Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
koentje

koentje

20-12-2010 om 23:32

Schaamhaar

mijn zoon, 12 jaar, ADHD en ? en nogal jong voor zijn leeftijd, heeft me laatst vertelt dat hij iedere schaamhaar die hij ziet er direct uittrekt. Want hij wil ze niet. 'maar het doet wel pijn...'
Op mijn vraag waarom hij ze niet wil vertelde hij dat hij het gewoon lelijk vindt. Waarschijnlijk heeft hij gewoon moeite met de verandering; hij heeft sowieso moeite met veranderingen.
Moet/kan/zal ik daar iets mee?
Er aandacht aan besteden of juist niet? Erover praten? Verbieden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Koentje

Aandacht aan besteden. Voor je het weet is het een dwanghandeling. Vertellen dat hij zichzelf niet pijn mag doen!

koentje

koentje

21-12-2010 om 12:12

Ik ben bang

dat het al een dwanghandeling is. Hij heeft namelijk al langer de neiging bij ons (als ouders, tijdens het gezellig samen op de bank zitten) haren uit te willen trekken. Vinden we dus niet goed, maar die neiging is er al...

Milka

Milka

21-12-2010 om 14:04

Niet bang zijn

Het is dus overduidelijk psychisch, zou eerst maar eens naar je huisarts gaan en hem dit voorleggen.
Die zal je dan waarschijnlijk doorverwijzen.
Wat je intussen wel kan doen is dit voor zover mogelijk in bedwang houden.
Maar waarom schaamhaar uittrekken ? of is het haar in het algemeen ?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2010 om 22:56

Niet meteen het ergste denken

Ik vond het vroeger ook leuk om lange haren uit mijn vaders oorlel te trekken. Tja, ieder zijn lol zal ik maar zeggen. Die neiging heb ik verder bij niemand anders gehad.
Dat je zoon zijn schaamhaar uittrekt is natuurlijk niet zo'n goed idee. Ik zou daar over blijven praten en als je over een maand of zo het gevoel hebt dat hij er echt afwijkend mee om blijft gaan zou ik advies in winnen bij de huisarts. Daar hoeft hij niet bij te zijn. Als de huisarts een vervolgafspraak met hem of een ander nuttig vindt is het vroeg genoeg.

Scheren

Zoon gebruikt scheermesjes en scheerzeep, net als zijn vader, vanaf dat hij ongeveer 11 jaar was.
Je kunt ook proberen zoon uit te leggen dat er niet voor niets scheerapparaten en scheermesjes zijn. Sommige mensen houden niet van al dat haar. Zelf heb ik er niets mee maar zoon mag het zelf weten. Het haar heeft ook een functie, de huid luchtig houden. Ik zou het ' klein' houden.

Hoe komt mijn naam hier nou

aha pelle, jij bent het.

Ja ik doe dat ook, sinds ik ze heb, met een pincet zodat ik nog een mooi net strookje over hou.

Da's ook wat

er is kennelijk een volgorde.

Als puber hoor je eerst dat nieuwkomende schaamhaar vreugdevol te verwelkomen als bode van een nieuwe fase.

En als die fase eenmaal is aangebroken, met alle lusten en lasten van dien, dán is het de bedoeling alles gladjes te verwijderen met scheermes, ontharingscreme, hars, pincet of wat dies meer zij.

Jaja, het leven is knap ingewikkeld. Ik kan me voorstellen dat een jonge puber daar niet op zit te wachten

Koentje

Jij bent de enige die kan inschatten of het nodig is om aan de bel te trekken. Het zou jammer zijn als hij Trichotillomanie zou ontwikkelen.

Het is een onderschat probleem dat met veel schaamte wordt omgeven. Het wil helemaal niet zeggen dat jou kotertje er last van heeft maar dat kan ik niet beoordelen. De enige die dat kan inschatten ben jij zelf!

Ja pelle

dat doe ik echt, makkelijk om op die manier te checken of iemand wat wil weten of zeggen tegen mij. En zie hier het gaat over schaamhaar !

koentje

koentje

22-12-2010 om 13:54

Trichotillomanie

Bedankt Nikus, ik was dat woord even kwijt. Ik ben inderdaad bang dat hij dit ontwikkelt./ Met name omdat er een bepaalde dwangmatigheid achter zit. En ik vraag me af of het iets te maken kan hebben met het feit dat zijn soiaal emotionele en mentale ontwikkeling achterloopt bij zijn lichamelijke ontwikkeling. Tenminste voor zover de schaamhaarontwikkeling, kwa lengte is hij nogal klein.
En zo ja, moet ik er dan iets mee. De huisarts zal hier niet veel mee kunnen, dit lijkt meer een vraag voor de psychiater die hem zijn concerta ook voorschrijft.

Koentje

Ik zou het inderdaad zijn psychiater voorleggen. Deze is immers de persoon bij uitstek om te kijken of er reden is tot zorgen.

Veel

Volgens mij zijn er heel veel beginnende pubers die dit doen, en die groeien allemaal op tot vrij normale volwassenen.

En tot mijn verbazing zijn er ook erg veel volwassenen die de voorkeur geven aan (vrijwel) kale genitaliën.

Dus ik zou me er niet zo druk over maken, tenzij je andere redenen hebt om aan te nemen dat er meer aan de hand is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.