Kirima
10-10-2013 om 12:35
roken (lang verhaal)
Mijn dochter (14 jaar, 3e klas vmbo) is in september begonnen op een nieuwe school. Ze is een heel onzeker meisje, met zeer negatief zelfbeeld. Hiervoor hebben we al de nodige hulp gehad, psycholoog, sova-training. Het is wel iets beter geworden. Op haar vorige school had ze het totaal niet naar haar zin, iedere dag weer drama om haar naar school te krijgen.
Op de nieuwe school was het een paar dagen wennen, ze vond het doodeng, maar inmiddels is ze helemaal happy, ik heb een totaal ander kind. Ze haalt ineens goede cijfers, kan met iedereen uit haar klas goed overweg, ze heeft het gevoel dat ze echt in de groep is opgenomen. Kortom, we zijn helemaal blij.
Afgelopen zaterdag was ze bij een meisje uit haar klas geweest, ze hadden wat gewinkeld en zo, was gezellig geweest. Zondag kwam ze bij me en zei: mama ik moet je wat vertellen. Ik heb gisteren gerookt. Ze hadden een paar sigaretten van het oudere zusje van vriendin gepikt, en allebei een sigaret opgerookt. Dochter was in tranen toen ze het me vertelde, ze had altijd een ontzettende hekel aan roken, vond het vies. Haar vader rookt ook, en ze is altijd bang dat hij een keer longkanker krijgt. Ze vond het vreselijk dat ze het had gedaan. Ik heb rustig gereageerd: joh zo erg is het niet, ik ben blij dat je zo eerlijk bent, toen ik jouw leeftijd had, heb ik het ook wel eens geprobeerd. Het hoort bij de leeftijd, je probeert eens wat uit. Maar ik hoop dat je er nu niet verder mee gaat. Je weet hoe slecht het is voor je gezondheid, en ook voor je portemonee.
Ik heb natuurlijk ook gevraagd waarom ze het had gedaan, of ze onder druk werd gezet. Nee dat was het niet, maar toch wel een gevoel van 'erbij willen horen', en nieuwsgierigheid.
Ze wilde absoluut niet echt gaan roken. Maar gisteravond vertelde ze me weer dat ze gistermiddag weer had gerookt. Het was al laat en ik heb tegen haar gezegd dat we er vandaag verder over zullen praten. Maar eerlijk gezegd weet ik niet wat ik nu moet.
Kan ik het tegenhouden? Nee waarschijnlijk niet. Ik kan met haar praten en nog eens laten zien wat roken met je lichaam doet. En vragen waarom etc. Ik heb zelf een vreselijke hekel aan roken, mijn vader is overleden aan longkanker.
Iemand advies? Sorry voor het lange verhaal, maar ik dacht dat er een beetje achtergrond bij moest om een beeld van haar te krijgen.

Jasmijn
10-10-2013 om 12:59
even denken
Oke, wat ik denk ik zou doen (kinderen 15 en 18) maar deze situatie (nog) niet meegemaakt:
Ze weet hoe slecht roken is lees ik uit jouw verhaal dus dat hoef je niet nog eens te zeggen lijkt mij. Misschien gewoon een hééél duidelijk verbod? (zijn mijn kinderen niet echt gewend, ik ben meer van het overleggen en ze gaan niet zo gauw over de door mij gestelde grens) maar dat zou indruk kunnen maken misschien? (jij kent je dochter het beste)
Hoe komt ze eigenlijk aan het geld voor sigaretten? Je zou ook een (tijdelijk) een zakgeld-stop kunnen inbouwen tot het moment dat ze niet (meer) rookt of gerookt heeft.

Jasam
10-10-2013 om 13:24
mijn idee
Als je geld hebt voor sigaretten, kan je zakgeld wel naar beneden worden bijgesteld, want ik ga niet meebetalen aan jou ondergang.
Zie ik je nog steeds roken, dan geen zakgeld meer, als jij jezelf oud genoeg vindt om de beslissing te nemen om te gaan roken, zoek je ook maar een baantje om het te bekostigen.

Breiwerk
10-10-2013 om 13:41
oef
als ik je opening lees, dan lijkt het erop, dat het roken een soort van wisselgeld is voor je dochter. Zij wil het eigenlijk ook niet doen, maar de anderen doen het. En nu heeft ze eíndelijk mensen waar ze zich prettig bij voelt. Ze wil zich met die vrienden verbonden voelen en voor die vrienden is roken belangrijk.
En ik kan daarom zo goed begrijpen dat je dochter begonnen is. En ik denk dat je haar zo veel mogelijk zal moeten stimuleren om het niet te doen. Maar al ga je op je kop staan. Als zij denkt zich veiliger in de groep te voelen als ze ook rookt, dan denk ik dat het niet zal lukken om haar er van te weerhouden.
Ik zou daar ook begrip voor hebben richting haar. Want zij klinkt als een kwetsbaar kind. Als jij haar dan het gevoel geeft, dat je teleurgesteld bent in haar, omdat ze rookt, dan verstoort dat misschien wel het proces waarin ze nu zit. Zo te lezen is ze heel langzaam bezig om haar gevoel van eigenwaarde weer wat van de grond te rapen.
Of ze rookt of niet, jij houdt van haar. Het lijkt me belangrijk dat ze dat weet. En ik zou wel tegen haar zeggen, dat sigaretten van een zusje van een vriendin roken, niet de juiste manier is. Dat gaat natuurlijk nooit goed. Dat wordt herrie bij de meiden. Daar kan ze maar beter niet tussen gaan zitten.

Charis
10-10-2013 om 15:35
Weerbaar maken
Wat breiwerk zegt klopt denk ik wel, het is de groepsdruk die haar doet roken. Als je dat bij haar wilt doorbreken, zul je haar duidelijk moeten maken dat die meisjes haar heus niet zomaar laten vallen omdat ze niet met hen meerookt. Haar acceptatie in de groep hangt niet af van al dan niet roken, daar moet ze van doordrongen raken.
Ik zou er echt alles aan doen om haar van het roken af te houden en er zeker niet zomaar in meegaan.

Kirima
10-10-2013 om 16:44
bedankt voor de reacties
Ik denk dat ik me het meest kan vinden in de reacties van Breiwerk en Charis. Op die manier was ik ook al bezig. Heb haar inderdaad verteld dat de meisje haar mogen omdat ze is wie ze is, en dat ze haar niet zullen laten vallen als ze niet meerookt. En dat gelooft ze zelf ook wel. Maar toch, als ze eenmaal op school is, of met haar vriendinnen dan voelt ze toch de behoefte om mee te doen.
Duidelijk verbieden heb ik ook aan gedacht, maar ik ben bang dat ze het dan stiekem gaat doen, en ik ben juist zo blij dat ze me tot nu toe alles eerlijk vertelt.
Met dat zakgeld kan ik natuurlijk wel doen, ik heb altijd gezegd dat ik niet van plan ben mee te betalen aan zoiets ongezonds als roken.
En ik zal zeker nog eens benadrukken dat ze niet zomaar sigaretten kunnen pikken van een zusje van vriendin.
Ik ga zo met haar praten, hoop dat ik haar kan overtuigen dat ze het niet moet doen. Het zal geen eenmalig gesprekje worden, ik denk dat ik het de komende tijd goed in de gaten moet houden en haar steeds weer opnieuw zal moeten overtuigen.

Tante Tiny
11-10-2013 om 12:50
Een verbod kan je dochter goed gebruiken
Het kan haar helpen om tegen de vriendinnen te zeggen dat ze absoluut niet mag roken van haar moeder en in de problemen komt als ze dat toch doet.
Dat is makkelijker dan zeggen dat ze zelf niet wil roken.

Auwereel
11-10-2013 om 12:59
Lichamelijke reactie op het roken
Vergeet ook de lichamelijke verslavingskant bij roken niet. Als je er gevoelig voor bent, kan het verlangen naar roken al na een paar keer de overhand krijgen. Dus behalve dat je vriendinnen (waar je bij wilt horen!) aan het roken zijn, heb je dan ook eens je lichamelijke hunkering. Zelfs als je verstandelijk denkt: "dat wil ik niet!", stel je dan maar eens teweer tegen deze sterke prikkels.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.