Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Saaie kerstlunch?


Angela1967 schreef op 27-12-2022 om 00:03:

[..]

Ja? Omdat ik geen suggesties doe mag ik niet zeggen dat iemands reactie nergens op slaat?

Gr Angela

Waarom vind je dat de reactie van Supermama nergens op slaat? Ik ben het helemaal met haar eens. Ik heb mijn zoon vroeger ook noot opgedrongen om met zijn neven te spelen die hij niet mocht.

watertoren schreef op 27-12-2022 om 11:01:

[..]

Waarom vind je dat de reactie van Supermama nergens op slaat? Ik ben het helemaal met haar eens. Ik heb mijn zoon vroeger ook noot opgedrongen om met zijn neven te spelen die hij niet mocht.

Laat ik zomaar bedenken dat dat nét niet is waar het om gaat. Maar dat wordt meta en dat mag niet.

Angela1967 schreef op 27-12-2022 om 00:03:

[..]

Ja? Omdat ik geen suggesties doe mag ik niet zeggen dat iemands reactie nergens op slaat?

Gr Angela

ja

Ik vind het ook een prima opmerking, al is het inmiddels een beetje mosterd na de maaltijd. Een heel klein beetje maar want we moeten sowieso eens af van al die opgedrongen toestanden. Ik hoor zo veel mensen met een hekel aan kerst en er als een berg tegenop zien en 'blij als het weer voor bij is'. 
Laten we dat elkaar toch niet zo aandoen.

Pippeltje schreef op 27-12-2022 om 12:20:

Ik vind het ook een prima opmerking, al is het inmiddels een beetje mosterd na de maaltijd. Een heel klein beetje maar want we moeten sowieso eens af van al die opgedrongen toestanden. Ik hoor zo veel mensen met een hekel aan kerst en er als een berg tegenop zien en 'blij als het weer voor bij is'.
Laten we dat elkaar toch niet zo aandoen.

"We moeten" niks. Niet stoppen omdat er zijn die het niets vinden en ook niet doorgaan als je niet wilt.

Niemand verplicht je om iets te vieren waar je een hekel aan hebt, daar ben je zelf bij. En wat de tegenpartij daar van vindt mag je op dat bordje laten liggen.

Van mij hoeft het niet per se, maar er zijn genoeg mensen die er erg gelukkig van worden en dat zijn net de mensen die ik graag gelukkig zie. Dan voel ik me niet gedwongen.

Pippeltje schreef op 27-12-2022 om 12:20:

Ik vind het ook een prima opmerking, al is het inmiddels een beetje mosterd na de maaltijd. Een heel klein beetje maar want we moeten sowieso eens af van al die opgedrongen toestanden. Ik hoor zo veel mensen met een hekel aan kerst en er als een berg tegenop zien en 'blij als het weer voor bij is'.
Laten we dat elkaar toch niet zo aandoen.

Het zijn altijd je eigen keuzes he. Alleen moet je bereid zijn de consequentie van je keuzes zelf te aanvaarden en niet een ander te verwijten.

Dus als je gaat, niet zeuren dat je eigenlijk geen zin had en zij nu jouw dagen verpesten. En als je niet gaat, niet zeuren dat ze daar niks over mogen zeggen en dat ze jou maar moeten gunnen dat je je eigen plan trekt. Houd het bij jezelf. Vrijheid heb je echt wel, maar niet het recht dat anderen precies zo op jou reageren dat het voor jou prettig is.

WendelmoedM schreef op 27-12-2022 om 15:02:

[..]

Het zijn altijd je eigen keuzes he. Alleen moet je bereid zijn de consequentie van je keuzes zelf te aanvaarden en niet een ander te verwijten.

Dus als je gaat, niet zeuren dat je eigenlijk geen zin had en zij nu jouw dagen verpesten. En als je niet gaat, niet zeuren dat ze daar niks over mogen zeggen en dat ze jou maar moeten gunnen dat je je eigen plan trekt. Houd het bij jezelf. Vrijheid heb je echt wel, maar niet het recht dat anderen precies zo op jou reageren dat het voor jou prettig is.

Lastige hoor Wendelmoed. 
Heb zelf een vreselijke hekel aan sociale verplichtingen. En natuurlijk staat het iedereen vrij mij te claimen en proberen onder druk te zetten. Maar daar zou ik dan ook niet over mogen zeuren naar jouw idee? Apart. 

Pinokkio schreef op 28-12-2022 om 00:19:

[..]

Lastige hoor Wendelmoed.
Heb zelf een vreselijke hekel aan sociale verplichtingen. En natuurlijk staat het iedereen vrij mij te claimen en proberen onder druk te zetten. Maar daar zou ik dan ook niet over mogen zeuren naar jouw idee? Apart.

Dat is niet wat er gezegd wordt. 

Pinokkio schreef op 28-12-2022 om 00:19:

[..]

Lastige hoor Wendelmoed.
Heb zelf een vreselijke hekel aan sociale verplichtingen. En natuurlijk staat het iedereen vrij mij te claimen en proberen onder druk te zetten. Maar daar zou ik dan ook niet over mogen zeuren naar jouw idee? Apart.

Het gaat om het accepteren van de gevolgen van je keuze, dat is iets anders dan niet "mogen" zeuren. Als je kiest om het te vieren, mopper dan niet dat je het van schoonmoeder ( voorbeeld) móet vieren, want jij besloot je zélf te laten overhalen. Vier het of vier het niet. En vier je het wel dan kies je daar zelf voor, vier je het niet, dan is het nog steeds je eigen keuze; de enige die je dat kunt verwijten ben je zelf.

Iemand hierboven vond dat "we" maar eens van opgedrongen keuzes af moesten. Nu moeten "we" ( dat bepaalt een ander niet ) helemaal niets, behalve de verantwoordelijkheid nemen van de gemaakte keuze.  

Max88 schreef op 28-12-2022 om 03:01:

[..]

Iemand hierboven vond dat "we" maar eens van opgedrongen keuzes af moesten. Nu moeten "we" ( dat bepaalt een ander niet ) helemaal niets, behalve de verantwoordelijkheid nemen van de gemaakte keuze.

Zó heb ik die “we” niet gelezen, hoor. In mijn ogen is het een hele vriendelijke bijdrage zonder een toon van dwang oid.

Mee eens dat we verantwoordelijkheid moeten nemen over onze eigen keuzes.  Als ik naar het doodsaaie koffiemoment ga bij schoonouders dan doe ik dat zelf een zak ik het moeten uitzitten en het gebabbel over niks moeten doorstaan. 

To echter neemt een beslissing/wil een beslissing nemen over een puber die een eigen mening heeft en ook recht heeft op een eigen mening.  De tijd dat het kind in kwestie op de arm genomen kon worden en meegenomen kon worden naar de gewenste locatie is voorbij. 

Je kunt een gesprek met hem voeren over dat je soms iets moet doen voor een ander en dat dat voor jezelf niet leuk is maar hem dwingen om na de maaltijd ook nog gezellig beneden te blijven kan niet meer. Je moet tot een compromis komen waar beide partijen mee kunnen leven.

Ik kan mij voorstellen dat het voor to moeilijk voelt om verantwoordelijkheid te voelen over keuzes die ze maakt voor haar puberzoon. 

Max88 schreef op 28-12-2022 om 03:01:

[..]

Het gaat om het accepteren van de gevolgen van je keuze, dat is iets anders dan niet "mogen" zeuren. Als je kiest om het te vieren, mopper dan niet dat je het van schoonmoeder ( voorbeeld) móet vieren, want jij besloot je zélf te laten overhalen. Vier het of vier het niet. En vier je het wel dan kies je daar zelf voor, vier je het niet, dan is het nog steeds je eigen keuze; de enige die je dat kunt verwijten ben je zelf.

Iemand hierboven vond dat "we" maar eens van opgedrongen keuzes af moesten. Nu moeten "we" ( dat bepaalt een ander niet ) helemaal niets, behalve de verantwoordelijkheid nemen van de gemaakte keuze.

En als de gevolgen van je keuze gezeur in je familie is, lijkt me dat een zware keuze. 

Je kan het over een eigen, persoonlijke keuze hebben, maar daar kunnen anderen xich tegenaan gaan bemoeien. Ook als je kind de leeftijd krijgt dat je als ouders de keuze van puber (al of niet) respecteert, hebben mensen daar een mening over en als die mening je nagedragen wordt, kan het geen kwaad om daar goed over na te denken en de eventuele gevolgen te toetsen door de vraag op te werpen op een forum.

Auwereel schreef op 28-12-2022 om 09:34:

[..]

En als de gevolgen van je keuze gezeur in je familie is, lijkt me dat een zware keuze.

Je kan het over een eigen, persoonlijke keuze hebben, maar daar kunnen anderen xich tegenaan gaan bemoeien. Ook als je kind de leeftijd krijgt dat je als ouders de keuze van puber (al of niet) respecteert, hebben mensen daar een mening over en als die mening je nagedragen wordt, kan het geen kwaad om daar goed over na te denken en de eventuele gevolgen te toetsen door de vraag op te werpen op een forum.

Natuurlijk,  maar het blijft een keuze waar gevolgen aan hangen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.