michadew
13-05-2009 om 00:20
Pubers met extreme idealen
Betaald Bericht
Beste ouders, ik probeer ouders te vinden die te maken hebben met pubers en adolescenten die heel sterk ontwikkelde idealen hebben, bijvoorbeeld ten aanzien van godsdienst, hoe de samenleving/wereld eruit moet zien, hoe er met dieren/mensen moet worden omgegaan, etc. Vaak worden deze sterke idealen gezien als uitingen van radicalisering, maar ik formuleer het liever als sterke of extreme idealen.
Ouders proberen vaak de extreme kanten te nuanceren, maar hebben het er vaak toch erg moeilijk mee. Zijn er ouders die hun ervaringen met mij willen delen in dit forum of via de email? Ik doe met twee collega's een onderzoek naar jongeren extreme idealen, en vooral naar wat dat in gezinnen teweeg brengt.
Vriendelijke groet,
Micha de Winter, hoogleraar pedagogiek Universiteit Utrecht
[email protected]

tonny
13-05-2009 om 12:48
Helaas
alleen ervaring met heel gewone, doorsnee pubers. Sorry onderzoekers...
Tonny

Mirthe
13-05-2009 om 16:43
Jammer alleen voor pubers
Zoon (7) is zo'n jongen die zeer standvastig is in wat hij denkt, wat hij vindt kunnen en wat niet. Toekomst al uitgestippeld en wel. Niks radicalisering, gewoon een sterke persoonlijkheid waardoor hij regelmatig in de problemen komt omdat hij het niet kan nalaten om anderen erop te wijzen dat ze niet zo slim bezig zijn (ja, ook pubers en volwassenen).
Mirthe

tonny
13-05-2009 om 19:17
Ik bedoel 'helaas' voor de onderzoekers
want aan mensen zoals ik hebben ze niks.
Zelf ben ik er wel gelukkig mee, ja
Tonny

Meike
14-05-2009 om 17:12
Vegetarisch
Ik moet denken aan mijn vriendin vroeger, die ineens vegetarisch werd, en niet zo'n beetje ook, in haar puberteit. Dat was wel een extreme vorm van idealisme, maar niet schadelijk natuurlijk. Hoewel de ruzies met haar moeder gingen over dat het ongezond was om geen vlees te eten. Als ze ongesteld was, moest ze eerst nog wel vlees eten, want anders zou ze van de bloedarmoede van haar stokje gaan. Nu ja, ze bloedde ook wel heel erg veel (een hele rode slaapzak herinner ik me .
Maar dat is typisch pubergedrag denk ik: ergens voor staan, er dan helemaal in duiken en geen nuance meer accepteren, zeker van je ouders niet.
Alex, zoiets wordt bedoeld volgens mij. En dat heeft helemaal NIETS te maken met slecht opvoeden. Wat ben je toch een hark om dit weer aan te grijpen voor je boodschap in de duizendste herhaling dat de duivel in het internet schuilt en de ouders met de duivel heulen.
M.