Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Henry

Henry

14-09-2011 om 00:46

Rokende, 16 jarige zoon

sinds kort ben ik er achter dat mijn 16 jarige zoon rookt. Jammer maar ik begrijp wel dat verbieden op deze leeftijd niet meer gaat werken. Nu zit ik een beetje met een dilemma. Ik wil eigenlijk niet dat hij binnen rookt, maar is dit eerlijk en te doen? Hoe doen jullie dat, staan jullie het wel toe? Ik wil zelf niet in de rook zitten omdat wij zelf ook niet roken. Op een feestje vind ik het prima dat er binnen gerookt wordt en dat zal ik dan van zoon ook accepteren. Waar roken jullie pubers?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

14-09-2011 om 07:08

Kan best hoor

Ik wil niet dat in mijn huis gerookt wordt omdat mijn dochter er last van krijgt. Dus rokers gaan gewoon even in de tuin roken, wat heel normaal is in veel gezinnen, waar bijvoorbeeld ouders zelf roken. Dus ik denk dat je dat gewoon kunt stellen als huisregel hoor. Ook als er een feestje of verjaardag is!

Yura

Yura

14-09-2011 om 08:19

Buiten

No way dat als mijn kinderen gaan roken ik in hun rook ga zitten hoor, dat mogen ze buiten doen. Mijn man is nu al een jaar of 7 gestopt, maar daarvoor rookte hij ook al buiten en bezoek rookt ook altijd buiten. Niet dat het niet mag, ik vind dat als je zelf gerookt hebt bij iedereen (wat een jaar of 10 geleden veel normaler was), je niet mag zeggen dat anderen niet bij jou mogen roken. Maar tegenwoordig gaat iedereen gewoon uit zichzelf altijd al naar buiten om te roken.

Jesse_1

Jesse_1

14-09-2011 om 09:41

Niet meer dan normaal

Naar mijn mening is het vandaag de dag niet meer dan normaal dat je buiten rookt, en niet binnen. Dus ik zou niet inzien waarom dat niet voor jullie zoon ook zou gelden.

koentje

koentje

14-09-2011 om 10:06

Opvoeden gaat door

OOk al helpt het op deze leeftijd niet dat je het stomweg verbied; dat wil niet zeggen dat het opvoeden nu gestopt is. Juist nu is het heel belangrijk dat je uit blijft stralen dat je het afkeurt en dat je in je gedrag en houding duidelijk laat zien daar consequent in te zijn. Wat o.a. inhoudt dat je dus geen gerook toestaat in je huis. Ook niet tijdens een feestje want dan kun je je zoon niet meer wijsmaken dat het op andere momenten wel mag. Het is heel normaal dat je rokers naar buiten gestuurd worden met hun kankerstokjes, gewoon doen.
Opvoeden is voorleven!

Yvonne

Yvonne

14-09-2011 om 10:25

Verbieden kan misschien niet maar afkeuren wel

Je kan een 16 jarige dan wel niet verbieden om te roken maar je kan het toch zeker afkeuren. En daarbij hoort dat je niet wilt hebben dat hij in huis rookt. Wanneer je gaat toestaan dat hij binenn rookt dan gaat hij alleen maar meer roken. Als hij dan zonodig moet roken gaat hij maar naar buiten.
Wij roken ook niet, toen we kinderen kregen kwam hier de regel dat iedereen maar buiten op het balkon moest gaan staan roken. En ook toen de kinderen groter werden was iedereen daar zo aan gewent dat ze nu (bijna 13 jaar later) nog steeds automatish naar buiten gaan.
Mocht 1 van mijn kinderen gaan roken, ze vinden het nu gelukkig nog erg vies, dan gebeurd dat dus niet binnen in mijn huis.

Henry

Henry

14-09-2011 om 12:07

Nog niet wetend

bedankt voor alle reacties.

Allereerst moet ik even vermelden dat zoon nog niet weet dat wij het weten. Ik ben er pas sinds een week achter. Overheerste eerst boosheid, is het nu meer teleurstelling over hoe dom hij kan zijn. We hadden nu nog even bedacht dat als we nog even net doen of we van niets weten, hij het stiekem moet doen en daardoor minder zou roken. Wat vinden jullie, zeggen of niet?

Wij vinden het prima al er door vrienden binnenshuis gerookt wordt, zo vaak komt het niet voor dat er gefeest wordt. Bij bezoek wordt het ook goed gevonden, dit komt toch in mindere mate voor. Het lijkt me dan niet te doen dat we zoon zou verbieden te roken, de gasten mogen het immers ook. En wat te doen als je met kinderen op visite bent bij rokende vrienden, dan kun je het toch bijna niet verbieden als die mensen ook gewoon roken? Het liefst zouden we het helemaal niet zien maar we snappen wel dat dat niet kan.

Wat iemand zegt over dan maar stiekem, dan roken ze tenminste minder lijkt ons ook maar we merken wel dat er nu af en toe op de slaapkamer gerookt wordt en dat is ook nog eens levengevaarlijk met het oog op in slaap vallen.

Dat we het afkeuren is al bekend, is al vaak over gesproken met de kinderen samen.

Binnen wordt niet gerookt

door niemand. Ook niet op een feestje.

Waarom vind je het lastig om dat te verbieden aan je zoon?

Bordje

'wie niet buiten roken kan,
kan buiten roken'

Fiorucci

Fiorucci

14-09-2011 om 13:57

Single lady

Natuurlijk kun je het verbieden. Maar dan moet je niet de illusie hebben dat een kind dan niet meer rookt, natuurlijk..

bibi63

bibi63

14-09-2011 om 14:43

Tegenwoordig is het helemaal niet meer 'gebruikelijk' om binnen te roken. Zelfs in de kroeg mag het niet meer! Je zou je zoon dat aan kunnen geven en dat weet hij zelf ook wel. Hij zal zelden bij mensen komen waar wél gerookt mag worden. Roken binnen is niet meer van deze tijd, dus m.i. kun je dat zonder blikken of blozen tegen hem zeggen.
Gr. Bibi

Henry

Henry

14-09-2011 om 15:34

Geen probleem met binnen roken

Jullie zijn heel duidelijk over het niet binnen roken. Maar het "probleem" is dat wij er net geen probleem mee hebben als vrienden binnen roken en ik wil daar eigenlijk ook geen probleem van gaan maken, alleen maar omdat we zoon dan zouden ontmoedigen. Maar vrienden wel roken en zoon niet zou dus een optie zijn volgens enkelen van jullie? Want dat lijkt me een moeilijke.

Wat Fio al zegt, verbieden kan wel maar ik heb niet de illusie dat dat wat uit gaat maken, hij weet nu ook dat wij roken niet goedkeuren, daar is hier te vaak over gesproken.

Ma Smokie, dat is ook onze angst, roken op de slaapkamer, en stel dat hij nu in slaap valt. Maar dat betekent dat ik er wel open in moet zijn terwijl ik nog steeds denk dat als we net doen alsof onze neus bloedt, het voor hem een stuk moeilijk wordt om die sigaret op te steken. In de kroegen wordt gewoon gerookt, dat verbod is alweer van de tafel door de kroegbazen, die hebben er wel een boete voor over.

Ik snap ook niet goed wat hem heeft bewogen tot roken, voor zover ik weet(maar dat is een valkuil) roken zijn vrienden niet.

Voor de ouders met rokende kinderen: als jullie ergens(bijv vrienden) komen waar nog wel gerookt mag worden, staan jullie het dan toe. Wij staan ook wel eens in een kroeg waar zoon ook komt, dus zien zullen we het toch wel eens. Dat lijkt me dus heel moeilijk, je eigen kind zichzelf zien vergiftigen.

Merel

Merel

14-09-2011 om 15:48

Verschil

Ik zou hem zeggen dat je het heel erg vindt dat hij rookt maar dat je hem nu eenmaal niet 24/7 in de gaten kan houden. Dat als hij rookt, hij dit buiten moet doen en niet in huis.
Als hij over jouw vrienden begint (die misschien 2 tot 3 keer per maand komen?) (niet iedere dag in ieder geval lijkt me) zou ik zeggen. "dat zijn mijn kinderen niet, die hoef ik niet meer op te voeden, jou wel, want ik zie je liever niet roken." zoiets?
(tevens is er natuurlijk voor jullie thuis een duidelijk verschil of er 2 tot 3 keer per maand in huis wordt gerookt of dagelijks, je huis gaat dan steeds meer en meer stinken naar rook hoor)

Emoties

Ik begrijp wel dat je er als ouders emoties bij hebt maar of dat nou allemaal zo effectief is denk ik niet.
En eigenlijk vind ik het ook niet erg respectvol om dat dan te begrenzen met doen alsof je het niet weet om kind daar maar de consequenties van te laten voelen, namelijk dat je stiekum moet doen tegenover je ouders als je iets doet dat ze niet kunnen waarderen.
Zo'n puber is ook een persoon die eigen keuzes maakt al zijn die niet altijd verstandig. Ook volwassenen maken niet altijd verstandige keuzes zonder overigens tot strafbare zaken over te gaan. Wil je dat als ouder dan maar proberen in de hand te houden met emotionele chantage?
Daar zou ik toch niet voor kiezen.
Overigens wordt het wel buiten roken en alleen bij uitzondering binnen want inderdaad maakt dat verschil en dat is een hele normale regel, zonder iemand te willen veroordelen omdat die rookt.

vlaartje

vlaartje

15-09-2011 om 00:32

Kan wel

Hier mag de rokende visite wel binnen roken, maar zoon niet. Visite heb ik maar af en toe en zoals al eerder gezegd, die hoef ik niet op te voeden.
En verbieden kan ik het misschien niet, maar ik wil het eigenlijk ook niet zien, vind het een vreselijk gezicht. Dus hier doet hij het wel min of meer stiekem, of in ieder geval uit het zicht.
Als we samen in dezelfde kroeg zouden staan is het Misschien onontkoombaar, maar dat gebeurt hier niet.
Feestjes waar gerookt mag worden zijn er niet zoveel, en ook dan toch liever niet of uit het zicht.

Yura

Yura

15-09-2011 om 09:20

Visite

Ik neem aan dat visite incidenteel is, dat is wat anders dan dagelijks. Op de slaapkamer roken zou ik helemaal niet willen, dat trekt toch overal door en dan liggen alle huisgenoten in de rooklucht. Ik zou trouwens zijn kleding ook in een aparte wasmand willen hebben en ze zelf laten wassen, niets zo smerig als een was te sorteren en er zit kleding met een rooklucht tussen.

guera

guera

16-09-2011 om 17:18

Je gaat discussie krijgen

Wat als ZIJN vrienden op bezoek komen en roken? Mogen zij bij Jou roken? Dan rookt zoon dus ook binnen. Ongemerkt gaat dat steeds vaker voorkomen. Nee hoor hij gaat maar naar buiten altijd. Vaste regel, duidelijk. Hier rookt niemand binnen. Zelfs als ik vrienden toesta te roken na een gezellig etentje lopen ze toch naar buiten.

Monique D*

Monique D*

18-09-2011 om 18:47

Inderdaad, discussie

Je wil niet zoon tijdens de visite zien roken omdat je niet wil dat zijn lichaam wordt vergiftigd en je vindt dat een naar gezicht omdat je oneindig veel van hem houdt, nog meer dan die visite. Maar hoe zit het met zijn vrienden? Die worden ook gezien als visite, maar dan van hem.
Ik heb hier een mooi voorbeeld: ik heb onlangs nieuwe glazen gekocht omdat de vorige allemaal stuk waren. Ik had nieuwe glazen nodig voor een feestje. Met de kinderen had ik afgesproken dat die glazen alleen voor visite gebruikt mochten worden. Wij kunnen gewoon gebruik maken van de plastic bekers of mokken. En wij hielden ons netjes aan die regel. Als er vrienden van de kinderen bij ons waren werden die glazen door die vrienden gebruikt... onder visite werd dus ook het bezoek van de vrienden van de kinderen verstaan.
Als je consequent wil zijn: niemand mag roken in huis en dat geldt dus ook voor de visite. Dan zit je ook niet in de rook en het huis blijft schoon.
Groetjes van Monique, die een zoon van 16 heeft en dat roken verfoeit (astma), maar wel van een glaasje houdt..

Henry

Henry

18-09-2011 om 21:40

Aangesproken

visite is maar incidenteel. Grote feestjes max 2 per jaar, verjaardagen 3 en dan vrienden max 2 keer per maand, wij zijn meer uithuizig

Ik heb de afspraak met zoon(ja, toch maar op aangesproken) dat hij en zijn visite binnen niet gaat roken. Onze visite zie ik niet op gelijk niveau, van hen sta we het wel toe en vinden dat verder ook prima. Zoon mag dus bij hoge nood buiten gaan staan maar daar heeft hij nog geen gebruik van gemaakt, de nood is nog niet zo hoog. Het zal vooral een kroeggebeuren zijn begrijp ik van hem. Het verbaasde me wel hoeveel van zijn vrienden roken, waarvan ik vrijwel zeker weet dat de ouders het ook niet weten.
Wat zijn we naïef.

Vriendengroep

Als de leiders in zijn vriendengroep roken, dan moet je zoon wel heel sterk in de schoenen staan om niet te roken.
Blijf vooral aangeven hoe stom je het vindt, en blijf hopen dat ie binnenkort in een andere peergroup belandt.

tonny

tonny

21-09-2011 om 19:10

Hoeft niet hoor

mijn zoon is geen 'leider' in zijn vriendengroep, de 'leiders' roken over het algemeen wel maar hij niet. Een van de vrienden rookt zelfs zo heftig dat hij laatst een selectieprocedure voor een baan niet kon volhouden zonder nicotinepil tussendoor. Brrr!

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2011 om 20:31

Idem

Maar dan de combi zoon-drinken.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.