Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers en verveling

Hallo,

Hier pubermeid van bijna 14 jaar... Het is krokusvakantie hier in België, maar zij verveelt haar enorm. Wat doen jullie kids tegen verveling?
Zij mag per dag 1 uurtje op de computer, tv enkel na het avondeten, dus tussendoor weet ze vaak niet wat doen. En ik word er gek van... Zo zit ze nu al een uur op de bank voor zich uit te staren om toch maar duidelijk te laten merken dat ze zich ontzettend verveelt... Help!
(ze is eergisteren wel met de dagje weg geweest en gisteren is ze gaan shoppen met vriendinnen...)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alex

haha, die is leuk. Ik denk inderdaad dat ze daarna wel iets anders zal kunnen bedenken.
Lieuwkje.

neteret mut

neteret mut

08-04-2009 om 15:36

Verruimen van comp tijd

Tijdens vacanties kijken we minder naar hoeveel tijd ervoor tv en/of comp doorgebracht wordt. Mag een dvd ook niet? Heb je meer controle op dan zomaar tmf ofzo. Kamer laten veranderen wat indeling betreft ofzo ( meteen grote schoonmaak), evt met muur schilderen, zou ook een optie kunnen zijn. Klusjes in huis laten doen tegen betaling, doen wehier nog wel eens.

reina

reina

08-04-2009 om 17:30

Lhena

Hoe brengt ze haar vrije tijd anders door? Heeft ze geen hobbies, kan ze niet vaker met vriendinnen afspreken om bijv met elkaar ergens naar toe te gaan? of ga zelf gezellig een dag samen op pad en tja, anders toch maar aan het huishouden maar... vindt ze het zelf echt een probleem, sommige pubers vinden bank-hangen een prima tijdverdrijf!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-04-2009 om 20:39

Wie heeft eigenlijk een probleem?

Lhena, wie heeft nu eigenlijk een probleem? Jij toch zeker niet? Je dochter is 14! Als zij zich lekker de hele dag wil vervelen, prima. Dat is dan HAAR probleem. Laat haar zelf maar verzinnen hoe ze haar tijd door komt, ze is er oud genoeg voor hoor.

Paula B

Paula B

08-04-2009 om 21:53

Vraag me dat ook wel 's af

Hier een zoon van twaalf en ik vraag me regelmatig af wat we fout gedaan hebben. Zonder scherm weet hij écht niet wat hij met z'n vrije tijd moet, als hij die heeft. Gisteren zei hij 'dan ga ik maar huiswerk maken...', grijns. Ik denk dan: ga iets léuks doen. Maar ik kom voor de invulling van iets leuks ook niet verder dan een spelletje of een boek, eerlijk gezegd. Waar besteden andere jonge pubers hun vrije tijd aan bij jullie? Zijn er kinderen die spontaan een bezigheid verzinnen, iets actiefs, iets creatiefs misschien wel?? Ben heel benieuwd, misschien doen zoon en ik er nog leuke ideeen uit op.

Lhena

Lhena

08-04-2009 om 22:15 Topicstarter

Jawel hoor

ze heeft leuke hobby's, gaat dansen 1x in de week en is bij een muziekgroepje. Bij vriendinnen in en uit lopen wordt niet zo vaak gedaan... Wat niet wil zeggen dat ze nooit afspreken.
Het zijn gewoon die dagen waarop er geen 'buitenhuizige' activiteiten zijn. Ze meent ook dat er altijd wel iets te beleven moet zijn. Niet gewoon eens een boek lezen of wat tekenen of puzzelen of muziek beluisteren of... Dat is allemaal te gewoon. En ja, dan kom ik opdraven met huishoudelijke klusjes die ze dan mopperend uitvoert. En ja, het is ook mijn probleem niet, ze moet zichzelf leren bezighouden, ik kan dit niet eeuwig voor haar oplossen! Maar ik kijk wel tegen dat chagrijnige gezicht aan...

Mijn puber is altijd druk: met bankhangen

mijn puber hangt het liefst op de bank,diep zuchtend dat ze een saai leventje heeft.op school heeft ze de grootste lol,met vriendinnen ook,maar als ze alleen thuis is bij ons,hangt ze wat rond en zucht.
gaat wel weer over,ik zit er niet mee.

Gewoon laten computeren

daar praat ze waarschijnlijk op msn met vriendinnen en kunnen ze wat afspreken of naar de tv laten kijken mijn pubers doen dan vaak een idee op om te gan doen als ze wat in een filmpje zien ofzo.

Ook gehad ging over

hier een 15 jarige. Die wel een tijd zich 'verveeld' heeft, toen ze rond de 13 jaar was denk ik. Dat was periode 'bankhangen' en zelfs als er dan een vriendin was....gingen ze met z'n tweeën bankhangen en maar zeuren tegen elkaar wat ze nu eens zouden doen.
Gewoon een beetje laten gaan, niet naar kijken. je vooral niet irriteren en als je het zelf niet meer uithoud bedenk je zelf een leuke of minder leuke aktiviteit. In die periode van bankhangen was oudste nog wel in voor: koekjes bakken, pizza maken, auto wassen en meer van dat soort wat leukere huishoudelijke klusjes. De 'gewone'klusjes deed ze eigenlijk wel. En soms zette die leuke klusjes aan om iemand uit te nodigen mee te doen, vriendin ofzo. Het was geen gebrek aan vriendinnen, maar meer dat zowel zij alsook die vriendinnen gewoon geen idee hadden wat te doen.
En toen opeens was het over. En hadden ze opeens weer zat ideeën. En wat ze dan doen? Foto's maken en bewerken, naar de ijssalon, naar het centrum voor 1 t-shirt en daar 2 dagen over doen, naar open-dagen, naar openbare optredens, bakkerij-gedoe in de keuken (brownies bakken en dan samen opeten is nu helemaal 'in'), samen bepaalde programma's kijken en vooral véél commentaar leveren (of opgenomen programma's), sporten, naar de sportschool, eigen geörganiseerde feestjes houden bij 1 van de vriendinnen thuis etc. etc.
pfff tegenwoordig ben ik blij als ze eens thuis is!
groeten albana

tonny

tonny

09-04-2009 om 09:20

'als je niets te doen hebt...'

'...doe het dan niet hier.' Tegeltjeswijsheid, maar wel waar. Een 'hanger' om je heen kan erg vervelend werken! Dus liefst hangen buiten mijn directe zicht.

'Heb je niets te doen, dan heb ik nog wel een klusje voor je' is een methode die snel werkt. Klusjes zijn er altijd zat. Bijvoorbeeld het opspringende onkruid van tussen de steentjes wieden of de vergroende schutting boenen - oef!

Nee, zonder gekheid, het is best een lastige leeftijd en ik kan me voorstellen dat het je bezighoudt. De tips die de anderen hier gaven, helpen je vast wel wat op weg.

Tonny

Maylise

Maylise

09-04-2009 om 14:13

Zoon van 15

Ik heb een zoon van 15 die ook niet bijzonder inventief is op gebied van zich vermaken. Een contrast met mijn oudere kinderen die wel altijd 101 dingen te doen hadden. Zeker in de winter is er weinig wat hem buitenshuis boeit. Hij brengt dan dus op zijn vrije dagen inderdaad heel wat tijd achter de computer door (tv boeit hem minder). Af en toe gaat hij wel iets met vrienden doen zoals naar de bioscoop, bowlen of zwemmen maar dan houdt het wel op. Hij houdt niet van buiten voetballen of basketballen met vrienden, skaten of rollerhockey spelen op straat met vrienden, winkelen, rondhangen (da's alleen maar een zegen) of de andere activiteiten die zijn broers en zussen op die leeftijd veel ondernamen.

's zomers is hij wel iets uithuiziger want dan gaat hij wel regelmatig tennissen (buitenbaan) en paardrijden.
Ik vind het wel jammer dat hij zich niet wat beter kan vermaken maar goed dat zit er niet in.

Zijn vakantie dagen die hij thuis is vult hij dan ook met computer spelletjes, boeken lezen (dat doet hij wel graag) en af en toe een film kijken op tv. Films maken op de computer is een nieuwe hobby (van die computer animatie dingen). Ik leg me er gewoon bij neer. Het is zijn vrije tijd en zolang hij geen rare dingen doet mag hij die indelen zoals hij wil.

Klusjes doen voor extra geld is trouwens wel een mooie. Vorige zomer heeft hij bijvoorbeeld de schuur helemaal opgeschildert en daar een aardig bedragje voor gekregen (wat wel weer in computer spellen wordt omgezet maar vooruit).

Zijn oudere broers en zussen waren veel actiever op die leeftijd en ondernamen ook veel meer met vrienden. Niet elk kind is natuurlijk hetzelfde.

Maylise

ps: hij is nu ook thuis en zit vast beneden achter de computer

Maylise

Maylise

09-04-2009 om 14:16

Oh en bij verveling

Als iemand zich echt vervelend verveeld gedraagt (dus op de bank zitten en uitgebreid zuchten dat er toch niks te beleven is) dan zet ik die persoon gelijk aan het werk. Vervelen doe je maar buiten mijn zicht om is mijn motto.

Bastet

Bastet

09-04-2009 om 18:31

Eens met juliza

Hier doen we graag he-le-maal niks.Lekker beetje niksen enzo,heel belangrijk om je goed te kunnen ontspannen.Zodra de lamlendigheid dreigt toe te slaan gaan we wat doen.Maar laat een puber lekker hangen af en toe,hoort ook een beetje bij de leeftijd!
Groetjes,Bastet

Jolijt

Jolijt

10-04-2009 om 09:25

Verveling

is hier bijna onbekend. Heel soms zitten ze niet lekker in het vel en vinden ze ineens even niks leuk, niet omdat het niet leuk is , maar omdat het in de bol niet wil klikken.
(maar dat is echt hooguit 2x per jaar)
Wat ze doen: computeren, echt wel langer dan een uur! Spelletjes, maar ook webklassen , zoeken naar info over vervolgstudie, mee schrijven op een forum, vakantieattrakties uitzoeken etc. Pianospelen, lezen, puzzelen (legpuzzels en op het moment japanse puzzels), spelcomputer (laatst safecracker uitgespeeld, nu bezig met vertigo), huiswerk maken, kamer opruimen (lees niks doen en nog meer troep maken), films overzetten naar ipod....
Tv kijken mag hier ook onbeperkt; dat betekent soms een middag 'House', maar ook films en vooral discovery en NG zijn op vrije dagen in de gratie.
Verder doen we vaak spelletjes (set, boggle, qwirkle, khet, rummikub, uno...en nog veel meer).
Ook nog steeds leuk (als jongere broer en zus ermee spelen) kapla, geomag. Verder hebben we de eifeltoren van lego, maar die is meer voor langere vakanties.

Eigenlijk hebben we hier helemaal geen tijd voor verveling...

Jolijt

Jolijt

10-04-2009 om 09:29

En ik vergeet nog...

(proberen te) koken/bakken (de puinhoop ruimen we dan samen wel op, ze moeten het toch leren...)en skeeleren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.