Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Moniek

Moniek

09-09-2012 om 10:21

Reistijd middelbare school te lang, te druk, wat nu=

We hebben een keus gemaakt dit voorjaar voor de middelbare school van mijn 12 jarige dochter, maar of het de goede is= Slapeloze nachten momenteel.
Het is zo, dat we in dorpje wonen maar plannen hebben om naar de stad te gaan verhuizen. 40 km verder. Nu moesten we voordat we een huis hadden gevonden, wat heel lastig schijnt nu, kind al inschrijven en school kiezen. Gekozen voor de stad, omdat we vertrouwen hadden dat we of voor september of anders later in het jaar verhuisd zouden zijn. Nu is alles onzeker en dochter is begonnen in de stad op school. 1.5uur reizen. Half uur fietsen, dan half uur trein, dan 20 minuten bus of nogmaals fietsen. Ze had zo´n zin in deze school, was ook ingeloot( veel niet, populaire school en amsterdams beleid van loting, voor elke school trouwens) is een leuke kunstzinnige school maar die reistijd! Ik breng haar nu steeds met OV, want durf haar daar nog niet los te laten, ver en zo´n drukke stad, wat ze niet meer gewend is. Maar het breekt me vreslijk op, is ook duur, helemaal nu we samen reizen (ik heb geen auto, maar dan zou je ook in de file staan).
Kortom, wat hebben we gekozen? Hadden we haar niet eerst hier op school moeten laten gaan totdat we zeker van een huis waren? Dochter wilde niet meer in dorp op school, veel gepest, dus vandaar. Maar toch, het is zo belastend nu. En wanneer laat ik haar alleen gaan? De stadse kindere zijn die drukte langzamerhand gewend in het verkeer, zij niet. Het besef van de keuze komt nu hard aan. Maar je moet door. Maar voel me er angstig en down door. Ben bang een verkeerde keuze gemaakt te hebben nl.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sawo

Sawo

09-09-2012 om 10:34

Komt goed

Hoi Moniek

Het is echt heel gewoon dat dit gebeurt maar geloof me het gaat goed komen. Nog even en ze is gewend. Laat haar nog even niet fietsen in de stad maar laat haar alleen reizen echt ze kan het. Ze brengt waarschijnlijk je eigen angsten over op haar waardoor zij ook denkt dat ze het niet kan.
Zorg voor een goed mobiel en loslaten. Pas over een paar maanden kan je zien of je de goede keuze heb gemaakt. Maar probeer het nu los te laten en je kind vertrouwen te geven.

succes

Saar

Marie

Marie

09-09-2012 om 13:42

In de kost?

Hoi,
Is het wellicht een idee dat ze door de week "in de kost" is bij een gezin? (klasgenoot?).In elk geval totdat jullie zijn verhuisd? Dat scheelt een hoop reistijd, of het ook goedkoper is weet ik natuurlijk niet.
Gaat het reizen tot nu toe goed trouwens? Dan kun je wellicht nu al stoppen met haar te brengen? Moet ze de hele reis alleen doen? Of zitten er ook klas/schoolgenoten in de trein, waarmee ze samen kan reizen?
Wellicht wat ideetjes om over na te denken?
succes

Samen reizen

Hier hebben mijn kinderen ook een periode anderhalf uur reistijd gehad naar de stad. Het eerste deel reisde ik met ze mee en dan oefenden we nog wat woordjes en zo. Terug gingen ze zelf. Het is goed gegaan. We hadden geen keus. Misschien scheelt dat, nu blijf je maar twijfelen. En inderdaad een goede mobiel zodat er altijd even overleg mogelijk is of een mopper dat de trein net vertrokken is. Je kunt ook nog kijken of er iets minder overstappen nodig is al wordt de reistijd dan wat langer, dat is iets minder stress en meer tijd om zonodig nog wat huiswerk na te kijken.

Marieke

Marieke

09-09-2012 om 14:49

Ik moest vroeger ook zo lang reizen

Ik moest vroeger ook 5 kwartier tot 1,5 uur reizen (enkele reis) voor school. We waren met een grote groep, dus het was niet bijzonder en geen punt van discussie. Het dorp waar we woonde had geen middelbare school en het enige alternatief was een "boerenschool" waar wij nuffig de neus voor ophaalden.
Ik kan mij nog herinneren dat de eerste periode zwaar was, maar na de herfstvakantie werd het beter en na de kerst wist ik niet beter. Ik plande mijn huiswerk zo dat ik in trein en bus ook nog wat te doen had en de eerste 20 minuten fietsen was lekker wakker worden.
Ik denk wel dat je je dochter zo snel mogelijk alleen moet laten gaan; zo gevaarlijk kan die grote stad toch niet wezen. Bovendien geef je een verkeerd signaal aan je dochter. Geef haar een mobiel en neem een houding aan van "niks bijzonders" en benadruk de tijdelijkheid en je zult zien dat je dochter ook zo gewend is (wellicht eerder dan jij )

Mokummer

Mokummer

09-09-2012 om 22:46

Route?

Hai. Om te beginnen: Laat het los. Ze kan het (met O.V.) waarschijnlijk echt wel alleen na een week oefenen met jou! Maar verder vraag ik me af of jullie wel een optimale route hebben gekozen. Ik weet niet zeker over welke school het gaat, maar de meeste populaire kunstzinnige scholen die ik ken liggen op loopafstand van een station. Ik ken Amsterdam goed, dus als ik je kan helpen...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2012 om 00:31

Hoe vindt ze de school zelf?

Als het daar goed gaat kan het bijna niet dat je de verkeerde keuze gemaakt hebt. Rest je dan alleen nog om goed naar de praktische uitwerking te kijken.

Ik zou sowieso het samen reizen afbouwen. Je neemt haar aan het handje mee en leert haar stukje bij beetje om het zelf te doen. Zo hebben die stadse kinderen het ook geleerd. En omdat zij al 12 is heeft ze daar echt geen 12 jaar voor nodig

En verder is natuurlijk de vraag hoe het nu met de verhuizing zit. Gaat deze helemaal niet door? Is een tusssenstap mogelijk (halverwege gaan wonen)? En wat vindt je dochter er zelf van? Kan zij het reizen wel combineren met school? Heeft ze nog genoeg tijd voor haar huiswerk en andere zaken?

Oefenen in het alleen reizen

k bergijp dat het jou meer opbreekt dan haar?
Zij wil graag op die school blijven?
Dan moet je er samen uit komen, ze zal langzaam alleen moeten kunnen reizen.
Ik heb het met mijn dochter toen als volgt aan gepakt: Ik stond ook ''zogenaamd'als reiziger'' bij de bushalte en moest ''zogenaamd'' naar dezelfde stad. Zij deed verder álles zelf, kaarte, halte uitstappen etc. Zij en ik (!) deden net alsof we elkaar niet kenden. Ik zat ook ergens anders in de bus. Zijniets, ook niet als er n beetje twijfel was. Pas als ze naar me toe kwam, zou ik het helpen oplossen.
Dit ging prima, na n paar x durfde ze het alleen aan. Oefenen deden we in het weekend gewoon door, ging ze echt alleen. Maar ik was al een bus eerder gegaan. Ik stond dus op het eindpunt te wachten, of het allemaal goed was gegaan....ja dus! TROTS!!
Zo hebben we het ook op de fiets gedaan, ik reed metrs achter haar, 5 minuten achter haar en uiteindelijk stond ik al op het eindpunt te wachten, hetzelfde principe als bij de bus. En lang leve de mobiel, bij elke stap bellen, sms-en of wat dan ook. Afspraak, als het niet lukt, blijven waar je bent, samen de probelemen door spreken, POSITIEF blijven, desnoods naar een buschauffeur laten gaan en vragen of hij even aan de telefoon wil komen? Etc. Stap voor stap...hou vol!! Je zal er jaren plezier van hebben en een hele zelfstandige trotse dochter/moeder!! Niet opgeven omdat het je opbreekt, daar kan je vast iets voor bedenken?

Net als rugby

zou ik het doen.
Het ligt denk ik ook heel erg aan het kind. Mijn dochter zou het vreselijk eng vinden. Dus ook voor haar zou ik het stapje voor stapje los moeten laten.
En zou ik het denk ik ook op Rugbys manier doen.

Ik hoop dat jullie eruit komen. Zeker als je dochter het een leuke school vind, zou ik zeker even doorzetten.

Moniek

Moniek

10-09-2012 om 11:59

Verhuizing niet zeker

Hallo allemaal, dank voor de steun en tips. Het is sowieso al moeilijk voor elke ouder om je kind los te laten.
Maar dit is echt een lange route en in een zeer drukke stad, Amsterdam. Nee er is geen station op loopafstand vd school. En het station vanaf ons dorp is ook 6 km verder. In breng haar met s'morgens naar het station, want met de bus vanaf huis duurt het ook nog 40 min.tot station incl. looptijd naar bushalte( elke halte stoppen en omrijden!).
Kortom met het oog op spoedige verhuizing, ( had vertrouwen dat dat wel zou lukken, niet dus) zou het wel meevallen. Nu blijkt dat het toch heeel erg moeilijk wordt om een geschikt huis voor gezin met huisdieren te vinden in goede buurt. We zijn ooit verhuisd vanwege de krapte in ons huis daar, en willen niet terug naar de 50m2. Nu hebben we 120m2, maar het plaatsje zelf bevalt ons niet. Ergens anders dan? Het is momenteel erg lastig om iets te vinden, als je geen geld hebt om te kopen. In ons geval dus. Maar als we niets zouden vinden in de stad, wil ik haar niet 4 jaar lang á 50 uur per maand reistijd plus 225,- reisgeld p.m laten reizen. Bij inschrijving in maart hadden we nog hoop dat het wel zou lukken. Maar na 2 jaar zoeken en de laatste 8 maanden zeer intensief adverteren enzov. geen enkel resultaat op geschikte woning met redelijke huur. Wel iets moois voor 2000,- p.m. maar dat is natuurlijk geen optie. Ik sprak in de trein net terug toevallig iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten; die woonde (voorheen in de stad) ook verhuisd naar een populaire plaatst dichtbij ons dorpje, en wilde ook naar Amsterdam met 3 kids, dus naar 4 kamerwoning zoekende. Niet gelukt, dus toch maar iets groters gekocht( beiden goede baan) in het populaire plaatsje en Amsterdam losgelaten. Pftt. Opeens besefte ik ook hoe moeilijk het vinden is. En dat het via woningruil en of de woningbouwvereningen zo goed als onmogelijk lijkt iets te vinden. Mijn dochter wilde deze school met het oog op een verhuizing naar de stad, ze ging er van uit dat het maar voor een korte tijd reizen zou zijn.
Dat ( valse?) vertrouwen heb ik wellicht overgedragen, want we wilde ook zo graag. En hier op de lagere school is ze altijd buitengesloten, ze was bang dat dat op de middelbare ook zo zou gaan.

Tinus_p

Tinus_p

10-09-2012 om 17:42

Naief

Moniek:
Kortom met het oog op spoedige verhuizing, ( had vertrouwen dat dat wel zou lukken, niet dus) zou het wel meevallen."
OK, dat is dus gewoon naïef. In Amsterdam bestaan twee smaken, qua wonen: -Duur, of -Lang wachten. En dat geldt in meer of mindere mate voor de hele regio.
Kortom, wat wil je, en wat is realistisch?

Verder, ik weet niet waar je kind in Amsterdam op school zit, maar ik denk dat je er nu naartoe moet werken dat je kind alleen gaat reizen. Of dat je een andere school gata zoeken, want verhuizen lijkt niet een realistische optie.

Marieke

Marieke

10-09-2012 om 19:07

Naief 2

Denken dat je op korte termijn een ruime betaalbare huurwoning in Amsterdam vind is inderdaad naïef.
Maar als je jullie dochter al niet alleen naar school durft te laten reizen denk jij dat je dan wel veilig voelt als je in Amsterdam woont? En je dan je dochter wel met een gerust hart alleen over straat laat gaan? Maar goed Oud Zuid zal het niet worden met het budget dat jij schetst, heb je weleens aan Noord gedacht? Is sterk in opkomst en nu nog enigszins betaalbaar.

Voor wat hoor wat

als zij echt zo graag in de stad naar school wil, moet ze bv. vóór de herfstvakantie zelfstandig kunnen reizen. En dan nog kan je het dit jaar aanzien, of zij het wel trekt. het is nog geen winter, dus in het donker reizen is nog weer n andere dimensie erbij. Anderhalf uur reizen doen er wel meer, ze komen hier in alkmaar ook van heinde en ver. Maar als ze echt wil, moet ze er voor gaan.
Jammer van je keuze, die mss achteraf niet goed doordacht was. oms gaat dat zo. Je kan er het beste van maken of de keuze terugdraaien? (kan ook later, t is nog zó pril)
Maar wát heerlijk dat je kind het fijn heeft op school. ellicht is dat anderhalf uur reizen wel iets wat ze ervoor over heeft, nu.

Mokummer

Mokummer

10-09-2012 om 20:29

Oei

Oeps, dat is inderdaad naief. Maar goed, daar is niets meer aan te doen. Ik zou zelf in Diemen (zuid?) en Hoofddorp gaan kijken denk ik. En dochter hoe dan ook op deze school houden, als ze er gelukkig is.
Ondertussen ben ik wel erg nieuwsgierig geworden naar de school. Wil je vertellen welke het is?

Moniek

Moniek

11-09-2012 om 08:10

Liep anders

Hoi,

Voorlopig vind dochterlief het wel oke,maar ik breng haar nu nog naar station ook, scheelt half uur fietsen, of indien met de bus,half uur eerder van huis.
Wat naif betreft de keuze, tja, je moet ook vertrouwen hebben dat het gaat lukken. En we waren met een serieuze kandidaat voor woningruil bezig in het voorjaar. Eindelijk dachten we. Die heeft in de zomer afgehaakt, dus toen de school gekozen en geregeld was, stonden we weer met lege handen. We houden de optie omgeving Amsterdam zoals Diemen ook open hoor, maar verder moet het passen qua ruimte en je neemt niet ieder huis omdat ze zo nodig moet. We moeten er tenslotte nog jaren wonen. We zijn nu begonnen met het reizen, maar ook al is de school leuk, je verkijkt je toch op de impact van dat lange reizen, elke dag weer, als kind, en ik als ouder. Ik wil eerlijk gezegd ook niet dat ze, als we niet zouden verhuizen naar de stad, als 't niet lukt, dat ze zolang blijft reizen. Ze heeft daardoor hier in het dorp ook geen aansluiting meer en schoolvriendinnen wonen dan echt te ver om zomaar af te spreken. Ik ben er nog niet uit, maar voel me er zeer machteloos door, frustererend als je geen woning kunt vinden en afhankelijk bent van een ruilkandidaat! Maar we zullen zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.