. Prima cijfers, leuke vriendinnen maar te weinig werk voor haar hoofd.
Toen ze extra werd uitgedaagd (eerst prive, daarna ook op school) verdwenen de klachten direct.

Lizze
05-02-2013 om 08:12
Zoon ook
Zoon heeft ook zo'n periode gehad. Tot zware longontsteking toe. Als ze in de groei en puberteit zijn hebben ze toch veel extra eten (brood, fruit en toch ook lekkers) nodig. Het kost veel energie om te puberen en dat heeft bij sommigen een weerslag op de weerstand.

Silone
05-02-2013 om 09:48
Zoon ook
De huisarts had ook geen oplossing. Alle bloedwaarden waren goed. Hij slaapt ook niet altijd goed. Ondanks vermoeidheid niet de slaap kunnen vatten. Je gaat dan vanalles bedenken. Te veel internet/gamen/mobieltje kan ook al niet. Hij is volgens mij de enige puber die het niets interesseert. Is verder wel actief, maar moe. Ook afgevallen trouwens. Vond ha ook geen oorzaak voor. Hij eet wel goed. Haalt mooie cijfers op school, heeft vrienden. Zeg het maar...Toch puberteit misschien?

Genista
05-02-2013 om 10:28
Artikel van oo deze week
Zie de homepage: OO heeft er net een artikel over.

Pippe Lientje
05-02-2013 om 11:56
Ik weet niet
hoe vaak, hoe erg en hoe lang hij dit heeft, maar iedereen is wel eens duizelig, eens een keer hoofdpijn of buikpijn. Moet hij zich ervoor ziek melden?
Mijn zoon heeft dit ook allemaal wel eens. Maar ik ervaar dat niet als vaak ziek. Ik noem het ziek als hij ervoor thuis moet blijven, hij moet overgeven het een paar dagen duurt... Kortom, geef eens wat meer bijz.

zebra
05-02-2013 om 12:28
In de winter
regelmatig allerlei klachten, in het voorjaar en zomer zelden. Bij alleen hoofdpijn of andere vage klachten laat ik hem echt niet thuisblijven, dan kan hij naar school met pijnstillers in zijn tas. Dat wordt van mij namelijk ook verwacht op mijn werk als ik me niet zo lekker voel. Maar ik vroeg me dus ook af of het normaal is dat pubers regelmatig wat mankeren, ongeacht of hij ervoor moet thuisblijven of niet.

Genista
05-02-2013 om 12:39
Link
http://www.ouders.nl/msla2013-slapen-pubers.htm
In de intro: het gaat weliswaar over kinderen met ADHD, maar ook kinderen zonder ADHD kunnen er last van hebben.

albana
06-02-2013 om 09:31
In hoeverre actief?
Mijn oudste heeft ook van die 'zwak, misselijk, moe' dagen gehad toen ze nog jonger was (rond 14 tot 16 jaar). Toen kwam het mijn inziens ook van alle dingen die ze buiten school,huiswerk enzo zélf nog van zichzelf moest. Té actief in sociale context, te vaak nog 'even' weg, te veel nog erbij doen of erbij willen doen...En dat gecombineerde met een latiger slaapritme...Waar bijna alle pubers een periode mee worstelen en dan nog al die groeistoten erbij en hormonen. Ja vind je het gek?
Het is ook een kwestie van dat je moet leren dat niet álles kan tegelijk en dat je tijd beperkt is en dat je lichaam ook 'rust' nodig heeft op z'n tijd, gewoon zitten en beetje dom t.v. kijken of een boek lezen of 's gewoon vroeg naar bed.
Ik bedoel, ik wil ook wel én op die sport én actief zijn op school kinderen én BHV-er op werk inclusief bijscholingen én vrijwilliger bij de sport van de kinderen én dan ook nog al mijn sociale verplichtingen nakomen. Maar dat kan niet. Dat wordt me naast baan en huishouden gewoonweg te veel
Nou zoiets dus.
Schrappen dus enigzins in actief zijn en in sociale context is iets wat ze moeten leren. Zeker in drukkere periodes (toetsweken b.v. of rond feestdagen).
Zorgen dat er weer enigzins rust en regelmaat komt.
En daaraan vasthouden en kind ook doordringen dat die 'zwak, gammel, misselijk' dagen vaak ook een oorzaak hebben en dat schrappen in verplichtingen (zoals school) pas een allerlaatste stap in deze is. En dat als je veel van die dagen hebt je w.s. in ándere dingen moet schrappen die allemaal samen gewoonweg te veel zijn.
groeten albana
groeten albana

zebra
06-02-2013 om 12:11
Buiten school om
heeft puberzoon het juist helemaal niet druk. Hij doet niet aan sport, heeft geen bijbaantje (alleen in de schoolvakanties af en toe vervanger bij het bezorgen van streekkranten waarbij ik zelf ook meehelp). Hij komt na schooltijd meestal gelijk naar huis al heeft hij wel vrienden maar die hebben een ander lesrooster.
Huiswerk maakt hij voor een deel al aan het eind van de les zodat hij thuis niet meer zoveel hoeft te maken, wel het leerwerk. Zelf hebben wij ook bepaald geen bruisend sociaal leven, zijn het liefst lekker thuis waardoor de weekends echt gebruikt kunnen worden om bij te tanken en uit te slapen.

Pippe Lientje
07-02-2013 om 09:52
Misschien is
het een soort stress vanuit een stukje verveling, zou dat kunnen?Heeft hij juist wat meer prikkels nodig?
Of moet je het toch zoeken in de fysieke hoek. Kan hij Pfeifer hebben? Of misschien door groei dat hij dit heeft? Dat kost veel energie.

zebra
07-02-2013 om 11:46
Misschien idd de groei
en dan in combinatie met verminderde weerstand in de winter ofzo? In het voorjaar en zomer is hij zelden ziek. Of het te weinig uitdaging is op school denk ik niet, op de basisschool was het te makkelijk en was hij zelden ziek. Nu zit hij op het juiste niveau, moet wel wat inspanning doen maar loopt niet op zijn tenen.

Annet
07-02-2013 om 22:15
Toch serieuzer kijken naar te weinig uitdaging
Dat hij op de basisschool zelden ziek was, ook al was het te makkelijk, dat zegt niets. Hij heeft nu een ander lijf. Dat was bij mij dochter ook niet zo. Op de basisschool waren de kenmerken van verveling herkenbaar voor mij (na een tijdje) zoals chagrijnig zijn, snel boos, nergens zin in. Achteraf leek ze net een puber
Toen ze echt een puber was, waren de kenmerken weer anders. Meer lichamelijk.
Vraag eens door bij je zoon of hij wel na moet denken. Als jij schrijft dat hij wel wat inspanning moet doen, dan klinkt dat nog niet als: mijn hersenen moeten aan het werk.
Doet hij wel eens mee aan een Olympiade van een vak (ze zijn er op alle gebieden), schaakclub, debatclub, online cursus voor het ontwikkelen van games?
Is er een leuke uitdaging te verzinnen? Bijvoorbeeld de organisatie van een familiefeestje? Een uitstapje voor het gezin dat hij mag invullen, inclusief budget. (dat laatste is misschien te kinderachtig? geen idee).

zebra
08-02-2013 om 12:36
Niet té weinig inspanning
het is niet zo dat hij niks moet doen qua leren maar ook niet dat hij op zijn tenen loopt. Hij haalt ook wel eens een onvoldoende voor een toets. Heb zelf niet het idee dat het te makkelijk is voor hem.

Judith
11-02-2013 om 21:26
Hoeveel afgevallen
Hoi zebra,
Ik zou me ook wel zorgen maken als mijn puber ging afvallen. Heb je enig idee waar dat door komt? Van sommige volwassenen weet ik dat ze afgevallen zijn door stress of, vreemd genoeg, door verliefdheid, maar dat speelt misschien niet?
Ik zou nog eens kijken of hij wel genoeg eet, of hij alles binnenhoudt enz. Valt hij echt veel af en weet je niet waar het door komt, dan zou ik met deze klacht wel teruggaan naar de HA.
Succes, Judith

zebra
12-02-2013 om 11:29
Judith
het is niet mijn zoon die afgevallen is maar die van Silone (dacht ik).

Judith
12-02-2013 om 20:42
O ja
Hoi Zebra,
Je hebt gelijk, ik vergiste me.
Ik werd getriggerd door dat afvallen, dat lijkt mij nou echt niet fijn. Maar goed, ik hoop dat anderen nog iets zinnigs kunnen melden.
Veel succes,
Judith