Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
cobi

cobi

20-01-2009 om 19:41

Rijdende rechter vanavond: puberhaat?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

21-01-2009 om 18:44

Toch wel cobi

coni:
"Niemand te porren voor de stelling dat als je een uitgaansbus exploiteert de kotskosten er nu eenmaal bij horenm, je als chauffeur net zoals de kleuterjuf niet moeilijk moet doen over verschonen, en dat de te verwachten schoonmaakkosten wschl al in het kaartje verrekend zijn?"
Nou, ik? Was het regulier OV, of was het uitgaansvervoer (zoals de Brothers in Bunnik dat organiseert ism Connexxion)? Ik vermoed het laatste, omdat er al kotszakken in de bus aanwezig waren.
In dat geval; het veilig thuisbrengen via busvervoer is dan onderdeel van het 'maatschappelijk verantwoord ondernemen'. Dat die jongeren daarbij wel eens kotsen, is eigen schuld dikke bult, want de betreffende horeca heeft de jongeren zelf dronken gevoerd en daar ook goed aan verdiend.

tonny

tonny

21-01-2009 om 19:47

Bastet

je hebt gelijk - wat ik bedoelde was, dat die jongen kon voorzien dat-ie zou gaan overgeven. Als je zoveel gedronken hebt dat je (bijna) gaat kotsen en dan in een bús gaat zitten - nou, geheid raak. Dan ben je gewoon een enorme kluns dat je jezelf niet tijdig van een kotszak hebt voorzien - ze waren er, begreep ik.

Nou, ik ga de uitzending zo eens bekijken. Heerlijk dit allemaal. En dat er nog buschauffeurs zijn die zo'n bus willen besturen

tonny

Jade

Jade

21-01-2009 om 19:57

Tja.....

Temet: "Maar het idee dat kotsen altijd te voorkomen is en je eigen schuld is inderdaad onzin."

Kotsen is inderdaad niet altijd te voorkomen, het kan je ineens overkomen (meegemaakt op mijn werk, kon nog NET de wc halen. In het geval van die jongen is het zijn eigen stomme schuld.

Als je op die leeftijd je vol wilt laten gieten met alcohol moet je ook de consequenties van het e.e.a. dragen. Nou heb ik een opmerking klaarliggen over alcohol op jonge leeftijd en hersenen......maar die laat ik maar voor wat het is.

Tinus_p

Tinus_p

21-01-2009 om 19:59

Buschauffeurs

Tonny:
"En dat er nog buschauffeurs zijn die zo'n bus willen besturen "
Leuke ORT en tis niet druk op de weg.

Tirza G.

Tirza G.

21-01-2009 om 20:27

Nachtbus

Hier zijn de nachtbussen (of disco-bussen, of horeca-bussen) af-ge-la-den vol, een blind paard kan er geen schade aanrichten, er zijn géén kotszakken en er wordt volop gekotst (als je op tijd roept stopt de chauffeur effe in de berm om je het daar te laten doen), er reist beveiliging mee en ze zijn dúúr.
Maar ja, dit is dan ook het platteland he. Kinderen zijn hier sneller volwassen en zelfstandig.

Tirza

Emmawee

Emmawee

21-01-2009 om 21:12

Hahaha tirza

"Maar ja, dit is dan ook het platteland he. Kinderen zijn hier sneller volwassen en zelfstandig."
En sneller dronken?
Maw.

Emmawee

Emmawee

21-01-2009 om 21:17

Tonny

wat ik bedoelde was, dat die jongen kon voorzien dat-ie zou gaan overgeven. Als je zoveel gedronken hebt dat je (bijna) gaat kotsen en dan in een bús gaat zitten - nou, geheid raak.
Als je zoveel gedronken hebt, dan werkt je gezond verstand meestal ook niet meer zo best. Natuurlijk was het geen slimme aktie.
Groeten, Maw.

sweetness

sweetness

21-01-2009 om 22:45

dan lever ik toch een kleine bijdrage...zoals ik zei, mijn man werkt bij het OV en moet ook een paar maal per jaar mee op zo'n bus.....pas was er dus ook zo'n blaag, die ladderladderladderzat die bus instapte, nog nauwelijks wetend waar hij er uit moest....Onderweg zag iedereen het aankomen, behalve hijzelf....hij moest kotsen.....ze zijn hem daar maar even fijntjes op gaan wijzen en gezegd dat hij maar moest zorgen dat het niet in de bus terecht kwam.....hij begreep het, trok zijn jas uit en ..... bllleeeeehhhh.....in zijn jas....en zo nog een paar keer.....keurig opgevoede jongen zou ik zo zeggen hahahahahahahahahah

(maar oh, wat zal zijn moeder gezegd hebben.....brrrrrr)

Meteen weer weggezapt.

Toen ik zag dat het over bezopen kotsende tieners ging heb ik meteen weggezapt.

Ten eerste horen die varkentjes al niet eens te drinken, en als ze dat al doen horen ze niet bezopen te worden.

En dan gaat je vader je nog verdedigen, bleghhhh. Als Dirk het ooit waagt om bezopen te raken komt ie hier de deur niet in.

Net gedrag

Ellen:"de regels kunnen je gelijk geven, maar dat wil nog niet zeggen dat het net gedrag is. En over wat "net" is kun je van mening verschillen."
Maar omgekeerd is ook waar. Men kan volop vinden dat je je niet netjes gedraagt, maar dat levert niet automatisch en tot elke willekeurige maat strafbaar of verwijtbaar gedrag op.
Ik denk eigenlijk dat dat de reden is dat het programma ook klachten van jongeren introduceert. Mr Visser zelf hoort namelijk ook tot de mensen die menen dat de jeugd van tegenwoordig toch niet zo best opgevoed wordt (lees zijn boek). Hij meent ook dat wetgeving en rechtspraak duidelijkheid kan geven in normen en waarden en wat je elkaar wel en niet kunt aandoen.
Overigens: als dit zijpad over gedrag ergens over zou moeten gaan, dan zou dat moeten gaan over het drankgebruik volgens mij. In die zin heer Mr Visser volgens mij gelijk: Als de busmaatschappij heldere voorwaarden stelt bij het vervoer, dan mag duidelijk zijn dat je je niet zo ladder zat kunt zuipen dat je niet eens meer het kotszakje kunt vinden.
Deze uitspraak kan helpen om ook andere busmaatschappijen heldere voorwaarden te laten stellen en dat heeft dan weer (mag je hopen) tot gevolg dat meer jongeren geconfronteerd worden met korte termijn consequenties van zuiperij. Wie weet helpt dat weer bij het bijstellen van de zuipnorm.
Groet,
Miriam Lavell

Wel of geen voorwaarden

Cobi:"Niemand te porren voor de stelling dat als je een uitgaansbus exploiteert de kotskosten er nu eenmaal bij horenm, je als chauffeur net zoals de kleuterjuf niet moeilijk moet doen over verschonen"
Als het goed is niet. Er zijn namelijk voorwaarden gesteld aan het mee mogen reizen met de bus. Die gaan ook over kotsen, al waren ze niet zo duidelijk (inmiddels wel). Er zijn geen voorwaarden gesteld voor toelating tot de kleuterschool (behalve voor leerlingen die in aanmerking komen voor het SO. Zindelijkheid is geen voorwaarde op zich). De zaken zijn dus niet te vergelijken.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

"Deze uitspraak kan helpen om ook andere busmaatschappijen heldere voorwaarden te laten stellen en dat heeft dan weer (mag je hopen) tot gevolg dat meer jongeren geconfronteerd worden met korte termijn consequenties van zuiperij. Wie weet helpt dat weer bij het bijstellen van de zuipnorm. "

Tja, misschien. Maar de consequentie waar Tinus eerder op wees lijkt me meer voor de hand te liggen: die kinders gaan niet meer met de bus naar huis, maar op de eigen brommer/fiets, dan wel slapen hun roes in de berm uit.
De kans dat een jongere, en dan vooral een jongere van het mannelijk geslacht, in gezelschap van dito vrienden, reeds behoorlijk aangeschoten, besluit 'laat ik nu maar een spaatje bestellen want anders mag ik straks misschien niet met de bus mee' lijkt mij betrekkelijk gering.

Groeten,

Temet

Georganiseerd plezier

temet:"Tja, misschien. Maar de consequentie waar Tinus eerder op wees lijkt me meer voor de hand te liggen: die kinders gaan niet meer met de bus naar huis, maar op de eigen brommer/fiets, dan wel slapen hun roes in de berm uit."
Ik denk eigenlijk dat jongeren die die keus hebben, dat nu al zo doen. Die bus is niet gratis. Ik heb de indruk dat heel veel ouders hun kinderen dit soort drinkgelach toestaan mits zij de bus nemen. Drank hoort bij jongeren menen zij (dat kunnen we toch niet verbieden?), maar (door het donker door de polder) rijden en drank veel minder. Er zijn zelfs dorpen waar het de ouders zijn die dit soort bustrips georganiseerd hebben, heb ik geleerd van de vroeg op stap clan.
temet:"De kans dat een jongere, en dan vooral een jongere van het mannelijk geslacht, in gezelschap van dito vrienden, reeds behoorlijk aangeschoten, besluit \'laat ik nu maar een spaatje bestellen want anders mag ik straks misschien niet met de bus mee\' lijkt mij betrekkelijk gering."
Er was een van de vrienden die zich verantwoordelijk gedroeg en de kudde bijeen hield. Was deze vriend er niet geweest, dan was de kotspuber niet eens op de bus gestapt, want hij was zoek. Vriend heeft hem optijd gevonden. Het is het soort vriend dat zijn vrienden er ook op zal wijzen dat ze het niet te bont moeten maken, want dat kost geld. Die zijn er.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 14:07

Nee emmawee

Niet snéller dronken. Maar ze zuipen wellicht wel meer, wie zal het zeggen. Dus misschien wel érger dronken.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 18:29

Cobi (licht ot)

Ja, Wálcheren. Dè bin ze zuunig hee. I'm talking the real stuff. Renesse
Nee hoor, zonder gekheid, die nachtbussen rijden sinds een aantal jaren, sinds de gemeente heeft besloten van Renesse een familiebadplaats te maken ipv een Nederlands Salou. En dat is goed gelukt

Tirza

Geen moeite mee

Cobi:"Zonder me nu als voorvechtster van het comazuipen op te willen werpen, die boete van 160 euro vond ik toch wel buitenproportioneel hoog als je bedenkt dat het minimumloon voor die leeftijd nog geen drie euro is."
Ik heb niet zoveel moeite met dat bedrag. De voorwaarden zijn inmiddels aangepast waardoor dat het bedrag in de toekomst zal zijn.
Maar dan moet wel vastgesteld zijn dat er daadwerkelijk sprake is geweest van het aantal keer braken. Daar was ook al verwarring over. Bovendien denk ik dat de busmaatschappij dan niet wegkomt met 'je kunt kotszakjes altijd bij de buschauffeur vragen', want als het kotsen eenmaal begint, loop je niet meer kotsloos door een rijdende bus op zoek naar zakjes. Dan moeten de zakjes er zijn.
Bovendien moet de bus dan natuurlijk niet naar kots stinken, zoals deze kennelijk twee maanden later nog deed naar eigen zeggen van de busmaatschappij.
Je hoeft niet veel gezopen te hebben om van die lucht alleen al te moeten kotsen. Dat is dan eigen schuld van de busmaatschappij.
Kortom: twistmogelijkheden genoeg. Maar als het goed geregeld is, de busmaatschappij de eigen verantwoordelijkheid ook letterlijk neemt, heb ik geen moeite met een hoge boete. 'Waar geld is voor drank is ook geld voor boete' sprak de rechter. Daar ben ik het wel mee eens.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.