Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Regels en afspraken


Eigenlijk hebben wij heel veel dingen die we als 'normale omgangsvormen' zien gewoon voorgeleefd waardoor het een vanzelfsprekendheid is. Respect hebben, naar elkaar luisteren, eerlijk zijn, rotzooi opruimen, was in de wasmand, zelf verantwoordelijkheid dragen voor je spullen en daar netjes mee omgaan.

Mijn vader zei altijd 'ik haat regels want als ik ze instel moet ik ze ook handhaven en daar heb ik geen zin in'. Wel met de waarschuwing dat als dingen de spuigaten uit zouden gaan lopen, dat er dan maatregelen getroffen zouden worden. We hadden geen maximumtijd op tv kijken, maar omdat we heel weinig keken, was dat geen probleem. Zouden we urenlang als zombies voor dat ding hangen, dan was er wel ingegrepen. 
Samengevat was de regel; gebruik je gezonde verstand en laat zien dat je ons vertrouwen verdient. Grotendeels heb ik dat wel overgenomen, hoewel ik op sommige punten wel wat strenger ben dan mijn ouders.

Als dochter ergens gaat spelen, moet ze even melden bij wie ze is. Soms speelt ze buiten, komt iemand tegen en ze besluiten bij iemand binnen te gaan spelen. Dat is prima, maar dan moet ze dat wel even komen zeggen, want anders zijn we haar kwijt.
Dat zal later als ze wat ouder wordt ook gelden; laten weten als je niet mee eet en als je niet thuis slaapt of als er iemand anders mee-eet of komt logeren. En geen logés doordeweeks, noodgevallen uitgezonderd. 

Wat dit soort dingen betreft hebben we wel een makkelijk kind, tot nu toe.
Ik ben benieuwd hoe ze zich als puber gaat ontwikkelen. 

Nog een regel die bij ons geldt:
Afspraken/ dingen  waar je als puber hulp voor nodig hebt van ouders voor vervoer schrijf je zo snel mogelijk op de planner in de keuken dan kunnen we dat inpassen in onze planning. 
Ze kunnen bijvoorbeeld zelf op de fiets langs de huisarts, voor bloedprikken moeten we het dorp uit op bepaalde dagen en dan moet je ouder mee 
Onze student heeft tot nu toe iedere periode een college of tentamen gehad in de erg late avond waardoor ze niet meer op de normale manier naar huis kon en dus gehaald moest worden,  als wij dat op tijd weten dan kan dat. 
Tot eind mei staat er nu al op de planner wanneer de student graag een kliekje mee heeft om na een college tot 19.00 op te kunnen warmen en dus een echte maaltijd te hebben in plaats van friet met frikadel. Die kliekjes ben ik nu al aan het verzamelen in de vriezer. 

Ik heb eigenlijk helemaal geen regels. Gewoon goed communiceren met elkaar en rekening met elkaar houden, dat is het wel. Maar dat is geen regel, dat is in verbinding zijn. En alles is bespreekbaar. Voor mij maar ook voor de kinderen. 

en er direct een soort van ‘nieuwe’ regel van te maken. Zo van ‘dan spreken we nu af dat….’

Vgm is er verschil tussen een regel en een afspraak. Een regel kan door 1 persoon worden bepaald, iets afspreken doe je samen.

Wij hadden een aantal regels (bv. niet alleen - maar samen - naar huis in het donker; bedtijd bepaal je zelf maar ik wil er geen last van hebben (niet 's avonds/nachts, ook niet de volgende dag) 
en een aantal afspraken (wat is de uiterste tijd om je af te melden voor eten).

Bakblik schreef op 12-04-2023 om 07:29:

Nog een regel die bij ons geldt:
Afspraken/ dingen waar je als puber hulp voor nodig hebt van ouders voor vervoer schrijf je zo snel mogelijk op de planner in de keuken dan kunnen we dat inpassen in onze planning.
Ze kunnen bijvoorbeeld zelf op de fiets langs de huisarts, voor bloedprikken moeten we het dorp uit op bepaalde dagen en dan moet je ouder mee
Onze student heeft tot nu toe iedere periode een college of tentamen gehad in de erg late avond waardoor ze niet meer op de normale manier naar huis kon en dus gehaald moest worden, als wij dat op tijd weten dan kan dat.
Tot eind mei staat er nu al op de planner wanneer de student graag een kliekje mee heeft om na een college tot 19.00 op te kunnen warmen en dus een echte maaltijd te hebben in plaats van friet met frikadel. Die kliekjes ben ik nu al aan het verzamelen in de vriezer.

Dit is toch gewoon normale communicatie binnen een gezin om de boel soepel te laten verlopen. Ik zou dit geen regel noemen. 

Chubb schreef op 12-04-2023 om 10:16:

[..]

Dit is toch gewoon normale communicatie binnen een gezin om de boel soepel te laten verlopen. Ik zou dit geen regel noemen.

Ja maar dat moet je de kinderen/ pubers wel vertellen/uitleggen.

Ik ken toevallig een gezin waar moeder zich nog in allerlei bochten wringt als puber op het laatste moment meldt dat hij opgehaald/weggebracht moet worden. Hier heb ik dus een regel van gemaakt. In overleg is het verzamelpunt het planbord in de keuken geworden. Dat kan iedereen dan zien wie wat heeft een wanneer je dus dingen kunt afspreken. 

Bakblik schreef op 12-04-2023 om 10:30:

[..]

Ja maar dat moet je de kinderen/ pubers wel vertellen/uitleggen.

Ik ken toevallig een gezin waar moeder zich nog in allerlei bochten wringt als puber op het laatste moment meldt dat hij opgehaald/weggebracht moet worden. Hier heb ik dus een regel van gemaakt. In overleg is het verzamelpunt het planbord in de keuken geworden. Dat kan iedereen dan zien wie wat heeft een wanneer je dus dingen kunt afspreken.

Dat klopt wel ja. Ik heb ook zo'n bord in de keuken voor afspraken etc en die is ook voor de boodschappen.  Als je bv de ketchup opmaakt,  schrijf het dan op dat bord, anders wordt het niet gekocht en pak je volgende keer mis. 

Haha, dit is echt zo ontzettend vanzelfsprekend voor mij dat ik het niet als regel zag 😁

Dat moest ik vroeger ook, alles op de kalender schrijven. En alsnog werd elke dag gevraagd of ik thuis at, hoe laat ik moest werken etc. Zwaar irritant.
We moesten ook als iets op was het bijvullen of op de boodschappenlijst schrijven. Nooit gedaan. Was vooral irritant voor mijn ouders, maar het kon me werkelijk niet boeien.
Dan at ik wel gewoon wat anders.

Mijn zus had dan weer de onhebbelijkheid om te verwachten dat mijn ouders acuut alles uit hun handen lieten vallen als zij iets moest of ergens heen gebracht moest worden. 
Vaak gebeurde dat ook nog. Met tegenzin en daarna een klaagzang tegen mij daarover.

Tja, wat zijn regels? Ik zie hier dingen als; je moet dingen op de kalender schrijven. Dat vind ik niet echt een regel. Wil je iets? Dan schrijf je het op de kalender en anders moet je maar afwachten of er gebeurt wat je wilt.

Wat iemand anders hier al schreef: we hebben eigenlijk geen regels. Opvoeden is voorleven en we hopen dat we dat goed hebben gedaan. Tot een jaar of 12 hadden we nog bedtijd en schermtijd etc. Vast moment voor een snoepje. Daarna mochten ze zelf alles bepalen, zolang ze lieten zien dat ze de verantwoordelijkheid daarvoor aan konden.
Van één van de kinderen hebben we eens de computer ingenomen omdat dat de spuigaten uitliep, die had een reset nodig.
Laten weten of je (niet) mee eet, appje als je onverwacht niet thuis slaapt, dat soort dingen vind ik logisch en niet echt een regel.

O, we hebben toch een regel: als je vrij hebt, dan spreek je af met de anderen wie de vaatwasser leeg ruimt

Ook de nix18 was hier geen regel. Ze hebben ons nooit om alcohol gevraagd (zouden dat ook niet gekregen hebben trouwens), maar wij hebben het ze niet verboden om ergens anders te drinken. Wel al toen ze jong waren verteld hoe slecht het is voor de ontwikkeling van je hersenen.
Uiteindelijk heeft de jongste een week voor zijn 18e voor het eerst alcohol gedronken. De andere twee pas na hun 18e.

Maar wij hebben vast ook mazzel gehad met makkelijke kinderen die geen 'foute vrienden' hebben gehad (of hebben).

Kimdekim

Kimdekim

13-04-2023 om 08:33 Topicstarter

Nou voor mij is de conclusie dus dat het er ongeveer hetzelfde aan toe gaat in de meeste gezinnen. De ene is iets gemakkelijker met het ene een de ander met het andere

Infobericht - knip-

Boventaande post gemeld

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.