Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdochter 13/14 vroegrijp

Hallo,ik heb een dochter van net geen14 die eigenlijk toch wel vroegrijp is.Iedereen denkt ook dat ze ouder is.Al reeds in haar laatste jaar van het lager onderwijs vond ik dat ze veel meer al naar de jongens keek of andere meisjes.Nu heeft ze een vaste vriend.Ze heeft deze zomer ook al een vriend gehad en die was 17/18 jaar...Ik weet niet of ze hier verder mee geweest is op sexueel vlak maar nu heeft ze een nieuwe vriend en met hem is ze al naar bed geweest.Daar maakt ze geen geheim van de condooms liggen open en bloot in haar vuilbak.Hoewel ik blij ben met haar eerlijkheid vind ik het allemaal nogal shokerend en vlug gaan.Haar vriend Nu is 16 en een lieve jongen ook echt
Nog een ‘jongen’...Ik heb ook al eens de vader ontmoet.Mijn dochter wil dat dan al allemaal voor mij gaat het toch wat vlug.Ik voel me ook nogal alleen met dit ‘probleem’ meisjes uit haar klas ken ik niet en de meisjes waar ze vroeger mee in school heeft gezeten zijn nog veel kindser dan haar...Ik zoek vooral herkenning nog iemand die een dochter heeft bij wie het allemaal zo vlug ging?

Vroeg

https://sense.info/nl/seks/de-eerste-keer

Het is wel wat vroeg, niet veel kinderen op die leeftijd hebben al sex, maar het kan. Belangrijk is om met haar te bespreken hoe ze kan zorgen dat het voor allebei prettig is en blijft en hoe ze goed gebruik kan maken van voorbehoedmiddelen.
Natuurlijk is het voor ouders toch vaak zo dat je kind al verder is dan jij bij kan benen. Dan volg je, denk ik, en zorgt dat je een goede relatie met haar hebt zodat ze ook altijd bij jou terecht kan met vragen of overleg.
Fijn dat ze een aardige jongen getroffen heeft. Daardoor kun jij de zaak ook beter vertrouwen. En inderdaad, bij die vriendschappen is het op deze leeftijd ook echt prettig als je de ouders ook kent. Zonodig even zelf het initiatief nemen om kennis te maken.
En niet iedereen wil over de sexualiteit van zichzelf of de eigen kinderen praten. Ik had gelukkig wel familie die al oudere kinderen had.

Lanza

Lanza

22-10-2019 om 20:12

Je weet wel

dat een seksuele relatie tussen een 14 jarige en een 18 jarige bij wet strafbaar is?

Pennestreek

Pennestreek

22-10-2019 om 20:21

Lanza, lezen!!

De vriend die ze nu heeft is 16 en de vriend daarvoor 17 of 18 en TS weet niet of ze daar ook seks mee heeft gehad.
Wat wil je nou bereiken met zo’n opmerking? Dat die jongen alsnog een strafblad zou moeten krijgen? Of is er pas recht gedaan aan jouw wereldbeeld als TS als hoerenmadam veroordeeld is of zo??

Pennestreek

Pennestreek

22-10-2019 om 20:27

Natje

Hou contact met je dochter. Laat weten dat je blij bent dat ze zo open is. Dat jij het moeilijk hebt om het bij te benen, dat ze wat snel gaat. Is niks mis mee, zeg ik ook regelmatig tegen mijn kinderen. Dat snappen ze wel.
Hamer op veiligheid (zit blijkbaar wel goed) en op plezier. Ze moet vooral niets tegen haar zin doen.
Ik snap dat het voor jou (te) snel gaat. Maar het ene kind is het andere niet , daar kun je niks aan doen.
Je kunt wel aangegeven dat ze rekening met jou moet houden. Ik zou niet willen worden geconfronteerd met gebruikte condooms, die kan ze ook in een zakdoek wikkelen of zo.

Consent


https://www.youtube.com/watch?v=pZwvrxVavnQ&feature=youtu.be

Filmpje dat ik kreeg van dochter over het belang van (wederzijdse) toestemming om over te gaan tot sex.

Adelaide

Adelaide

22-10-2019 om 21:14

Bijzonder AnneJ

Bijzonder dat jij dit filmpje krijgt van je dochter. Geeft zij je nog seksuele voorlichting? 😜

O ja Adelaide

Ze is altijd op zoek naar uitleg en tekst en soms vind ze iets heel treffend. En gelukkig deelt ze dat graag met mij. Al doe ik er zelf noppes mee.

Aan Natje

Hoi! Ervaring met zo'n dame, die inmiddels ook al weer voor jaar verder is dan de jouwe.

Je kunt er van alles van vinden, maar de openheid en eerlijkheid die ze naar je heeft is zo fijn! Sommige meiden zijn nu eenmaal wat eerder met ontwikkeling op alle soorten gebieden, ook seks en relaties. Condooms is een goed teken, al hoop ik wel dat ze daarnaast ook aan de pil is. Leeftijd heb ik altijd maar een getal gevonden, het gaat toch om de individuele ontwikkeling van een mens. Als ze over de hele lijn van haar gedrag zo volwassen is, dan lijkt mij dat ze precies weet wat ze allemaal aan het doen is en verdient ze ook gewoon een volwassen benadering. Haar kalenderleeftijd zegt gewoon helemaal niks.

Mijn puberdame is vlak voor haar 15e verjaardag bevallen van een dochter: een bewuste keuze (lang verhaal, niet meteen oordelen!) die ze op een volwassen manier gemaakt heeft en toont zich vanaf de bevalling de beste moeder die een kind zich wensen kan, en combineert haar moederschap meesterlijk met haar studie aan de universiteit waar ze goede resultaten haalt. Kalenderleeftijd is ze ver voorbij met haar ontwikkeling - en alles gaat prima.

Geen zorgen: alleen even snel omschakelen dat je kleine meisje plotseling een (bijna) volwassen vrouw is in een soort mini-verpakking.

Natje1812

Natje1812

23-10-2019 om 06:58 Topicstarter

Ik had zelf ook

Een vaste vriend op mijn 15de...maar dat is toch een jaar ouder en ik denk dat wij toch 6 maanden hebben gewacht tot we over gegaan zijn tot de ‘daad’.Maar niet iedereen ontwikkeld hetzelfde dat is zo.Ze is door haar vriend wel rustiger geworden ervoor tastte ze toch geregeld de grenzen af en ging ze er regelmatig over.Nu is ze lief en aangenaam,op tijd thuis,...We hadden ook al een gesprek met de huisarts gehad samen met mijn dochter Nav een blaasontsteking die ze had en toen kwam ook de vraag of ze al sexueel actief was.De huisarts zei toen dat het beter is nog een beetje te wachten met de pil en enkel een condoom te gebruiken omdat het toch allemaal hormonen zijn maar begin nu toch te twijfelen om haar ook de pil te geven...

Adelaide

Adelaide

23-10-2019 om 08:00

Tuurlijk Nadah

Een kind van 14 dat bewust de keuze maakt om zwanger te worden. Zo kun je jezelf ook voor de gek houden. Zelfs als volwassen zwanger zijn zijn er momenten van twijfel of ze je wel aankunnen

En Natje, alleen condooms lijkt me niet veilig genoeg voor je dochter. Een zwangerschap zit in een klein hoekje

@Emma

@Emma

23-10-2019 om 08:23

Huisarts

Vreemd, een huisarts die een seksuerl actief meisje van 14 afraadt de pil te gebruiken. Ik zou het maar wel doen, desnoods via een andere arts. Een ongewenste zwangerschap is niet fijn. Plezier in seks staat voorop, niet angst voor hormonen lijkt me. Dat ze te jong is voor de pil is echt onzin.

anca

anca

23-10-2019 om 10:48

@Emma

Als de huisarts zegt dat ze beter even nog kan wachten met de pil en de buurvrouw zegt dat het onzin is, dan volg ik denk ik toch het advies van de huisarts.

Hier een dochter met zware acne. Ze is 13, bijna 14. Onze huisarts raadde de pil ook af totdat ze volgroeid is.

vlinder72

vlinder72

23-10-2019 om 11:06

Anca

Acne is geen zwangerschap.

Een kind van 14 laten vertrouwen op alleen een condoom is nogal risicovol. Als mijn dochter seksueel actief zou zijn zou ik ook graag willen dat ze de pil gebruikt.

@Emma

@Emma

23-10-2019 om 11:21

Anca

En daarom zeg ik ook: andere arts.
Vertrouwen op een condoom is nog veel erger dan de buurvrouw.

Anca

Anca

23-10-2019 om 11:21

Mee eens Vlinder

Maar als de huisarts zegt dat de pil geen goed idee is, dan vraag je zijn redenen. Als die steekhoudend zijn, dan zoek je toch andere middelen? Er zijn tegenwoordig superkleine hormoonvrije spiraaltjes, zien eruit als een draadje met een knoop erin, juist ontwikkeld voor (heel) jonge vrouwen. Is dat bijvoorbeeld geen idee? Er bestaat zoveel meer dan alleen de pil, en meer dan toen wij die leeftijd hadden.

Maja

Maja

23-10-2019 om 11:47

Adelaide

Ik lees bij Nadah alleen dat er een bewuste keuze is gemaakt, niet dat dit een bewuste keuze voor een zwangerschap was. Kan zijn dat dochter zwanger was en een bewuste keuze gemaakt heeft om het kindje te houden.....

Qua seksueel actief zijn: tja... als ze het met wederzijdse instemming én veilig doen, wie ben ik om dan te zeggen dat het niet mag.... Alleen maar fijn dat er openlijk over gesproken kan worden.

Qua anticonceptie en de pil: ik heb na het stoppen met de pil pas ervaren hoe veel last ik van de toegevoegde horrormonen had. Ook bij het spiraaltje was dit het geval. Ik kan me dus voorstellen dat een huisarts je hiervan bewust probeert te maken.

De pil weigeren zou ik dan, als huisarts, weer niet doen, wel in gesprek gaan over andere aanvullende anticonceptiemethoden....

Adelaide.... (En Natje).

Ik schreef nog speciaal: "lang verhaal, niet meteen oordelen". Volgens mij ken jij het hele verhaal niet, dus ben ik ontzettend benieuwd of je altijd oordeelt op basis van aannames. Nee, ik zit niet te wachten op een discussie, of een stukje oorlogsvoering hier, maar aan een oordeel gebaseerd op niets, daar schiet niemand iets mee op.

Verder ken ik genoeg meiden van die leeftijd die aan de pil zijn, vanwege bijvoorbeeld zware menstruatie. Vraag eens aan je dokter of aan een gynaecoloog wat de redenen voor jouw kind zouden kunnen zijn om niet te starten met de pil.

Adelaide

Adelaide

28-10-2019 om 00:19

Nadah

Een kind dat op haar veertiende zwanger wordt is nooit normaal. De situatie dus, niet het meisje zelf. Onder geen enkele omstandigheid.
Ten eerste is ze erg vroeg seksueel actief en ten tweede zeg je nog iets over bewuste keuze. Nou zou het kunnen zijn dat ze zwanger is geworden na verkrachting, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze dan de bewuste keuze maakt om de baby te houden.
Dus hoewel ik het verhaal niet ken, blijf ik het een vreemde keuze vinden.

Adelaide #19

Ken je de uitdrukking "assumption is the mother of all fuck ups"?

Wel mooi om te zien hoe jouw fantasie er van alles bijsleept. Verkrachting. Wauw. En wat jou onwaarschijnlijk lijkt.... En zonder feitenkennis weet je er heel verhaal van te maken en vorm je een mening. Een mening gebaseerd op het verhaal wat je zelf hebt bedacht. Mooi joh, echt.

Zolang je geen idee hebt van de werkelijke situatie kun je je in mijn idee geen mening vormen, maar dat zal wel aan mij liggen.

Adelaide

Adelaide

01-11-2019 om 22:20

Nadah

En jij kent blijkbaar niet de betekenis van het woord ‘zou’.

Huisarts

'Vreemd, een huisarts die een seksuerl actief meisje van 14 afraadt de pil te gebruiken.'
Zo vreemd is dat niet, de pil is geen snoepje.
Ik heb indertijd dochter met toenmalig vriendje samen naar de huisarts laten gaan. Het is niet alleen een kwestie voor het meisje, maar ook voor de jongen. Huisarts heeft in plastische, stevige termen uitgelegd wat de pil doet en hen beiden vervolgens een termijn gegeven om erover na te denken. De volgende dag moesten ze terugbellen. Ze hebben samen toen de beslissing genomen om niet aan de pil te beginnen. Die huisarts mag van mij huisarts van het jaar worden.
Mijn advies zou dan ook zijn: laat dochter met vriendje naar de huisarts gaan. Het is niet alleen een kwestie van vrouwen.

Tsjor

bieb63

bieb63

03-11-2019 om 12:54

Ach

In 'mijn tijd' was het vrij gewoon om op je 13/14e al seks te hebben. Of je er nu echt aan toe was, is weer een ander verhaal. En dat het betreffende vriendje soms misschien al wel 18 was (zeker als je zelf 15 of 16 was), was ook niet zo heel bijzonder.

Adelaide #21

Het zou kunnen vriezen, het zou kunnen dooien.

Met "zou kunnen" zeg je dus ook "zou niet kunnen".

Eigenlijk zeg je dus niks. En ik heb geleerd dat als ik eigenlijk niks te zeggen heb, ik beter mijn mond kan houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.