Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ilva

Ilva

08-11-2012 om 10:38

's-avonds naar school, verplicht?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En kerst

Ik vind het wel een beetje een probleem rondom kerst en voor de vakantie.
Soms is het té veel.
Dan kan er best wat geschrapt worden. Anders is oudste compleet gevloerd eerste kerstdag.
Dus zegt ze wat dingen af of bedankt ervoor. Niet voor alles alleen wat dingetjes die teveel worden of te laat gemeld worden. Dan mag ze best een schoolfeest afzeggen als ze avond ervoor ook al een diner heeft met wat anders.
De laatste tijd valt mij op dat bepaalde verenigingen (sport) zich daar een beetje al op aanpassen. De week voor de kerstvakantie zijn de trainingen al 'aangepast' i.v.m. al die andere druktes die ze hebben. Er is wel training, maar een beetje halfslachtig, wat leuker ingekleed en maakt niet uit of je komt.
groeten albana

Maylise

Maylise

10-11-2012 om 14:50

Sociale verplichtingen

Soms is het wel belangrijk om inderdaad naar sociale verplichtingen te gaan. Over het algemeen vinden docenten dat soort activiteiten dat belangrijk dus het is wel handig om af en toe je gezicht te laten zien en mee te doen.
In mijn werk merk ik dat trouwens ook wel. In de sector waarin ik werk is netwerken enorm belangrijk. Je merkt dat collega's die weinig verschijnen op allerlei activiteiten minder connecties hebben en minder vaak gevraagd worden voor allerlei projecten wat dus uiteindelijk schadelijk is voor hun carrière. Dit zal niet in elke sector zo duidelijk zijn uiteraard maar het is niet gek om hier ook rekening mee te houden.

Overigens vind ik niet dat je altijd naar elke activiteit zou moeten gaan Je kan ook best een keer niet gaan als het beter uitkomt. Echter elke keer niet gaan of vaker niet dan wel gaan vind ik niet zo slim.

Op school speelt een persoonlijke band met de docenten ook wel in je voordeel heb ik al vaker meegemaakt.

P

P

10-11-2012 om 16:52

Tja

Ik wil het even bij school houden: als school iets op een avond organiseert dan kunnen ze dat gewoon niet verplichten of daar consequenties aan hangen als je niet komt. Een open avond: je kunt je daar wel voor opgegeven in de hoop dat leerkrachten dat waarderen maar ja ik haal en breng mijn kind dan toch vooral omdat het 's avonds is en dan ben ik gewoon veel tijd kwijt. Kind is ook veel tijd kwijt en ik wil gewoon niet dat hij sport afzegt voor iets als een open avond.

Als je kind helemaal niets heeft, goed laat naar bed kan en je hoeft zelf niet te brengen/halen: prima maar het hebben over sociale verplichtingen en dat moeten leren snap ik niet: je gaat toch ook je hobby niet telkens afzeggen voor zoiets?

Maylise

Maylise

10-11-2012 om 20:49

Natuurlijk kan de school het niet verplichten. Volkomen terecht overigens want uiteraard kan het een keer gewoon niet goed uitkomen.

Toch probeer ik in principe wel mijn kinderen aan te moedigen deel te nemen aan dit soort activiteiten, niet alleen omdat het ook best leuk kan zijn maar ook omdat het inderdaad je goede wil laat zien.

De aanwezigheid bij een groot schoolfeest is hierbij misschien minder belangrijk dan het toneel bezoek wat de lerares Nederlands organiseert om maar iets te noemen.

Sport trainingen kan je best afzeggen vind ik behalve als je plannen hebt om professioneel sporter te worden. In dat geval gaan trainingen uiteraard voor. Ik zeg ook zo vaak activiteiten af omdat ik een werk verplichting heb. Hoort erbij.

Maar uiteraard bekijk ik dit soort dingen per situatie, elke keer is de afweging anders. Ik laat de kinderen meestal gewoon zelf kiezen of ze wel of niet willen gaan. Hierbij geef ik uiteraard wel (ongevraagd) advies maar uiteindelijk mogen ze zelf kiezen wat ze doen.

En natuurlijk kan je dat wel sturen en dat doe ik ook wel. Halen en brengen vind ik niet zo'n punt. Als ik niet kan dan kan man wel of we regelen iets met andere ouders of zo. Zo vaak komt het nou ook weer niet voor.

In elk geval moedig ik ze wel aan om regelmatig deel te nemen aan school sociale activiteiten.

P

P

10-11-2012 om 22:17

Maylise

Maar het is ook de bedoeling dat mijn kind zijn goede wil laat zien op zijn sport! Te vaak trainingen missen maakt je ook daar niet populair in de ogen van je coach en daarvoor hoef je echt niet in een profclub te spelen.

Ik vind dat school heel erg voorzichtig moet zijn met avonddingen, allemaal leuk als je in de buurt woont en je je kind niet hoeft op te halen 's avonds laat als je zelf vroeg op moet.

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2012 om 22:20

Nou...

Alhier gaat het om hooguit twee keer per jaar, wat betreft de hele klas dan. Los daarvan zijn er nog vier muziekavonden waar mijn zoon aan meedoet. Maar als het puur om projectavonden gaat is het hooguit twee keer per schooljaar. In alle opzichten vind ik dat dus geen probleem, ook als dat betekent dat je een training mist. En half tien ophalen lijkt me ook niet zo erg, ook al moet je zelf op tijd op.

Annet

Annet

10-11-2012 om 22:58

In de buurt wonen maakt niet zoveel uit, p

Mijn dochter mag echt niet om 22.00 nog rond fietsen, niet naar haar school (5km in andere plaats) en niet in eigen dorp (1,5 km naar sportclub).
Ik vind het overdreven dat school erg voorzichtig moet zijn. Zo ver weg zal jullie VO toch niet zijn.....
Hier is er af en toe een avondactiviteit (schoolfeest voor leerlingen, theatershow voor ouders en kinderen, thema-avond voor ouders, informatieavond voor groep 8 ouders (waar bovenbouwleerlingen bij zijn). Daarnaast zijn er 1 of 2x per jaar uitstapjes met de klas die (soms!) betekenen dat je je kind heel vroeg in de ochtend moet ophalen/brengen of heel laat in de avond moet ophalen/brengen. Ik vind dat vroege het ergst. Bij jou is het andersom. Ik heb liever dat school erg voorzichtig is met dingen in de vroege ochtend (grapje)

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2012 om 00:43

Er kan echt wel een trainingsavond opgeofferd worden lijkt mij. School verlangt toch niet dat je maandelijks trainingen laat schieten? Dus als zoon 'te vaak' een training moet laten schieten, ligt dat volgens mij niet aldoor aan school. Mijn dochter is ouder dan jouw zoon, maar die moet ook wel eens kiezen tussen sport en 'verplichting'. Jammer dan van de training.

Primavera

Primavera

11-11-2012 om 08:13

School boven alles

Kaaskopje, waarom vindt je dat jij of school mag beslissen dat er best wel een trainingsavond opgeofferd mag worden? Ik vind dat behoorlijk arrogant om zo over de tijd van een ander te willen beschikken. Een kind moet al zo'n slordige 30 uur per week naar school en dan wil school ook nog eens dat uurtje van een training inpikken, die juist vanwege de schoolplicht in de avond wordt gehouden. Dat is in het geval van P's zoon bijna 25% van de tijd die hij in de maand heeft om te sporten.
Als je zo'n percentage tijd aan school vraagt, een week vrij voor een één of andere buitenschoolse verplichting dan beginnen ze gelijk te gillen, er kan zelfs vaak geen uurtje af van die 30 uur. Zelfs als je een uurtje van de jaarlijkse 1040 uur vraagt om bijv. nog een vliegtuig te kunnen halen en zo een dag meer vakantie te houden dan riskeer je dat de leerplichtambtenaar op de stoep staat om je daarvoor zwaar te beboeten. Zogenaamd in het belang van het kind volgens de absurde dogredenering dat omdat er een verband is tussen veel schoolverzuim zijn en vroegtijds schoolverlaten ieder uurtje verzuim ongeacht de reden aan te pakken dat dan vast wel tegen vroegtijds schoolverlaten zal hebben. In werkelijkheid is het alleen omdat dit soort onschuldig verzuim lekker makkelijk op te sporen valt en ze zo kunnen laten zie dat ze er heus wel iets aan doen en om voorbeelden te stellen om schoolse gehoorzaamheid af te dwingen.
Maar zelf voor de wet kan school leerlingen niet verplichten om in de avonden op te komen draven. Daar hebben ze dus iets op gevonden, ipv wettelijk verplicht wordt het dan sociaal verplicht. Het kind moet toch komen uit angst dat anders de leerkracht het er op af zal kunnen rekenen. Dat riekt mij meer naar sociale chantage ipv sociale verplichting. Bovenop alle uren dat een kind al verplicht is om naar school te gaan gooien ze er dan ook nog wat verplicht sociaal 'gezellige' uurtjes bovenop, omdat dat erbij zou horen. Nou de enige reden waarom het erbij hoort is omdat de grote kudde er zwijgend mee instemt dat schoolse veplichtingen kennelijk boven alles horen te gaan en meehobbelen en iedereen die wel een grens durft te trekken dat ook nog durven te verwijten. Dat is kennelijk makkelijker dan vraagtekens te plaatsen waarom je eigenlijk zelf hebt besloten om braaf te komen als school commandeert dat dat moet.
Nou daar doe ik dus niet aan mee en ik leer mijn kinderen ook om zich niet voor dat karretje te laten spannen. Er wordt meegedaan aan buitenschoolse activiteiten als ze kunnen en of ze kunnen dan mogen ze helemaal zelf beslissen. Als een kind een trainig belangrijker vind dan is dat zo of hij nou later ooit eens topsporter wordt of dat hij het gewoon voor zijn plezier doet. School is belangrijk om wat je daar leert, maar er zijn ook nog andere dingen in het leven en schoolse sociale verplichtingen gaan zeker niet boven alles.

P

P

11-11-2012 om 10:29

Precies

Primavera zegt het mooi. Ik wil zelf bepalen of kind komt of niet en kind gaat dus geen training missen voor een open avond. Verder was dus mijn laatste aanvaring er eentje over een donderdagavond met om 23 uur ophalen. Ja dat kan best omdat de leerkrachten en kinderen de eerste 2 uur vrij hadden maar IK heb dat toch niet?

En nee, ik laat mijn kind op deze leeftijd niet na 11 uur buiten fietsen, niet omdat ik bang ben dat hem wat overkomt maar gewoon: dat doe ik niet.

Als ze het dan niet alleen sociaal gaan verplichten maar gaan dreigen met nablijven, eerder komen of wat dan ook hebben ze een probleem. Dan ben je als school echt verkeerd bezig.

Mijn kind heeft 1x per week training, dit omdat zalen echt niet te betalen zijn voor onze club en hij mist gewoon erg veel. Jullie vergeten gewoon dat een kind ook wel eens een dagje ziek is, ook wel eens zoveel huiswerk heeft dat hij ook niet kan trainen (en nee dat gebruikt mijn kind niet om een training te missen en hij kan prima plannen) en zo zijn er wel eens andere redenen waarom hij een training moet missen.

Sociale verplichtingen.... pfft zeg, ik betaal genoeg voor zijn sport en die is ook heel sociaal!

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2012 om 13:45

Primavera

Ik zeg niet dat een training overgeslagen móet worden, maar wel dat het kán.
Ik leer mijn kinderen ook dat ze zelf de beslissingen nemen in wat ze wel en niet doen, maar ik leer ze daar ook bij dat sociaal gedrag niet verkeerd is op zijn tijd.
Om even van school af te stappen: in zijn algemeenheid is het zo dat als je af en toe laat zien dat je rekening wilt houden met een ander, je dat op de een of andere manier vaak ook terugkrijgt. Is dat niet het geval, dan wordt het een negatieve vicieuze cirkel. Ik merk dat op mijn werk. Doordat op het werk steeds minder rekening wordt gehouden met ons werknemers, hebben wij werknemers steeds minder zin om een stapje harder voor de werkgever te doen. Het moet af en toe van twee kanten komen om het leuk te houden. En daarbij hoef je echt niet elke keer maar op te draven of leuk mee te doen als er met de vingers geknipt wordt. Wij hebben ook uitnodigingen aan ons voorbij laten gaan. Maar soms ook niet en een sportverening kan je kind moeilijk kwalijk nemen dat het aan een schoolactiviteit mee doet, eens in de zoveel maanden. Want vaker is dat echt niet. Voor Primavera: mijn dochter voetbalt al jaren, dus ik weet waar ik het over heb. Als een kind tot de toppers behoort dan weet je dat vaak wel en dan zul je misschien anders beslissen. Maar gemiddeld genomen is die kans nogal klein. Ik ken 1 jongen en 1 meisje die opvallend goed voetballen. Een speelt inmiddels bij Ajax.

P

P

11-11-2012 om 20:03

Aha

Dus omdat mijn zoon nooit prof zou worden moet ik maar gewoon trainingen laten schieten voor dingen die school organiseert? Prima als ik dat wil en als zoon dat wil maar ik wil niet dat school avonddingen verplicht stelt, niet 'wettelijk' verplicht maar ook niet 'sociaal' verplicht.

Ik ken genoeg kinderen die er ALLES aan doen om onder een gezellige buitenhardloopgymles of sportdag uit te komen en juist DAT is wat mijn zoon heel leuk vindt maar dat is altijd gewoon overdag, daar valt hij niet op omdat hij zo leuk sociaal mee doet en zich laat zien. De dansfeestjes waar mijn zoon niet warm voor loopt 's avonds moeten dan opeens wel en daarvoor moet hij zijn training maar missen en dat allemaal tot 23 uur op een gewone donderdag?

Relax

Ik kan mij echt niet druk maken om dit soort dingen. Als kind naar een avond-iets van school wil en kan prima, zoniet dan niet. Doet school moeilijk, dan schrijf je een absentie briefje. Probleem opgelost.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2012 om 22:32

Je moet niks van mij. Echt niet hoor. Maylise deelt overigens mijn mening. Dus waarom richt je je verontwaardiging alleen op mij? Ik ben niet anders dan jij. Ik ben moeder van kinderen die naar school toe gaan. Nou ja, vooruit... mijn kinderen zijn ouder en er wordt nu eigenlijk niets meer van mij verwacht. Maar goed, vroeger liep ik net als jij echt niet warm voor allerlei schoolactiviteiten. Maar ik ben, blijkbaar, in tegenstelling tot jou, wel van mening dat je af en toe mee kan werken aan zo'n activiteit. En aangezien het zo zelden voorkomt dat een kind er een eigen hobby voor moet laten schieten, kan ik daar echt geen drama in zien.

ilsepilse

ilsepilse

12-11-2012 om 11:00

Zoon ook op voetbal

maar als er iets is van school, dan moet hij ook meedoen aan de activiteiten van school.
toen hij 10-11 was was hij ook altijd doodmoe, ik vond het niet normaal voor zo'n jongen, zijn broer was een paar jaar ouder en die bleek energie voor 2 te hebben.
Hij had een longontsteking gehad en na die tijd bleef hij dus heel moe, ik drong bij de kinderarts erop aan om een bloedonderzoek te laten doen en te testen op pfeifer, dat wou ze niet.
Later ben ik als 2nd opinion bij een kinderarts in Belgie geweest en die constateerde dus wel Pfeifer.
dus toch mss ff naar de HA?
succes.

Ilva

Ilva

12-11-2012 om 16:31

Vic (en andere)

Jeetje een tijdje niet meer wezen kijken en wat een reacties.
Maar Vic inderdaad zelfde school. Ja, bij die eerste avond inderdaad ook zo laat. Maar toen moesten ze de volgende dag pas rond 13 uur geloof ik op school zijn. Maar nu gewoon om half 9. En toen had hij ook nog de adrenaline in z'n bloed van alles is nieuw, dat is nu anders. Hij is gewoon moe. Moet iedere dag heen en terug een half uur fietsen. Hij vind het wel leuk hoor maar is wel moe. Verder geen probleem gewoon op tijd naar bed. Ik lees nog even verder (nu en morgen want ik moet zo weg) dus misschien volgen er nog meer reacties.

Vic

Vic

12-11-2012 om 16:32

Ilva (o.t.)

Even nieuwsgierig Moet hij naar het Noorden of het Zuiden fietsen. Mijn dochter fietst ook een half uur (richting Zuid).

Ilva

Ilva

13-11-2012 om 09:24

Vic

Hij moet naar het westen fietsen. En ik moest er vanochtend achteraan. Sufferd had z'n brood op tafel laten liggen en hij had ook geen geld meer. Dus ik er achteraan. Dat valt niet mee, hij had een minuut of 4 voorsprong. En op die lange weg zag ik hem voor me fietsen maar hij was nog te ver weg. Eerste verkeerslicht had hij groen en ik rood maar gelukkig bij de tweede had hij rood dus kon ik hem net inhalen. Jeetje, dat viel niet mee. Haha.

Ilva

Ilva

13-11-2012 om 09:43

's-avonds school

Achteraf bleek het allemaal niet zo verplicht te zijn. De wiskunde lerares die het georganiseerd had vroeg alleen even of ouders een mailtje konden sturen als kind niet kon komen. Dan geen probleem. Mentor heeft op de dag zelf ook nog gezegt dat als je ouders je niet konden brengen dat hij dan niet wilde dat je kwam want hij wilde niet dat ze in het donker kwamen fietsen.

Natuurlijk is het niet zo dat ik absoluut niet wil dat mijn zoon naar schoolzaken in de avond gaat. Maar nu is hij nog erg moe. Maar met drie kinderen is het gewoon heel druk. Alle bezigheden doen wij 's-middags/'s-avonds door de weeks, zodat we het weekend gezamelijk hebben.

Mijn zoon sport 1 x per week en dus op donderdag. De week ervoor was hij ook al niet geweest omdat hij toen ziek was. Inhalen kan niet want dit is de enige dag dat deze les in onze plaats wordt gegeven. Ik probeer zelf wel altijd naar dingen te gaan die school organiseerd maar 'verplicht' vind ik een naar woord. Daar gaan m'n stekels van overeind staan. Maar als het de volgende keer op een andere avond is en zoonlief is niet meer zo moe dan gaan we wel. Misschien gaan we iets eerder naar huis maar we zullen ons best doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.