Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
margit

margit

11-03-2012 om 13:44

Puberzoon van 14, hoe mee om te gaan

Hoi medeouders,

ik ben een vorig jaar gescheiden moeder van oa een puberzoon van 14 jaar oud. Zoon was van jongsaf aan soms voor mij al moeilijk te begrjpen, volgen. Een ex die bondje met hem sloot tegen mij ,deed de relatie met zoon en mij al niet veel goeds.
Maar ik woon nu alleen, en we co-ouderen over de kinderen. Dat gaat vrij redelijk.
Maar ik zie mijn zoon afglijden. Hij had VWO tweetalig advies, en is dit jaar gezien zijn slechte resultaten overgeplaatst naar Havo VWO tweetalig. Zijn cijfers denderen desondanks achteruit, leren en school interesseert hem helemaal niet en hij vindt het heel saai. Hij is erg gesteld op zijn vrienden, die hij vooral zoekt op het VMBO. Helemaal niks mis met het VMBO maar het geeft wel een idee wat hij voelt.Hij vindt leren iets voor nerds, bij wie hij niet wil horen.
Hij wordt tegen mij steeds brutaler en heeft soms intimiderend gedrag, ook naar zijn zus.Ook merk ik dat hij kan manipuleren. Niet prettig om onder ogen te zien ,maar wel belangrijk om te onderkennen.
Ik heb wel professionele hulp gezocht, ik wil hem beter gaan kunnen begrenzen. Deze hulp komt binnenkort op gang, als het goed is. Mijn angst is dat hij helemaal los gaat en ik het contact met hem kwijt raak. We delen nog wel momenten waarin we het gezellig hebben hoor, maar dat wordt steeds minder. Hij zit veel achter zijn computer of gaat weg met vrienden.
Nu ben ik gisteren, voor mijn gevoel, de grens overgegaan. Ik heb nl gesnuffeld in zijn computer. Ik heb toen dingen gelezen waar ik (weer) van geschrokken ben. Maar ook vroeg ik me af of ik misschien ouderwets of al te fijngevoelig ben ,ik word nl helemaal kotsmisselijk van hoe hij met meisjes omgaat. Het is zo grof en zo louter gericht op uiterlijk ( tieten en kont,vingeren en neuken opmerkingen). Ook vloekt en scheldt hij veel, het is kanker hier en kanker daar. Daarnaast las ik dat hij de avond ervoor twee flessen had gedronken tijdens uitgaan (van wat werd niet duidelijk).
Kortom: ik ben me aan het bezinnen hoe ik hierop moet reageren. Ik heb hem nl de avond ervoor gevraagd of hij had gedronken omdat hij zulke waterige ogen had, en daar reageerde hij toen heel boos op: hoe ik het in mijn hoofd haalde om dat van hem te denken.
Heel graag hoor jullie feedback en/of ervaringen!
margit

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je zoon

Het kan een lastig probleem zijn, een zoon die school niet meer ziet zitten en vrienden, meisjes en alcohol wel. Toch zou ik er zelf nu niet vol in gaan met begrenzen en tot de orde roepen. zonodig kun je dat ook nog aan zijn vader vragen. Zelf zou ik inzetten op de relatie met je zoon en zoons eigen verantwoordelijkheid. Biedt gewoon aan dat hij naar het VMBO gaat als daar zijn vrienden zitten, geef mee en laat zien dat je achter je zoon staat ook al is het op het moment geen hoogvlieger. Met veertien jaar kunnen ze zich overal zelfstandig bewegen en zich aan je controle onttrekken. Dus zou ik hier toch zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid bij je zoon leggen en ervoor kiezen hem dan maar meer door schade en schande te laten leren. En je staat erbij maar hij maakt de keuze om zich los te maken en dat doet hij op zijn manier. Je zoon weet beslist dat je er niet al te gecharmeerd van bent. Ik denk niet dat je dat hoeft te herhalen.
Ik zou hier wat afstand nemen. Overigens tieren en vloeken in mijn huiskamer zou voor mij de reden zijn om niet in elkaars aanwezigheid te blijven.

Hulp

Ik ben wel nieuwsgierig wat dat voor hulp is. Zelf zou ik daar niet aan beginnen, alleen al de illusie dat je zou leren hoe je zoon beter te begrenzen lijkt me een contraindicatie maar wie weet zijn er andere verdiensten van zoiets. Ik hoor dat er ook weleens oudercursussen voor pubers zijn en dan heb je in elk geval een uitwisseling tussen ouders waar je wat aan kunt hebben. Alleen al dat je echt niet de enige bent en dat ouders daar soms heel creatief mee om kunnen gaan en heel praktisch.

Ozzie

Ozzie

12-03-2012 om 13:45

Margit

Ik heb geen oplossing voor je maar ter gerusstelling dat je zoon niet erg afwijkend is wat betreft teksten over vrouwen: mij valt op dat een aantal mannelijke vrienden van dochter (14) op twitter vaak in seksuele termen praten, over dames maar ook als er iets in hun ogen vervelends gebeurd is dan vliegen de geslachtsziektes ed over het scherm. Trouwens, dat is ook niet alleen voorbehouden aan jongens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.