Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-12-2012 om 12:19
Oh, wat word ik toch steeds moe van die pubersmoezen en dan vooral op het gebied van school. Als er een slecht cijfer gehaald wordt, dan heeft of de hele klas het slecht gemaakt en viel het cijfer van kind eigenlijk wel mee, of de leraar kan geen les geven, of er wordt nooit huiswerk gegeven en voor een proefwerk moet ineens alles geleerd worden of er worden ineens dingen in het proefwerk gevraagd die helemaal niet opgegeven waren etc. Pfff en ondertussen een slecht rapport hebben waar kind volgens eigen zeggen helemaal niets aan kan doen.
21-12-2012 om 12:50
Zelfs als het geen smoes is...
Ik dacht eerst ook dat het een smoes was van zoonlief, dat "bijna de hele klas lager dan een 4 had, maar hij wel een 5.7" maar het bleek inderdaad het geval te zijn! Er zitten nogal wat kinderen in zijn 2e klas die het niveau kennelijk toch niet aankunnen en dreigen af te stromen.
Ik heb hem gevraagd of hij zelf ook graag afstroomt, wat de consequentie is als je zelf ook mee gaat doen met het lage gemiddelde. Dat wilde hij toch liever niet en is harder gaan werken, met (gelukkig) betere cijfers als gevolg, want concentratie is ver te zoeken in zijn drukke klas, ook een ware smoes!
Dus probeer duidelijk te maken wat de gevolgen zijn, en wat je zelf in de hand hebt. En dan zonder "ja maar,..."
Helaas is dat een hele kunst voor een puberbrein, het bij jezelf te houden en jezelf verantwoordelijk maken voor je eigen inzet...
22-12-2012 om 09:59
Ja dat probeer ik ook.............
Zo praat ik ook op puber in. De gevolgen van 1 cijfer hoeven ook niet erg te zijn als je verder wél goede cijfers haalt voor dat vak. Maar als het altijd 6jes zijn en je haalt 2 keer een 1 voor een belangrijke toets dan is de invloed wél hoog. Dus zal hij nu met de 'makkelijke toetsen' die hij wellicht eerst amper leerde omdat hij er zo wel een voldoende voor haalde nu wél moeten leren...zodat zijn gemiddelde opgekrikt wordt.
groeten albana