Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Roken

Hoi,

mijn dochter van 16 rookt…ze heeft vroeger ook wel al eens gerookt maar dan weer niet dan weer wel…Ze heeft een zeer ernstige vorm van acne op haar rug.Ze kreeg zeer grote cysten die ontsteken en die we dan moeten laten opensnijden door de dermatoloog…Ze neemt al meer dan 3 jaar medicatie hiervoor,het is nu redelijk onder controle maar de dermatoloog had haar gevraagd ZEKER niet te roken omdat het dan moeilijker was om onder controle te houden.

Ik vind dit zo teleurstellend.Tientallen bezoekjes aan de dermatoloog,geld aan pillen en zalfjes en dan rookt ze toch nog.Zij ziet het probleem niet,het is nu onder controle dus kan het roken geen kwaad volgens haar.

Hoe los ik dit op?Geen pillen meer halen … ?Ik wil niet weer preken en ruzie maken ik praat tegen een muur en dan luistert ze nog minder.Ik wil dat ze zelf de juiste beslissing neemt ik voel me zo teleurgesteld en bedrogen…


Maak je vooral geen zorgen over haar medicatie die nu niet meer zou aanslaan doordat ze rookt. Ik denk namelijk dat ze tussen 'vroeger, dan weer niet, dan weer wel' nooit gestopt is. Rokers zijn leugenaars als het op hun rookgedrag aankomt. Vooral rokende pubers die het voor hun ouders niet willen weten.

Simpele oplossing, als ze geld heeft voor roken dan ook voor die medicatie. 

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent. Wat je van haar verwacht is een volwassen reactie en die zit er niet op bij de meeste pubers. Vandaag erbij horen is meestal belangrijker dan de problemen in de (nabije) toekomst.
Als je de pillen zelf betaald zou ik zeker met je dochter bespreken dat je daarmee stopt.Maar ook als ze vergoed worden heb je goede reden on ermee te stoppen.
Ik denk dat het geen zin heeft om he boosheid en teleurstelling bij haar te uiten. Ze zal de nadelen pas geloven als ze het gaat ervaren denk ik. Succes hiermee! 

De helft van de medicatie en zalfjes zou ze vanaf nu van haar zakgeld mogen betalen wat mij betreft.

Totaal geen pillen meer halen ... dan sta je binnenkort waarschijnlijk even ver dan 3 jaar geleden. Dat zou ik er nu ook weer niet voor over hebben.

Roken zou ik nooit faciliteren. Dus niet bij jullie thuis laten roken, geen sigaretten kopen, etc. Mijn kind medicijnen of anderszins medische zorg/hulp ontzeggen heb ik moeite mee. Je kind heeft dat nodig. Alleen als de medicijnen door het roken niet meer werken en ze heel duur zijn, zou je dat kunnen overwegen. 
Misschien moet het wel weer even mis gaan waardoor ze daadwerkelijk de gevolgen van haar gedrag ervaart. Langetermijndenken is lastig voor jongeren.

het is verdrietig en meer dan over de gevaren en gevolgen van roken vertellen kan je niet doen 2 van de 3 rokers zal sterven aan zijn rookverslaving

echter zelf was ik 15 toen ik startte en 18 toen ik voorgoed stopte en van het geld mijn rijbewijs haalde      

Niet meer preken lijkt me een verstandig voornemen. Pubers experimenteren, zoeken grenzen op. Met een open houding bereik je meer.  Weet je eigenlijk al hoeveel ze rookt? Is het dagelijks, of af en toe. Zijn het er een paar of zijn het er zoveel dat het op een verslaving wijst. En waarom is ze weer begonnen. Omdat iedereen het doet, of voelt ze zich  ergens rot over?

kenfan schreef op 08-12-2021 om 23:00:

Niet meer preken lijkt me een verstandig voornemen. Pubers experimenteren, zoeken grenzen op. Met een open houding bereik je meer. Weet je eigenlijk al hoeveel ze rookt? Is het dagelijks, of af en toe. Zijn het er een paar of zijn het er zoveel dat het op een verslaving wijst. En waarom is ze weer begonnen. Omdat iedereen het doet, of voelt ze zich ergens rot over?

Het jammere is dat dat experimentje tijdens de puberteit meestal uitloopt op een jarenlange, zoniet levenslange, verslaving.

Bellejolie schreef op 08-12-2021 om 23:28:

[..]

Het jammere is dat dat experimentje tijdens de puberteit meestal uitloopt op een jarenlange, zoniet levenslange, verslaving.

Klopt, maar je er tegen verzetten kan het experimentje juist verlengen, pick your battles zou ik adviseren!

Natje1812

Natje1812

09-12-2021 om 07:13 Topicstarter

Mijn vader is nooit kunnen stoppen met roken en is er uiteindelijk aan gestorven 2 jaar geleden op 68 jarige leeftijd.Ze weet dat,ze heeft dat ook allemaal zeer bewust meegemaakt dus ze weet wat het kan aanrichten dit vind ik dan zo jammer dat ze niet beseffen dat het inderdaad kan uitmonden in een jarenlange verslaving.Als ze het op die manier nog niet beseft dan gaat mijn preek niet helpen maar het is moeilijk.
Ze kan nog even verder met haar medicatie maar als ze van plan is verder te roken dan zal ze het toch zelf moeten betalen.Ik ben ook bang voor die mix,medicatie voor haar acné,de pil,roken…Natuurlijk is dat niet iets waar zij stil bij staan .

Wat vervelend dat ze last heeft van haar huid! Ik heb zelf hidradenitis suppurativa waarbij ik ook abcessen krijg. Ik kan me voorstellen dat ze dat, zeker op haar 16e, erg vervelend/pijnlijk/lelijk vindt. Wellicht is roken haar uitlatingsklep? 

Misschien moet je het op een andere manier benaderen? Ipv verbieden opzoek gaan naar manieren om gezonder te leven (waar roken dus ook niet bij hoort). Bij mij heeft een gezonde levensstijl ervoor gezorgd dat ik aanzienlijk minder abcessen heb! Als ze het even de kans geeft, ziet ze misschien ook in dat het haar kan helpen. 

Kortom: ik zou niet inzetten op verbieden, maar op een gezondere levensstijl (inclusief beweging), zodat ze op termijn ook het roken (hopelijk) loslaat. 

Succes! Erg lastig voor jullie.

De gevolgen op latere leeftijd zijn nog zó ver weg, en zó abstract voor pubers.... Als je het al over de gezondheid wil hebben, zou ik inzetten op de nu directe gevolgen: slechte huid, slechte adem, dat soort dingen.

Bellejolie schreef op 08-12-2021 om 23:28:

[..]

Het jammere is dat dat experimentje tijdens de puberteit meestal uitloopt op een jarenlange, zoniet levenslange, verslaving.

Je meent 't? Zou niet in me opgekomen zijn.

Dat kan. Maar met een belerend toontje bereik je een dwarse puber niet.  Hier stond er ooit een vijftienjarige  demonstratief naast de schuurdeur te roken. Daar baalde ik ook stevig van, maar ik heb mijn schouders opgehaald en tussen neus en lippen  opgemerkt dat ik hem toch eigenlijk wel slimmer had ingeschat dan aan verslaving te gaan beginnen die je klauwen met geld kost en waarvan je uit je bakkes gaat meuren. Ik zal niet zeggen dat dat bij iedere puber helpt, maar hij was daar blijkbaar gevoelig voor.

Bij zoon  was het een combi van balorigheid en interessantdoenerij. Zelf ben ik begonnen toen ik 17 was en iets had meegemaakt wat mijn hele wereld op zijn kop zette. En al klinkt dat stom, blijbaar was die peuk toen een houvast en een uitklep.

Tien jaar later weer zonder al te veel problemen gestopt overigens.

Misschien speelt er met dochter van TO ook zoiets. Laat je dan als ouder jouw teleurstelling merken, dan gaat zo'n kind zich alleen maar rotter voelen.

Ik zou het niet binnenshuis toestaan. Maar het leven van een  zestienjarige speelt zich  grotendeels buitenshuis af.  Een puber  kan keuzes maken waar je als ouders helaas geen directe invloed meer op hebt. Dan kan je op je kop gaan staan, preken, dreigen met straffen maar in de meeste gevallen bereik je hooguit dat de verhouding verslechtert.  

kenfan schreef op 09-12-2021 om 16:34:

[..]


Ik zou het niet binnenshuis toestaan. Maar het leven van een zestienjarige speelt zich grotendeels buitenshuis af. Een puber kan keuzes maken waar je als ouders helaas geen directe invloed meer op hebt. Dan kan je op je kop gaan staan, preken, dreigen met straffen maar in de meeste gevallen bereik je hooguit dat de verhouding verslechtert.

Ik zou het ook niet in mijn tuin toestaan. Dat waait naar binnen ook. Als ze zo stoer zijn kunnen ze ook de tuin uitlopen. Ik ga er niet over in discussie maar ik faciliteer dus helemaal niks. Ook niet roken on het schuurafdakje als het regent. 

Suusje. schreef op 09-12-2021 om 17:21:

[..]

Ik zou het ook niet in mijn tuin toestaan. Dat waait naar binnen ook. Als ze zo stoer zijn kunnen ze ook de tuin uitlopen. Ik ga er niet over in discussie maar ik faciliteer dus helemaal niks. Ook niet roken on het schuurafdakje als het regent.

Uh, wie heeft het over toestaan? Dat roken in die tuin is dus zegge en schrijven 1 x gebeurd.En duidelijk om mij te provoceren, want ik stond op dat moment te koken en van keuken tot schuurdeur is  hooguit 3 meter. Toen ik hem later vroeg wat hem bezielde, zei hij dat hij zich door school en door ons op zijn huid gezeten voelde, en dat hij dit tenminste zelf kon beslissen. Wist ik dat ook weer.

 Maar je hebt gelijk hoor, ik had die peuk uit zijn handen moeten trekken, desnoods met grof geweld, en als hij geprobeerd had hem te peren een woeste achtervolging in de brandgang inzetten.

Ik word altijd een beetje kriegel van die stoere praat van ouders die denken alles maar te  kunnen verbieden zonder uberhaupt in gesprek te gaan. Die hebben of kleuters of hele brave pubers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.