Moema
09-09-2012 om 22:30
Regels omtrent gebruik smartphone
Hallo allemaal,
Mijn naam is Moema , ben getrouwd en wij hebben een zoon van 10 en een dochter van 14.
Hier is de aanschaf van een smartphone voor de oudste de laatste tijd hét onderwerp van gesprek.
Op zich heb ik er geen probleem mee want ik zie echt wel de enorme aantrekkingskracht en het plezier dat je kunt hebben van zo'n ding.
Waar ik wel een probleem mee heb is dat ik jongeren en volwassenen om me heen zie die verkleefd lijken te zijn met dat apparaat. Ze kunnen niet meer zonder, voelen zich dan verloren ofzo.
Nu is mijn vraag of jullie bepaalde regels stellen over het gebruik van een smartphone door jullie puber. Bijvoorbeeld niet gebruiken tijdens het ontbijt of in restaurants of in bed. Of misschien hebben jullie andere oplossingen, regels, benaderingen.
Ik ben heel benieuwd.
Alvast bedankt!
groetjes, Moema

Rosa van der Zanden
09-09-2012 om 23:25
Een paar
Aan tafel heeft niemand een apparaat bij zich. 's Nachts moet de mobiel beneden blijven, ik weet van teveel pubers die diep in de nacht nog aan het twitteren zijn. Neemt kind het toch mee naar boven dan gaat de mobiel een week op de kast. Verder niet mee naar de wc, niet onderweg (al kan ik dat niet controleren), niet mee naar jatgevoelige plaatsen zoals de sport.
Rosa van der Zanden

Wun
10-09-2012 om 08:41
12 jarige
Een iets jongere dan jouw kind maar zoon van 12 heeft sinds kort ook een goedkope smartphone.
Onder het eten wordt er niet met de GSM gespeeld, ook niet met andere dingen trouwens. Maar het kan wel voorkomen dat we het ding meenmemen als wij er een iets langer uit eten verhaal van willen maken, dan mag zoon naar het einde van het etentje de GSM wel tevoorschijn halen om even een spelletje te spelen. Anders houdt hij het niet vol en wij dan ook niet. 'S nachts niet op de kamer. Zoon mag tot half 10 op zijn kamer lezen/met zijn GSM spelen maar dan gaat hij naar de ouderslaapkamer. Als hij 's ochtends aangekleed is dan mag hij hem pas pakken.
Naar de sport of school gaat hij niet mee maar dat wordt natuurlijk anders als hij naar het VO gaat. Op straat heeft hij nu nog zelden mee, ik wijs hem steeds op verliesgevaar maar ik zou het wel goed vinden als hij hem wél mee zou nemen. Verliezen voor eigen riscico.

Moema
10-09-2012 om 21:33
Op weg
Dank jullie voor je reactie. Ik had al een keer gereageerd maar volgens mij ging er iets mis...
Ik kan me zo voorstellen dat je je kind moet helpen leren omgaan met het gebruik van een mobiel. Ik zie zoveel kinderen die worden beheerst door zo'n telefoon.
Jullie hebben me al fijn op weg geholpen.

Nyntje
11-09-2012 om 13:28
Die regels komt wel, maar de kosten
onze oudste wil heel graag een Iphone. verder weinig alternatief ( bovendien is de S III net zo duur. Maar jee, die dingen zijn niet te betalen.
Hoe ga je daar mee om als ouder? Wat mag zo'n ding kosten per maand voor je kind, bovenop het zakgeld wat je ze al geeft.
Wij komen er niet uit. Ik vind 15 euro wel het matje per maand, maar dat haal je bij lange na niet met een smartphone volgens mij. Hoe doen jullie dit?

Je Je
11-09-2012 om 14:16
Prepaid
Dochter van 14 krijgt bel tegeoed ( prepaid) van 10,00 per maand. Op is gewoon op en dan moet ze maar wachten. We heben een familie abbonement van t-moblie zodat we onderling gratis kunnen bellen, dus smoesjes van beltegoed op werkt niet.
Ze heeft mijn oude ipone en zo draaien we bij aangaan nieuw abbo de foons weer door. Wifi heeft ze er nu thuis net voor de vakantie opgekregen, dus kan ze me haa vriendinnen thuis what's appen.

Elisa Gemani
11-09-2012 om 14:59
Nibud
Mijn zoon (11, 2Gym) heeft net een smartphone gekregen (Samsung Galaxy Young; hij wilde liever een Galaxy Ace maar die vonden oma en ik te duur). Hij heeft Prepaid van 5 euro per maand. Alles wat hij daarbuiten zou bellen zou hij zelf moeten betalen van zijn zakgeld a 2 euro per week. Gelukkig houdt hij (nog) helemaal niet van bellen en sms'en dus tot nog toe doet hij wel een halfjaar met 5 euro Prepaid Ik heb me gebaseerd op informatie en adviezen van het Nibud: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/belgeld.html
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/zakgeld.html
http://www.nibud.nl/scholieren/uitgaven/wat-kostt/mobiele-telefoon.html

Elisa Gemani
11-09-2012 om 15:04
Overigens
Overigens wil ik juist wel dat hij zijn mobiel overal mee naartoe neemt; dus ook naar school en voetbaltraining. Zodat hij altijd bereikbaar is en hij mij indien nodig kan bereiken. Dat is voor ons de voornaamste reden dat wij een mobiel hebben. Zijn vorige (stokoude Nokia) mobiel is hij weleens kwijtgeraakt of ergens vergeten maar omdat mijn mobiele nummer er op staat hebben we hem altijd weer vlot teruggekregen.

Wun
11-09-2012 om 17:06
Nijntje
Een iphone of samsung III is denk ik inderdaad niet te betalen voor een puber, daar zou hij flink voor moeten werken en of ze nu alleen willen werken voor een GSM? Wij betalen 10 euro per maand aan een prepaid mee voor 12 jarige. Gsm Galaxy young heeft hij zelf gekocht van gespaard geld. Oudste van 16 betaald GSM+ abo zelf, maar heeft dan ook een bijbaantje.
Ikzelf heb de Galaxy II, ook niet goedkoop maar iets minder dan de Galaxy III. Ik ben bij KPN het eerste jaar 15,95 kwijt, 2e jaar 29,95. Telefoon moet ingeleverd worden na twee jaar(nieuw concept, leasetelefoon). Is toch ook veel te veel voor een puber zou ik denken.

ijsvogeltje
12-09-2012 om 00:07
Zelf betalen
Buiten het stellen van fatsoensnormen (geen telefoon tijdens het eten etc.), laten wij het telefoneren helemaal aan puber zelf over. Zoon krijgt maandelijks zakgeld + kleedgeld, en daarvan moet hij ook zijn telefoon + bellen van bekostigen. Welk toestel hij koopt en hoeveel hij verbelt, is helemaal zijn eigen verantwoordelijkheid. Het is aan hemzelf om zijn keuzes te maken. Deze zomer was zijn telefoon stuk, en toen heeft hij zelf zitten puzzelen wat hij zou gaan doen. Goedkope smartfoon, goedkoopste bel-telefoontje of een tweedehands iPhone. Abo of prepaid? Helemaal prima. Het is zijn geld, laat hem ook zelf bepalen hoe hij dat inzet.