Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdochter praat niet meer met ons na heftige ruzie

Mijn vrouw en ik zijn behoorlijk ten einde raad. Kleine twee weken geleden hebben we stevige ruzie gehad met onze 17-jarige dochter. Hierbij zijn helaas ook een paar flinke tikken uitgedeeld. Onze dochter negeert ons sindsdien volledig en we komen niet meer in contact. 

Flinke tikken uitgedeeld? Van jullie/jou aan haar? Hebben jullie al nederige excuses gemaakt?

Bied oprecht je excuses aan en heb geduld.

Ik ben ook benieuwd wie er heeft geslagen. Als het zó uit de hand loopt, zou ik bemiddeling inschakelen. Een professional, misschien de POH via de huisarts, of een goede bekende die vaardigheden heeft om een gesprek in goede banen te leiden. Als jullie hebben geslagen, dan zou ik beginnen met excuses. In een brief waarschijnlijk, met de uitnodiging om er verder over te praten als kind daar aan toe is. Met het aanbod om daar iemand bij te hebben die jullie allemaal vertrouwen. 
Dit is wel heel erg hoor. Maar dat heb je zelf ook wel door.  Hoe voelen jullie je nu? Behalve ten einde raad, ook schuldig, verdrietig? Of zijn jullie nog steeds boos?

je hebt je kind geslagen?  Voor het eerst?

Als die “tikken” van jullie afkwamen denk ik dat je van geluk mag spreken als ze ooit weer tegen jullie zou praten. De manier waarop je alleen al spreekt over de situatie, alsof het iets onschuldigs is.

Wat goed dat jullie om hulp vragen! Voor jullie dochter en jullie zelf. Mijn beste inschatting op basis van deze informatie is dat dit een goed moment is om met de huisarts te praten over wat er gebeurd is. HA kan jullie doorverwijzen of op weg helpen om te zorgen voor veiligheid voor jullie dochter. Dat is op dit moment het allerbelangrijkste!

Ik vraage me oprecht af wat het onderwerp van "de ruzie" was dat die zo uit hand loopt dat er "een paar flinke tikken zijn uitgedeeld" vanuit de ouders. ik ben het eens met hierboven dat TO er nogal luchtig over doet en het nu gek vind dat dochter niet met ze praat. Maar eigenlijk zegt de post zo weinig dat we hier niks mee kunnen en me dan ook afvraag of dit verhaal überhaupt wel klopt.

Jongens het is weer een eerste bericht...daar zijn er al meerdere van geweest de afgelopen dagen. Iets met knuppel en hoenderhok.

Herfstappeltaart schreef op 10-04-2023 om 14:21:

Jongens het is weer een eerste bericht...daar zijn er al meerdere van geweest de afgelopen dagen. Iets met knuppel en hoenderhok.

Ja precies. Ik denk dat er mensen zijn die zich vervelen met Pasen.

Herfstappeltaart schreef op 10-04-2023 om 14:21:

Jongens het is weer een eerste bericht...daar zijn er al meerdere van geweest de afgelopen dagen. Iets met knuppel en hoenderhok.

Precies. Lekker negeren. 

IdolizedMouse16

IdolizedMouse16

10-04-2023 om 16:09

Ik adviseer je om veilig thuis in te schakelen voor de veiligheid van jullie kind.

Als dit is gebeurd, dan is dit zeer ernstig. Hoe kan het dat een ruzie zo uit de hand loopt? En waarom bij escalatie niet ervoor gekozen om uit de situatie te gaan om de situatie tot bedaren te krijgen? Slaan kan echt niet. Een kind hoort thuis veilig te zijn, ook als ze flink aan het pubberen zijn, en door te slaan is het vertrouwen onderling zwaar geschonden en de veiligheid weg.

Al praat je er wat luchtig over, ik hoop dat je snapt dat er een behoorlijke grens is geschonden. Boos zijn op elkaar komt in elke familie voor, maar laat het nooit meer zo escaleren, dat kan en mag gewoon niet, dat is schadelijk.

Durf je hier te vertellen hoe het zover kwam en wat maakte dat dit zo uit de hand liep? Ik snap dat schaamte meespeelt, maar het is wel belangrijk om te weten om jullie te adviseren. Is er een emotieregulatie probleem? Speelt er een groot probleem is jullie gezin waar jullie ondersteuning bij nodig hebben?
Probeer het op een rijtje te zetten en ga dan hulp inroepen via huisarts.

Biedt naar jullie dochter jullie excuses aan, als ze daarvoor openstaat.

Doe er alles aan om dit weer goed te krijgen in jullie gezin.

Sterkte 

Ik nodig je van harte uit voor een privé-sessie waarbij we het kunnen hebben over "flinke tikken". 

Moirmel schreef op 10-04-2023 om 22:53:

Ik nodig je van harte uit voor een privé-sessie waarbij we het kunnen hebben over "flinke tikken".

Misschien kan de therapeut er ook een paar uitdelen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.