Els
07-01-2016 om 17:51
Scheiden van hoofd- en bijzaken
Zoon (17) zit in 5V en ik merk dat hij moeite heeft met het scheiden van hoofd- en bijzaken en (dus) met het maken van samenvattingen. Of andersom. Met het oog op het afronden van het atheneum en (hopelijk) een studie daarna vraag ik mij af of en hoe ik hem dit zou kunnen leren. Hij is bekend met een V/p-kloof van bijna 30 punten.

Leen13
07-01-2016 om 19:09
Hoe dat hier ging
Bij de kinderen heb ik het zo gedaan. Je neemt eerst de papieren opdracht van school en volgt de instructies voor samenvatting. Een opsomming welke karakters er zijn, wie de hoofdpersonen zijn, of de hoofdpersoon. Een omschrijving van de karakters. Uit welk perspectief wordt het geschreven. Enzovoort.
Daarna liet ik ze een hoofdstuk lezen, of het hele boek. En dan per hoofdstuk een samenvatting maken uit 5 regels.
Wie is hier de belangrijkste persoon, of personen. Wat is hier de belangrijkste activiteit en waar leidt die toe. en dan in 1 zin samenvatten.
Dat was eerst nogal timeconsuming, maar daarna ging het wel beter en sneller.

Arendje
07-01-2016 om 19:23
hier ook
'Daarna liet ik ze een hoofdstuk lezen, of het hele boek. En dan per hoofdstuk een samenvatting maken uit 5 regels.'
Hier ongeveer hetzelfde, maar dan liet ik ze de 'samenvatting' hardop aan mij uitleggen. Ik schreef dan wat steekwoorden op tijdens hun verhaaltje, en daar konden zij weer een echte samenvatting van maken.

Nimbo
07-01-2016 om 19:39
ik denk
dat hij, gezien zijn kloof, eerder moeite heeft met begrijpend lezen. Misschien kan een boek waarin kant en klare samenvattingen en/of verduidelijkingsvragen staan per hoofdstuk hierin helpen. Of je moet hem helpen door zelf concrete vragen te maken waarvan de antwoorden een samenvatting zou moeten worden.

Jamie
07-01-2016 om 19:55
Els
Het is niet zo dat je alleen door samenvattingen maken het VWO of universitaire opleiding kunt afronden. Er is pas nog een draadje over geweest waaruit bleek dat vragen maken van een tekst soms beter werkt om te leren. Verder kun je ook nog mindmappen.
Als je bedoelt dat hij moet samenvatten als examenstuk dan heb ik niets gezegd

Leen13
07-01-2016 om 20:05
Persbericht
Ik heb met mijn kinderen ook geoefend hoe je een persbericht maakt. Je beoordeelt wie, welk publiek van welk geschool niveau en/of culturele achtergrond je tekst gaat lezen. Daar stem je op af of je moeilijker woorden en begrippen gebruikt en of je meer of minder uitlegt.
Dan werk je van boven naar beneden met de boodschap die je over wilt brengen. Want sommigen lezen alleen de koppen en sommigen lezen alles en wat daar tussenin zit.
Je geeft je bericht een titel die de portee van je boodschap duidelijk weergeeft, dat kan ook een (deel van een) spreekwoord zijn of een ander symbool dat je boodschap concreet en kernachtig samenvat.
In de eerste alinea geef je personen, acties en gevolgen in een paar samengevatte zinnen weer.
Daaronder ga je per alinea de details uitwerken. Je bepaalt naar wat je belangrijker vind wat je publiek te weten komt welke alinea, welk detail, hoger of lager in de tekst komt te staan.
Dat kun je ook later nog rangschikken.
Je kunt ook eerst alle details uitwerken en daarvandaan toewerken naar een samenvatting en een pakkende titel. Als je het nodig hebt om zelf eerst alle details goed in beeld te krijgen.
Je kunt ook nog details later schrappen als blijkt dat ze alleen verwarring zaaien in je verhaal of teveel uitleggen.

Lynn
07-01-2016 om 21:06
Mijn ervaring
Zoon had ook wat moeite met samenvatten (van een leesboek, maar het kan ook gelden voor aardrijkskunde, geschiedenis of zo).
Bij hem werkte het het beste door steeds naar de kern van iets te vragen.
Dus eerst te vragen: zeg eens in 1 zin waar het boek (of een hoofdstuk in het aardrijkskundeboek) over gaat.
Daarna: oke, en nu in 5 zinnen.
Daarna evt. iets uitbreiden met enkele details. En dan ook steeds vragen: is dit echt relevant?
Dit werkte vele malen beter dan met alle details te beginnen en dan weer dingen te schrappen. Bovendien kost het minder tijd.

Els
08-01-2016 om 07:24
Leren leren
Dank! Het gaat hier niet om de opdracht maak een samenvatting of een (boek)verslag maar ik bedoel het leren van grotere hoeveelheden stof zoals filosofie, geschiedenis, etcetera. Zoon loopt er nu tegenaan dat de hoeveelheid te groot wordt om in 3 dagen (1/3, 1/3, 1/3) te leren/lezen. Mijn methode zou zijn: doe mee en maak elk weekeinde een samenvatting van de hoofdstukken/paragrafen die in de week voorafgaand zijn behandeld. Zoon is op zich bereid dit te proberen maar ik merk dat het maken van een samenvatting bij hem snel (te) veel details oplevert terwijl hij niet de hoofdlijn eruit haalt.
Vakken als economie, wiskunde gaan beter omdat dit concreter te maken is: maak de afsluitende opgaven, maak de herhaalopgaven. Daarom leg ik een relatie met de V/p-kloof.

Els
08-01-2016 om 07:25
Jamie
Ik zal het draadje zoeken. Mindmappen kan een optie zijn. Hij heeft een ijzersterk geheugen dus bij elke term/associatie kan hij wel een 'verhaaltje' onthouden. Het maken van vragen? Maak je die vragen dan zelf?

Els
08-01-2016 om 07:26
Lynn
Bij het maken van de samenvattingen van de behandelde stof ga ik dit met hem proberen.

Jamie
08-01-2016 om 08:37
Els
Ja, dat deed ik al toen ik op de middelbare school zat: alinea lezen en daar een vraag over maken. Soms is dat: noem de vier factoren of soms: een open vraag. Voor veel kinderen werkt dat veel helderder en begrensd dat een vage samenvatting en je leert ook meteen. Niet iedereen kan samenvatten en dan is het ook nog niet eens de beste leerstrategie.
Ik zal even kijken of ik het draadje kan vinden.

Jamie
08-01-2016 om 08:41
draadjes
tips mindmappen: http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/ervaringen-met-mindmapping-middelbare-school
#18 over leerstrategieën: http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/vwo-doorkomen-zonder-samenvattingen-maken

Els
08-01-2016 om 09:31
Jamie
Hartelijk dank voor het opzoeken van de draadjes en jouw toelichting op het maken van vragen. Ik denk dat vooral dat laatste voor hem goed werkt. En dan de vragen en antwoorden (kort) opschrijven natuurlijk. Ik ben benieuwd, ik denk dat de hoeveelheid (soms) onoverzichtelijk voor hem is waardoor hij het 'aanpakken' voor zich uitschuift. En dan is het ook nog eens een jongen… En een puber...

Jamie
08-01-2016 om 09:58
haha
Je doet het het beste gewoon meteen in de computer. Vragen maken bij het doorlezen en de volgende keer kijk je of je de antwoorden weet. Zo niet: dan zoek je ze op en je typt ze er onder. Eventueel uitprinten als je liever van papier leert maar je moet wel op tijd beginnen. Dus eigenlijk voor dat je de les krijgt moet je een stukje al vaak lezen: dan meteen de vragen maken. Na de les bij de eerste keer leren maak je de antwoorden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.