Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
APw

APw

29-06-2022 om 15:30

Ruzie tussen tieners: wel of niet bemiddelen?

D16 heeft al jarenlang dezelfde bff.
Af en toe zit er een haar in de boter. Dan sluit bff zich af en wil ze van mijn dochter M niks meer weten. Na een tijd komt het wel weer goed.

Nu is het weer zo. 
M heeft tegen een andere vriendin iets gezegd over bff, dat is bij bff in het verkeerde keelgat geschoten. Resultaat is dat bff en die andere vriendin M laten vallen als een baksteen. M heeft al enkele pogingen tot een gesprek gedaan, maar bff weigert.

Gisteren gingen M, bff, de mama van bff en ikzelf met z'n vieren naar een show. Daar hadden we al heel lang tickets voor.
De sfeer was niet echt gespannen maar M en bff zeiden niks tegen mekaar.
Dat deed me zoveel verdriet.

Ik voel de nood om te bemiddelen. De mama van bff zegt, ik moei me er niet mee. 
Wat er gebeurd is, is echt niet van die aard dat M het verdient om zo afgewezen te worden. Ik vind dat ze onheus behandeld wordt.

Wat doe ik best?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-06-2022 om 15:32

Gewoon niks? Het zijn tieners, dan helpt het niet meer om te bemiddelen.

Ik snap je hoor, het is jou dochter en het doet pijn om te zien hoe zij niet goed behandeld wordt, maar inderdaad, de tijd dat de ouders de ruzies op konden lossen en bijsturen is voorbij.
Dus niets doen, laat het gaan. Het is op die leeftijd echt niet tof als je moeder zich met jou zaken gaat bemoeien, voor je dochter niet en voor die vriendin ook niet. Ze generen zich dood en het lost niets op. 
Wat je wel kunt doen ? Als je dochter naar jou toe komt en jou vertelt over haar gevoelens probeer dan je dochters weerbaarheid en zelfbeeld te versterken. Daar heeft ze mogelijk iets aan, als ze er voor open staat. 

Enige wat je kan doen is met je eigen dochter er over praten. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-06-2022 om 16:41

Ga een gesprek aan met je dochter en laat haar nadenken of ze zo behandeld wil worden. Dit zal waarschijnlijk niet het eerste en zeker niet het laatste akkefietje zijn. BFF's horen met elkaar te praten als er iets is, daar zijn het beste vriendinnen voor. 

Natuurlijk niet mee bemoeien

Luister naar je dochter en, wanneer ze je dit vraagt, kan jij je mening geven of advies. 

Helaas hoort dit proces bij het volwassen worden. Niet leuk, soms pijnlijk en verdrietig

Is dit de nieuwste trend in opvoedland of zo?  'Zoveel verdriet' om een kinderruzie?! Doe toch normaal joh en laat die kinderen lekker zelf opgroeien zonder dat hun ouders zich met allerlei kinderkwesties bemoeien! Echt, daar wordt iedereen beter van: jij, je kind en de maatschappij.

Niet mee bemoeien in iedergeval. Dit is een leeftijd dat ze hier zelf keuzes in moeten maken. 
En ja dat is pijnlijk. Het kan zijn dat je dochter besluit dat ze deze vriendschap daarom niet meer wil. Kan ook zijn dat die bff heeft besloten dat ze de vriendschap niet meer wil. Bij jarenlange vriendschappen kan het op die leeftijd soms iets kleins voor een buitenstaander zijn, dat de vriendschap wordt verbroken. Maar vaak is het dan een opeenstapeling van dingen en kan het de spreekwoordelijke druppel zijn. Maar de leeftijd van verplicht met elkaar het uitpraten en sorry zeggen en weer samen spelen, is nu echt voorbij. 
Je kan alleen met je dochter erover praten( als zij dat wil). En leer haar dan ook reflecteren op haar eigen rol. Je kan alleen jezelf veranderen, een ander niet.  In dit geval is de ruzie blijkbaar ontstaan doordat jouw dochter iets over bff zei tegen een andere vriendin . Dit zal vast geen compliment zijn geweest. Als ik naar mijn eigen tienerdochter is dat wel doodzonde nummer 1. Als je bff iets over jou zegt, soort vertrouwen dat wordt geschaad. Dus laat haar ook kijken naar haar eigen rol. Maar ook wil ze zo behandeld worden door haar vriendin. Kortom het is een proces wat ze zelf moet doorlopen.  

Het zijn geen kleuters meer he, waartegen je zegt: geef elkaar een handje en ga weer fijn spelen. Hoe zou je gereageerd hebben op die leeftijd als jouw moeder zich met een ruzie met je vriendin ging bemoeien?

LostJellyfish83

LostJellyfish83

29-06-2022 om 19:14

Djeez, ik had op die leeftijd zo vaak een ruzietje met bff of anderen. Daar ga je je toch niet mee bemoeien joh, dat kunnen ze prima zelf oplossen. Juist goed voor ze. 

Luister naar je dochter, geef haar eventueel advies als ze daar zelf om vraagt, of een knuffel als ze verdrietig is, maar bemoei je er niet mee. Dit moet ze echt zelf oplossen.

Gewoon niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.