Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Guus

Guus

01-07-2020 om 21:51

Puber van 16 wil het erg laat maken

Onze zoon van 16 is sinds deze week vrij van school. Onze oudste zoon (19) en mijn vrouw en ik moeten nog 3 weken werken voordat wij vakantie hebben. Ik heb mijn jongste zoon vorige week al aangegeven dat ik tot de vakantie het normale ritme doordeweeks wil aanhouden. Dus rond een uur of 23.00 thuis zijn en rust in huis (want wij moeten de volgende dag weer vroeg op). Op vrijdagavond en zaterdagavond mag hij het later maken.
Afgelopen zondag leidde dit direct tot een conflict. Alles was belachelijk, al zijn vrienden mochten wel tot 's nachts op- en wegblijven, enz. enz. Ik heb mijn poot stijf proberen te houden, maar het conflict laait op. Geen begrip.
Is het zo raar dat ik dit van een 16-jarige vraag?

Nog een puber

Lastige fase dit. Ze willen hun eigen agenda gaan volgen en hebben daar met jou grensconflicten over. Tja, vragen staat vrij, neezeggen hoort er bij.

Je puber gaat zijn eigen weg, eigen keuzes maken. Ik zou daar meer naast gaan staan. We hebben pas nog dit draadje gehad. Vraag dat ze zachtjes doen als ze thuiskomen en laat het verder los.

Leg het uit, jij moet nog werken, als je zoon uit is lig je je toch zorgen te maken. Hoe kun je samen zorgen dat hij het naar zijn zin heeft maar dat jij ook je nachtrust krijgt? Meer als volwassenen onder elkaar, ook al hebben ze nog massa's domme dingen en onervarenheid, ze worden volwassen, doe dat beroep op redelijkheid en bid en hoop dat ze goed kiezen. En laat het verder los.

Je kunt gerust gaan dwingen en tieren. Spanningen in huis halen, of je kind de deur uitjagen, het valt niet mee. Maar je gaat ze niet kunnen dwingen om op jou manier te denken en te doen. Het is nu hun agenda aan het worden. En zo hoort het ook. Ze moeten zelfstandig door het leven en zelf keuzes maken.

Paasei

Paasei

03-07-2020 om 15:43

De opvoeding is klaar

Rond deze leeftijd moet je ze alle normen en waarden al mee gegeven hebben die je belangrijk vindt. Tijd om los te laten en er op te vertrouwen dat die opvoeding zin heeft gehad. Tenzij je gegronde redenen hebt om aan te nemen dat je zoon die verantwoordelijkheid nog niet aan kan. Of je die vrienden of de situatie niet vertrouwt.

Als hij als volwassen behandeld wilt worden moet hij zich uiteraard ook daarna gedragen. Dus; geen overlast voor andere mensen, met wat ze doen zo laat, en rekening houden met jullie. Zachtjes naar binnen, afsluiten, de hond buiten laten e.d. En heel laat naar bed betekent niet dat hij elke dag toch 12 uur in zn bed hoeft te liggen. Of jullie zachtjes hoeven doen.

Kortom; afspraken maken en vertrouwen schenken.

hier laat ik hen hun gang gaan

We hebben hetzelfde. Ouders werken, kinderen zijn thuis. Zolang de kinderen niet te veel lawaai maken, dan doen ze maar. Kruipen ze dan midden de nacht in hun bed, mij goed.
Blijven ze langer liggen, geen probleem.
Als ze opstaan, verwachten we wel dat ze enkel huishoudelijke klusjes doen.
Voor de rest: ik laat hen hun gang gaan en dat scheelt een hoop discussies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.