Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mamabomb

Mamabomb

28-10-2019 om 11:55

Regels rondom social media ( als je gescheiden bent)

Mijn dochter van 13 zit nu in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs, ze wil heel graag sosial media zoals Instagram en Facebook. Alle andere kinderen hebben dit namelijk ook. Er zijn kinderen die haar uitlachen en haar babygirl noemen omdat zij het niet heeft.
Van mij mag ze wel sosial media, ik heb er al veel gesprekken met haar over gevoerd en ze is best verantwoordelijk ik denk dat ze er goed mee om kan gaan, met begeleiding van mij. Nu mag ze dit van haar vader pas als ze 16 jaar is. Dit tot grote frustratie van mijn dochter. Wat nu te doen? Met mijn ex man is hier geen zinnig woord over te spreken. Hij blijft bij zijn standpunt.

Ik weet niet of ik het moet toestaan of dat we toch moeten wachten tot haar vader ook groen licht geeft.

vlinder72

vlinder72

28-10-2019 om 12:08

Tja

Ze vraagt het tenminste nog. Mijn pubers hebben social media (in elk geval instagram, facebook gebruiken ze niet) maar nooit iets gevraagd. Toen ze eenmaal op de middelbarezaten kwam social media er vanzelf bij

Ze konden prima zelf een account aanmaken.

Het enige wat ik gedaan heb is in groep 8 en in de brugklas what's app gecheckt. De mail gecontroleerd en ze geleerd hoe ze alles goed moeten beveiligen. Wie accepteer je wel. Wie niet.

Ze doen dat nu zo goed dat ze alle drie (17, 15 en 14) hun social media helemaal afgeschermd hebben van familie. Ik kan mijn 17 jarige niet eens volgen op instagram en snapchat.

ik denk daarom dat je ex wat naief is. Beter nu met begeleiding dan op hun 16e helemaal los gaan of dat ze het alternatief stiekem doet. Een account is immers zo aangemaakt.

Op Oudersonline

https://www.ouders.nl/artikelen/kinderen-en-de-avg-sociale-media

Lastig. Lastig. We weten allemaal dat de social media onze persoonsgegevens plunderen. De behoefte kinderen daartegen te beschermen is natuurlijk prima en begrijpelijk. Maar als je klas een groepsapp heeft, en wie heeft dat niet tegenwoordig? dan heb je wel een probleem als je niet meedoet.

"Mocht u inderdaad besluiten om uw kind (van jonger dan 16) zijn gang te laten gaan, leg dan wel uit wat dat betekent:

je hebt geen poot meer om op te staan als er dingen mis gaan (althans, dat WhatsApp daar moeilijk voor aansprakelijk gesteld kan worden);
je contact-list wordt door WhatsApp (en mogelijk ook door Facebook) geplunderd. Vraag uw kind of het dat echt wil, en bespreek de voor- en nadelen;
meedoen onder de 16 is een gevalletje 'burgerlijke ongehoorzaamheid'. Oftewel: met goede redenen iets doen wat eigenlijk niet mag. (En gelukkig krijg je in dit geval geen boete, zoals dat wel het geval is bij rijden door rood).

Vraag ook aan school wat hun beleid is. Gaan ze leraren verbieden om deel te nemen aan klasse-apps? En zo ja, hoe gaan ze dán hun verplichtingen op het gebied van schoolveiligheid invullen, als leraren geen oogje meer in het zeil kunnen houden?"

40er

40er

28-10-2019 om 12:29

Social media

Is hier ook vrij normaal. In elk geval insta en snap. Geen probleem mee. Whatsapp word gebruikt om wijzigingen snel door te geven, klassenapp. Mentor zit hier ook in.
Insta is alleen voor vrienden zeg maar, ik kan niet zien wat hij doet, alleen zijn volgers. Heb in het begin wel eens gecontroleerd, maar met 16 kan dat niet meer hè 😉

Goede afspraken maken, wat ze wel en niet gaat plaatsen en eerst een tijdje mee kijken. Ik ben het dus geheel met vlinder eens, liever nu gecontroleerd dan straks los gaan, met alle gevolgen van dien.

Ik denk dat de vraag vooral is...

...wat je als gescheiden ouder moet als de andere ouder ergens heel anders tegenaan kijkt dan jij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.