Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
joozie

joozie

29-03-2012 om 15:21

Pubers en seks

Een nieuwsgierige vraag: wie weet wat de gemiddelde leeftijd is voor de eerste keer seks (dus penetratie) bij jongens en meisjes in NL? En mogen jullie pubers bij jullie thuis eks hebben en vanaf welke leeftijd? Het gaat namelijk bij onze puber nu ineens heel hard en ik moet er nog erg aan wennen dat puber een heel eind op weg is in het ontdekken van seks.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

29-03-2012 om 16:20

Over het algemeen

is de gemiddelde leeftijd (maar ja, wat is een gemiddelde?) 16,6 jaar. Dat haal ik tenminste uit een pdf van Rutger Nisso (deze: http://www.soaaids.nl/documenten/seksonderje25efs.pdf) maar ik zie niet direct wanneer deze gepubliceerd is.
Ik heb het zojuist in vogelvlucht doorgenomen en ga het nog eens rustig lezen, ben ik ook weer een beetje op de hoogte

Nou

Ik weet wel dat met 18 jaar 50 procent nog maagd is van de jongens en de meisjes.
Dus zo heel jong beginnen de meeste niet.

Nisso

Heeft het met 17 jaar over 46 procent van de jongens die op hun 17e coitus hadden gehad en 64 procent van de meisjes.
Eigenlijk kan je alles op die nisso pagina vinden.

joozie

joozie

29-03-2012 om 20:30

Hebben we gedaan

Bedankt voor de link naar het onderzoek van het Nisso. Ik ga het eens goed bestuderen. We hebben haar goed voorgelicht, ze is aan de pil (vanwege haar cyclus maar ook voor het geval dat ...) dus wat dat betreft zit het safe. We hebben dat mede gedaan omdat ze al vroeg in de puberteit was en omdat ze meestal oudere vriendjes heeft (zo'n 2 jaar ouder, geen volwassen mannen of zo) die meestal wat verder zijn.
Ik vind haar nog jong (bijna 15) maar goed ze is nog steeds aan het voorbereiden, zeg maar. Moeders moet gewoon nog even de omschakeling maken: ze speelt nu met een echte Ken ipv met Ken van Barbie. Komt wel goed met mij en dochter )

Isabella

Isabella

29-03-2012 om 22:13

Hier

Hier hebben wij het niet meteen goed gevonden dat zoon/dochter meteen een hele avond met de geliefde op de slaapkamer zat. Toen de verkering na een poos wat serieuzer bleek wel. Achteraf ben ik ook blij dat ik dat zo gedaan heb.
Maar nog steeds hebben we de afspraak dat als wij thuis zijn ze niet de hele avond op bed liggen, doen wij zelf ook niet.
Blijven praten met je dochter en zeggen hoe jij erover denkt en hoe jij je daar bij voelt lijkt me altijd goed.
Begrijp ik goed dat je dochter alleen de pil gebruikt? Toch ook wel een condoom hoop ik?

Isabella

Isabella

30-03-2012 om 19:05

Lezer

Gelukkig is de boodschap voor onze pubers niet onduidelijk. Ze begrijpen precies wat ik bedoel.

mumvantwee

mumvantwee

03-04-2012 om 05:19

En hier

twee puberzonen. regels: deur open, zeker in het begin van de relatie, naarmate het meer serieus werd mocht de kamer deur dicht. zeer open communicatie mbt sex en relaties. condooms aangeschaft zodat ze beschikbaar zijn. In de communicatie benadrukken we behalve safe sex en contraceptie, vooral relatie, respect.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.