Veerle J.
21-09-2015 om 00:32
Regels telefoon gebruik en gamen 12-jarige zoon
Mijn zoon heeft een oude smartphone gekregen en nu lijkt het hek van de dam. Hij is net naar de brugklas gegaan en is thuis de hele tijd bezig met dat ding. Ik kan hem nauwelijks meer bereiken en gelegenheid voor een gezellig praatje tussendoor is er al helemaal niet meer bij. Of hij is aan het appen met zijn nieuwe of oude klas of hij kijkt naar video's van PipoJobje over Mindcraft, laatst heeft hij opeens de gratis versie van Modern Combat 5 geïnstalleerd - een geweldadige 17+ game. Ik wil die troep niet in mijn huis. We hebben er steeds gedoe over, ook omdat ik nog geen duidelijke regels heb weten te bedenken waar ik in geloof, die ik ontspannen kan handhaven en die hem sociaal niet buitensluiten.
De regels zijn nu het eerste kwartier bij thuiskomst, geen telefoon. Eerst huiswerk dan pas telefoon. Geen telefoon tijdens het eten of mee naar bed. Geen telefoon een uur voor het slapen gaan. Maar dit zijn teveel regels en bovendien gaan ze uit van zijn "recht" op de telefoon, terwijl ik eigenlijk vind dat het een gunst moet zijn. Dat hij telefoontijd kan verdienen als hij er volwassen mee omgaat. Maar ik wil niet dat ik zijn telefoon beheer en dat hij er om moet vragen, want hij moet het ook zelf leren, zelfbeheersing.
Als ik na verloop van tijd zeg dat hij nu wel genoeg achter schermen heeft gezeten, vraagt hij me wat hij dan moet doen? Dan gaat hij een half uurtje hangen en dan vraagt hij of hij weer op de computer mag. Ik moet oppassen dat ik m'n geduld niet verlies. Duidelijkheid is de enige oplossing, dus ik ben op zoek naar een gouden regel.
Heeft iemand een tip?

Jamie
21-09-2015 om 07:51
tja
Je hebt inderdaad te veel regels. Heeft hij nog andere apparaten om op te spelen behalve telefoon en computer? Dus nog een xbox ofzo?
Waarom dat kwartier na schooltijd? Zodat jij thee met hem kan drinken?
Ik zou het houden op: geen afleiding tijdens huiswerk en geen telefoon als hij naar bed gaat en verder zou ik het een beetje los laten. Bij de meeste kinderen wordt het wel minder na een poosje.

Angela67
21-09-2015 om 09:30
veerle
er is geen oplossing die uit hemzelf komt en die hij zelf gaat handhaven dus ergens zul je toch altijd politie-agentje zijn. Dus dat moet je volgens mij gewoon accepteren. Net zoals 1100000 keer zeggen dat ze het licht uit moeten doen.
Dus zoek een paar regels die voor jou makkelijk te handhaven zijn.
Als je er niet bent, dan ben je er niet. Dus daarmee is een (groot?) deel vd tijd het probleem al opgelost.
Dan zijn goede cijfers de bottom line: als cijfers niet goed zijn treden allerlei maatregelen in werking , waaronder strenge regels.
Alledaagse regels:
geen spellen voor boven de 12 jaar. Punt uit. En laten verwijderen waar je bij staat. Daarbij: moest hij daar niet voor betalen? Is dat niet ook een dingetje om met hem te bespreken?
telefoon altijd beneden op tafel als je gaat slapen
telefoon beneden op tafel tijdens huiswerk maken.
ik heb hier een lijstje opgehangen wat ik onder beeldschermtijd versta en daar stonden toen opeens een heleboel apparaten op: telefoons, tv, wii, computer, laptop, tablet. Hiermee heb ik laten zien dat als het beelsdchermtijd is en ze doen iets, dat het dus ten koste gaat van bijv 's avonds even een serie via laptop of tv kijken. GEwoon om het wat breder te trekken. WAnt ik ik vond het ook knap irritant dat ze dan eindelijk die tv uitzetten of niet meer computerspelletje speelden, dat ze dan alsnog aan die telefoon gekluisterd zaten (er wordt hier niet gesocialized met de telefoons, alleen gespeeld of gekke filmpjes/gifjes gekeken).
Dus ja het is continu schipperen en we praten er ook over waarom we het willen 'reguleren'. Dus aan de ene kant streng maar aan de andere kant ook vragen wat voor spelletjes ze doen, meelachen met filmpjes, samen een film kijken etc.
gr Angela

vlinder72
21-09-2015 om 09:37
Hier ook
Maar ik laat het ook los. Zolang de cijfers op school goed zijn en al het huiswerk gemaakt/geleerd wordt vind ik het prima. Ik vraag ernaar en soms controleer ik of hij het inderdaad gedaan heeft.
Telefoon gaat 's avonds aan de oplader beneden.
Verder heb ik wel al zijn privacy instellingen bij instagram en zo gecontroleerd. En heb ik hem een algemene les wat je wel en niet op internet moet zetten en waarom dat zo is.
En inderdaad belangstelling tonen. Wat ben je aan het doen? Wat kan je met dat programma etc. En soms verbazen ze je. Zo heeft mijn zoon van 13 jaar opeens een programma van Beter spellen op zijn I pad staan en doet hij iedere dag een paar opdrachten.

Jaina
21-09-2015 om 13:05
Regels
Ik heb niet zo veel vaste regels. Geen telefoon tijdens het eten natuurlijk. Dat spreekt vanzelf. En als ik tegen iemand praat dan leg je ook de telefoon even weg (als iemand in gesprek is via de telefoon dan wacht ik natuurlijk even)
Telefoon tijdens het huiswerk of als ze gaan slapen is prima als ze weten hoe ze er mee om moeten gaan. Mijn een na jongste kind kan dat prima. Die zet haar telefoon gewoon uit en gaat slapen als ze moe is. Tijdens het huiswerk maken kijkt ze wel of ze appjes heeft maar ze gaat niet uitgebreid antwoorden & als ze echt wat moet leren dan legt ze haar telefoon uit zichzelf weg. Dat is dus prima en dus zijn er geen regels nodig.
Mijn jongste kind is anders. Die heeft ook weinig concentratie vermogen uit zichzelf. Die moet dus verplicht zijn telefoon inleveren tijdens het huiswerk maken en als hij gaat slapen. Bij hem zeg ik ook wat vaker dat hij de telefoon moet inleveren. Hij kan zich normaal slecht concentreren maar op die telefoon soms juist iets te lang. Dus af en toe zeg ik wel eens tegen hem dat hij nu even wat anders moet gaan doen. Gelukkig is hij ook wel erg actief verder dus die balans is er wel. Maar het is wel belangrijk dat hij tijdens het huiswerk maken niet de gelegenheid heeft om ook op zijn telefoon te kijken want dan komt er van huiswerk niks meer terecht.
Verder hebben we als regel dat als je iets wil installeren je het even vraagt. Zo rond 15/16 laat ik die regel los. Geen 18 + spellen met 12 in elk geval.

Mijntje
21-09-2015 om 17:00
Dit
scenario vrees ik dus ook over een paar jaar (zoon is 10).
Maar laten jullie dit dan echt los? DOet jullie kind dan nog wat anders dan beelschermen en school?
Ik wil dat mijn zoon ook muziek maakt, leest, tekent, lummelt, andere dingen doet dan achter zo'n scherm hangen. Als ik geen grenzen zou stellen dan wil hij alleen maar minecraften.

Angela67
21-09-2015 om 17:05
helft vd vrije tijd
ik probeer hier iets nieuws uit, en dat is dat de helft vd vrije tijd gebeeldschermd mag worden. Da's soms dus mazzel voor hun (en slikken voor mij) als er in de vakanties echt helemaal niets hoeft), maar soms ook pech. Dan is er veel huiswerk (het gaat vnl om oudste, jongste die gaat nog de deur uit om te spelen met kinderen), en slechts een uurtje vrije tijd. Ja dan dus ook maar de helft.
Ik probeer er langzaam naar toe te werken want op zich komt het voor iedereen tegemoet aan de wensen . . .
gr Angela

Moni
21-09-2015 om 17:25
Hier ook wel regels
Zoon zit in de derde klas VO.
Na thuiskomst kan hij 45 minuten doen wat hij wil. Juist direct na school wil hij graag een scherm. Even lekker hangen en ontspannen. Hij fietst 6 km dus de beweging en buitenlucht heeft hij dan al gehad. Daarna beginnen met huiswerk en geen games/youtube tot hij klaar is voor die dag. Half uur voor bedtijd geen scherm meer. Is voor hem lang genoeg om goed te kunnen slapen. Telefoon blijft beneden.
De telefoon ligt op zijn bureau. Hij kijkt er wel eens op voor huiswerk en zo. Maar de groepsapp interesseert hem niet zo. Die verleiding is niet groot.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.