Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
ief

ief

05-07-2022 om 11:20

Pubers en vakantie thuis

Twee pubers hier in huis (een oude en een jonge), en vakantie. We gaan wel drie weken weg, maar o wat word ik gek van die vrije dagen. Ze hebben wel hobby’s en banen, maar dat late uit bed komen en dat gehang om me heen, die troep maken, laat thuiskomen, die telefoon en alles op z’n elfendertigst... Ik kan er heel slecht tegen hoor. Natuurlijk moeten ze opruimen, en af en toe wat meehelpen in huis, maar het gaat nooit vanzelf en hun tempo is ook niet het mijne. 
Hoe gaan jullie daarmee om? 


Wat doe je zelf overdag? Ben jij aan het (thuis)werken of probeer je huishouden te doen of andere bezigheden?

Probeer iets gezelligs te doen overdag, bv gezamelijk een lekkere lunch (of buiten de deur op een terrasje als de portemonnee dat toelaat).
Ik herken het niet, onze kinderen zijn puber-af (althans officieel ) en ik heb sowieso al jaren geen 'last' meer van ze.
Heerlijk die rust als ze uitslapen. Wil jij lawaai maken? Kondig de dag van tevoren aan 'vanaf 10 uur (of 9 uur, wat jij wil) ga ik gewoon het huishouden doen, dat loopt gewoon door.' Dus stofzuigen etc.
Gaan ze misschien nog ergens logeren (opa/oma, vrienden) of plan een dagje weg, dat breekt de lamlendige tijd, waardoor zo'n dag thuis ook minder 'zwaar' is.

Laat ze boodschappen doen en af en toe het avondeten verzorgen.
Plan bewust een dag films bingen in de woonkamer met snacks, makkelijke lunch en languit liggen als het een dag niet zo fijn weer is en kijk zelf (een deel) mee.

O, en wat ze hier ook nog wel eens wilden is zelf iets bakken. Iets gebak-achtigs. Bv donuts of cupcakes of brownies of zo. Recept zoeken op internet en proberen. Of muffins en dan een high tea momentje.

Adem in, adem uit
Herkenbaar hoor, hier ook pubers in huis en tevens een verbouwing bezig. Dat weten ze, als ze laat thuis komen (denk aan tegen de ochtend, haha), dan weten ze dat de bouwvakkers hier weer om 7:00 uur staan. Hun pakkie an, ik heb het medegedeeld.
Verder laat ik ze. Tuurlijk moeten ze ook wel een klusje doen af en toe, en kan dat met puber-gemopper en gezucht gaan, maar ach daar zijn het pubers voor.

Hier wordt ook laat uit bed en veel rondgehangen, ik heb daar totaal geen last van. Manlief wel, en daar heb ik dan wel weer last van. Tegen al te veel lamlendigheid plannen we wel dingen als een keer zwemmen enzo, want ze worden wat vervelend als ze zich gaan vervelen.

Gelukkig nooit zoveel last gehad van het gehang. Ik kan dat prima niet-zien. Dat jij je ergert gaat er niks aan veranderen, dus je hebt vooral jezelf ermee en uiteindelijk verpest je zelf de sfeer in huis met je gemopper. Laat het lekker los. Ze hebben vakantie.
Ik heb er ook nooit veel rekening mee gehouden. Mijn leven gaat gewoon door, dus ja, ik ben op tijd op, want ik moet naar mijn werk dan wel het huishouden doen. Dus geen kabaal bij laat thuis, dat was eigenlijk de enige afspraak.
Verder hebben wij een hond, die was normaal naar de oppas als wij naar werk dan wel school waren, maar ik ga natuurlijk niet opvang betalen als er de hele dag 2 pubers thuis zijn. Dus zorgen voor de hond hoorde er gewoon bij. Dat was een gegeven. Onderling moesten ze maar uitvechten wie er wanneer de eerste wandeling deed en dus op tijd op moest.
Man en ik werken allebei parttime, op onze vrije dag probeerden we altijd wel wat leuks te plannen. Picknick of bbq, winkelen, zwembad/strand, dat soort dingen. Er werden ook wel slaapfeestjes georganiseerd, en filmmarathons. Bij ons of bij anderen thuis, dat wisselde nog wel eens.
En ze hebben baantjes schrijf je. Dan zullen er toch ook wel dagen zijn dat ze wel op tijd opstaan, en niet de hele dag thuis rondhangen?

Waarom erger je, je aan laat op staan? Ze hebben toch vakantie dus waarom zouden ze niet mogen uitslapen, wat zou je dan willen dat ze doen? Als ze lang uitslapen hangen ze in ieder geval niet om je heen want daar erger je je ook aan.

ief

ief

05-07-2022 om 13:21 Topicstarter

Ja mijn ergernis is inderdaad het grootste probleem. Mijn man kan zich er ook niet aan storen. Maar ik werk, we hebben nog een jonger kind, en ik snak op mijn niet-werkdagen naar rust en een opgeruimd huis. En dan komen die lange puberlichamen traag doen, lawaai maken en troep maken. En iets gezamenlijks doen willen ze helemaal niet meer. Was dat maar waar! Dat traaaaaaage om me heen, ik weet dus niet waarom het me zo stoort maar ik word er heel onrustig van! 
Ik zou het liefst willen dat ze voor de vakantie een 9-17-baan aan gingen nemen 🙂

Die 9-17.00 baan voor de pubers is een geweldig idee. Ik heb hier een puber die hele dagen weg is, ook nu het hier nog de week is van boeken inleveren en rapport halen en zo. Hij laat zich zoveel mogelijk inroosteren en verdient er goed mee. De jong-volwassene hier in huis heeft nog hertentamens (doordat ze er 6 weken uit lag met een coronabesmetting) die heeft al rust om zich heen nu om zich te focussen op de studie. Helaas heeft zij geen baantje voor de rest van de zomer, ze herstelt te moeizaam van corona maar die gaat proberen in die weken weer spierkracht en conditie op te bouwen.

Klein nadeel voor mij is dat ik nu de sport stil ligt nog steeds estafettemaaltijden moet maken, omdat iedereen andere etenstijden heeft door de banen en activiteiten.

Edit: De puber en jongvolwassene moeten wel doen wat ze zich prettig bij voelen ; het is hun vakantie waarin ze moeten opladen voor het volgende studie/ schooljaar. 

Ief, denk even terug hoe jij was als puber in de vakantie. Ik hing ook de hele dag en deed denk ik hetzelfde al jouw pubers doen. Heb toen ik nooit nagedacht hoe dat gehang voor mijn moeder was... 🙂. Laat ze lekker, het is maar 3 weken. Ik vond de corona tijd met pubers in huis een veel zwaardere tijd.

ief schreef op 05-07-2022 om 13:21:

Ja mijn ergernis is inderdaad het grootste probleem. Mijn man kan zich er ook niet aan storen. Maar ik werk, we hebben nog een jonger kind, en ik snak op mijn niet-werkdagen naar rust en een opgeruimd huis. En dan komen die lange puberlichamen traag doen, lawaai maken en troep maken. En iets gezamenlijks doen willen ze helemaal niet meer. Was dat maar waar! Dat traaaaaaage om me heen, ik weet dus niet waarom het me zo stoort maar ik word er heel onrustig van!
Ik zou het liefst willen dat ze voor de vakantie een 9-17-baan aan gingen nemen 🙂

Als jij nu op jouw niet werkdagen ook van 9 tot 17 gaat werken is het opgelost. Of wil je juist even genieten van thuis aanrommelen? Net als je pubers, misschien?

Ik heb er niet zo'n last van eigenlijk. Het enige wat ik vervelend vind in de vakanties is dat ik niet lekker thuis kan werken in een rustig, leeg huis. Dus ik ga in de zomer vaker naar kantoor toe en werk minder thuis. Dan zie ik ook niet wat ze allemaal (niet) doen.
Een van onze kinderen heeft een baantje en werkt heel veel, meer dan fulltime vaak. Hij vindt dat heel fijn om te doen. Een ander kind werkt een beetje en heeft daarnaast veel uithuizige hobbies. De derde werkt niet en is juist veel thuis. Bij hem heb ik soms wel het gevoel dat hij wat actiever moet zijn en meer moet gaan doen.

Wat sneu voor je kinderen dat ze eigenlijk niet welkom zijn in hun eigen huis, door hun eigen moeder, om hun VAKANTIE te vieren zoals zij dat willen. Niet zichzelf mogen zijn.

ik herken het deels. Ik vind het ook heel fijn om alleen thuis te zijn want dan kom ik het beste tot rust. Maar het is ook hun huis hè. 
de enige eisen hier; je ruimt je eigen spullen in de gezamenlijke ruimtes op na gebruik. Na 23:00 wil ik niets meer horen omdat ik namelijk wel gewoon moet werken. 
deze 2 regels kunnen de pubers redelijk toepassen…..

Ik had hetzelfde de eerste keer dat mijn oudste vakantie had na maanden peuterspeelzaal. Ik was mijn twee ochtenden rust kwijt. Later toen hij naar school ging en jongste op de psz zat. Later toen ze allebei op school zaten. 

Met andere woorden, wat is er anders dan andere schoolvakanties? Lekker dat ze nog wel ergens werken of lang in bed liggen toch?

Dan dwing je ze toch om ook in hun vakantie elke dag om 8u op te staan?

Zijn ze op hun 17de het huis uit en zitten ze op kamers.
Heb je nooit meer last van hen.


Lang slapen en rustig aan hoort bij vakantie. Waarom heb je anders vakantie?

Ik vind het heerlijk dat we niet zo vroeg en snel moeten in de ochtend, puber die op vo zit moet normaal elke dag om 7 uur op de fiets, nu nog wat afsluitende dingen op school en vanaf volgende week vrijdag vakantie. Jongste moet deze en volgende week nog naar school en dan heeft zij ook echt vakantie. Wij blijven deze vakantie thuis, maar gaan wel wat dagjes weg, de andere vier weken werken man en ik gewoon. Ze hebben allebei nog niet de leeftijd voor een baantje, maar gelukkig weten ze meestal wel wat te bedenken om te doen. Of er wordt met vriendinnen afgesproken of ze gaan samen wat ondernemen en af en toe lang uitslapen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.