Polletje Piekhaar
05-12-2013 om 19:38
pyropuber
Mijn zoon, 15 jaar (ADHD en laag gemiddeld IQ) heeft de akelige gewoonte fikkie te steken op zijn kamer. Hij steekt dan papiertjes in de fik laat ze bijna opbranden en gooit ze dan naar buiten. Eerder hebben we gezien dat er daarbij ook fonken naar binnen komen. (schroeiplekjes)
In het verleden hebben we verschillende dingen geprobeerd hier tegen te doen:
-Uitleg geven over de gevaren van brand en rookinademing
-Boos worden straf geven
-Legaal fikkie steken met hem in de tuin op een veilige manier
-Hem vanaf toen ook de vrijheid gegeven dit zelf zo in de tuin te doen
Maar hij blijft het doodleuk op zijn kamer doen. Ik heb hem eerder verboden een aansteker of lucivers op zijn kamer te hebben, maar hij smokkelt het mee. Ik had niet zo ver willen gaan om zijn hele kamer te doorzoeken, maar kwam er dus nu zo achter dat hij het toch weer doet.
Van de week was het weer zo ver. Ik rook het en ging op mijn neus af. Hij slaapt op zolder en kwam snel zijn kamer af, deur dicht om het nog te verbergen, maar dat werkte niet. Ik ben erg boos geworden, heb hem zijn aanstekers laten geven en waar hij bij was zijn kamer doorzocht. Ik kon niet echt een toepasselijke straf bedenken en heb toen zijn mobiel een dag in laten leveren... Volgende dag nog eens een gesprekje gewaagd aan brandgevaar en vertrouwen en zo....
Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Angela67
05-12-2013 om 19:52
brandweer, politie etc
zou je m misschien in contact kunnen brengen met slachtoffers van brand en 'm cursus 'brandblussen' kunnen laten doen? dus veel meer indoctrineren met de ernstige gevolgen die het kan hebben en daar vakmensen voor proberen in te schakelen die indruk kunnen makne?
groet,
Angela

Moeder
05-12-2013 om 21:37
Ook zo'n kind gehad
Onze oudste was ook zo eentje. Doodsangsten heb ik uitgestaan. Ik heb zelfs de brandweer gebeld of die niet toevallig een of ander educatief programma over de gevaren van vuur deden. Dat deden ze helaas niet. Hier hielp het om zijn videobanden waar hij erg graag naar keek te verbranden. We hadden buiten een vuurtje gestookt en deden toen net alsof we die banden er in gooiden. Maar we hadden ze stiekem verwisseld met oude die we niet meer hoefden. Hij was behoorlijk overstuur er van. Hard maar afbranden met het hele gezin in huis is erger. En we hadden al het hele repertoire van uitleggen, vragen waarom, toespreken, belonen, straffen, alternatieven bieden etc gehad. We waren al een half jaar aan het tobben maar na deze actie was het eindelijk voorbij.

Polletje Piekhaar
06-12-2013 om 15:40
jeetje Dalarna...
Wat een eenvoudig doch doeltreffend ideetje. Ik heb het schaamrood op mijn kaken dat ik dit niet zelf bedacht heb. We hebben er notabene beneden wel een. Man was ook aangenaam verrast met dit idee en ik heb de verleiding weerstaan om net te doen alsof ik zelf zo slim was...
Deze gaan we in ieder geval snel aanbrengen, bedankt voor de tip.
Angela en moeder, ik heb hier inderdaad ook nog wel eens naar geinformeerd maar dat is ook op niets uitgelopen. En het blijft toch een belangrijk item want als hij bedenkt hoe je een brandmelder kan demonteren of tijdelijk uitschakelen, ben je weer net zo ver.

Dendy Pearson
06-12-2013 om 17:01
Polletje
Ik denk dat Dalarna het idee niet opperde om je zoon van het fikkiestoken af te helpen, maar meer voor jullie veiligheid.
Ik geloof toch dat ik hier zelf zo boos om zou worden dat ik een kamertje in de schuur zou bouwen voor hem. Doodeng lijkt me dit.

Angela67
06-12-2013 om 17:51
slachtoffers
toch denk ik dat je best op wat creatieve wijze hem kan confronteren met de effecten van brand. dan maar zonder hulp vd brandweer. maar je zou het ook gewoon kunnen proberen door de brandweer te bellen en het uit te leggen. misschien dat je juist met een persoonlijke noot hulp kunt vragen (dus niet een 'standaard cursus' oid). Hou in de gaten via twitter of lokale krant waar brand is geweest en neem hem mee ernaar toe als het blussen klaar is. laat hem zien hoe vreselijk dat eruit ziet. zoek verhalen op van mensen die het meegemaakt hebben.
een fiks offensief zou kunnen helpen?
en zorg ervoor dat hij niet direct ziet waar die rookmelders zitten. hoe langer hij het niet weet hoe beter. . . .
groet,
angela

Ginny Twijfelvuur
06-12-2013 om 18:17
En een willekeurige brandweerman?
Ken je niemand die iemand kent die iemand kent die... Etc. die brandweerman is. Ik ken wel wat brandweermannen die er op persoonlijke titel een missie van maken om zoveel mogelijk branden te voorkomen. Die mij dus bij wijze van spreken stante pede naar huis sturen om de droger uit te zetten...
En anders zou ik serieus overwegen om de schuur bewoonbaar te maken....
Al zou zijn plafond volhangen met brandmelders misschien ook wel een mooie tussenstap zijn.
Eerlijk gezegd denk ik dat jullie boodschap nog niet helder genoeg is geweest om hem te helpen zijn impuls te onderdrukken.

Leen13
06-12-2013 om 18:50
de consequenties
Hier ook een vuurgevaarlijk type. Alleen ik verwacht niet dat als hij een uitgebrand huis ziet of slachtoffers van brand dat hij dat dan op zichzelf betrekt.
Ik zou de oplossing hier ook niet goed weten. Behalve dan inderdaad zonder dat te zeggen rookmelders ophangen en hopen dat hij goed schrikt als er eentje afgaat. Dat zou een consequentie voor hemzelf zijn. Maar ik snap dat hij dat dan daarna ook onschadelijk kan maken.
Zoon hier was gelukkig in staat om te wachten tot ik zelf thuis was.
Maar nog steeds wil ik geen open vuur in huis, zoals kaarsjes op tafel of zo. Ik blijf hem toch niet genoeg vertrouwen daarvoor en de regel blijft dan ook: open vuur alleen buiten op een plek waar het veilig is en geen grote schade kan veroorzaken.

MarSy
06-12-2013 om 21:41
Hmm
De combinatie van ADHD en laag iq is lastig. Want hij doet eerst voor hij denkt...
Behalve rookmelder ook een branddeken op zolder ophangen.
En verder zou ik inderdaad kiezen voor grote schrik of heel zijn kamer leeg halen? Echt alles er uit, want is brand gevaarlijk dus mag ook niet op je kamer? Ik kom op het idee terwijl ik typ, in de gehandicaptenzorg maken ze omgevingen veilig door alles weg te halen. Niet dat jou zoon dom is, maar eerder uit het idee dat als je gevaarlijke dinge blijft doen, en dat doet hij, er dan consequenties aanzitten, dus worden alle gevaarlijke dingen weg gehaald, zo iets?

Dalarna
06-12-2013 om 22:04
nee
Dit was voor jullie eigen veiligheid en ik hoopte dat je zou zeggen dat dat het eerste was wat jullie deden toen je kind op zolder ging slapen.... helaas niet.
Ik ga hem er even niet uitzoeken maar kijk eens hier: https://www.google.nl/search?q=hoe+snel+brand+in+een+kamer+bhv+cursus&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=VzuiUqz8MYiqhAfL8oHIDA#q=youtube+hoe+snel+brand+in+een+kamer&rls=org.mozilla:nl%3Aofficial en laat zien hoe snel een kamer in de fik staat en dus ook jullie huis met al jullie en vooral zijn spullen en jullie en zijn leven.
Als je er dan nog niet door komt weet ik het ook niet meer maar erg prettig zou ik niet meer leven met zo'n kind op zolder. Dan moet hij maar gaan buiten spelen of in de woonkamer gaan zitten...

dirksmama
08-12-2013 om 01:03
Sprinkler
Ik zou het niet bij rookmelders laten, maar op zolder een sprinkler installeren.
Verder kamer zo leeg mogelijk, dus alleen bed. Kleding, boeken, alles wat branden kan niet in ruimte waar hij alleen kan zijn. Ik zou ook de locatie van zijn slaapruimte heroverwegen...zolders zijn meestal niet brandveilig.
Dit alles natuurlijk eerst heel duidelijk van te voren uitleggen: als je iets aansteekt in je kamer dan...maar maar een schema met plaatjes, waar hij stap voor stap de gevolgen ziet als hij iets aansteekt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.