ouderwetse mama
28-01-2010 om 13:31
Pubers van 14 jaar al op stap?
Ik geloof dat ik van een hele andere generatie ben.... Zucht! En zo oud ben ik nog niet eens (1968).
De meesten vriendinnen van mijn dochter mogen 'gewoon' al uit tot ca. 03.30 uur in de ochtend.... Ten eerste mogen ze op 14-jarige leeftijd nog niet eens binnengelaten worden, maar controle is er niet op. Ten tweede zijn er dus legio ouders die hun 14-jarigen (en soms nog jonger) uit laten gaan tot dit onmogelijke tijdstip. Mijn dochter wordt 15, maar mag van mij nog niet uit in het dorp. Maar als ze bij een vriendin logeert heb ik er natuurlijk geen controle op. Ik hoop (en bid) dat ze zich aan onze regels houdt, maar als het van die ouders wel mag (als ze er logeert) dan gebeurt het misschien wel. Ik heb tot nu toe niet de indruk dát hét gebeurd is, maar ja.... Eigenlijk zouden die discotheekhouders moeten blijven controleren op legitimatie. En natuurlijk snap ik wel dat ouders in eerste instantie verantwoordelijk zijn, maar ja.... pubers zijn soms erg creatief om die dingen toch te bereiken. Wat mogen jullie pubers op welke leeftijd?

Moyodo
28-01-2010 om 13:48
Nog geen ervaring
Het is hier nog niet voorgekomen. Maar tot zo laat mag zij zeker niet en als zij logeerd, dan probeer ik wel met die ouders zelf contact op te nemen anders mag zij niet logeren.ALs zij 16 is dat mag zij wel gaan maar tot hoe laat weet ik nog niet. Ik denk ook dat ik haar wel zelf op ga halen of dat zij met een groepje mee moet fietsen. Het is bij mij net als met drank, dat mag wettelijk nog niet en stappen ook niet , helaas pindakaas. Gelukkig logeerd zij bijna nooit. Vraag om een telefoonnummer van de ouders en bel even om duidelijk af te spreken.

rugby
28-01-2010 om 15:46
Ouder(wetser)
haha ik ben dan NOG ouderwetser, maar jaaahhh ik ben dan ook uit 1966
Nee mijn dochter van 14 mag niet uit, af en toe naar een speciaal feest voor die leeftijd, maar hoe dan ook zou ze zeker nu niet al tot na 3-en mogen wegblijven!Ze moet ook wat te wensen over houden, voor als ze ouder is; anders wil ze op dr 16-de tot 5 uur wegblijven?e mag blijven tot 1 uur, en een feest is een uitzondering, elk weekend uit gaan zou dus echt niet mogen, voorlopig. Maar daar is zij (+vriendinnen) nu ook nog niet mee bezig, ze vermaken zich samen meer thuis..)
En: mijn regels gelden overal, ook als ze gaat logeren.Als ze er zich niet aan houdt (desnoods die ouders inlichten)dan was dat de laatste keer met logeren, voorlopig.
Zo ik heb gezegd
Maar in de praktijk zal het niet zo makkelijk aan genomen worden, misschien,maar tot nu toe verloopt alles nog in overleg en naar onze grenzen.

Lhena
28-01-2010 om 16:52
Superouderwets
Hoi,
Ook ik ben dan van de ouderwetse stempel, en ben zelf toch van 1975.
Onze dochter van 14 jaar mag nog niet op stap. Als ze er naar vraagt, is het antwoord steevast: "Als je 16 bent!" Zonder discussie. Ze gaat wekelijks wel op vrijdag of zaterdagavond naar de jeugdbeweging. Daar doen ze activiteiten op maat, een filmpje, een schaatsavond, karaoke... Maar allemaal met goede afspraken en einduren. Dit is voor haar een leuk alternatief, ze heeft er ook echt leuke vrienden.
Groetjes!

Nikus
28-01-2010 om 18:26
Zoon mag straks naar de 1eenerparty
die op zondagmiddag is. Verder mag hij uit als hij 16 is.
Niet eerder.

Suzanne
28-01-2010 om 18:39
Ook 16
Hier ook niet eerder dan met 16. Zie hier ook vriendjes die dat wel mogen, jammer dan. Onze zoons níet voor hun 16e, punt, geen discussie mogelijk. Oudste is nu 16 en is bij zeer hoge uitzondering wel eens na 3 uur thuis, maar meestal tussen half 2 en 2.

Kaaskopje
29-01-2010 om 01:11
Eerst tienerparty's
Mijn dochters mochent voor hun 16de al wel naar tienerparty's, zonder alcohol en netjes op tijd afgelopen. Vanaf 16 mochten beide dochters de stad in.

emma43
29-01-2010 om 09:07
Niet met vriendinnen
Wij hebben hier een beetje andere situatie.Mijn dochter is gisteren 15 geworden en heeft al meer dan een jaar een vriend,die nu 19 is.We wonen in Brabant,dus de zaterdagcarnavals avonden zijn vorige week begonnen.Nu mag ze voor het eerst met vriend en zijn vriendenkring mee op stap.Vorige week was ze om half 3 thuis.
Of we hier slim aan doen weet ik niet,als de verkering uitgaat,dan zal ze een stap terug moeten doen,want met vriendinnen zolaat op stap zou ze niet mogen.
Ouderwetse mama,ik vind dat je er wel op moet kunnen vertrouwen dat als je dochter gaat logeren,dat men zich aan jouw regels van het uitgaan houd.Zo gaat dat hier ook.Nu met carnaval komt ook 1 avond een vriendin logeren,ik ken haar ouders niet,maar ik heb al wel verteld dat ik contact op ga nemen met moeder om afspraken te maken.

Sanneman
29-01-2010 om 09:16
1962
Onze dochter is 15 en mag 1x per week uit. Voorwaarde is dat ik haar ophaal en dat haar school goed gaat! Dat laatste is het geval (4 VWO) en daar doet ze doordeweeks ook veel voor. Weet niet of het ermee te maken heeft, maar wij wonen in de randstad. Toen ik 15 jaar was ging ik ook al uit; een geweldige tijd, die ik haar ook van harte gun!

Moyodo
29-01-2010 om 11:11
Wettelijk
Volgens mij zijn de echte disco's pas vanaf 16 of loop ik achter? Vlakbij zit er een disco daar mag zij heen als ze 16 is, want eerder niet, mocht er iets fout gaan krijg je er ook nog bij dat het niet eens mocht, tja maar wij hebben dan wel toestemming gegeven, dat is voor mij net als met drinken, mag pas vaaf 16, dus ik geef het niet, ga het niet aanmoedigen. Ik ging ook met 13-14 op stap en zoop al stiekem, heb gewoon mazel gehad dat het allemaal goed afgelopen is. Ik rookte met 11 stiekem. ZIj zal ook genoeg doen wat niet mag, dat weet ik misschien niet allemaal, maar ik denk als je als ouder toestemming geeft neem je de laatste rem, want het mag tenslotte van je ouders.Gaat zij met school naar ene speciaal feest is dat weer anders of ergens waar ze al jonger naartoe mogen gaan, ok, wel goede afspraken maken en ik haal haar op.Gaan ze naar de disco kunnen ze daar ook ongeremd drinken en zijn er denk ik ook veel meer oudere pubers en met namen jongens.Die zullen niet zo snel naar een feest voor 14 jarigen gaan, niet cool genoeg en geen drank.

tonny
29-01-2010 om 11:54
14 is te jong
Met 14 mag je best met een ander naar de bioscoop of zo. Naar een club, eventueel nog even blijven hangen. Maar niet het gewone uitgaansleven in. Jammer, maar dan moet je toch echt eerst 16 zijn. Ik heb daar strak de hand aan gehouden, en ook met 16 mocht mijn uitgaansliefhebber niet alle weekends uit. Maar één keer per maand. Dan was dat wel meteen tot tegen vijven of zo (aaargh) maar hij ging met een groep - samen uit, samen thuis.
Later ging hij vaker uit.
Inmiddels is hij volwassen en kan nu zelf uitvogelen wanneer uitgaan en het gewone leven waarin je fit moet zijn niet samengaan!
Wees als ouders niet bang om regels te stellen! Het is niet zo dat 'iedereen' alles mag! Ouders die veel makkelijker zijn en die grenzen niet trekken, maken het zichzelf en hun kinderen op langere termijn moeilijk.
tonny

Sarcas
29-01-2010 om 12:44
Strakker
Tonny schreef:
"Wees als ouders niet bang om regels te stellen! Het is niet zo dat 'iedereen' alles mag! Ouders die veel makkelijker zijn en die grenzen niet trekken, maken het zichzelf en hun kinderen op langere termijn moeilijk."
Hear, hear! Achteraf gezien had ik in deze leeftijdsfase ok de teugels wat strakker moeten houden. Even lastig, maar uiteindelijk inderdaad beter voor alle partijen. Ik kan even de relevante linkjes niet vinden, maar achteraf gezien blijkt dat jongeren de duidelijkere regels meer waarderen dan het toegefelijke gedrag van ouders.
S.

emma43
29-01-2010 om 13:04
Regels
Ik denk dat juist pubers strakke regels nodig hebben.Nu hoef ik me over het uitgaan geen zorgen te maken,hier kom je echt niet binnen onder de 16.Mijn dochter zou zeker niet ieder week-end op stap mogen.Ik vind ook dat meisjes van 14 nog niet in disco thuis horen.Dan worden ze zo in het diepe gegooid.Laat ze maar beginnen met een buurtfeest,waar je als ouder in de buurt bent,schoolfeeest,een keer kermis,carnaval.

Moyodo
29-01-2010 om 13:46
Tussenweg
Volgens mij is het gewoon een tussenweg vinden tussen wat wij aanvaardbaar vinden en regels aangeven en wat ze zelf ontdekken en vertrouwen geven. Laat je ze te los dan kan het gigantisch fout gaan omdat ze het beoordelingsvermogen nog niet voledig hebben ontwikkeld, wij sprekn vaak uit ervaring, dat hebben hun niet, dus af en toe een kleine stap naar het nieuwe niet verkeerd, dat ligt dan ook helemaal aan het soort kind, kan het kind ermee omgaan of maken ze er misbruik van. Helemaal strak houden lijkt mij juist voor de zelfstandigheid fout, want daar moeten ze wel naar toe alleen geven wij elke keer een klein beetje toe zodat ze het wel langzaam leren en niet ineens 18 zijn en totaal wereldvreemd. Je hoort wel vaker dat ze dan de schade in gaan halen.Nu kunnen wij nog ingrijpen en een beetje corrigeren.

Maylise
29-01-2010 om 16:34
Nee
Kinderen van 14 of 15 jaren jong horen wat mij betreft niet thuis in disco's of feesten voor volwassenen. Ik vind eigenlijk 18 jaar een prima leeftijd om uit gaan te beginnen. Ik lees hier op het forum vaak 16 jaar maar dat vind ik nog best jong. Wel laat ik ze steeds wat meer los dus tussen hun 16de en 18de mogen ze heus wel naar feesten of zelfs een keer uitgaan maar niet wekelijks in de disco hangen of zo. Mijn man is nog veel strenger dan ik met dat soort dingen dus meestal ben ik degene die wat bemiddeld en een compromis bedenkt.
Het hebben van een meerderjarig vriendje zo is eerder een reden zijn om uitgaan te verbieden dan om het toe te staan.
Als ze 14 jaar zijn mogen ze best 's avonds naar de bioscoop of uit eten of bowlen of iets dergelijks maar echt uit gaan tot midden in de nacht liever niet. Ik vind het uitgaansleven hier daarvoor niet prettig genoeg.
Deze zomer op vakantie ga ik wel wat makkelijker zijn. Waar we heen gaan heb je leuke clubs met een gemêleerd publiek en dan mag mijn dochter van dan 14 jaar daar wel heen onder begeleiding van haar oudere neven/nichten/broers/zussen en eventueel ons want ook wij gaan daar wel uit. Maar dat is echt niet te vergelijken met het uitgaansleven hier.
Maylise

rugby
29-01-2010 om 19:53
Welke klas zit ze?
ik vroeg aan mijn puub wat zij ervan vond..zij zei als eerste meteen : welke klas zit ze? Daar heeft ze wel n punt; mijn dochter is in 4 atheneum nog n paar maanden 14...maar in de brugklas zitten ook kinderen van 14.
Wel extreme voorbeelden, maar bij mijn dochter moet ik er wel rekening mee houden, aangezien haar klasgenoten/vriendinnen dus veel eerder aan uitgaan toe zijn.

Kaaskopje
29-01-2010 om 21:57
Zo'n jong kind
tussen oudere kinderen maakt het wel wat lastiger om een leeftijdsgrens aan te houden. Wat jij zegt klopt alleen niet vind ik. Jij zegt dat haar klasgenoten er eerder aan toe zijn, maar het is je dochter die tussen oudere leerlingen zit. Die andere leerlingen gaan dus op de 'normale' leeftijd uit en je dochter is (te) jong. Ze vragen bij de deur van een café of disco niet in welke klas je zit maar of je je legitimatie bij je hebt om aan te tonen dat je oud genoeg, dus 16, bent.
Wij hebben vanaf 16 de poort opengezet, maar ik kan niet zeggen dat ze opeens elk weekend in de kroeg zaten en zitten. Uitgaan is een dure 'hobby'.

Monique D*
30-01-2010 om 18:53
Fris-party
FRIS-parties zijn vanaf 12 t/m 15 jaar. Dat is te vergelijken met een tienerdiscotheek.
Mijn zoon (15) gaat af en toe naar zo'n FRIS-party. Dat begint om 19.00 uur tot 02.00 uur. Hij vindt het daar erg leuk. Zijn eerste party maakte hij vorig jaar, toen hij ongeveer 14 jaar was Ze gaan samen (met een paar vrienden of een vriend) met een taxi naar huis.
Ik heb het idee dat ouders met het uitgaan van zoons minder moeite hebben dan dochters. Met dochters kan er zoveel meer gebeuren... dat lijkt of is(?) ook gevaarlijker. Mijn dochter (12) taalt er nog niet naar om uit te gaan, maar ik heb wel het vermoeden dat daar wel verandering in zal komen als zij naar de middelbare school gaat.
Groeten van Monique, bouwjaar 1962. In mijn "tijd" waren er ook tienerdisco's tot 12.00 uur en ik moest rond 10 uur al thuis zijn..

rugby
30-01-2010 om 20:00
Kaaskopje
ja idd. ik zei het wat krom, maar ik denk dat je me wel begreep...niet de adren zijn er eerder aan toe, maar mijn dochter is er vroeg bij
Bij mijn dochter zijn al best veel kinderen die 16 zijn, die gaan ook (al) uit. Mijn dochter wordt pas in 5 ath. 16, maar zolang kan/wil ik haar niet laten wachten!
Dat is ook niet nodig, ze zit niet voor niets al in de 3de, ze is ook soc/emot wel op dr plaats in de derde.
Maar idd. zit je dan bij de ingang.Dan zou zij de deur niet in mogen, omdat zij nog geen 16 is...
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen: de ene 14-jarige is de ander niet.(en begin 14 is ook al anders dan bijna 15)

Kaaskopje
31-01-2010 om 00:49
Even zeuren rugby
Ik begrijp wat je bedoelt en ik neem direct aan dat het lastig is om je dochter thuis te houden, maar toch even zeuren:
Jij: Dat is ook niet nodig, ze zit niet voor niets al in de 3de, ze is ook soc/emot wel op dr plaats in de derde.==
Misschien is je dochter soc/emot ook wel toe aan haar eerste auto over 2 jaar?
Ik ben ook de lastigste niet hoor. Als ik hoor dat mijn oudste dochter mijn jongste een keer mee wil nemen naar een gelegenheid van boven de 18 zeg ik daar weinig van. Ik ga af op het beoordelingsvermogen van mijn oudste. Ik hecht daar best veel waarde aan. Dus als zij zegt dat de jongste daar heen kan geloof ik dat. Als ze door de controle (of door toevallig gebrek aan controle) komt... mazzel, als de controle zegt dat ze rechtsomkeert moet maken heb ik geen medelijden, zo zijn de regels nu eenmaal.
Maar met de eerste keer uitgaan was ik tamelijk strikt. Waarom een kind toestaan om in een café te komen terwijl het wettelijk gezien nog geen drank mag kopen? Dan kan het 100 keer zo zijn dat kind aan de cola wil, maar zo is het maar net.

rugby
01-02-2010 om 10:52
hahah...ja zeker, dat zou me niet verbazen hoor, maar ondertussen heeft ze al een aardige eeltlaag opgebouwd, dat ze iets gewoon nog niet mag, of door dr lengte, of door dr leeftijd,whatever...dus het komt vast wel goed.Wat niet gaat gaat niet, ze is vindingrijk genoeg om zich toch te kunnen vermaken hoor!

Charlot1
01-02-2010 om 17:02
Hier
Bij ons in de stad is het (helaas) al vrij gewoon om op jonge leeftijd uit te gaan. Ze komen (na klachten van oudere jeugd) niet overal meer binnen. Maar ik zie regelmatig 13/14/15 jarigen die totaal dronken voor een bepaalde dancing/danscafe staan/liggen waar ze wel worden toegelaten. Daar schenken ze trouwens ook alles (het is officieel geen plek voor jeugd maar dat is zo ontstaan) en zijn tot een uur of 3/4 open. Er zijn wel eens frisavonden maar die slaan niet echt aan. Ook vrij logisch want er zijn genoeg andere mogelijkheden. Net buiten de stad zijn 2 grote disco's die zich richten op publiek vanaf 13 tot 16 jaar (officieel 15 jaar en ouder maar daar let men niet zo op). Die is tot 3 uur open en de zaak laat bussen rijden om jongeren in de hele omgeving op te halen.
Verder is er het jaarlijkse carnaval en dan mag men hier alles (lees veel ouders doen zelf fanatiek mee en er is geen enkele controle op kinderen of jongeren).
In zo'n omgeving is het soms moeilijk om afspraken te maken. Maar veel praten (of het hoe en waarom van bepaalde regels) en het echt stellen van regels is wel belangrijk. Hier hebben we het uitgaan zo lang mogelijk afgehouden. Alleen carnaval (kinderversie) en later schoolfeesten met controle en eindtijd waren toegestaan. Daarna langzaam het echte uitgaan opgebouwd. Helaas is het soms moeilijk regels te stellen als je kind meefietst met klasgenoten/vrienden die wel langer mogen blijven (dan is het dus kiezen tussen alleen fietsen of langer blijven en samen fietsen).

joer
05-02-2010 om 15:53
Allebei niet met 14 jaar
Maar dat komt ook omdat ze toen zelf nog helemaal geen interesse hadden om op stap te gaan.
Alleen een schoolfeest, verjaardag of een avondje bioscoop was het met 14 jaar.
Nu met ruim 16+ worden er duidelijke afspraken gemaakt over hoe laat thuis. Hoe, wat en waar. En gelukkig gaat dit goed in overleg.
Maar het lijkt me heel moeilijk hoe je om moet gaan met een 14 jarige die echt al op stap wil. Ze zijn toch nog wel erg jong voor het uitgaansleven.
Groeten JOER.

Damajo@
06-02-2010 om 20:09
Verbod
Ik zou het verbieden en de ouders van het logeeradres daarvan op de hoogte stellen.Hun dochter kan best een keertje overslaan lijkt mij.
Je wringt je nu in allerlei bochten terwijl je eigenlijk gewoon grenzen moet stellen. Zeker in deze tijd waarin duidelijk wordt dat alcoholschade een vlucht neemt.Dat zal misschien een hoop gezeur opleveren maar dat heb je nu eenmaal altijd met pubers.Daar moet je tegen kunnen: je bent niet haar vriendin maar haar moeder.
Damajo