Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Vic

Vic

15-04-2011 om 23:34

Pubers mee op gezellige uitjes

Mijn bijna 12-jarige is behoorlijk aan het puberen. Op zich slaan we ons er wel doorheen, maar ik vind het heel vervelend dat ik zo ongeveer niets goed kan doen af en toe. Voor dit weekend en met Pasen heb ik leuke activiteiten gevonden om te doen, maar dochter heeft daar absoluut geen zin in en wil alleen thuis blijven. Herkennen jullie dat of gaan jullie pubers wel enthousiast mee naar het bloemencorso/eieren zoeken/boswandeling/museum?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

16-04-2011 om 06:36

2 variaties

Variatie 1: We gaan ergens heen, wat voor ons heel belangrijk is. Dan beslissen wij dat we gaan. Soms is het niet zo van belang of de kinderen mee gaan. Naar een verjaardag van een tante bijvoorbeeld. Dan mogen ze helemaal zelf weten of ze wel of niet mee gaan. Als het wel belangrijk is, dan hebben we ook goede argumenten. Oma wordt 82, daar ga je heen, dus zij ook.
Variatie 2: We gaan ergens heen, wat voor het hele gezin als een leuk uitje bedoeld is. Dan mogen ze zelf meepraten en zoeken we net zo lang, tot we iets vinden wat iedereen leuk vindt.
Ik weet zeker dat ze een bloemencorso en eieren zoeken verschrikkelijk zullen vinden, dan zouden ze lekker thuis mogen blijven, of we gaan iets anders doen. Een boswandeling en museum kunnen wel heel leuk door hen gevonden worden. Dat hangt er van af welk bos, en welk museum. Daar zou ik hen dus in betrekken. Misschien kunnen ze zelf ook een leuk uitje bedenken? Misschien is het uitje ineens wel leuk, als je op de terug weg bij KFC of Burger King gaat eten?

Herkenning

oh ja, vreselijk. Op vakantie ook. Je verzint van alles maar ze willen liever thuis (of op de vakantielocatie hangen) en dat vind je als ouders lang niet altijd een goed idee omdat je niet weet wat er dan zal worden ondernomen door het gespuis.

Een puber tegen zijn/haar zin meenemen valt niet mee. Misschien nog een vriend/vriendin meevragen om de schade te beperken?

Maylise

Maylise

16-04-2011 om 11:51

Simpel

Ik plan soms uitjes die ik leuk vind. De kinderen zijn welkom maar wie geen zin heeft blijft maar thuis. Als ik perse naar het bloemencorso wil dan ga ik gewoon. Wie zin heeft gaat mee.

Als de kinderen zelf met een idee voor een uitje aankomen dan plannen we dat ook in. En ik ben zo aardig om ook mee te gaan als ik er zelf niet zo'n zin in heb

Als ik echt een uitje wil plannen wat voor alle thuiswonende kinderen leuk is dan moeten we echt even om de tafel want ze hebben toch wel uiteenlopende ideeën. Lastig om dat voor elkaar te krijgen buiten het geijkte pretpark om.

Op vakantie is het dan vaak makkelijker. Dingen die ze thuis nooit willen zijn dan opeens wel leuk. Dan heb ik een bergwandeling gepland en voor mijn 14jarige dochter iets anders geregeld want zij houdt niet van wandelen en dan krijg ik opeens verontwaardigd te horen dat zij ook mee wil en of wij haar soms niet mee willen. Er valt soms geen pijl op te trekken.

Feesten, bruiloften en partijen zijn vaak een verplichting dus of dat nou leuk is of niet maakt niks uit.Dan gaan we gewoon.

Ik heb het wel een beetje los gelaten dat we echt perse allemaal met elkaar wat moeten ondernemen. Dat is gewoon steeds lastiger met uiteenlopende voorkeuren. Gelukkig kunnen oudere kinderen alleen thuis blijven of een alternatief verzinnen dus nu gaan we meer in verschillende samenstellingen op pad.

Holiday

Holiday

16-04-2011 om 17:05

Herken ik

Ja ik herken dit. Bij oudste puber (ruim 15) snap ik dat hij geen zin heeft in een fietstocht met papa en mama op hemelvaartsdag. Maar dit was wel altijd traditie. En we hebben nóg een kind (net 13). Die wil dus nu ook thuisblijven. Vind ik ook best hoor, maar voor hem speelt dit dus al veel eerder, enkel en alleen omdat hij een oudere broer heeft die niet meer mee gaat. Dit soort uitjes komen nu vroegtijdig tot een eind. En daar heb ik wel moeite mee, zo plotseling. Hoe doen jullie dat met de jongste puber?

Ook zoals maylise

Wij doen het ong. hetzelfde als maylisse. Er zijn nu eenmaal 'verplichtingen' denk aan de verjaardag van oma ofzo of naar familiebijeenkomsten.
En verder gaan wij (of ik ook wel alleen) en ze mógen mee of ze gaan niet mee.
Puber (17) gaat alleeen mee als ze er écht zin in heeft. Zo niet dat plant grote puber wel zelf iets met haar vriendinnen ofzo, want de hele dag alleen thuis is ook niet iets wat grote puber geweldig vind.
Kleine puber (13) gaat heel vaak nog wel mee, hoewel die ook wel eens 'geen zin' heeft. Om het voor kleine puber aantrekkelijker te maken om mee te gaan nemen we vaak buurmeisje mee (net zo oud en beste vriendin). De buren vinden dat prima en die nemen kleine puber van ons ook vaak mee om dezelfde reden. Een dagje fietsen met pa en ma ís ook niet erg aantrekkelijk, als je vriendin meegaat word het al héél anders. Vooral als je nog wat 'leukigheid' erin giet (ergens naartoe waar ze zich vermaken of pickniken onderweg of patatje eten ofzo).
Dat we die 'tussenfase' (buurmeisje mee) hebben ingelast is ook omdat ik het gewoon niet zo prettig en ontspannen vind als ik weet dat zij (toch nog wel jong) de hele dag alleen thuis zit. Is grote puber thuis dan vind ik het weer geen enkel probleem.
Op vakantie schikken ze zich makkelijker, dan gaan ze meestal wel graag mee.
Wat ik ook wel eens doe, ik laat hun een uitje bedenken. Ik noem het budget en de afstand en bedenk maar wat. En daar komen dan nog wel eens verassende dingen uit. Zo wilde oudste vorig jaar een doolhof bezoeken (daar gingen we toen ze klein was wel eens heen, is jaren dicht geweest en nu weer open). Ik dacht dat ze daar al veel te oud voor waren, maar sentimenten spelen ook bij grote pubers al mee. En jongste vond het geweldig!
groeten albana

Holiday

Holiday

17-04-2011 om 10:22

Dank voor de tip

"Een dagje fietsen met pa en ma ís ook niet erg aantrekkelijk, als je vriendin meegaat word het al héél anders". Nou ja wat suf dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Ik ga het gelijk regelen. Kleine puber (leuke naam!) vriendje mee. Grote puber met zijn eigen vrienden. Of niet. Wij fietsen nooit, ja naar het werk. Maar met een zonnige hemelvaartsdag vind ik dat zo gezellig. Dat doen hier heel veel mensen, zo'n route fietsen. Was altijd zo leuk maar nu natuurlijk supersuf voor grote puber.

Het zelf laten bedenken van een uitje werkt hier ook goed, dan gaan ze beiden mee. Maar het ging juist om de dingen die ik zelf zo leuk vind, dat is slikken als die lange slungel dan op zijn voorhoofd tikt als je het voorstelt.

Vic

Vic

17-04-2011 om 22:11

Herkenning

De herkenning is al fijn Als ik oudste vraag wat zij zou willen doen komt ze met zwemmen (maar dan moet er een vriendin mee), de Efteling, of winkelen. Dat zwemmen wil ik in de vakantie best een keer doen, maar het is niet mijn hobby. En elke maand naar een pretpark gaat ook niet lukken. Ik denk dat ik er volgende week toch op aandring dat ze mee gaat op ons paasuitje. Misschien heeft ze zelf nog ideeën hoe het voor haar leuker wordt.

Wel leuk voor pubers

Even zien wat vinden onze pubers zowiezo wel leuk? Wel meiden dus misschien moet je iemand met jongenspubers nog even aanvullen? En dan sla ik de standaard dingen als zwemmen,bios,winkelen en pretpark even over.
Een open dag ergens in winkelcentrum, vooral als er nog wat 'vermaak' bij is. Zoiets als een modeschow of een optreden van iets theaterachtigs. Dan is het shoppen niet de hoofdmoot maar meer het kijken naar en dan ergens leuk wat drinken op een terasje. Ook leuk een wedstrijd, paardensport, motorsport ofzoiets. Het moet in ieder geval wel leuk en spectaculair zijn. Of een rommelmarkt, vrijmarkt etc. Is hier ook wel in trek. Vooral als we ergens speciaal naar op zoek zijn (laatst een grote theepot b.v.) dan zien ze dat als een speciale opdracht of zoiets en zoeken zich ongans als ware het een wedstrijd ofzo van wie het eerst dé pot vind. Ook vinden ze wel leuk carnavaleske optochten, ja met carnaval natuurlijk, maar ook wel een antieke-wagens-optocht, bijeenkomst of hoe dat ook heet en dan erbij vertellen van 'die had mijn opa en die had mijn vader en dan zaten wij los achterin enzo'. Ook themadagen zijn ze nog wel voor te porren. Die fantasy-fair was toch pas geleden? Met allerlei verklede mensen als elfen en ridders enzo? Nou zoiets.Of een middeleeuws gedoe dag en dan de 'strijd' ook bekijken.
Vorig weekend hebben we ook veel lol gehad bij de 'stiletto-race' , allerlei dames op naaldhakken was ook best gezellig, daarna ijsje gegeten en de middag was weer om.
Die van 13 wil bij zulke dingen zeker nog mee, die van 17 afhankelijk van d'r eigen programma.
groeten albana

wendelien

wendelien

18-04-2011 om 11:26

Niet in teveel bochten wringen

Mijn ervaring: wring je niet in te veel bochten om het het puberdom naar de zin te maken en als je dat toch doet, laat het dan niet teveel merken. Ze zijn zo onvoorspelbaar - ook voor zichzelf. Hanteer voor jezelf een duidelijke grens: wat de verplichte nummers zijn en waar ze de keuze hebben. Thuisblijvers krijgen hier een aantal klussen opgelegd (en natuurlijk niet de leukste, haha). Verder kun je je verwachtingen qua gezelligheid beter maar temperen: alles wat leuk gevonden wordt, is meegenomen en vergeet vooral niet er voor jezelf een leuke dag/tijd van te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.