Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubergedrag

d17 toont vreselijk respectloos gedrag naar mij toe. Geen idee meer hoe daar op te reageren. Ben ik te streng. Wil graag weten waar ze uithangt en met wie. Nu vakantie. Maar dan hoef je toch niet elke avond laat thuis te komen. Laat thuis betekent de volgende dag chagrijnig, moe , niet de gezelligste . Maar als je er wat van zegt dan is het niet waar. Wil erg graag dr zin doordrijven en als dat niet lukt nou......... Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken zodat het ook nog een beetje gezellig blijft. Graag tips.

Mijn kinderen 16 en 17 komen nu ze vakantie hebben ook wel vaak laat thuis, rond een uur of 1 en in de weekenden nog wat later. Ik heb dat losgelaten en ga zelf gewoon slapen. Ik weet wel waar ze zijn (ze hebben een vaste vriendengroep, zijn bij vriendje of blijven hangen op het werk). Als ze snachts thuis zijn komen ze even zeggen dat ze er weer zijn. Ze slapen de halve dag dus echt moe zijn ze niet.
Als ze door een tekort aan slaap echt chagrijnig zouden zijn dan zou ik dat ook niet leuk vinden. Toch denk ik dat een strijd over de tijd van thuiskomen en op tijd gaan slapen geen zin meer heeft op deze leeftijd. Ik zou het dus denk ik toch maar laten en er alleen af en toe, op een goed moment een keer een gesprek aan wagen.

Bij ons staat veiligheid voorop. Ik wil dat ze 's nachts indien mogelijk samen fietsen. Ze sturen een appje als ze vertrekken (dat ik 9 van de 10 keer pas 's ochtends zie). Ze gaan niet met vreemden mee. Dat soort dingen. 

Hoe laat ze dan thuis zijn, vind ik op die leeftijd niet zo belangrijk - mits ze de volgende dag in staat zijn om afspraken die ze zelf hebben gemaakt of die ze met mij hebben, na te komen. 

Op die leeftijd mogen ze zeker als het vakantie is wel laat thuis komen, daar is het vakantie voor. Volgende dag lekker uitslapen.

Hier een zoon van 17 die moet proberen zijn commissiewerk op school goed af te ronden (technische ondersteuning bij de diplomauitreikingen deze week) vrijwilligerswerk doet op het adres van zijn maatschappelijke stage en ook nog een betaald baantje heeft waar hij 4 dagen per week kan werken. 
Dat moet hij zelf zien te regelen, laat thuis zijn, dwz na 00.00 uur kan dus niet, omdat hij fit moet zijn om de volgende dag weer door te komen.
Mocht hij chagrijnig zijn heb ik er geen last van maar de collega's en als die er wat van zeggen maakt dat meer indruk.
En de illusie dat 17 jarigen gezellig met hun moeder dingen doen in de vakantie moet je loslaten dat gaat niet meer gebeuren tenzij je op vakantie gaat met ze en de ideale puberlocatie uitzoekt. 

Geen idee - puber 17 hier is geen hangtype. 

Als ze uitgaat/een feestje heeft, is ze uiteraard later thuis en slaapt ze de volgende dag uit.  Andere dagen is ze gewoon of hier thuis of bij vriend thuis (gaat in goed overleg) en daarnaast heeft ze van alles gepland in de vakantie en heeft ze een bijbaan.
Communiceert daar soms wat warrig over, maar snapt wel dat ik wil weten waar ze is en met wie. 

Ik zou helder proberen te krijgen wat je nu het meeste stoort: het laat weg zijn - het brutale - het niet communiceren met wie ze is. En dan eens samen gaan zitten om te overleggen op een rustig moment om basisafspraken te maken over de vakantie.  Bijvoorbeeld op tijd laten weten of je wel of niet mee eet en communiceren hoe laat je thuis komt (tijd zou je m.i. in de vakantie wel wat flexibeler mee kunnen omgaan).

Je zet me wel even op het verkeerde been door de titel pubergedrag te kiezen in de categorie jongvolwassenen. Ze is 17 en dus nog een puber. Pubergedrag is dus niet raar, want nog niet uitgerijpt.

Je hebt het over 'vreselijk respectloos gedrag', maar elke dag laat thuiskomen, chagrijnig/moe en 'niet de gezelligste' hebben daar niets mee te maken.
Ze is een bijna jongvolwassene die bij je/jullie in huis woont, zelfstandig wordt, haar eigen keuzes maakt/leert maken etc. Maar blijkbaar verwacht jij nog een happy gezinsleven.
Losmaken is goed, respectloos gedrag natuurlijk niet - maar wat dan dat respectloze gedrag is lees ik niet. Uiteraard moet je rekening met elkaar houden, maar alles willen weten en bepalen van haar leven, daar is de tijd van voorbij.

Dus: beschouw haar als een volwassene die je huisgenoot is en wat stoort er dan nog? Welke huis- of fatsoensregels overtreedt ze? Ik denk dat als je haar als (jong)volwassene tegemoet treedt, dat zij zich ook "beter" gaat gedragen.
NB bij als volwassene beschouwd worden, horen nauurlijk ook verantwoordelijkheden - ik weet niet of ze die heeft of bepaalde taken in huis?

Super lastig en herkenbaar. Grenzen stellen enerzijds (want ook daar heeft de puber recht op) en anderszijds aansluiten bij haar leeftijd en behoefte aan autonomie. Dus: samen bijv ‘regels’ opstellen zodat het voor jullie beiden gezelliger is. Als ze merkt dat meedenken ook voor haar ‘loont’, komt ze wellicht meer ver de brug met input. Probeer dus je frustraties in te slikken, zelf rustig te blijven. Respect gaat ook (juist!) ik jouw voorbeeld. Hoe lastig ook….. snap ik! Succes!

Hier zeggen ze altijd wel even dat ze weg zijn, maar wij gaan gewoon slapen en wie later binnenkomt doet het buitenlicht uit en de poort op slot (dat gaat soms mis als er toch nog iemand later komt... maar meestal overleggen ze dat onderling wel even).
Ook toen ze onder de 17 waren ging ik gewoon slapen, als er wat is dan bellen ze wel en ik slaap zelf maar zelden een hele nacht door dus als ik er tussendoor uit moet zie ik vanzelf of ze allemaal al thuis zijn. Zo niet dan app ik even of het geen tijd wordt om maar eens naar huis te komen.
Dat is dan in het weekend he, door de week is laat thuis komen niet de norm aangezien er de volgende dag weer school is.
Grote mond is met 17 vervelend, maar vaak heb je daar zelf meer rol in dan je denkt. Het kan goed zijn even na te gaan hoe je zelf haar benadert, en in hoeverre je een agressieve reactie uitlokt door zelf te veroordelend of te dwingend te zijn.
Wat versta je precies onder "haar wil doordrijven "?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.