Moontje
15-11-2012 om 23:20
Puberschaamte
Zomaar nieuwsgierig, hebben jullie je puberkinderen nog naakt gezien sinds hun lichamen veranderd zijn?
Twee puberdochters verstoppen zich angstvallig sinds eerste rondingen verschenen, samen in de badkamer bezig zijn (kind doucht, ik poets tanden bijv.) is dus ab-so-luut uit den boze.
We zijn niet fam. naaktloper, maar als ik douche of een plas doe of a/d wastafel bezig ben al dan niet in mijn ondergoed of voor mijn part blote kont komt iedereen gerust binnenlopen. Maar OH WEE als man of ik bij hen zouden binnenlopen, luide paniek, gegil..
Heel weird. We zijn een heel gewoon gezin, er worden nooit sexistische opmerkingen gemaakt of zogn. leuk willen zijn over hun veranderingen of wat dan ook.
Ik was er ook niet gek op, maar mijn ouders zagen mij wel naakt. Mijn moeder bewonderde dan mijn mooie stevige borsten, dat vond ik altijd heel lief. Bij haar hingen ze al wat, ze vond onze jonge lijven zo mooi.
Ik hoor nu alleen maar ouders die hun kinderen ook nooit meer naakt mogen zien. Hoort dat bij deze tijd?

albana
16-11-2012 om 08:10
Oudste(19) heeft het nooit gehad en zal het w.s. ook niet krijgen. Jongste wel. Maar die gilt niet, maar wringt zich wel in bochten en verstopt zich zogenaamd onopvallend achter d'r handdoek Ze vind het overduidelijk niet prettig als 1 van ons er in moet. We proberen daar wel rekening mee te houden. Maar als we allemaal opgetut en wel tegelijk weg moeten dan komt het wel eens voor.3 dames en 1 badkamer is soms inschikken.
In d'r ondergoed heeft ze er geen last van.
Groeten albana

Marieke
16-11-2012 om 08:46
Familie naaktloper
Wij zijn (of eigenlijk waren) wel de familie naaktloper; naar het naaktstrand en naturistische campings. Maar bij ons gaat het hier niet anders hoor. Deuren op slot, handdoek omgeslagen. Man en ik bewaren nu onze naturistische uitjes maar voor die zeldzame keren dat we met zijn tweeën zijn.

skik
16-11-2012 om 09:33
Maar volgens mij schamen ze zich ook weer voor het feit dat ze zich schamen, dus gaat het er subtiel aan toe. Wij hebben geen slot op de badkamerdeur en een glazen douchewand. Als ik binnenkom terwijl een van de dochters aan het douchen is drappeert ze haar lang haar over haar borsten heen en gaan een beetje met hun rug naar mij toe staan. En dan zorg ik er voor dat ik alleen wanneer het echt nodig is in de badkamer kom en het kort houd.
skik

Nadasha
16-11-2012 om 10:25
Hier ook
Mijn twee oudste dochters (13 en 15) willen liever niet dat ik op de badkamer kom als zij er zijn. De oudste doet de deur op slot, de middelste niet en ze doet ook niet paniekerig als ik per ongeluk binnen kom, maar prettig vindt ze het niet.
De jongste is 9 en die kan het allemaal niets schelen. Ze doucht nog met ons allebei en gaat rustig naar de wc als ik ook op de bakamer bezig ben, kan haar niets schelen. Ik geniet nog lekker even van haar onschuld.

Conference
16-11-2012 om 10:39
Nee
Ik ben de enige vrouw in een mannengezin en alle mannen lopen hier schaamteloos naakt door het huis. Mijn oudste puberzoon roept me altijd, terwijl hij aan het douchen is, en gaat dan in volle glorie rustig allerlei belevenissen van die dag aan me vertellen, omdat er dan geen broertje bij is, die iritant commentaar kan leveren.
Gek genoeg, heb ik er wel moeite mee als een van de mannen binnen komt rennen als ik sta te douchen en ik ben allang geen puber meer.

ijsvogeltje
16-11-2012 om 12:04
Nee
Zoon van 15 heeft er weinig moeite mee. Hij loopt altijd in z'n blootje van zijn kamer naar de badkamer om te douchen Geen probleem ook als we de badkamer binnenkomen als hij doucht. Hij gaat ook gerust met ons in een sauna zitten. Ben benieuwd of jongste zoon (10) straks ook zo relaxed zal zijn.

mama 5
16-11-2012 om 12:19
Herkenbaar
Het is hier erg afhankelijk van het kind, de leeftijd en de sekse. Zoon is preuts bij mij, niet bij zijn vader. Bij mijn dochter is het andersom.
Dochter 16, is nu minder preuts dan een paar jaar terug.

leona
16-11-2012 om 14:30
Zeer herkenbaar
Mijn zoon van 13 is al behoorlijk volgroeid ( per ongeluk een keer gezien) en ook al behaard overal!!
Als hij gaat douchen, gaat de deur op slot, en hij komt er pas uit als hij weer kleren aan heeft!
Zijn vader net zo.
Ik daarentegen heb nooit de deur op slot,
Ik denk dat het niet meer overwaait, en ik respecteer het maar.

Marjoleine64
16-11-2012 om 15:45
Helemaal niet
net als bij Conference ben ik de enige vrouw in een mannengezin, en alleen jongste zoon van 13 doet af en toe een beetje preuts. Oudste van 15 helemaal niet, en wij allebei ook niet. de badkamer kan bij ons niet eens op slot.
Marjoleine

Fiorucci
16-11-2012 om 18:05
Alle pubers willen dat hun prive prive blijft. Ik vind het geen probleem hoor. Ze weten dat ze bij ons terecht kunnen als ze vragen hebben, en verder respecteer ik het gewoon.

Vic
16-11-2012 om 20:19
Zo preuts als wat
Mijn dochter van 13 heeft de badkamerdeur al dicht sinds ze een jaar of 10 was (als ze bloot is, bij tandenpoetsen e.d. wel gewoon open). Ik vind het wat onnodig (alleen maar meisjes in huis), maar als zij dat graag wil vind ik het prima. Ze wil ook mij niet meer bloot tegenkomen, dus daar houd ik ook rekening mee.

Maylise
16-11-2012 om 23:33
Nooit
Ik loop nooit bloot door huis en de kinderen ook niet. Ik doe de badkamer deur eigenlijk altijd op slot. Dat is trouwens niet zozeer daarom maar ik vind het niet fijn als ik zelfs daar niet even ongestoord alleen kan zijn. De kinderen zijn ook redelijk discreet en doen eigenlijk altijd de deur op slot of in elk geval dicht. Mocht iemand toch proberen binnen te komen wordt er dan angstvallig wat geroepen.Wij zijn elkaar dus eigenlijk nooit zonder kleren.
Alleen de meisjes zie ik de laatste jaren nog wel eens heel soms zonder kleding. Bijvoorbeeld als we op vakantie zijn en moeten improviseren met ruimt. Die doen daar overigens niet moeilijk over. Althans zolang ik het ben. Ze zouden echt niet willen dat hun vader of broers ook zich in dezelfde ruimte omkleden. Dat snap ik overigens goed.De jongens zouden dat ook echt niet willen trouwens. Wij zijn hier altijd al behoorlijk discreet in geweest.

Anne Carin
17-11-2012 om 10:22
Bloot
Zoonlief (16) hier wil ook niet bloot gezien worden. Dus heeft altijd de badkamer en slaapkamerdeur dicht. Op beide deuren zit geen slot maar vanzelfsprekend respecteren wij dat. Ik klop altijd even aan als ik zijn kamer in wil. Ikzelf heb ook graag wat privacy als ik aan het douchen ben en dat wordt ook gerespecteerd. Manlief is eigenlijk de enige hier die het niet uitmaakt en ook rustig in zijn blootje door het huis loopt.

albana
17-11-2012 om 11:29
Sekse
Ik hen nog nooit gemerkt dat de gene ( bij jongste) of juist het gebrek eraan ( bij oudste) sekse gebonden is. Ze schamen zich niks meer of minder bij mij of man. Daar hebben ze geen verschil in.......
Groeten albana

Judith
18-11-2012 om 13:00
Geen echte schaamte
Hoi,
Twee jongens van bijna 13 en net 16 die in en uit lopen met kleren aan of zonder kleren. Ze hebben wel iets van schaamte maar het ongeduld wint meestal: ik moet nu plassen of douchen en ik ga niet wachten tot jij een keer klaar bent...
Vanmorgen lag jongste lekker in bad terwijl ik onder de douche stond. Wat me wel opvalt is dat hij mij dan uitgebreid zit te bekijken. Omgekeerd doe ik dat niet, ik probeer juist een beetje weg te kijken.
Een slot op de badkamerdeur vind ik doodeng en zal ik nooit doen. Alleen als ik ongesteld ben dan probeer ik wel zo te plannen dat er niemand binnen komt. Dat ga mij dan net weer te ver. Het is waarschijnnlijk iets uit mijn opvoeding dat mannen niet horen te weten wanneer jij ongesteld bent..?
groet, Judith

Maylise
18-11-2012 om 16:56
Privacy
Afgezien van het bloot gebeuren lijkt het me echt niks om constant allemaal mensen in de badkamer rond te hebben lopen. Ik wil echt niet dat er iemand binnen komt als ik onder de douche sta. Een beetje privacy is wel fijn.
Voor mij is dat echt een moment dat ik even alleen wil zijn.
Het verbaasd me trouwens helemaal om te lezen dat er mensen zijn die gaan plassen terwijl er andere mensen in de badkamer zijn. Ik geloof dat nog nooit heb geplast waar iemand bij was sinds ik geen klein kind meer ben.

aq72
22-11-2012 om 21:49
Geen punt
Bij ons is naaktheid en bloot zijn nooit een probleem geweest. Ook met puberpreutsheid gaan we ontspannen om.
Als manlief en ik naar het strand gaan, dan is dat meestal het naaktstrand. In het verleden gingen de kids gewoon mee. Nu blijven de oudsten liever thuis of gaan naar vrienden.
Vroeger gingen we vaak met het hele gezin gezellig samen onder de douche. We hebben toen we ons huis betrokken hebben we in de grote badkamer een dubbele doorloop douche gemaakt onze "wasstraat". Onze oudste van 16 (zoon) doucht sinds dat hij een jaar of 14 is liever alleen in kleine badkamer, en dat respecteren we. De laatste tijd lijkt het er op dat zijn preutsheid wat minder aan het worden is. Hij is laatst met ons mee geweest naar de sauna.
Onze dochter van 13 wil nu ook niet meer naakt gezien worden. Ze verstopt zich helemaal achter handdoeken. Ze zit nu in de brugklas en ze probeert op school de gymles te ontwijken omdat ze niet met klasgenoten wil douchen. Ze heeft als gym heeft steeds last van allerlei oncontroleerbare ziekten zoals hoofdpijn, duizelig, misselijk enzovoort. Ik heb er over gesproken. Ze wil niet samen douchen want ze schaamt zich voor haar lijf omdat ze nog helemaal niets heeft. Nog nergens haar of vrouwelijke vormen. Terwijl de meesten dat allemaal al wel hebben. Daar wordt ze mee gepest. Op haar school hebben ze kleine douchehokje met klapdeurtjes die niet op slot kunnen. Grappenmakers geven dan een zwiep aan de deur zodat ze helemaal naakt staat. Voor mij heel herkenbaar want ik was lichamelijk gezien ook een erg late puber en ik werd daar vroeger op school ook mee gepest. Daar had ik bij de naturistenvereniging geen last van en dat vond ik toen wel fijn.
Je moet er gewoon geen punt van maken. Als ze niet bloot willen dan is dan hun goed recht.

lizelot
23-11-2012 om 12:44
Beide
Mijn dochter heb ik vanaf het moment dat ze rondingen kreeg niet meer naakt gezien tot een poos terug.Van haar 11de tot haar 16de deur van de badkamer opslot.Bij het winkelen niet in de paskamer mogem komen enz.Nu mag ik weer de badkamer in.En nu begint zoon,12 jaar,de deur opslot te doen.Wij doen daar niet moeilijk over.Zelf laat ik de deur open.Dochter komt weleens op de wc zitten praten als ik in bad lig.Zoon komt ook weleens binnen wandelen.