Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Roepnaam veranderen

Heel graag ontvang ik meningen en adviezen over het volgende:

Onze dochter van 12 heeft een hele unieke naam. Zowel voor- als achternaam. Achternaam is van Russische afkomst. Haar naam hebben we uiteraard met veel liefde gekozen, maar levert enorm veel problemen op. Niemand weet het goed uit te spreken, terwijl het niet eens zo lastig is trouwens.... Toch, leerkrachten, klasgenoten, ouders, sportclub... iedereen spreekt het verkeerd en vaak allemaal verschillend uit. Tot nu toe altijd geprobeerd te corrigeren, maar niets werkt. Gisteren afscheid van basisschool gehad, en 3 keer haar naam, 3 keer verkeerd en 3 keer verschillend. Maat is vol. Nu de overstap naar de middelbare school. Ze overweegt om haar 2e (veel makkelijkere) naam te gaan gebruiken en dit dan ook door te voeren bij familie en vrienden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Duurt het lang voordat iedereen (inclusief ik) gewend is??

Kortom, vragen....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

18-07-2012 om 16:25

Wel ervaring, maar op veel jongere leeftijd en andersom

Ik heb een vrij 'normale' naam, maar zodra ik kon spreken noemde ik mezelf anders (een bijnaam dus, geen idee hoe ik daarbij kwam). Iedereen noemde me vanaf dat moment zo inclusief de juffen op de kleuterschool. Toen ik naar de basisschool ging (6 jaar) wilde ik m'n gewone naam. Het heeft in eerste instantie een tijd geduurd voordat gezin, familie, vriendinnetjes me ook zo gingen noemen, maar langzamerhand heette ik weer 'gewoon'. Grappig is wel, dat ik laatst een vriend van m'n broer tegen kwam, die ik na m'n kinderjaren nooit meer had gezien en me bij m'n bijnaam noemde (hij had me niet anders gekend, dan met die naam). Maar goed, jou dochter is veel ouder dus dat zal best wennen zijn. Op school gaat zij direct zo heten, dus daar zal ze ook consequent zo genoemd worden, voor haar eerst onwennig, maar daar zal vast redelijk snel aan wennen, omdat ze niets anders hoort. Maar thuis, in de gezinssituatie, ik weet het niet, lijkt me best vreemd.
Gr. Bibi

naampje

naampje

18-07-2012 om 17:51

Kan wel

Ik heb zelf ook een in NL (vrijwel) unieke Oost-Europese naam. Qua uitspraak en spellen helemaal niet zo moeilijk, maar toch altijd een probleem. Toen ik 10 was ben ik zelf begonnen met mezelf bij mijn 2e naam te noemen. Natuurlijk krijg je daar reacties op. Maar mijn roepnaamwijziging was echt compleet toen ik op de middelbare school begon. Op de aanmelding meteen mijn nieuwe roepnaam ingevuld, mijn nieuwe klasgenoten kenden mijn oude naam niet en binnen een paar maanden was iedereen om, behalve mijn Oma en ouders(die altijd al een koosnaam afgeleid van mijn eerste naam gebruikten).

Ik ken ook een meisje die haar roepnaam van x-je veranderd heeft naar x toen ze naar de brugklas ging. Ik had/heb er geen moeite mee om de veranderde naam te gebruiken en ik ken het meisje al vanaf de geboorte.

Dus als jouw kind een roepnaamwijziging wil doorvoeren, dan zou ik daar achter staan.

Stomweg consequent blijven

Jawel, het kan, ik heb het een paar leeftijdsgenoten met succes zien doen (en eentje zelfs tien jaar later toch weer terug naar oorspronkelie roepnaam). Ze zal reacties krijgen, ook flauwe waarschijnlijk, van degenen die haar onder naam1 kennen. Stug volhouden en niet reageren als mensen op een voor-mij-blijf-je-naam1-hoor-manier haar met naam1 blijven aanspreken.

nathalie

nathalie

18-07-2012 om 22:17

Kan best

Op de middelbare school had ik een klasgenoot die van haar ouders de naam Truus had gekregen en daar in de tweede, derde klas steeds meer hekel aan kreeg. Op een dag zei ze en voortaan heet ik geen Truus meer maar x. Dat was niet eens een tweede naam ofzo maar gewoon een naam die ze zelf wél mooi vond. Ze heeft de eerste tijd iedere keer als iemand Truus tegen haar zei gezegd, nee ik heet nu x en dat wennen ging best wel snel.

Nikaya

Nikaya

18-07-2012 om 22:58 Topicstarter

Dank

Dank voor de reacties tot nu toe. We gaan nu de komende weken haar 2e naam gebruiken en kijken hoe het voor haar voelt. De vraag is nog wel of we haar thuis ook bij haar 2e naam blijven noemen. Ze wil zelf binnen het gezin haar huidige naam blijven gebruiken maar ik vraag me af of dat werkt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bellefleur

Bellefleur

19-07-2012 om 09:36

Mijn ervaring

Mijn ervaring: ik heb in de 3e van de middelbare school mijn naam van x-je naar x veranderd. In mijn herinnering ging dat heel vlot. Het gezin plaagde me er mee, maar ik hield vol. Reageerde niet als ze me x-je noemden. Op school ging het ook heel vlot. Opa en Oma hadden er meer moeite mee, maar dat vond ik niet erg. En één zus mag me nog wel eens zo noemen. Dat voelt denigrerend. Maar dat laat ik bij me langs glijden.
Ik denk zelf dat het slim is om voor iedereen de nieuwe naam te gebruiken. Ook in het gezin. Omdat je als gezinslid vaak met anderen praat, en haar het vaakst bij haar naam noemt. Zo gaat het wennen aan haar naam het snelst. Wellicht kan eerste naam dan als koosnaampje gebruikt worden.

Maylise

Maylise

19-07-2012 om 10:14

Deels

Mijn oudste zoon staat bekend onder twee namen. Hij heeft een naam die hij bij zijn geboorte heeft meegekregen en een naam waaronder hij in zijn eerste pleeggezin bekend stond. Later heeft deel zijn geboorte naam weer ingevoerd. Mensen van later kennen hem dus alleen onder die naam. Binnen het gezin noemen we hem nog wel bij die andere naam hoewel ik beide namen wel gebruik. Vrienden van vroeger noemen hem ook bij de andere naam. Hij heeft het trouwens officieel laten maken en nu staan beide namen op zijn paspoort.

Het door elkaar gebruiken van namen levert niet veel verwarring op. Hij is er ook niet erg gevoelig voor welke naam wij gebruiken.

69er

69er

19-07-2012 om 10:47

Jee

mijn eerste gedachte was eigenlijk..:" is dit niet een puberideetje?". Het is maar net of je je er aan wilt ergeren of niet. Mijn man heeft hetzelfde met voor- en achternaam. Ik ( met dezelfde achternaam ) weet dat ik bij bijv. de tandarts goed op moet letten om de oproep niet te missen. De voornaam wordt verkeerd gespeld en uit gesproken. Man weet intussen dat als er moeizaam naar een papier gestaard wordt of er een lange UUUUUUH volgt, maar met present te antwoorden. De naam is door de ouders ook met grote zorg uitgezocht en niet moeilijk, maar niet nederlands. Het heeft ook voordelen, je kan niet verward worden met de zoveelste, lotte, Julia, eva of emma. Herken je dat niet? Dat kinderen een verhaal over een vriend/vriendin 2x moeten vertellen, omdat je de verkeerde persoon in gedachten hebt? Ze veel vrienden met dezelfde voornaam hebben? Terug naar de periode dat "iedereen" Jan heette en er een toevoeging van.......moest zijn om onderscheid te maken.
Mijn kinderen hebben niet veel voorkomende namen. Geen vergezochte of tongbrekende, maar zo'n naam waarbij het opvalt als je 'm bij een ander tegenkomt.....Met opzet, met liefde gekozen, mijn kind makend tot een uniek ( 'k weet niet zo goed hoe ik het laatste moet verwoorden). Ik zou er moeite mee hebben als mijn kind dit zou willen veranderen, met ook een puber in huis snap ik het wel, maar ik zou wel een poging doen om naar mijn mening te laten kijken.
Ik zou het me wel voor kunnen stellen bij een vervelende rijm mogelijkheid of zo.

Ja hoor

Jongste heeft 2 vriendinnen (een tweeling) die beiden een dubbele naam hebben, zoals piet-hein of jan-willem. Maar dan een meisjes variant. Die dubbele naam is te lang, jongste (en dus wij) kennen die tweeling al vanaf de geboorte. Ze zaten samen op de kinderopvang. Toen heetten ze dubbele naam, beiden. Op de basisschool verloren ze elkaar een tijdje uit het oog...maar jongste ging ballet en 1 van de tweeling kwam bij haar, toen heetten ze (beiden) alleen eerste gedeelte van dubbele naam. Ook op de buitenschoolseopvang kwamen ze elkaar tegen. Daarna kwam de tweeling na een verhuizing bij jongste op school en opeens heetten ze 2de gedeelte van dubbele naam. Beiden. Dat was lastig voor 'ons' om aan te wennen, wij waren 1 van de weinigen die de dubbele naam en eerste gedeelte naam meegemaakt hadden. Maar afijn het lukte. Je went eraan en als je die eerste naam benoemt tegen mensen die ze pas na de naamswissel kennen weten ze niet eens over wie je het hebt. Toen kwam het v.o. en wie kwam er bij jongste in de klas? Juist 1 helft van de tweeling en opeens wisselden ze weer van naam. Nu is het weer eerste gedeelte naam (zucht). Overigens niet met 'opzet' of bewust, meer dat ze zich voorstellen met dubbele naam en mensen dat vanzelf gaan afkorten naar 1 gedeelte. Ikzelf kan er nog steeds niet aan 'wennen' en ben altijd in twijfel welk deel het nu ook alweer is. Maar ik zie ze natuurlijk niet zo vaak, jongste is ouder en haar vriendinnen komen soms wel binnenwapperen of langs maar naarmate ze ouder worden zijn ze meer uithuizig. Maar het gaat nu wel beter, meestal zeg ik het goed. Mensen die de tweeling vaak zien, zijn er allang aan gewend. En als ik het even niet weet zeg ik gewoon dubbele naam, dan is het altijd goed
Dus meteen doen! Zeker nu.
groeten albana

Nikaya

Nikaya

19-07-2012 om 13:02 Topicstarter

69er

Ik begrijp je reactie, maar je moet weten dat het echt, echt, echt niet te negeren is. Het is geen kwestie van je er wel of niet aan ergeren. Het wordt NOOIT goed gezegd. Ik heb het niet over spellen, lastig, onhandig... Ik heb het over een voornaam die nooit goed uitgesproken wordt en bij meermalen herhalen nog steeds niet. Dit is zo frustrerend en lastig voor dochter. Bij paardrijden spreken ze hem maar niet meer uit. Dat kan niet. Dat werkt niet. Zij legt zich er nog makkelijker bij neer dan wij. Ze stelt zich nu voor, noemt haar naam en zegt :"Maar zeg maar.... (makkelijkere versie van huidige naam) want dat is makkelijker. Maar zo heet ze niet. Dit is echt sneu voor haar.

Het is pertinent geen puberideetje.
Dit is een situatie waarbij het duidelijk is geworden na vele jaren "strijden" dat het vechten tegen de bierkaai is. Wij, als ouders, hebben ons blijkbaar vergist. Het is een prachtige unieke naam, maar voor een ieder zo ingewikkeld. Terwijl het maar 2 lettergrepen zijn en echt niet moeilijk. Toch lukt het niet. Zelf haar eigen leerkracht spreekt het na 2 jaar verkeerd uit, om over opa maar te zwijgen....

Snap je?

dc

dc

19-07-2012 om 13:48

Ik ook

In engeland kunnen ze mijn naam nooit echt goed uitspreken, en dus heb ik het verkort. Mijn man heeft hetzelfde gedaan.

En wij hebben onze kinderen bewust 3 namen gegeven, zodat ze afhankelijk in welk land ze wonen, eventueel een ander kunnen kiezen die makkelijker valt. De naam van mijn oudste is in frankrijk echt een probleem bijvoorbeeld. Dus zijn 2e naam is frans

koentje

koentje

19-07-2012 om 17:03

Ik zou

inderdaad de tweede naam dan gebruiken, maar dan wel door iedereen ook al zal het even duren voor iedereen daaraan is gewend.

koentje

koentje

19-07-2012 om 17:06

Trouwens ,

mijn zoon heeft ook een naam die vaak verkeerd wordt uitgesproken. De u wordt dan niet als oe uitgesproken door velen. Daarom heb ik er een gewoonte van gemaakt om bij inschrijvingen e.d. tussen haakjes achter zijn naam de naam nog eens te schrijven maar dan zoals je hem uitspreekt. (spreek uit:....)

Nikaya

Nikaya

19-07-2012 om 18:59 Topicstarter

Besloten

Ze heeft er vandaag voor gekozen om haar huidige naam in de makkelijke vorm te gebruiken. Dit houdt in dat er 1 letter afgaat waardoor de klank licht veranders maar vooral alle verwarring verdwijnt.

Ik ben er blij mee, blijft het dichtst bij haar eigen naam.

Dank voor het meedenken.

Jaymza

Jaymza

19-07-2012 om 19:03

2 namen

Gebruiken in verschillende groepen lijkt me nogal verwarrend. Ik ken er een paar die dat doen en is raar. Echt helemaal om naar een andere naam werkt beter.

Jaymza

Annet

Annet

19-07-2012 om 20:11

klinkt goed nikaya

De eigen naam houden maar dan aangepast.
Wij hebben 2 jaar in het buitenland gewoond. Oudste zei toen: ik heb 3 namen
- de Nederlandse naam, in NL makkelijk te gebruiken
- de Engelse naam (ivm internationale school), de spelling was gelijk, de uitspraak heel anders
- de landnaam (veranderde naam in landvorm omdat de Nederlandse versie te veel verwarring gaf).

Oudste vond dit prima (ze was toen tussen 2 en 5). Soms vergat ze naar één van de namen te luisteren. Het leuke was dat anderen zo enthousiast reageerden, vooral de mensen uit landnaam. Die vonden het prachtig dat oudste een naam uit hun land had..))))))

Vo is goed moment

.. want dan wordt ze ingeschreven onder die roepnaam

Wij hebben voor 2 van onze kinderen een langere naam met een verkorte versie als roepnaam

Maar bij 1 voelden we meer bij de langere naam en zo noemden we haar dus, zo ook op de lagere school

Ergens in groep 7/8 had ze daar genoeg van en wilde haar kortere roepnaam

Thuis was het even wenenn maar ging best snel, op school was dat lastiger

Naar het VO moesten we naam en roepnaam invullen, klaaaaaarrrrr

Nu het helemaal gesetteld is vult ze met trots haar langere naam soms in, want ja, die is wel mooi

Maar ze wordt aangeroepen op haar korte naam, bekt wel zo lekker ook

Moniek

Moniek

22-07-2012 om 21:24

Gedaan maar dan anders

Nu klinkt mijn roepnaam hetzelfde, maar ik heet van oorsprong Monique en geen Moniek.
Omdat in mijn jonge jaren er altijd meerdere Monique-en in de klas zaten ben ik op een gegeven moment gewoon stug Moniek gaan schrijven. Na verloop van tijd nam iedereen dit over en ik ben al 20-30 jaar Moniek i.p.v. Monique.

Mijn doopnamen zijn natuurlijk gewoon hetzelfde gebleven, en alleen op mijn paspoort bijv. staat mijn echte naam.
Voor de rest ben ik gewoon voor iedereen en alles Moniek.

Je dochter zou dus ook de keuze kunnen maken om gewoon nu ze naar de middelbare school gaat haar tweede naam als roepnaam te gaan gebruiken, het lijkt me alleen in praktijk heel lastig met alle bestaande relaties met kinderen en vriendinnen/vrienden, krijgen die het voor elkaar om haar andere roepnaam te bezigen?
In mijn geval klinkt het precies hetzelfde, dus dan maakt het niet uit, maar in jullie geval moet iedereen, incl. jullie zelf? haar anders gaan noemen, dat lijkt me heel lastig?
Hoe zien jullie dat zelf?

Moontje

Moontje

22-07-2012 om 21:31

Oh, al opgelost

Had niet de hele draad gelezen, jullie hebben het creatief opgelost zie ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.