Silvana
31-03-2014 om 23:29
Puber, wanneer weekend alleen thuis of niet meer mee op vakantie
Zoals de titel aangeeft, ervaringen? Onze ene puberzoon(16) wil namelijk niets liever. Deze tijd breekt nu langzamerhand aan maar de verantwoordelijkheid die dan op hem rust. Uit ervaring weet ik ook dat hij erg impulsief kan zijn, soms te gemakkelijk denkt. BV beloven, maar vervolgens afspraken niet nakomen of vergeten.

Kaaskopje
01-04-2014 om 01:15
Een weekend om mee te beginnen
Als je nu nog niet het vertrouwen hebt dat hij in staat is zich aan afspraken te houden, dan zou ik nog niet een hele vakantie zonder zoon weggaan, maar je kunt het nu zeker wel gaan opbouwen door af en toe een weekendje weg te gaan. Dat is goed en leuk voor je zoon, maar ook voor jou
Mijn ervaring is dat kinderen je ook kunnen verrassen met heel verstandig gedrag júist omdat ze je niet willen teleurstellen en willen dat je trots op ze bent. Je komt er alleen achter als je het probeert.

Hadewich
01-04-2014 om 07:40
Iemand om op terug te vallen?
Mijn pubers zijn binnenkort voor het eerst twee nachten alleen thuis, daar hebben ze erg veel zin in. Bij calamiteiten kunnen ze opa en oma bellen, die wonen in de buurt. Hebben jullie iemand op wie je zoon kan terugvallen, mocht er iets zijn? Verder lekker laten gaan, denk ik. Ik wil met mijn kinderen alleen goed afspreken dat de ramen en deuren goed op slot moeten zijn 's nachts en als ze weg gaan. Verder zoeken ze het maar uit!

wil40
01-04-2014 om 20:54
Zelfstandigheid
Niet eerder thuis komen dan je hebt gezegd, waarschijnlijk is dan je huis nog rommelig. Gewoon gaan en uitproberen. Als ik vroeger een weekend alleen thuis bleef ging ik vlak voor de thuiskomst van mijn ouders als een gek de zooi opruimen. Verder deed ik gewoon de deur op slot en liet ik niet onnodig lampen branden. Als je alleen bent ben je verantwoordelijk en eigenlijk voer je gewoon alles uit wat je van je ouders hebt geleerd. Althans, de belangrijke dingen. Gewoon een weekendje gaan, hij zal je verbazen hoe prima hij de boel onder controle heeft. O, en niet lukraak allerlei vrienden uitnodigen die dan ook allerlei onbekenden meenemen. Dat kan wel eens uit de hand lopen.

Sawo
01-04-2014 om 20:54
afhankelijk van kind
Hoi
Natuurlijk geheel afhankelijk van je eigen kind vind ik 16 wel een goede leeftijd om een weekeinde te kijken hoe het gaat wel met mogelijkheid van enige controle.
Alleen laten terwijl jezelf op vakantie gaat vind ik nog wel moeilijker. Wij hebben dat gedaan toen onze kinderen 19 en 17 jaar waren. Dan vind ik 16 nog wel jong.
groet
Saar

Jesse_1
01-04-2014 om 22:38
Mijn man en ik zijn met mijn werk een lang weekend naar het buitenland geweest. Mijn baas had toen zoons van 18 en 16 en die bleven het weekend alleen thuis.
Ze hebben het overleefd , maar de jongste had een feest gegeven voor zijn rugbyvrienden (een soort uit de hand gelopen uitnodiging), dus ouders waren niet echt heel blij met een aantal zaken toen ze weer thuis kwamen. In het vervolg hebben ze nog iets duidelijker afspraken gemaakt.

ozzieozzie
10-04-2014 om 04:24
afhankelijk van puber
maar hier inderdaad voor het eerst een nacht weggebleven met puber toen 16 alleen thuis. verantwoordelijke jongen, vond het helemaal geweldig. buren waren op de hoogte. duidelijke afspraken. texte ons paar keer met updates (wat hij had gehad voor ontbijt haha). volgende stap was alleen thuis voor paar nachten en met auto... dat was eigenlijk logisch vervolg. andere zoon voor het eerst alleen thuis toen hij 17 was, met auto, en met duidelijk instructies. geen enkel probleem gehad. beide kinderen vonden het fijn meer verantwoordelijkheid te hebben en hebben een prima weekend gehad. (en ik ook!)

JokedeWit
10-04-2014 om 06:45
Iemand die een oogje in het zeil kan houden.
Afhangend van de 'volwassendheid en zelfstandigheid' van je puber. Als je besluit te gaan terwijl je er niet heel erg zeker van bent, kun je iemand inlichten die de boel een beetje in de gaten houdt zoals de buurman, een oom of tante die 'even iets langs komt brengen'. En inderdaad heel duidelijk afspraken maken (en dat ze uiteraard begrijpen dat 'dit de laatste keer is' als ze die niet nakomen).
Succes
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.