Vic
22-08-2010 om 20:58
Pubers en eten
Mijn dochter (11, maar flink in de puberteit) zit momenteel in 'de' groeispurt. Het afgelopen jaar is ze zo'n 10 cm gegroeid en flink aangekomen. Dat hoort natuurlijk bij de leeftijd, maar ik maak me soms zorgen over de hoeveelheden eten die ze wegwerkt. Het is geen avondeter, maar als ze de kans krijgt eet ze 5 boterhammen en eet nadien de fruitschaal leeg. Daarnaast vraagt ze regelmatig om snoep (en reageert heel heftig als ze dat dan niet krijgt). Ze groeit momenteel meer in gewicht dan in lengte, en schuift op de bmi-meter steeds meer op naar het rode gebied. Daar wijs ik haar niet op, maar probeer op neutrale manier duidelijk te maken hoe het werkt met eten en bewegen en gewicht. Want ze is wel bang om dik te worden, dat dan weer wel (gek toch?).
Is dit normaal bij pubers? Trekt het op een gegeven moment ook weer bij? Ze is nu trouwens ca. 1.45 m en 41 kg (maar twee maanden geleden nog 39 kg).

Karin*
22-08-2010 om 21:12
Link
http://www.gewicht-verliezen.nl/bmi-berekenen-kinderen.php
Hierop kan je zien dat de kinder-bmi langzaam verhoogt zodat ze met 18 jaaar op de bmi van 19 tot 25 moeten zitten en met een bmi van 19,5 zit ze nog keurig binnen de marges met 11 jaar.
Mijn dochter komt ook opeens in gewicht aan, maar ziet er nog steeds uit als een spriet
Begint jouw dochter er molliger uit te zien?

Vic
22-08-2010 om 21:20
Ik ken het schema
Mijn dochter is nooit een spriet geweest, zat altijd precies in het midden van 'gezond gewicht' en schuift nu langzaam op naar 'overgewicht'. Ze zit nog wel 3 kilo onder die grens, maar aangezien ze in twee maanden 2 kilo is aangekomen kan het dus hard gaan.

albana
23-08-2010 om 08:44
3 boterhammen
Ik heb oudste wel een tijdje op ratsoen van 3 boterhammen gezet, ook in de tijd van zo'n groeispurt...toen was ze gewend écht veel te eten en ging daar mee door toen de groeispurt al voor bij was. En toen groeide ze alleen in de dikte.3 boterhammen was eigenlijk genoeg...maar ze at (uit gewoonte) gewoon maar door en door....en toen we die 3 boterhammen invoerde merkte ze zelf ook dat dat eigenlijk genoeg was.
groeten albana

Vic
23-08-2010 om 08:57
Het probleem
Ik heb er eigenlijk alleen in het weekend zicht op wat ze precies eet. Doordeweeks krijgt ze brood mee voor de overblijf, maar ze gaat regelmatig met een klasgenootje mee om daar te eten. Dan eet ze dus haar eigen brood, plus wat ze bij de betreffende klasgenoot nog krijgt (en dat zijn meestal de 'lekkere' dingen). Thuis werkt dat rantsoen dus best, hoewel we daar regelmatig strijd over hebben.

Hillary
23-08-2010 om 10:22
Ook 2 kilo
Mijn dochter van bijna 11 is ook in 2 maanden 2 kilo aangekomen. Ze is slank hoor (33,5 kg bij ca. 1.44), maar nu ik dit zo lees is het inderdaad wel wat veel misschien in 2 maanden tijd. Ik zie het ook echt aan haar, haar bovenbenen en billen zijn wat voller, maar ja dat is misschien het begin van de puberteit. Aan de andere kant is het net vakantie geweest, maar ik denk dat het vnl komt door de omgang met een bepaald vriendinnetje. Ze zit continu daar en nooit bij ons, dus we zijn een beetje aan het uitvissen waarom. Blijkt dat vriendinnetje meestal alleen thuis is en ze hebben tijgerbrood, wat natuurlijk veel lekkerder is dan mijn brood. Tussen de middag kanen ze met zijn tweeën een heel tijgerbrood weg. Ook wordt er gewoon onbeperkt cola gedronken enzo. Mijn dochter is daar in de vakantie erg veel geweest, vaak dagelijks en dan niet sporten natuulijk in de vakantie. Ik ga hier toch maar eens paal en perk aan stellen.
Overigens groeide ikzelf op die leeftijd ook eerst in de breedte en daarna weer in de lengte, dus het trok inderdaad weer bij.

Maxime.M
23-08-2010 om 10:42
Niet alles in huis hebben
Hoi,
Ik 'vergeet' vaak de chocopasta aan te vullen als ik denk dat het te hard op gaat, dus dan is er alleen nog maar pindakaas. Snoep hebben we niet vaak in huis, en met chips vergeet ik het ook wel eens perongeluk/expres. Ik heb geen kinderen die dan zelf alsnog naar de supermarkt fietsen dus dat scheelt alweer wat strijd.
Verder is oudste een magere spijker maar eet redelijk gewoon. Niet weinig maar ook niet heel veel. Jongste is meer een snoeperd en zit meer stil dus hebben we het er wel eens over, dat je ook moet bewegen en echt niet te veel moet eten en snoepen. Ik leg uit wat gewone porties zijn en wat veel is. Natuurlijk mogen ze best een keertje lekker uit de band springen maar niet iedere dag. En de jongste zeg ik ook vaak dat ie nu maar even lekker een half uurtje op de trampoline moet gaan, is goed voor je.
Maxime

Tinus_p
24-08-2010 om 11:45
Voorzichtig met rantsoeneren
Pubers zijn nu eenmaal een soort kliko's. Been there, seen it, done that. Ik zou niet of voorzichtig rantsoeneren,en er vooral op letten dat het kliko gedrag wordt uitgeleefd op in principe gezond en vullend eten. Dus iid geen chips in huis, maar wel een vriezer gevuld met brood....

Bastet
24-08-2010 om 12:35
Kliko's
Ik heb voor mijn pubers altijd veel brood,fruit,yoghurt,etc in huis,het zijn inderdaad net kliko's.Ik zou niet rantsoeneren,maar mijn inkoopbeleid veranderen.
Bastet

Vic
25-08-2010 om 16:34
Gezond eten
Van onbeperkt gezond eten word je natuurlijk net zo goed dikker dan van snoep (hoewel het met boterhammen en appels wel minder snel gaat). Daar ligt het probleem ook niet zo denk ik. Chips krijgt ze maar twee keer per week, maar dan vindt ze het al niet eerlijk dat ze 'maar' een schaaltje krijgt. Grootste probleem is volgens mij het eten bij vriendinnetjes. Haar beste vriendin gaat tussen de middag altijd thuis eten. Die mensen (heel leuk gezin overigens) maken van de lunch een feestje met knakworstjes en gebakken eieren. Dat gaat er bij dochter dus ook wel in, naast haar brood dat ze van mij meekrijgt (van die saaie bruine boterhammen met 'verantwoord' beleg). Ik wil haar dat ook niet verbieden omdat ik allang blij ben dat ze het sociaal nu lekker doet.
Ik heb het 'probleem' inmiddels wel bij mijn dochter aangekaart. Ook naar aanleiding van de nieuwe kleren die we (alweer) moesten kopen. Ze heeft nu maat 158, zowel voor shirts als voor broeken. Als ze dit postuur houdt is er nog weinig aan de hand, maar ze moet niet dikker worden.