Tihama
15-12-2011 om 10:06
Rijbewijs betalen voor je kind of niet?
De afgelopen week had ik met een paar mensen een gesprek over het betalen van het rijbewijs voor je kind. Er lijken twee stromingen te zijn. Degene die zeggen: 'ik moest het zelf betalen, dus mijn kind ook". En degenen die het vanzelfsprekend vinden dat je het voor je kind betaalt, meestal zodra het kind 18 is.
En daar tussendoor is nog vaak de vraag over noodzaak. Vooral stedelingen zien het niet als erg belangrijk. Als je het niet kúnt betalen, is het natuurlijk een ander verhaal. Maar als je het wel kunt betalen, dan is het voor mij vanzelfsprekend om je kind rijles te geven.
Mijn man en ik hebben allebei ons rijbewijs betaald gekregen door onze ouders. We woonden ook allebei in een dorp en de stad betekende ver en gevaarlijk fietsen. Voor ons spreekt het voor zich dat we straks ons kind rijles geven. Hoewel we nu in een stad wonen met uitstekend openbaar vervoer.
Tussen de steden gaat het allemaal best goed. Je moet het niet laat willen maken, maar overdag is de reistijd niet veel langer. Maar zodra het om dorpen gaat neemt de reistijd exponentieel toe. Ik vond het vreselijk om in een dorp te wonen, maar toen ik mijn rijbewijs had werd de wereld gelukkig groter. Daarom woon ik nu ook in een stad
Wie betaalt het rijbewijs wel of niet en waarom?
Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Tihama

tonny
15-12-2011 om 10:19
Zolang studenten een ov-kaart hebben,
hebben ze geen auto nodig - tenzij ze ergens ver achteraf wonen.
Allerlei factoren spelen een rol. Een rijbewijs is geen zwemdiploma. Als je een rijbewijs hebt gehaald, moet je gaan rijden om ervaring te krijgen. Rijden kost geld, en wie gaat dat betalen?
Een auto onderhouden kost ook veel, zolang je dat niet kunt opbrengen moet je er niet aan beginnen. Of je leent als ouder geregeld een auto uit (wat dus nog steeds geld kost).
Hier ging het zo:
Oudste heeft zelf haar rijbewijs betaald, ze werkte sinds haar 17e en kon het prima betalen. Voor haar was een rijbewijs heel belangrijk vanwege de onregelmatige diensten.
De tweede, de derde en de vierde studeerden. Voor hen betaalden/betalen wij een deel van de rijleskosten. Van A tot Z wordt te duur, daarnaast is het prima als deze investering een gedeelde verantwoordelijkheid is.
Ze begonnen niet meteen op hun 18e verjaardag met rijles: zie begin van deze post.
Onze tweede heeft pas na een aantal jaren een auto gekocht, eerder waren geld noch noodzaak aanwezig.
Derde heeft nu een auto van de baas. Kost ook wat, maar het scheelt hem de investering nu hij net op zichzelf is gaan wonen.
Vierde is nog aan het lessen en moet nog jaren studeren, we zullen zien hoe dat loopt. Als ze op haar moeder lijkt, heeft ze pech (ik ben pas de zesde keer geslaagd)

wendelien
15-12-2011 om 10:28
Nee
Wij vinden dat niet nodig. Aangezien we in een stedelijke omgeving wonen, ontbreekt de noodzaak ons inziens. Een rijbewijs halen heeft pas sinds als je er daarna ook heel regelmatig gebruik van maakt en je je dat ook kunt permitteren. Ook het zeer hoge percentage verkeersslachtoffers waarbij jonge automobilisten betrokken zijn, weegt bij ons mee. Liever wat ouder en hopelijk bezonnener achter het stuur, dus.

Silone
15-12-2011 om 10:33
Zucht
Het ov weer. Echt waar, je hoeft niet in een hutje op de hei te wonen om slechte bereikbaarheid met ov te hebben.Zeker in deze regio, noord-oost Nederland, daar houden veel sporen gewoon op. Bussen rijden minder vaak, nemen lange routes door veel dorpen heen.
Ik begrijp het plezier van een rijbewijs wel. Neemt niet weg dat ik ook vind dat als je oud genoeg bent om te lessen, je ook oud genoeg bent om een bijbaan te nemen om het te bekostigen.

Vic
15-12-2011 om 10:43
Ik heb zelf het halen van mijn rijbewijs ervaren als een enorme vergroting van mijn vrijheid. Ik ben direct na mijn 18e verjaardag begonnen met lessen en heb pas een jaar later mijn rijbewijs gehaald. Omdat ik wel al een tijdje werkte kon ik vrij snel daarna een (heel goedkope) auto kopen. Mijn ouders hebben de helft van mijn lessen en mijn eerste rij-examen betaald. Als het financieel lukt, wil ik wel de rijlessen van de kinderen betalen. Ik verwacht dat ze wel gaan studeren of in ieder geval langer op school zitten dan ik, dus de eerste jaren zullen ze dan geen eigen auto kunnen betalen. Maar ja, als ze dan eenmaal gaan werken, hoeft reisafstand of slecht ov geen beperking te vormen.

galaxias
15-12-2011 om 11:20
Helft betaald
Wij hebben de tussenweg genomen. Mijn ouders hebben mijn rijlessen toendertijd betaald, en die van mijn man niet. Onze zoon kan het nodig hebben voor zijn werk en dan is het best handig als je bij je sollicatie kan zeggen dat je je rijbewijs al hebt
G

mari j
15-12-2011 om 11:25
Ik moest het zelf betalen...
en daar kwam door omstandigheden pas van toen ik 35 was. Volgens mij is het veel moeilijker om je rijbewijs te halen als je ouder bent. Het is ook best vaak onhandig geweest dat ik niet eerder een rijbewijs had.
Juist daarom krijgen mijn kinderen rijlessen zodra dat kan.

Shonagh
15-12-2011 om 11:56
Andere situatie
Ik vind het eigenlijk geen argument om naar je eigen verleden te refereren, situaties kunnen heel verschillend zijn.
Hier in een land met geen OV kaart voor studenten ( wij betalen voor het ov), slechte bussen na 6 uur en geen fiets, hebben wij voor onze kinderen hun rijlessen betaald, maar wel met een maximum van 3 examens. Oudste bleek er 5 x voor nodig te hebben, middelste 6 x en jongste haalde het in 1 x. Ik moet zeggen dat we er elke dag plezier van hebben, (bijna) niet meer voor taxi te hoeven spelen. Wel hebben we 2 auto's, dus dat scheelt.

Jet
15-12-2011 om 12:14
Sinds vorige week rijbewijs
Hier heeft mijn achttien jarige zijn rijbewijs vorige week gehaald en sinds gisteren echt in huis.(september 18. rijbewijs van ons gehad, verder betaalt hij vrij veel zelf(zorgverz oa) van de stufi. Hij moest alleen de 30 euro op het gemeentehuis betalen en onze auto's wassen. Hij heeft gisteren in onze auto gereden met mij ernaast( auto is heel gevoelig, slaat snel af. Later heeft hij alleen in de auto van zijn vader gereden( gemoedelijke diesel).
Hij mag de auto niet zomaar overal voor gebruiken, maar wel wat kleine klusjes doen, zoals af en toe broertje naar sport brengen/halen. Zal hij zeker in het begin geen probleem mee hebben. Naar ons idee is het alleen maar handig om het rijbewijs vroeg te hebben.
Jet

Brianna F
15-12-2011 om 12:20
Ja/nee
Wij hadden aangegeven dat als de meiden niet gingen roken wij hun rijbewijs zouden betalen. Toen oudste 18 werd, was mijn man werkeloos en moesten we het met 43% van zijn salaris doen. Geen geld dus voor rijlessen, maar aangezien ze lekker verdiende heeft ze dat zelf betaald. Toen middelste en jongste voor hun rijbwijs gingen wilden we geen verschil maken en hebben het hun ook zelf laten betalen. Omdat we toen wel weer lekker in het geld zaten hebben we ze elk 1000 euro gegeven en oudste met terugwerkende kracht ook. (Ik ben erg van gelijke behandeling)

tonny
15-12-2011 om 13:16
Silone - o.t.
Je hebt gelijk, zodra je buiten een stedelijk gebied woont (en dat is dan echt lang niet op de hei) neemt de frequentie van het OV sterk af.
Ook lange routes inderdaad, bus eens per uur - heb pas een ritje Drenthe gemaakt. Leuk voor een keertje, maar als dat elke dag zo moet ben je zielsblij met je auto.

Wiske71
15-12-2011 om 13:19
Van plan te gaan betalen
Wij zijn zeker van plan het rijbewijs voor de kinderen te gaan betalen als we dat enigszins kunnen.
Oudste mag ook met 16 of 17 beginnen, hoe sneller hoe beter.
Maar wij wonen dan ook redelijk afgelegen. Er is geen bushalte of station binnen een paar km.
Ook gezien de studie die dochter al jaren wil gaan doen is een rijbewijs en auto dan handig: kamers zijn schaars & duur, OV vanaf huis duurt ruim 2 uur en met de auto kan het in 30-40 minuten.
Kan ze toch die opleiding doen, ook als ze geen kamer vindt.

Kaaskopje
15-12-2011 om 14:20
Nee
en dat heeft voor een groot deel te maken met mijn eigen inkomsten. Als ik het makkelijk kon betalen zou ik het zeker overwegen.
Maar als je het rijbewijs, de lessen en het examen, hebt bekostigd, koop je dan ook een auto? Hoe zorg je ervoor dat de rij-ervaring vers blijft als kind niet in staat is zelf een auto te kopen?

Vic
15-12-2011 om 14:33
Kaaskopje
Veel mensen hebben zelf natuurlijk een of meerdere auto's voor de deur staan. Ik weet dat er ook mensen zijn die hun auto niet willen uitlenen aan de kinderen, maar ik heb daar geen problemen mee.

Maylise
15-12-2011 om 14:37
Nee
Ik betaal het rijbewijs niet voor mijn kinderen.
Dat heeft deels te maken met inkomsten. Voor alle kinderen een rijbewijs betalen wordt gewoon te duur. Deels ook omdat we niet een omgeving wonen waar het heel noodzakelijk is. 's nachts rijden hier geen bus maar overdag en in de avond is het openbaar vervoer redelijk.
Zelf heb ik het ook zelf betaald evenals mijn studie. Mijn ouders hadden geen geld daarvoor. Voor mijn man geldt hetzelfde.
Mijn oudste zoon woont nu bijvoorbeeld in een grote stad met 24uurs vervoer. Hij heeft wel een rijbewijs maar hij heeft zijn auto inmiddels weggedaan omdat hij er dus echt bijna nooit meer gebruik van maakte. Zijn werk is op loop afstand.
Mijn tweede is in de 20 en heeft wel een rijbewijs. Ze woont nu op loopafstand van het centrum en fietsafstand van werk. Zij heeft ook een auto en gebruikt die alleen als ze bij vrienden verder weg op bezoek gaan of dagjes uit. Haar man heeft de auto wel nodig voor werk dus daarom is het toch handig maar zelf gebruikt ze de auto nauwelijks.
De derde heeft geen rijbewijs maar heeft wel rijles gehad. Hij heeft echter faalangst en het is hem dus nog niet gelukt om het te halen. Hij heeft het ook niet echt nodig maar er zijn wel eens momenten dat het handig zou zijn.
De vierde heeft wel een rijbewijs maar nog geen auto. Het is wel de bedoeling dat deze er binnenkort gaat komen want hoewel ze centraal woont heeft ze veel onregelmatige diensten en dan is een auto toch wel fijn.
De vijfde heeft een rijbewijs en een auto en heeft de auto niet nodig maar goed hij bekostigt alles zelf van zijn bijbaantje.
In elk geval hebben wij er niet echt veel bijdrage aangeleverd. Te duur en niet noodzakelijk. Als ik echt veel geld had zou ik het wel overwegen maar nu investeer ik wat ik heb liever in studie kosten.
Als het echt noodzakelijk was geweest voor werk/studie dan had ik wel een bijdrage willen doen overigens.

Maylise
15-12-2011 om 14:41
Ervaring
Overigens mogen ze best rij ervaring op doen in onze auto. Daar heb ik geen enkel probleem mee & ik wil ze ook best wat rijlessen zelf geven op prive terrein. Dat is prima maar geen grote financiele bijdrage.

Brianna F
15-12-2011 om 14:52
Even ot
Wat mij opvalt is dat iedereen opeens de noodzaak van een rijbewijs ziet als er geen bus of treinstation in de buurt is en dan praat men over een aantal kilometers. Niemand heeft aan een fiets gedacht?
Hier ook geen treinstation in de buurt, 8 km fietsen, wat de dames dus ook doen.

evendezenick
15-12-2011 om 15:02
hier hebben wij de rijlessen betaald. Ik kreeg het ook van huis uit, man niet. Wij beschouwen het als een stukje hulp bij het 'in het leven zetten' van het kind maar wat je wel/niet daaronder vindt vallen is natuurlijk helemaal afhankelijk van je eigen financiële situatie. Hier kan het het dus deden we het. Ik merk wel dat velen in onze omgeving dat verwennen vinden maar zo kijken wij er niet tegenaan. Onze kinderen worden verder echt niet geldelijk in de watten gelegd.
Ik moet zeggen dat we het ook wel handig vinden, we kunnen ze nu om een boodschap sturen in het kader van ervaring op peil houden. Niet de supermarkt ofzo maar meer van ga jij oma even afhalen, breng deze auto vol zooi naar het afvalstation etc.
Ook als we met z'n allen lange ritten maken (wintersport) is het heel fijn om niet met 2 maar met 4 of 5 mensen te kunnen rijden. Maar nogmaals, als we er anders hadden voorgestaan dan hadden we andere keuzes gemaakt.

Yta Chalne
15-12-2011 om 18:17
Nee hoor
Oudste rijdt eerdaags af, en zij heeft alle lessen en het examen zelf betaald. Ze verdient (thuiswonend) zo'n 500 euro per maand met haar bijbaantjes, dus dat was ook echt geen probleem. Een auto kopen zal ze niet doen zolang ze een OV jaarkaart heeft (dit jaar nog), maar ze mag vanaf januari i.v.m. onregelmatige diensten die van ons gebruiken. Met dat doel hebben we alvast onze grote, onzuinige auto ingeruild voor een vlot zuinig kleintje.
Ik vind rijlessen geen noodzakelijk iets om te betalen voor mijn kinderen. Komt wellicht doordat ik me zelf ook al veertig jaar kan redden zonder rijbewijs

Wiske71
15-12-2011 om 19:28
Brianna (ot)
Het station iets van 30-35 km fietsen.
Echt, er wordt hier genoeg gefietst. Maar als je verder als een km of 15 van je huis af wilt hier, dan is een auto de enige vlotte optie.

Kaaskopje
15-12-2011 om 20:23
Ik heb geen rijbewijs en dus ook totaal geen rij-ervaring, maar ik vind het geen slim idee om een rijbewijs 5 jaar lang op de plank te laten liggen om dan met een paar lesjes het geheugen weer op te frissen.

Biene M.
15-12-2011 om 20:46
Interessant
Oudste wordt binnenkort 17, dus wij kunnen dit vraagstuk niet lang meer voor ons uit schuiven. Ik neig naar nee, voor dit moment, omdat ze in Amsterdam wil gaan studeren, waar wij ook wonen. Ze zal dus ook zelden autorijden en zo geen ervaring opdoen. In onze auto mag ze niet rijden (leaseauto en alleen mijn man en ik mogen erin rijden). Ik ken zes mensen die vrij kort na hun 18e hun rijbewijs haalden en die 20 jaar later geen auto durven besturen, dat vind ik echt heel erg zonde.
Overigens heb ik op mijn 34e mijn rijbewijs gehaald. Een jaar daarvoor werd het pas relevant en toen heb ik het na 30 lessen gehaald.

Tirza G.
15-12-2011 om 21:45
Een auto
hoort er hier gewoon bij. Althans, in het leven dat wij leiden en de sociale omgeving waar we ons in bevinden. Dus wij betalen het rijbewijs voor onze kinderen. We zien dat als 'opleiding' en we betalen nou eenmaal aan hun studies (mee).
Tirza

Kaaskopje
15-12-2011 om 22:01
Jij zegt dit: Als mijn zoon zijn rijbewijs haalt met 18 en pas met 23 een auto zou willen kopen of een sollicitatie zou doen waar een auto nodig is dan neemt hij 2-3 lessen en huppekee: gaan met die banaan.
Daarin zeg je dus niet dat hij tijdens die vijf jaar geoefend heeft, maar met een opfriscursus de weg weer op kan gaan als hij een auto koopt met 23 jaar.

Lizelot
15-12-2011 om 22:54
Auto
Wij hebben het scooter-rijbewijs plus de scooter voor onze dochter betaald en we betalen ook haar rijbewijs.Het scheelt voor haar zoveel in reistijd.
Als ze haar rijbewijs heeft,zou ze ook in mijn auto mogen rijden,maar als ze dan naar school gaat met de auto,zit ik 'vast'.Dus zal er wel en auto voor haar komen.

Biene M.
16-12-2011 om 07:10
Tja, misschien zit dat in hun karakter. Is er een test waarmee ik kan nagaan of mijn kinderen dezelfde karaktertrek hebben voordat ik duizenden euro's uitgeef aan hun rijbewijs?
Ze hebben de eerste jaren niet of zeer weinig gereden. Het zijn vier vrouwen en twee mannen. (Ik begrijp niet zo goed waarom je je deze dingen afvraagt, maar for the record dan maar.)
Ik zou ook wat lessen genomen hebben om weer te durven, maar ik ben hen niet en mijn kinderen zijn mij niet.
Inmiddels is het me wel duidelijk dat ik mijn oudste vooralsnog geen rijlessen ga aanbieden.

Tihama
16-12-2011 om 09:51
Kind laten rijden
Tja, ik reed inderdaad in de auto van mijn ouders. Die vonden het ook geweldig dat ik ze wilde brengen en halen van feestjes. Ik dronk namelijk nooit alcohol, dus ik wilde best taxi spelen.
Mijn man merkte gisteren op dat het hem juist heel prettig lijkt om de kinderen te laten rijden, terwijl je er zelf naast zit: dan kun je ze nog aardig wat extra verkeersinzichten meegeven.
Als je gaat werken, en je moet dan nog je rijbewijs halen als dat nodig is, dan ben je te laat. Als je aan het solliciteren bent en je moet je baankansen afstemmen op de bereikbaarheid met OV dan valt er veel af. Of je moet meteen gaan verhuizen, zoals Kamp voorstelt.
Tijdens je studie is het hebben van een rijbewijs ook al handig voor baantjes. Mijn neven hebben hun baantjes te danken aan hun rijbewijs. Op mijn werk hebben we student-chauffeurs.
Dus niet alleen later kan een rijbewijs handig zijn, het is al direct handig. Als je kind sport, dan ben je ook meteen af van het rijden voor wedstrijden: je geeft gewoon de auto mee. Dat deden mijn ouders: zodra ik mijn rijbewijs had, had mijn pa zijn weekend terug. Mijn teamgenoten (uit het dorp) hadden overigens ook allemaal snel hun rijbewijs. Dat was normaal in het dorp.
Natuurlijk KUN je leven zonder rijbewijs of auto. Maar het maakt het allemaal een slag gemakkelijker MET.
Tihama

Shonagh
16-12-2011 om 10:40
Inderdaad
Onze dochter werkt vanaf augustus asociale uren in het weekend in het ontbijtrestaurant van een hotel, ze begint om 5.30. Niet te doen zonder rijbewijs ( en leenauto van ma, haha).
Ervaring opdoen lukt alleen als (studerende) kinderen dus nog thuis wonen of regematig thuis komen. Onze oudste heeft inmiddels ook al een jaar niet meer gereden, daarvoor wel 2 jaar ervaring op kunnen doen. Afwachten maar hoe hij het weer oppikt als het nodig is.

Lizelot
16-12-2011 om 11:46
En school?
Als mijn dochter volgend jaar aan haar vervolgopleiding begint heeft ze met het openbaar-vervoer een reistijd van 2 uur ,met de auto 1 uur.Scheelt een reistijd van 2 uur per dag.En dan moet de trein nog goed aansluiten op de bus,kans is groot dat ze erg lang moet wachten op de bus,er rijdt er 1 per uur onze kant op.