Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Smokey

Smokey

29-09-2010 om 10:48

Rokende zoon (15)?

Gisteren was ik op de kamer van mijn zoon van 15, 3 vwo en het stonk er naar rook. Ook hing er een luchtje aan zijn kleren toen ik die uit de wasmand viste. Hoe ga ik dit nu eens tactisch aanpakken? Zoon kennende zal hij het verontwaardigd ontkennen als ik hem er direct naar vraag.

Iemand van jullie al eens met dit bijltje gehakt. Mijn man en ik hebben vroeger gerookt, zijn toen we aan kinderen begonnen gestopt. Ik weet hoe verslavend sigaretten zijn,hoe moeilijk het is om er vanaf te komen en ik zou het zo doodzonde vinden als hij eraan begint.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

29-09-2010 om 11:37

Geen

vragen stellen waar je het antwoord op weet.
Constateren dat je een rooklucht hebt geroken op zijn kamer en dat je beslist niet wilt dat er daar gerookt wordt, door wie dan ook.
Benoem ook een consequentie als je dit weer constateert. Hij is 15! Gewoon stomweg verbieden.

Verbieden

wij hebben ook een roker(17).ondanks alle preken over hoe slecht het is,rookt ze helaas al vanaf haar 12e( eerst stiekem).
we kunnen het niet tegen houden,doet ze het hier niet ,dan doet ze het ergens anders.
we verbieden het roken in huis wél,in ons huis wordt niet gerookt,door niemand.

Petr@

Petr@

29-09-2010 om 15:42

Inderdaad verbieden

Wij hebben helaas ook twee rokers in huis en daar baal ik stevig van.
De oudste heeft een deal met z'n rokende oma gesloten: ze zijn allebei begin september gestopt! Oma is inmiddels weer begonnen, maar dat heb ik hem nog niet verteld, hij ruikt weer veel te fris en fruitig.
Jongste rookt soms stiekem. Die heb ik afgelopen vakantie betrapt bij het zwembad. Pakje sigaretten afgepakt en de inhoud versnipperd en in de prullenbak gegooid.
Zoals Sus-anne al schrijft: tegenhouden lukt niet, maar ik doe m'n best ))

maan.

maan.

29-09-2010 om 18:34

Naief?

Je vraagt of de rook ook evt van een ander afkomstig kan zijn of dat dat misschien naief is..

Jongste heeft ooit eens gespeeld bij een klasgenoot, ik haalde haar na anderhalf uur op en vond het in dat huis énorm naar rook stinken.. maar niet alleen dat huis.

Bij thuiskomst bleek dochter ook enorm te stinken, haar kleding maar ook haar haar.

Dus ja.. als je zoon in een erg rokerige omgeving is geweest kan zijn kleding (wasmand) best wel flink stinken. Geen idee of rokers dit ook ruiken maar voor een niet-roker is het echt een smerige lucht.

Relaxte moeder

Relaxte moeder

29-09-2010 om 19:31

De wereld vergaat niet!

Ik vind dat er nogal heftig wordt gereageerd op dit onderwerp. We weten toch allemaal dat het roken juist gebeurd als je het verbiedt? Een rokend kind van 15 vind ik trouwens een heel ander verhaal dan een rokend kind van 12. En ja, ook ik heb twee rokende kinderen. Ik had liever gezien dat ze er niet aan waren begonnen en ga ze het absoluut niet makkelijk maken door bijvoorbeeld in huis te laten roken. Ook bij min-tien staan ze gezellig in de vrieskou te paffen. Je moet er wat voor over hebben.

joer

joer

29-09-2010 om 20:22

Verbieden heeft geen zin

Verbieden heeft geen enkele zin. Doen ze het niet thuis doen ze het ergens anders. Je kan dat dus nooit in de gaten houden.

Ook ik zou het heel vervelend vinden als mijn jongens zouden roken en drinken. Helaas heeft onze 17 jarige het bier ontdekt. Gelukkig roken ze beide niet.

Al vrij vroeg met 11/12 jaar spraken we al met elkaar over roken, drinken en sex. Op een rustige manier duidelijk uitleggen waarom roken en drank niet goed is. Het bespreekbaar maken en ook luisteren naar wat zij ervan vinden.

Oudste zoon weet dat ik het niet goed vind dat hij soms teveel drinkt. Ik wijs hem weer op de gevaren. Maar hij moet er uiteindelijk zelf mee om leren gaan.

Maar blijf het op een rustige manier bespreekbaar houden. Luister naar zijn verhalen en kom dan in gesprek met elkaar.

Ooit (hoop ik) komen ze er zelf achter dat overmatig drinken en/of roken niet goed voor ze is.

Groeten JOER.

Relaxte moeder

*Ik vind dat er nogal heftig wordt gereageerd op dit onderwerp*

Vind ik niet meer dan logisch,als je ziet wat er de afgelopen 30 jaar bekend is geworden over roken,hoe slecht en verslavend het is,dan is het toch logisch dat je je kind hiervoor wil behoeden?

Maylise

Maylise

29-09-2010 om 21:05

Smokey

Dat je zoon en zijn kleding naar rook stinken wel echt niet zeggen dat hij rookt. Een uurtje in een kleine ruimte zitten tussen rokers heeft hetzelfde effect. Als ik een avond bij rokende vrienden ben dan stink ik ook naar rook als ik thuiskom. Zo raar is dat niet.

Ik denk dat je twee dingen kan doen. Of hem gewoon eerlijk vragen of hij rookt of nu even niks doen en in de gaten houden of dit vaker gebeurd en of je aan andere dingen merkt dat hij rookt. Hangt een beetje van het kind af welke benadering het handigst is.

Bedenk ook van te voren wat je verder hiermee wilt. Wil je het echt hard spelen en hem verbieden te roken of alleen afraden? Als je het wilt verbieden welke maatregelen wil je dan treffen? Geen zakgeld en/of kleedgeld meer als je merkt dat hij de regels breekt? Huisarrest? Of geen straf maar in elk geval afraden dat hij rookt? Of een positieve beloning en hem een geldbedrag bieden hij tot zijn 18de niet rookt?

Ik weet niet wat het handigst is. Twee van mijn kinderen roken. Ze zijn inmiddels beiden ver boven de 18 en wonen ook niet eens meer thuis dus er valt weinig te verbieden. Vroeger heb ik het wel verboden. Niet vanuit de illusie dat dit helpt maar omdat ik niet alleen dingen verbied die ik waar kan maken tenslotte. Daarnaast lijkt het mij bij roken belangrijk dat er zo min mogelijk verslaving optreed. Door te verbieden om te roken wist ik in elk geval zeker dat ze een groot deel van de dag niet konden roken omdat ze dan thuis waren. Dan blijft het roken dus beperkt. Elke niet gerookte sigaret is één denk ik maar. Daarnaast schijnt het volgens onderzoeken wel zo te zijn dat als ouders iets verbieden de jeugd er toch wel extra over nadenkt. Een soort extern geweten zeg maar.

Of het geholpen heeft weet ik niet. Mijn oudste zoon is jaren gestopt met roken maar is vorig jaar weer begonnen. Mijn dochter rookt vooral sociaal (als ze met vrienden uit is) maar ik heb het idee dat ze het afgelopen jaar meer is gaan roken. Ze wonen geen van beiden thuis dus ik heb er weinig zicht verder op en als ze bij ons thuis zijn roken ze niet of alleen in de tuin af en toe discreet. Discreet omdat ze geen zin hebben in gezeur denk ik

Maylise

koentje

koentje

29-09-2010 om 21:09

Verbieden

heeft wel degelijk zin. Je blijft de boodschap uitstralen dat het slecht is en als je daarbij het goede voorbeeld geeft -dat is essentieel- maakt dat wel degelijk uit. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen van ouders die roken veel vaker eerder en meer gaan roken.
Door het te verbieden wordt er op zijn minst minder gerookt en blijft er een stukje bewustzijn dat het niet goed is.
Ook met drinken is dit een bekend fenomeen; verbieden betekent misschien niet dat het niet gebeurt, het betekent in elk geval wel dat het minder gebeurt!
En alle beetjes minder helpen...

Terpi

Terpi

30-09-2010 om 09:06

He gelukkig!

Fijn dat het vals alarm was. Enne, dat van die muren zou zomaar kloppen. In een vorig huis waar ik woonde had ik buren (twee volwassenen en 1 jongvolwassen zoon) die zo ongeveer de ene sigaret met de andere aanmaakte. Gevolg was inderdaad dat de rook door de muren bij mij de kinderkamer in kwam. Ik heb mijn zoons (toen baby en anderhalf) er nog even van verdacht te roken maar nee, ze kregen de aansteker niet aan

Maxime.M

Maxime.M

30-09-2010 om 09:53

Smokey

Hee Smokey, dat hadden wij ook! Onze buurman had het kamertje naast dat van mijn dochter omgedoopt tot 'kantoortje'. Van zijn vrouw mocht hij boven niet roken bij de slapende kinderen, maar op het kantoortje wel, als hij de deur maar dicht deed. Tadaaa, mijn dochters kamer stonk gewoon ook naar sigarettenrook. Ze was toen pas 8, dus ik verdacht haar niet van stiekem roken
Hier heb ik het opgelost door haar muur te latexen met latex voor buitenmuren, dat is schrobvast, m.a.w. je zou de muur kunnen schobben met een borstel, er komt geen verf meer vanaf, de muur is als het ware dichtgeseald nu, en we hebben geen last meer van rook. (volgens mij was het van flexa, degene met de meeste stippen/sterren, dus de allersterkste, je ziet wel wat ik bedoel als je de verpakking ziet)

Starry Night

Starry Night

30-09-2010 om 10:53

Hoe ik het aanpak

"Ik weet hoe verslavend sigaretten zijn,hoe moeilijk het is om er vanaf te komen en ik zou het zo doodzonde vinden als hij eraan begint."
Precies dat vertel ik beide kinderen en vervolgens is het aan hun. Er volgens hier geen beloningen voor niet roken, maar ook geen sancties. Als ze zo stom zijn op een dag te beginnen, dan is dat hun probleem en niet het mijne, ze zijn gewaarschuwd. Het enige dat ik absoluut zal verbieden is roken in mijn bijzijn, omdat ik het smerig vind. Voor de rest zijn het vrije mensen die hun eigen keuzes en afwegingen moeten maken.

koentje

koentje

30-09-2010 om 11:07

Door de muur?

joh, dat dat kan! Nooit van gehoord dat sigarettenrook door de muren heen geroken kan worden. Nou ja, het is in elk geval dan wel gefilterd!

Bastet

Bastet

30-09-2010 om 11:32

Door de muur

Aan de kant van mijn buren (die roken )heb ik onder de trap een trapkast met dichte deuren.En helaas,regelmatig hangt in de kast gewoon een rooklucht.
In de muur zit een soort roostertje,ik vermoed dat het daar doorheen komt.

Puck

Puck

30-09-2010 om 11:46

Ja hoor koentje

Als je een uitgerust bent met een uitermate goed reukorgaan dan kan dat. Ik ruik het ook als er in de auto voor mij gerookt wordt, al rijden we op de snelweg. Klinkt raar, maar ondertussen weet ik dat er meer mensen zijn die dat ruiken.

Starry Night

Starry Night

30-09-2010 om 12:26

Puck

Inderdaad, ik ook. En als de buren op bed roken ruik ik dat ook door de betonnen muur heen. Vaagjes, maar ik ruik het wel degelijk.

Puck

Puck

30-09-2010 om 13:38

Starry night

En als je zoiets op een feestje of aan je collega's vertelt staren ze jou ook zeker aan alsof je van een andere planeet komt.

Puck

Puck

30-09-2010 om 14:37

Nee

Dat dan (gelukkig) weer niet Pelle, daar is de geur weer te subtiel voor.

Hahaha terpi

you make my day,ik val hier bijna van mijn stoel van het lachen ,ik zié het voor me,een anderhalfjarige en een baby die samen gezellig zitten te roken

Puck

Puck

30-09-2010 om 17:40

Eh pelle?

Ik heb helemaal de discussie niet gelezen. Ik was alleen getriggerd door de vraag van Koentje "door de muur?" Daar heb ik op gereageerd en of Smokeyzoon de waarheid spreek of niet, geen idee.

Puck

Puck

30-09-2010 om 17:44

Ff snel gelezen

ik heb alleen even de openingsposting en de "vals alarm"-posting gelezen en ik zou het niet weten of SMokeyzoon liet. Nu wonen wij ook in een nieuwbouwhuis, ik weet niet hoe goed dat tegenhoudt itt een oud huis. Maar als zijn kamer en kleren echt vreselijk naar rook stinken dan is mijn kind in een rokerige omgeving geweest. Het hoeft dan nog niet eens zelf gerookt te hebben natuurlijk. Als ik in een rokerige ruimte ben geweest dan dump ik mijn kleren in de badkamer en dan stinkt de badkamer er wél naar.

Polly Shearman

Polly Shearman

01-10-2010 om 11:05

Toen mijn zus

tegen mijn moeder zei; mama, polly rookt....

toen zei ik: ja, grote dikke sigaren! en 2 pakjes zware shag per dag. En dan in het weekend een sigaret aan een stokje zoals tante til!

conclusie: moeder vond het wel een leuk grapje, en ik rookte vrolijk verder.

pas toen ik op mezelf woonden en ze op de koffie kwam en me rokend aantrof ontdekte ze dat het geen grapje was geweest.

"mijn dochter? nee die rookt niet hoor, die is nooit goed geweest in een rookgordijn op te trekken. Ze maakt er grapjes over whhaah"

zo ging het ongeveer...

Puck

Puck

01-10-2010 om 11:36

Polly

Jij denkt hetzelfde als ik denk. Juist als mijn kind er grapjes over zou maken en er erg de nadruk op legt zou ik op mijn hoede zijn. Maar het ene kind is natuurlijk het andere kind niet, ik weet niet hoe Smokeyzoon in elkaar zit.
Misschien inbreuk op privicy, maar ik zou dan toch ineens de kamer van mijn kind een hele grote beurt gaan geven denk ik.

Rokende buren

Mijn buren roken. Pa, ma en alle drie de kinders. Niet in huis. In de tuin. Dus al die rook komt in MIJN slaapkamer terecht i.p.v. de hunne.

Dus ik kan me Smokeyszoons argument wel voorstellen. Maar ik zou toch een beetje gaan opletten, want als het de buren zijn, dan moet het op meer plekken te ruiken zijn. En niet zo snel in de kleren.

Maxime.M

Maxime.M

01-10-2010 om 14:18

Niet in kleding

in kleding heb ik het nooit geroken hoor, de rook van de buren. Je ruikt het heel lichtjes in de kamer verder niet.

Starry Night

Starry Night

01-10-2010 om 14:24

Smokey

"Maar toen het zich voordeed was ik er toch wel even door van slag."
Ja, natuurlijk! Bij mij zijn ze tien en dertien en nog niet rokend (ik zal niet zeggen 'te jong', want ik geloof dat dat naïef zou zijn...), maar als een van hen het onverhoopt gaat doen zal ik ook niet blij zijn (understatement of the year).

Maxime.M

Maxime.M

01-10-2010 om 19:36

Smokey

je schrijft; Wel vervelend dat die kamer zo stinkt door andermans rookgewoontes
Dat is inderdaad vervelend, maar zoals ik al schreef. Een keer latexen en je bent er waarschijnlijk vanaf. (laat je zoon het gewoon even doen

Starry Night

Starry Night

02-10-2010 om 10:46

Ongelofelijk overigens...

... dat mensen hun slaapkamer zo in de walm zetten, zeg. Getver.

mar42

mar42

08-10-2010 om 16:57

Toevallig....

Gisteren werd ik gebeld door de mentor van mijn 14-jarige dochter die in 3 Havo zit. Het gaat niet goed met haar op school, slechte cijfers, huiswerk niet gemaakt etc. En passant merkte de mentor ook nog even fijntjes op dat ze mijn dochter regelmatig zag roken op het schoolplein. Ik wist niet wat ik hoorde; tegen mij doet dochter altijd erg fel anti-roken... Toen ik haar ermee confronteerde reageerde ze furieus; het was niet waar dat ze rookte, razend was ze... Ze blijft dit maar volhouden en toen ik vroeg hoe haar mentor daar dan bij kwam zei ze dat ze haar vast door de war haalde met een ander meisje met hetzelfde soort haar?! Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken; dochter kan redelijk makkelijk liegen, maar lijkt nu wel heel stellig. Ze ruikt regelmatig naar rook (kleding, niet uit haar mond); toen ik daar eens naar vroeg zei ze dat dat kwam door de rokende jongens waar ze bij had gestaan. Moeilijk hoor, ik wil haar graag geloven, maar toch... Heb haar kamer doorgezocht en niks kunnen vinden (nog voor dochter gisteren thuis was uit school), maar dat zegt ook niet alles. Nou ja, ik maak er maar geen halszaak van; denk dat ik me nu even drukker moet maken over haar schoolprestaties ....

Tirza G.

Tirza G.

08-10-2010 om 20:29

Mmmm

Mentor is meestal niet gek. En kent de eigen mentorkinderen vaak wel behoorlijk goed, ook als ze hetzelfde haar hebben. Op alle scholen die ik ken, staan de rokers apart, in het rookgedeelte. Bij hen gaan staan doe je eigenlijk alleen als je romantische gevoelens hebt voor één van de rokers (en dan is het mee gaan roken zo gebeurd.......) of als je zelf rookt.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.