Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ruzie met 12-jarige

Vanochtend flinke ruzie gehad met 12 jarige. Ze vond dat ze in tijdnood kwam omdat ze de vaatwasser in moest ruimen. Ze had nog 15 minuten, dus een paar mokken en borden moet gewoon kunnen, tanden poetsen en jas aantrekken. Ze haalt dit gewoon elke woensdag.

Ze ging met mij een hele discussie aan, schopte me zelfs tegen mijn onderarm. Ze is eigenlijk meer tijd kwijt met ruzie maken dan haar taak uitvoeren. Ik blijf er op dat moment bij dat ze haar taak uit moet voeren.
Op dat moment geeft ze ook aan dat ze dood wilt. Ik heb gevraagd of ik de HA of school moest bellen, maar ik moest niemand bellen. Ze wilde gewoon naar school, maar ik wilde wel even met haar praten over haar boosheid, vond het niet goed dat ze zo boos op haar fiets zou stappen. Ze werd toen boos dat ze te laat zou komen, ik gaf toen aan dat dat zou kunnen als ze niet rustiger zou worden. Ik ben toen iets anders gaan doen, wel alle sleutels in beslag genomen en de deuren op slot gedraaid omdat ze dus op de deuren af stormde. Vond het wel moeilijk met het idee haar op te sluiten, maar als ze als een dolle zou gaan fietsen leek me gewoon niet veilig.
Ze gaat overigens normaal om 8.00 uur weg, maar 8.15 uur zou ze nog halen, maar dan kan ze misschien niet meer langs het kluisje om haar boeken/ gymtas er in te leggen. Vandaag is ze uiteindelijk om 8.15 uur vertrokken. Ik ben niet meer er op terug gekomen dat ze dood wilde, dat doe ik vanavond.

Precies een maand geleden was er ook zo'n heftige ruzie, ze wilde toen ook schoppen, gaf toen ook aan dood te willen. Mijn man en ik vonden dat toen ook erg moeilijk. In die tussentijd heeft ze het er verder niet meer over gehad.
Ze is nog niet ongesteld, maar zou dit dan toch al te maken kunnen hebben met haar hormonen die op spelen omdat die ruzies precies na 1 maand plaats vinden?

In de tussen liggende tijd is het een gezellige 12-jarige.

Wie heeft tips/ervaringen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wel herkenbaar

Oudste heeft van die 'puberbuien' ook wel gehad en jongste heeft ze nu ook. Ik prent ze in 'rustige tijden' altijd in dat ze nóoit met ruzie mogen weggaan. Rustig blijven tijdens zo'n bui...laat je niet meeslepen door hun boosheid. Gewoon rustig blijven, niet teveel op hun boosheid ingaan dat wakkert alleen maar aan. Hier gaan ze meestal wel weg, te laat komen vind ik géén optie. En zodra ze de straat uit gaan, verdampt hun boosheid (zeggen ze zelf achteraf). Meestal komen ze dan hier nog terug zelfs. Even goedmaken en doei tot vanmiddag. En ze weten dat ik er dan zéker op terug kom. En 's middags praten we erover. Ze vinden het zelf ook vervelend die buien en hebben nog niet geleerd hoe dat te regulieren en je bent vertrouwd dus tegen jouw 'durven' ze wel (dit in tegenstelling met juf b.v.). Als je vraagt hoe dat nu kwam komt er hier altijd 'weet ik niet' als antwoord. En er komt een dag, écht waar dat ze dat beter in de hand hebben en niet meer van die buien hebben. Oudste (18 bijna 19) heeft het al zeker 2 jaar niet meer. Jongste maakt het zelfs meestal dubbel goed, door de dagen erna errug haar best te doen op b.v. huishoudelijke taken of verassingen (koopt chocoladereep en neemt voor mij een stukje mee). Dat geeft ook wel aan dat ze er écht spijt van heeft.
groeten albana

Vic

Vic

10-10-2012 om 09:25

Ruzie met een puber

Ik zou minstens 20 keer per dag ruzie kunnen krijgen met mijn puber. In de praktijk komt het maar af en toe voor. Het is een kwestie van meeveren. Ze heeft momenteel proefwerkweek en staat onder spanning. Als ze thuis komt uit school is er dus niets goed. Ze grauwt en snauwt, gooit met spullen, maakt troep en alles is mijn schuld. In ruil begroet ik haar met een glimlach, beaam dat ze een zwaar leven heeft en dat het balen is dat het regent, en of ze een glaasje drinken en chipjes wil. Als ze dan haar buitje weer kwijt is, kan ze weer normaal doen.
Zo'n discussie over wel of niet de vaatwasser zou hier dus ook vreselijk uit de hand kunnen lopen. En ik zou haar dan ook een beetje helpen met haar dingetjes, haar vrolijk uitzwaaien en zelf die vaatwasser uitruimen. Tja, dan ben je een beetje een deurmat, maar op de lange duur is dat beter voor de sfeer in huis. Op een rustig moment kun je haar nog eens aan de afspraken herinneren en vragen of ze écht niet uit komt met haar tijd 's morgens.

merel

merel

10-10-2012 om 09:51

Ochtendhumeur?

Zou het niet gewoon door de ochtend komen? Ik heb een hele lieve meegaande zoon van 14 jaar, maar ga niet 's ochtends hem onder druk zetten o.i.d. want dan is de vlam in de pan. Het escaleert hier meestal niet, want ik ga er maar niet meer op in (en hij heeft in de ochtend geen klusjes en taken, die zijn er alleen op de middag en avond) maar hij kan wel eens mopperig zijn. (door niets eigenlijk) en komt dan 's middags thuis met 'sorry mam, van vanochtend'. Dus misschien is het ook haar moment gewoon niet? Kan ze die vaatwasser niet in de middag uitpakken? Of dat je haar een ander klusje geeft in plaats van de vaatwasser?

May

May

10-10-2012 om 10:48

Ruimte geven

Hier ook een zeer explosieve 12 jarige, vooral in de ochtend laat ik haar maar, heb haar zelf een wekker gegeven want bij het wakker maken kreeg ik iedere dag de volle laag, ik praat alleen nog over boosheid als de bui weer gezakt is

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2012 om 11:16

Moment was niet handig

Ik zou met mijn 10 jarige ook zo'n discussie kunnen krijgen. Zeker 's ochtends als ze net wakker is en haast heeft. Ik zou dit moment daarom niet uitkiezen om hier over te vechten.

In principe is afspraak hier afspraak en als het haar taak is om vaatwasser leeg te ruimen verwacht ik ook dat ze dat doet. En als ze dat dus niet doet volgt er zeker een gesprek. En maatregelen. Maar niet 's morgens om 8 uur. Ook omdat ik daar dan zelf helemaal geen zin in heb. Ik zou op het moment zelf hooguit zeggen: hier gaan we het vanavond dus nog over hebben. En dan of de vaatwasser vol laten of hem zelf leegruimen en een vervangende klus bedenken.

Overigens denk ik ook dat ze op deze leeftijd wel inspraak mogen hebben in de klussen die ze doen en het tijdstip waarop ze dat doen. Dus wellicht dat daar nog over te praten valt.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2012 om 12:37

Wat is jouw dagindeling?

Is het logisch dat een kind wat naar school moet de vaatwasser moet vullen bij jullie thuis? Moet jij bijvoorbeeld ook rond die tijd de deur uit om naar je werk te gaan? Ik weet niet of je buitenshuis werkt
Mijn man en ik doen dit klusje altijd en voor ons is het zo dat degene die het laatst de deur uitgaat of vrij heeft dit doet en niet degene die om 8 uur de deur uit moet.

Vic

Vic

10-10-2012 om 12:56

De vaatwasser (o.t.)

Ik ruim hem altijd 's avonds in en dan draait hij als ik naar bed ga. Als ik de volgende dag thuis kom uit mijn werk ruim ik hem uit. Mijn ochtendprogramma is vol genoeg en daar hoef ik geen klusje bij te hebben. Ik wil natuurlijk wel de krant kunnen lezen

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2012 om 13:27

Ja precies

Ik doe als hekkensluiter ook 's avonds de vaatwasser aan en als er 's morgens tijd voor is dan haal ik het er ook weer uit voor ik naar mijn werk ga, maar écht niet als ik om 8 uur de deur uit moet. Ik sta er niet eerder voor op. Als ik om half 12 de deur uit moet, is het een ander verhaal.

Dood willen

Het gaat natuurlijk niet om die vaatwasser uitpakken en wanneer dat klusje moet gebeuren. Het gaat erom dat de dochter van ma van 3 zo enorm kan ontploffen, haar moeder zelfs schopt en roept dat ze dood wil. Ja, ik herken het. Ik denk niet dat het met de menstruatie heeft te maken. Mijn zoon kan precies zo doen en ik geloof niet dat hij last heeft van de maandelijkse cyclus.
Ik laat hem ook even tot rust komen, laat de discussie over vaatwasser even zitten en help hem zijn tas inpakken.Probeer te voorkomen dat het zo escaleert. Aai door zijn bol en wens hem sterkte voor de schooldag.
Later, in alle rust kom ik er even op terug. Ik zou hem dan vertellen dat ik graag wil dat hij de vaatwasser uitpakt en dat hij er een extreem probleem van heeft gemaakt. Waarschijnlijk komt hij al binnen met de boodschap:"Sorry mam, dat ik vanochtend zo boos was en schreeuwde".
Dat roepen dat hij dood wil hebben we ook eens over gepraat.Hij is het met me eens dat dat overdreven is, maar hij roept van alles in de hitte van de strijd, wat hij niet meent. Gelukkig beseft hij dat zelf heel goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2012 om 15:02

Puberdrift

Als een puber roept dat het dood wil vanwege een ruzie nav de vaat, dan neem ik dat niet zo serieus. Pubers zijn goed in theatraal gedrag. Schoppen zou ik wel serieus nemen, dat mag gewoon niet en dat zou ik duidelijk maken ook. Maar ik denk dat de driftbui voorkomen had kunnen worden door het klusje niet voor schooltijd af te dwingen. Daar zou ik met mijn 51 jaar ook niet vrolijk van worden.
Mijn dochter heeft een paar keer tegen mij geschreeuwd dat ze mij haatte, óns haatte. Dat klinkt heel naar, maar dan is het toch handig om te realiseren dat het inderdaad puberhersens zijn die dat bedenken. De meeste pubers willen niet dood en de meeste pubers haten hun ouders niet. Erover praten kan nooit kwaad, puber moet toch weten dat je er voor hem/haar bent en dat je het niet fijn vindt om gehaat te worden, maar als je wijs bent niet meteen tijdens of na dat soort uitbarstingen.

evenzo

evenzo

10-10-2012 om 15:48 Topicstarter

Reactie

De kinderen hebben zelf de dagen gekozen voor hun taken dus daar kan het niet aan liggen, vaatwasser hebben we nog maar pas, daarvoor deden we zelfs de afwas 's ochtends, nu was het alleen maar de vaatwasser inruimen. De taak is dus zelfs kleiner geworden.
Het gaat mij dus inderdaad zoals wil40 schreef meer over haar reactie en over hier mee om te gaan.
Ze komt zo thuis, ik zal kijken hoe ze gestemd is en een gesprek aangaan.

Mussie

Mussie

10-10-2012 om 16:01

20x per dag

o wat is het soms toch fijn om hier te lezen, ik ben dus niet de enige die 20 x per dag ruzie met m'n puber zou kunnen krijgen. Potverdrie, wat kan die soms onredelijk zijn! En zo'n klus 's morgens vroeg zou hier ook aanleiding tot een uitbarsting kunnen zijn. Ik geef in dat soort gevallen maar wat mee. En dan inderdaad later over praten. Ik vind de maatregel om de deuren op slot te doen wel wat zwaar trouwens. Ik snap dat je geschrokken was omdat ze zei dat ze dood wilde en het uit veiligheidsoogpunt deed, maar ik vind het wel wat ver gaan om eerlijk te zijn.
En dat schoppen, ja dat kan natuurlijk niet. Bij mijn zoon is het schelden. Hij kwam in de puberteit en begon ineens mij uit te schelden! De eerste paar keer was ik verbijsterd en heb ik niet zo adequaat gereageerd maar na een paar keer kwam ik bij m'n postieven. Elk scheldwoord is nu een dag zonder internet. En dat doet pijn! Ik ben al een hele tijd niet meer uitgescholden.

Tsja 12 jaar en op weg naar school

Ergens rond de 12 jaar verandert er iets in het bioritme van een kind. Waar ze eerst alle tijd van de wereld hadden voor schooltijd, kan er ineens niets meer. Dus ik geloof best dat ze een paar weken geleden nog tijd had om de afwas met de hand te doen en nu absoluut geen tijd om de vaatwasser in te ruimen.
Met pubers heb je snel ruzie en 's ochtends voor schooltijd is daar helemaal niets voor nodig. Ik vind het ook niet handig om ze dan taken te geven of een discussie met ze aan te gaan. Volgens mij hebben alle pubers een ochtendhumeur, zeker als ze op tijd op school moeten zijn.
Verder vind ik dramatische acties als de deur op slot draaien niet erg handig; roept weer dramatische tegen reacties op en escaleert de zaak alleen maar verder.
Ik denk dat op het moment dat ze schopte naar jou de grens van het betamelijke is overschreden. Ik zou op dat moment op onderkoelde toon vertellen dat ze nu naar school kan vertrekken en ik haar even niet hoeft te zien. De deur uit met die puber, kan ze er de hele dag over nadenken en kunnen jullie allebei afkoelen. 's Avonds kunnen jullie het er dan eens in alle rust over hebben: kort en zakelijk, ik zou er ook niet al te veel woorden aan vuil maken. En ochtendtaken zou ik afschaffen totdat zij een jaar of 18 is

Kan toch wel cyclisch zijn

Mijn 14jarige dochter is 3 1/2 week van de maand een vrij redelijk, evenwichtig kind, met hier en daar een grote mond of een melige lachbui. Gaat gewoon haar huiswerk maken, ziet het leven wel zitten, heeft het leuk op school en op haar sport.
Vlak voor ze ongesteld moet worden is alles stom, jankt ze als je boe roept, kan ze net zo goed dood en moet ik vooral 'niet altijd zo stom doen'. Dan check ik de voorraad tampons, ruim zelf een keer die afwasmachine uit en geef haar een extra kopje thee en een dekentje. Soms moet het even tot me doordringen dat het weer zover is en kan het wel eens uit de hand lopen. Tot ik dat bleke smoeltje zie en me een lichtje opgaat. Maar ik moet vooral niet zeggen dat het komt door haar naderende menstruatie, want dan weet ik alles beter en doe ik stom. Net als ALTIJD. Tot ze uit het toilet komt en schaapachtig toegeeft dat het toch misschien wel kan kloppen...
Schoppen doet ze overigens nooit, moet ze niet gaan doen ook. Daar ligt echt wel een grens.

stofwisseling

stofwisseling

11-10-2012 om 08:26

Boontje

Als jij en je zoon ook sneller naar een boterham grijpen bij langdurige inspanning ed. moet je je misschien eens af vragen of daar een reden voor kan zijn?
Stofwisseling

evenzo

evenzo

11-10-2012 om 09:10 Topicstarter

Reactie

gisteren gezegd dat ik met haar wilde praten, ze kon zelf plek in de kamer kiezen. Kwam bij me aan tafel zitten. Het probleem is niet dat ze geen tijd heeft voor de vaatwasser, dat gaf ze zelf later ook aan.
Wel haar er op aangesproken dat schoppen gewoon niet kan en het er uit roepen dat je dood wilt dat dat mensen ook pijn doet. Ik neem het een volgende keer van haar over als er weer problemen dreigen te ontstaan om een escalatie te voorkomen maar het moet niet zo zijn dat ze haar taak niet meer uitvoert, dan komt er een andere taak op een ander tijdstip voor in de plaats.
Even later kijkt ze een krantje door, gaat gezellig kletsen, vragen stellen over de puzzel die er in staat, dus alles is weer normaal. Ook 's avonds toen ze klaar was met haar huiswerk, kwam ze naar beneden en ging gezellig kletsen. Ze trekt over het algemeen meer naar mijn man, die was gisteravond na het avondeten niet thuis, maar ze koos er toch voor om bij mij te zijn dus dat vond ik toch een goed teken.

stofwisseling

stofwisseling

11-10-2012 om 09:47

Nog meer ot

Als je bloedsuikerspiegel daalt gaat je lichaam zijn energievoorraad aanspreken. Er zijn erfelijke stofwisselingsziekten waarbij dit wat moeilijker gaat, variërend van zeer mild tot erg vervelend. Bij deze mensen heeft het lichaam moeite om het bloedsuiker op peil te houden bij vasten, dus de lange nacht, ziekte en langdurige inspanning. DIt heeft niets met diabetes en insuline te maken. De zeer milde vorm wordt vaak niet eens herkend, maar kan zich onverwacht wat opvallender openbaren. Deze mij bekende , milde vorm, komt familiair uit het oosten van ons land en wordt doorgegeven van moeder op zoon en het dragerschap in vrouwelijke lijn, maar ook vrouwen kunnen symptomen hebben. Niets om grote zorgen om te maken, maar handig om te weten of je erfelijk belast bent als je in de molen terecht komt met een ziek kind.
stofwisseling

Marjolein

Marjolein

11-10-2012 om 10:06

Fijn, ma van 3!

Nuttig draadje! En herkenbaar! Ook dat het bij thuiskomst weer is bijgepraat en genormaliseerd. Even los van alle herkenbare en nuttige reacties over taken in de ochtend, Dat geldt hier soms ook voor taken in de avond
Ook hier twee pubers in huis. Dit soort escalaties met oudste al veel jonger gehad, inclusief doodwens. Helemaal eens met alle reacties dat een kind/puber dit kan zeggen zonder echt depressief te zijn.
Maar toch ook even een tegengeluid: Een puber kan dit wel op dat moment zo heel erg extreem voelen. Dus ik zou toch ook proberen te voorkomen dat het kind zo de deur uitstormt.
Ook omdat ik een gezin hier in de buurt ken waar een puber wel echt zelfmoord heeft gepleegd. Daardoor ben ik misschien wel overdreven voorzichtig op dat punt.
Maar het lijkt me voor nu bij jullie goed opgelost. Tot de volgende keer, het blijft een puber natuurlijk.

Grenzen voor pubers

Maar qua puberuitbarstingen heb ik wél grenzen. Die ik aangeef in rustige tijden (dus b.v. na zo'n uitbarsting als je er 's avonds over praat). Ik wil geen écht kwetsende scheldwoorden horen (b.v. iets met kanker) en dingen als doodswensen of haatverwensingen pik ik ook niet en fysiek geweld gaat ook té ver.Dan zeggen ze maar 'rotmoeder' of zoiets, tenslotte zien ze je dan ook voor even zo....en slaan ze de bank maar een keer of trappen tegen een keukenstoel om hun woede kwijt te raken....En de hele dag weg zijn en het niet goed gemaakt hebben is ook geen goed idee. Daar hebben ze zelf vooral het meeste 'last' van...Dan zitten ze er de hele dag mee een beetje in hun maag.
Ik heb gemerkt dat dat grenzen aangeven wel helpt, tenminste bij oudste werkte het zo. Ze vond het zelf ook naar dat ze zulke dingen zei, tenminste achteraf. En bij erge scheldwoorden was de spijt ook dieper. Had ze er zelf meer 'last' van. Een verbod daarop met desnoods een afgesproken straf of een afspraak erover maken helpt dan wel. Dan bedacht ze zelfs in die woede nog wel dat ze dát beter niet kon zeggen.
Erover praten helpt ook om er sneller mee om te kunnen gaan, dan zijn de buien eerder weer te 'handelen' voor zichzelf. Toen oudste bijna puberaf was. kreeg ze nog wel eens zo'n bui (inderdaad de dagen voordat ze ongesteld werd) maar dan zag ik haar slikken en meestal vroeg ze dan of ik ér nu 'alsjeblieft' even mee op kon houden (b.v. als ik begon over een taak op een slecht moment) aan haar gezicht las ik wel af dat het oké, nu even een slecht moment was. En dan hield ik het in om er pas later weer over te beginnen. Tja zo leer je het.
Nu heeft ze het gelukkig nooit meer. Ja weleens een boze bui, maar dat zijn gewone buien zoals iedereen wel eens heeft. Geen theatrale puberbuien meer.
groeten albana

Yvonne

Yvonne

11-10-2012 om 10:26

Boontje - ontbijt

Ik weet niet of er een naam voor is. Wel vind ik het grappig te vertellen dat mijn zoon van 10 dit min of meer zelf ontdekte. Elke ochtend hadden we strijd, over aankleden, het opdrinken van een beker melk, tandenpoetsen. Gek werd ik ervan. Totdat hij op een dag zei. Kan ik niet gewoon wat eerder opstaan en dan eerst op de bank even wakker worden en ontbijten? Vervolgens: geen vuiltje meer aan de lucht (wij noemen het 'het nieuwe ritueel')!
Ik had daarvoor wel gemerkt of in ieder geval de indruk gekregen dat eten en vooral hetgeen we de vorige avond gegeten hadden invloed had (hij eet niet zo goed vind ik). Ik heb daar ook op gegoogled en er is inderdaad een verband tussen een (te) lage bloedsuikerspiegel 's morgens en het voedingspatroon gedurende de dag. Geraffineerde suikers zijn erg slecht (dat wisten we natuurlijk al, maar niet in dit verband) en complexe koolhydraten juist weer goed. Ander detail: het lijkt alsof het avondeten na invoering van dit 'nieuwe ritueel' ook beter gaat. Hij eet meer, gevarieerder en durft ook meer nieuwe dingen te proberen. Dat kan natuurlijk toeval zijn.
Maar wie weet is het de moeite van onderzoek waard als 'oplossing' voor alle slechte eters!

stofwisseling

stofwisseling

11-10-2012 om 11:09

Boontje, nogmaals

http://www.stofwisselingsziekten.nl/ziekte/gsd_9__fosforylase_b_kinase_defici__ntie_

Dit is heel erg algemene informatie. Om een voorbeeld te geven. Na onderzoek bleek dat mijn broer het ook had, zo mild, zonder de verschijnselen als vergrote lever ed. , maar wel het defect door kan geven zodat er ogenschijnlijk, misschien wel generaties later uit het niets een kind geboren wordt dat wel veel problemen heeft.
Stofwisseling

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2012 om 12:05

Ma van 3

Ik geef eerst maar even toe dat ik bij een aantal opvoedzaken heb gefaald wat de huishouding betreft. Wij hebben té snel gezegd 'dan doen wij het maar even'. Dat is achteraf gezien niet handig geweest. Je zegt dat de rust is weergekeerd en dat is fijn. Maar kunnen jullie niet bekijken of er een rooster kan worden gemaakt waarbij de mensen die 's morgens niet vroeg weg hoeven de ochtendtaken doen? Er is in de avond ook nog wat te verdelen lijkt mij. Ik weet niet meer of je al verteld hebt of jij 's morgens ook de deur uit moet.

evenzo

evenzo

11-10-2012 om 15:23 Topicstarter

Reactie

Ik zal eens met de kinderen overleggen dat ik de vaatwasser in ruim 's ochtends als ze alles in de keuken neerzetten. Nu is de vaatwasser een rouleer systeem tussen mij en de kinderen. Kinderen hebben wel zelf hun dagen gekozen.
Ik ga 10 minuten na hen weg en ben om 12.00 uur weer thuis.

sjan

sjan

12-10-2012 om 09:42

Gewoon teveel?

Zit je dochter in de brugklas? Zoon in brugklas heeft het moeilijk, en op tijd vertrekken (voor zijn gevoel) is enorm belangrijk voor hem. Tijd om langs kluisjes te gaan (wat lang niet altijd makkelijk zal zijn) is ook enorm belangrijk voor hem. Ik pas alles aan op hem, en geef hem klusjes in huis waarvan ik denk dat hij ze aan kan nu. En dat is momenteel best weinig. Ik ga ervan uit dat het zich terug betaald, als hij zelf alles wat beter op een rijtje heeft. Nu heeft hij bakken met energie nodig om zich staande te houden op middelbaar. Ik heb in het begin ook wat onderschat wat allemaal op hem afkomt.

Rouleersystemen en pubers

Ik vind rouleersystemen in de huishouding en pubers 2 dingen die niet samen gaan. Tot eind basisschool is dat misschien nog te doen....maar met pubers die elke dag op een andere tijd opstaan en naar school gaan en tussenuren hebben en op de onmogelijkste tijden weer retour komen of amper tijd hebben om te eten voordat ze weer naar sport gaan....Nee.
En dan het systeem op zich nog, wij moesten thuis vroeger 'rouleren' in afwas (oke alleen de pannen), afdrogen, tafel dekken en maaltijd voorbereiden. Broer en ik, jongste broer was nog te jong.........
En vooral broer was er een ster in om met mij te ruilen en dan zelf een of andere uthuizige verplichting te hebben wanneer hij mijn (geruilde) taak moest doen. Waardoor ik ze dan allebei moest doen. Of hij zou de ontbijtboel afruimen en had dan de eerste 4 uur vrij op school, waardoor de ontbijtboel bleef staan tot een uurtje of 11.00 en waar ik me dan weer aan ergerde (toevallig ook vrij).
Nou ja dat soort dingen.
Hier hebben ze gewoon 'vaste taken' elke dag. En wel taken die ze 'liggen', die ze ook zelf niet zo heel erg vervelend vinden. B.v. jongste ruimt de afwasmachine in...die vind dat best wel leuk...om het zo in te richten dat nét die beker er nog in past. En wel alleen na het avondeten. Is jongste er eens een keer niet omdat ze b.v. later eet omdat ze moet sporten dan doe ik het. Ik héb geen 'taken', ik ben vaste invaller van hun taken en man ook. En bepaalde dingen moeten ze gewoon altijd zelf doen (b.v. de troep opruimen die ze gemaakt hebben in een tussenuur).
Dit werkt veel beter. Geen geruil van dag of taak. Gewoon altijd, dat is duidelijker en we weten het allemaal, hebben geen briefjes of lijstjes nodig. Dát is jongstes taak en dát is oudstes taak. En de ontbijtboel opruimen doet man altijd Die gaat het laatste naar zijn werk momenteel.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.