Alleen
23-04-2012 om 10:06
Puber wil geen verjaardagsfeestje met vrienden
Onder deze nick heb ik laatst een draadje gehad waarin ik vertelde dat wij het contact met onze familie verbroken hebben.
Mijn puberzoon heeft het hier behoorlijk moeilijk mee en vindt het heel erg dat ze niet meer op zijn verjaardag zullen komen binnenkort.
Ook wil hij al jaren geen feestje meer met vrienden wat mij ontzettend dwars zit.
Puberzoon heeft een Ass, misschien is dat handig om dat te vermelden..
Hij heeft eigenlijk alleen maar vrienden die hij op school ziet, nodigt ze nooit thuis uit en dus ook niet op zijn verjaardag.
Jongste zoon is net zo overigens, die wil ook al jaren geen fesstje meer.
Wel gaan ze samen naar de film en de Mac Donalds, dat vinden ze genoeg.
Ikzelf maak me hier enorme zorgen over, vooral over de oudste. Ik had hem graag een verjaardag gegund met veel familie en vrienden, zoals ik bij veel anderen zie.
Wij maken het wel leuk verder, ontbijt op bed, ik bak zelf een mooie taart en 's avonds gaan we uit eten in een restaurant van zijn keuze, maar toch.. Ik voel me schuldig dat wij niet meer door een deur kunnen met onze families, al hebben wij daar jarenlang ons best voor gedaan. Op een moment houdt het gewoon op en kun je niet blijven proberen..
Ik ben bang dat ik mijn kinderen hier tekort mee doe..
Heb al gedacht om stiekum zelf zijn vrienden uit te nodigen maar ik denk dat hij me dat niet in dank zal afnemen.

Tirza G.
23-04-2012 om 12:18
Je kunt je zoon
geen groter plezier doen dan zijn wensen te respecteren. Mijn zoon wordt al jaren verdacht van een ASS en hij heeft ons met vallen en opstaan geleerd dat er een verschil is tussen leuk *vinden* en leuk *zijn*. En dat je schijt moet hebben aan de buitenwereld. In jouw hele berichtje lees ik niks anders dan dat jij je zoon het feestje gunt wat *jij* leuk/normaal/sociaal aangepast vindt. Want dat is toch leuk??? Eh, nee. Dat vínd jij leuk. Hij niet. Hij wil met zijn broer naar de film en de Mac. Gun die jongen *zijn* feestje.
Tirza

Maylise
23-04-2012 om 12:41
Niet doen
Ik zou zeker niet zijn vrienden stiekem uit nodigen als je nu al weet dat hij dat niet leuk zal vinden. Sommige mensen doe je veel plezier met een surprise party maar jouw zoon waarschijnlijk niet. Geef hem de vrijheid om zijn verjaardag zo in te vullen als hij zelf wil.
De familie maakt het natuurlijk wat lastiger. Het is natuurlijk ook zo dat als jullie met de familie hebben gebroken het niet perse zo is dat hij ook met de familie moet breken. Ik weet niet hou oud hij is maar hij kan daarin een eigen mening hebben en zelf misschien het contact willen onderhouden. Dat staat verder los van de verjaardag. Bij jullie thuis zal vanwege de omstandigheden niet kunnen maar als hij zelf het contact met zijn familie vorm wil geven zijn daar misschien mogelkheden toe buiten jullie huis. Maar dat is een ander verhaal.
Een verjaardag met familie bij jullie thuis kan nu niet en je zoon wil geen andere mensen uitnodigen maar heeft voor zichzelf een fijn plan bedacht(macdonald's en bioscoop) dus dat zou ik gewoon respecteren. Het is zijn verjaardag tenslotte.

koentje
23-04-2012 om 13:56
Laat dat aub
zijn vrienden stiekem uitnodigen..... nee een surprisepartie l me neit echt ASS-bestendig!!☺☺
Mijn zoon (ADHD/NLD) wil ook geen feestje, heeft ook weinig tot geen vrienden. Accepteer dat. Je moet zorgen dat je jouw waarden en normen, gevoelens en gewoonten niet projecteert op je zonen met ASS. Echt, ze worden niet 'gewoon'' als je ze dat soort dingen probeert op te dringen. Laat ze zichzelf zijn en laat ze voelen dat ze hun eigen dingen mogen bedenken en waardeer dat!
Dat je het contact met je familie hebt verbroken is jouw zaak. Voel je daarover niet schuldig dat je zo gekozen hebt. Jij hebt je redenen en dat is nu weer dat stukkie recht op je eigen leven wat jij net zo goed hebt. Dat is evengoed een goed voorbeeld voor je zonen: ook moeder heeft recht op eigen keuzes.
En wat betreft de familie dat je zoon het jammer vindt dat ze niet komen.... is het niet ook een beetje zo dat hij het nu eenmaal gewend is dat zij komen en deze verandering hem gewoon wat moeite kost? Tja, dat is dan maar zo. Je moet maar zo denken: zo train je zijn vermogen om om te gaan met veranderingen!

Marjoleine64
23-04-2012 om 20:02
Misschien
wil hij wel 1 of 2 van zijn vrienden mee uitnodigen voor zijn uitje naar de bioscoop? Dan heeft hij toch iets met vrienden, maar hou het klein en overzichtelijk. Als hij dat ook niet ziet zitten zou ik het niet opdringen.
Marjoleine

Ely
24-04-2012 om 00:08
Jij bent zijn feestje
Ook al heb ik nul verstand van pubers met Ass, toch wil ik even reageren.
Voor mij klinkt het alsof jij je zoon('s) een heerlijke feestje op maar biedt. Met de taart en alles. Ik vind dat het mooiste cadeau wat je hem kunt geven (binnen je macht): zijn verjaardag vieren hoe hij het wil, ook al is dat misschien anders dan anderen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Moontje
24-04-2012 om 16:01
Inderdaad
Hier hebben we bij feestjes van de kinderen ook mijn vriendinnen en vrienden op visite. Sommige hebben zelf ook kinderen dus die komen dan ook mee. Als familie hebben we alleen nog opa en oma, en die taaien vaak vroeg af omdat het te druk wordt. Dochter vroeg een aantal jaren geleden speciaal of ik 'weer' al mijn vriendinnen zou uitnodigen, vond ze zo gezellig

Jade
24-04-2012 om 18:55
Alleen,
je doet je kinderen tekort als je hun wensen niet respecteert.
Het is JOUW probleem, dus dan moet je het bij jezelf laten. Ik begrijp je wel, want wij hebben geen contact meer met mijn schoonzus en gezin. Ik voel me daar niet meer schuldig om, want ook wij hebben het geprobeerd. Maar als het niet meer gaat dan gaat het niet meer.
Een suprisefeest organiseren bij een kind met ASS? Wérkelijk.......ben erg verbaasd dat je daar aan denkt.
Het is heel sneu dat er geen familie komt op zijn verjaardag, maar jullie doen de dingen die hij leuk vindt....laat het daar dan bij.

Jesse_1
25-04-2012 om 09:31
Alleen
"Ook wil hij al jaren geen feestje meer met vrienden wat mij ontzettend dwars zit."
Dat lijkt mij dus een probleem voor jou en niet voor hem? Probeer niet jezelf en jouw wensen te projecteren op je kind, iedereen is anders (en dan met name omdat hij ASS heeft). Het lijkt me dat je zijn verjaardag al speciaal genoeg maakt.
Hij heeft wel vrienden op school zeg je, misschien wil hij daar één of twee van mee naar de film en de Mac nemen, samen met zijn broertje?
Wat de breuk met de familie betreft: het is zoals het is, je hierover schuldig voelen helpt niet (in tegendeel). Doordat JIJ je hier schuldig over voelt, voelt hij het verlies ook nog sterker.
Je zegt ook dat anderen een verjaardag hebben met veel familie en vrienden. Is dat bij iedereen zo? Bij mij kwam vroeger ook nooit verjaardagsbezoek, waarschijnlijk dat de buren (bij wie ik kind aan huis was) wel langskwamen met een cadeau, maar familie? Maar misschien waren wij daarin een uitzondering .