Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
anoniem

anoniem

03-05-2009 om 17:54

Pubers en zelf gaan slapen

Ik heb een dochter van bijna 13 en een zoon van net 14. Mijn kinderen willen nog steeds naar bed gebracht worden, net zoals vroeger. Zij gaan nog wel zelf eerst naar boven (na veel aandringen!) maar willen beslist dat ik nog naar boven kom om ze gedag te zeggen. En vervolgens kunnen ze ook nog niet slapen voordat mijn man en ik naar bed gaan. Dat betekend dat ik vaak eerder naar bed ga dan ik zelf wil om te voorkomen dat zij te laat slapen en dus suf naar school gaan. We hebben al van alles geprobeerd maar het wil maar niet lukken om mijn kids wat zelfstandiger te laten worden op slaapgebied. Ik word er af en toe moedeloos van, hoelang blijft dit doorgaan? Mijn zoon is ook regelmatig bang in bed ('enge'dingen, spookverschijningen etc). Om die reden kijken wij alleen maar naar 'blije' TV programma's. Mijn zoon heeft ADHD en is over het algemeen wat kinderlijker dan zijn leeftijdgenoten. Ik ben gewoon erg benieuwd of dit nu alleen bij speelt of herkennen anderen bovenstaande bij hun pubers?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je maakt een fout

jij gaat zelf eerder naar bed,omdat je kinderen pas gaan slapen als jij gaat slapen?en omdat je bang bent dat ze anders suf naar school gaan?
Dat moet je veranderen,als je wil dat je kinderen wat zelfstandiger worden,moet je de verantwoording ook bij hen neerleggen.
dan gaan ze maar suf naar school,dat doen ze misschien een week,uiteindelijk zullen ze zich zo moe voelen dat ze toch maar wat eerder gaan slapen.
of misschien gaan ze niet eerder slapen,maar dan zullen zij de gevolgen ondervinden,en niet jij.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2009 om 22:28

Wonderlijk

Mijn dochter kon juist niet lekker slapen als ik al boven was. Met mij in de huiskamer als grote oppas tegen indringers voelde ze zicht veiliger.
Maar Anoniem, wat er bij jullie gebeurt is echt niet goed hoor. Ik raad je ietwat hardvochtig de cold turkey methode aan. In een keer ophouden met wat jullie doen, ben je nou mal!
Ik was als kind ook wat angstig in het donker en als volwassene ook als ik eerlijk ben. Dat is iets waar je mee om moet leren gaan. Jouw kinderen ook. Als je steeds maar toegeeft aan hun wensen leren ze nooit dat er zonder jouw inmemging geen enge dingen gebeuren. Je zou zelfs kunnen stellen dat je hun gewoontes en angst versterkt door er in mee te gaan.
Doe lampen aan, hou de deuren open als ze dat willen, maar ga zelf doen wat je wilt doen. Ze moeten dat accepteren.

Welterusten zeggen

Nog even boven welterusten wensen op deze leeftijd vind ik niet raar. Ik vond het vroeger ook erg gezellig als mijn moeder nog even op het randje van het bed kwam kletsen. Was mijn moeder even een paar minuten voor mij alleen.
Maar dat je kinderen niet eerder willen gaan slapen als dat jij zelf naar bed gaat, da`s een stap te ver. Waarschijnlijk doe je dat al heel lang en zijn ze er aan "gewend". Tijd voor een kort maar goed gesprek, misschien op de rand van het bed..?
Mededelen dat ze wakker mogen liggen tot de volgende ochtend maar dat jij zelf je bedtijden bepaald.Ik denk dat je deze routine even kordaat moet doorbreken.
De angsten van je zoon omdat hij enge beelden heeft gezien herken ik wel. Wij houden daar rekening mee. Maar als er om 19.00 uur een programma komt over een ziekenhuis en hij vindt het eng dan gaat hij maar even iets op zijn kamer doen. Toen hij heel klein was zette ik de t.v. ook over op iets vrolijks. Hij is nu 10 en moet zelf steeds meer keuzes maken of hij meekijkt of niet. Ik bespreek het programma vaak van te voren.
Ik merk dat hij er langzamerhand aan begint te wennen. Begrijpt ook steeds beter wat "echt" is of acteren. Maar ook mijn zoon is daar nog wat kinderlijk in. Ik weet ook van mezelf dat ik hem lang voor enge beelden heb beschermd. Ik denk dat als hij een broer/zus had gehad van een jaar of 14/15 dat hij al veel meer films had gezien met enge beelden.

Tirza G.

Tirza G.

03-05-2009 om 23:51

Ja en nee

Dochterlief (10( regelt alles zelf en het is maar net hoe het valt of ik nog speciaal naar boven ga of niet. Voor zoon ga ik altijd nog naar boven, hij regelt alles zelf en gaat in bed liggen lezen. Ik ga na een kwartiertje het licht uitdoen en welterusten zeggen. That's it.
Ik zou inderdaad, wat de anderen ook zeggen, dat patroon proberen te doorbreken. Misschien is de aanstaande zomervakantie daar een mooie periode voor?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

03-05-2009 om 23:52

Tiepvaut

Dochterlief is 19. En zoonlief 15.

Tirza

anoniem

anoniem

04-05-2009 om 15:55

Reactie

Mijn zoon gaat op schooldagen om 21.30 uur naar bed, in het weekend om 22.00 uur. Ik zelf ben ook geen nachtbraker en ga door-de-weeks het liefst om 22.30 uur naar bed, in het weekend 23.00 uur. Het is niet zo dat mijn zoon vraagt of ik boven blijf. Hij is natuurlijk oud genoeg om te beseffen dat hij dat niet kan afdwingen. Maar hij kan beslist niet slapen. En bij ADHD kids is het toch al snel: hoe moeier, hoe drukker. En dus te druk om weer lekker te kunnen slapen! Hij heeft absoluut zijn rust nodig want het gewone schoolleven levert hem al genoeg drukte in zijn hoofd op. Later naar bed gaan is dus niet echt een optie. Ook niet in het weekend want hij is erg vroeg wakker (zondagochtend om 7.00 wakker is hier heel gewoon). Uitslapen (in zijn geval wakker worden om 7.30 uur) gebeurd pas na minstens 1 week vakantie. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is of jullie pubers wel alleen naar bed gaan. In zijn hoofd zit gewoon verankerd dat ik mee moet, anders klopt zijn schema niet.

Minet

Minet

04-05-2009 om 16:27

Hier

Gaan ze sinds dat ze een jaar of 14 zijn alleen naar boven en naar bed. Tot die tijd vonden ze het beiden heel gezellig om nog even op bed de dag door te praten.

Jolijt

Jolijt

05-05-2009 om 12:32

Ik weet niet wat ik lees!

Op drukke dagen gaat hier zelfs de vierjarige in z'n uppie naar boven, bed in en slapen. (als ie mazzel heeft wordt hij nog wel beneden voorgelezen). Pubers (12 en 14) gaan zelfstandig; bepalen zelf de tijd van slapengaan (afhankelijk van huiswerk en vermoeidheid) daar doe ik alleen iets aan als ze te overmoedig dreigen te worden.
De dag doorpraten doen we 's avonds aan de grote tafel of onder het koken.

4 jaar en alleen naar bed?

dat vind ik wel heel erg sneu,vier jaar!!! en helemaal alleen je bedje in............

mirreke

mirreke

05-05-2009 om 14:23

Ach ja...

Ik vind vier jaar ook wel heel piep hoor, om dan alleen naar bed te gaan.
Mijn oudste (12) gaat zelf naar boven en het bed in, maar ik ga altijd nog even langs en welterusten zeggen, en vaak kletsen we nog wat.
Andere kinderen (5, 8 en 10) worden vrijwel altijd nog voorgelezen, behalve als het laat is geworden, na een dagje uit of zo.
Ik kan me wel voorstellen dat je bij een ADHD kind een bepaalde routine hebt, en dat dat voor je kind dan zo hoort. Misschien kun je er eens over spreken, dat jij wel die routine wil doorbreken. Vraag hem eens of hij daar zelf ideeën over heeft.
Over inslapen: misschien helpt het als hij melatonine gaat slikken en valt hij dan sneller in slaap?

Niet tegelijk slapen, wel meegaan

Hier ook en kind (12) dat moeilijk in slaap valt.(misschien ook adhd?, zijn vader ieg wel) Ik ga vaak wel even mee naar boven als hij zijn pijama aan gaat doen, ga daarna naar beneden met de mededeling dat hij nog een half uur mag lezen en na dat half uur zeg ik hem gedag, het licht moet uit en ga ik weer naar beneden.
Je bent ooit begonnen om hem zijn zin te geven om ook gelijk te gaan slapen?, maar toch niet al sinds hij een baby is?
Duidelijke structuur is fijn bij adhd, maar wel JOUW structuur. Vertel hem dat je vanaf na de meivakantie het anders gaat doen. Wat je wel gaat doen en wat niet meer, zodat hij aan het idee kan wennen. Daarna dan ook consequent jouw eigen regels volgen. Voor een keertje afwijken van de regels is niet zo handig bij adhd.

Anoniem

Anoniem:"In zijn hoofd zit gewoon verankerd dat ik mee moet, anders klopt zijn schema niet."
Kijk, dat is dus de afdeling 'aangeleerd gedrag'. Het prettige is dat zulke gewoontes ook weer afgeleerd kunnen worden. 't Kost even tijd, want het gaat om het veranderen van een boodschap in zijn hoofd die er al 14 jaar in zit, maar 't is heus te doen. De nieuwe boodschap zou iets moeten zijn als: Ik ben al GROOT, dus ik mag lekker ALLEEN naar boven!
Het zal niet lukken om alleen juist dat nieuwe bericht er in te krijgen. Jullie hele aanpak zal moeten veranderen, jullie kijk op hem eigenlijk. Nu is hij het jongste kind in huis, die ook nog 'ns een heel speciaal kind is. Ongewild hou je 'm zo klein, afhankelijk en onzelfstandig. Ongewild scoort hij daar bakken aandacht mee.
Jullie beeld van hem moet op de schop! Het is een grote knul, niet van suikergoed gemaakt en zeker niet de baas in huis. Kijk 'ns naar wat hij wel allemaal kan, focus je daar een poosje op. Geef hem meer eigen verantwoordelijkheid, niet als straf, maar omdat hij al zo groot is. Cold turkye zal veel verzet geven, beter lijkt me als hij zelf ook wat meer vrijheid wil. Is zijn kamer zijn domein, waar hij genoeg leuke dingen zelf kan doen? Zo ja: hoppa, eerder naar boven, geniet er maar van en op uur X kom ik het licht uit doen. Zoiets. Zo nee: ga dan samen zijn kamer gauw 'oppuberen' - hoogste tijd!
Succes, Onyx

anoniem

anoniem

07-05-2009 om 16:55

Onyx, karin

Het is niet zo dat dit altijd gespeeld heeft. In ons vorige huis sliepen we met z'n allen op de eerste verdieping, sinds 2 jaar in ons nieuwe huis slaapt hij op zolder in een mooie kamer (op de eerste verdieping hebben we geen extra slaapkamer meer voor hem). Dit is dus echt geen kinderkamer, maar gewoon leuk voor 14-jarigen. Hij is trouwens niet ons jongste kind, maar de oudste (zusje van bijna 13). Het is niet zo dat hij persé wil dat ik vroeg naar boven ga. Hij ligt redelijk lijdzaam in zijn bed maar kan niet slapen. Vanacht was het weer 23.45 uur (ik ging om 22.45 uur naar bed). Gisteren moest hij weer naar school, de vakantie is over. En dus is hij weer helemaal druk in zijn hoofd. Hij heeft dan extra last van zijn tics (helaas, komt wel vaker voor bij ADHD kids) en kan niet slapen. En dat wordt dus alleen maar erger als hij de volgende nacht weer slecht slaapt etc. Het is dus een vervelende circel. Dus: hij wil wel slapen maar het lukt niet. Hij gebruikt ook melatonine maar dat helpt niet meer als hij dus te druk is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.