Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jo Hanna

Jo Hanna

19-09-2019 om 13:20

Schermtijd begrenzen voor pubers

Ik heb het begrenzen van het schermen altijd aan het eigen inzicht van mijn kinderen overgelaten en dat is lang goed gegaan omdat ze ook veel andere interesses hadden. Maar ergens is het ons ontglipt. Ze zijn als rechtgeaarde pubers (13-16) moe, hangerig en initiatiefloos en schermen is dan een makkelijke tijdvulling. Praten helpt niet: ze vinden alles redelijk, vinden zelf ook dat ze erg veel schermen, maar als ik ze er op het moment zelf op aanspreek, vinden ze het alsnog gezeur. Mopperen zorgt dan voor negatieve sfeer en kost mij bakken met energie. Kun je op deze leeftijd nog schermtijden hanteren en zo ja, hoe handhaaf je dan? Of hebben jullie andere oplossingen in jullie gezin?

Groet,
Jo Hanna

Mieke

Mieke

19-09-2019 om 13:35

Wij hebben lang de afspraak gehad

dat om 21.00 uur de telefoons beneden aan het stroom gingen. Toen ze jonger waren was dat 20.00 en vervolgens 20.30 uur. Dan konden ze daarna op hun gemak zich klaarmaken voor bed, nog wat lezen, of huiswerk maken. Dat is heel lang goed gegaan. Nu zijn ze daarvoor te oud, oudste is al lang volwassen en de tweede wordt volgende maand 17. We hebben het dus losgelaten. Al heb ik net gisteravond een gesprek met beiden gehad, want ze zijn allebei hartstikke moe zo aan het begin van het nieuwe schooljaar, dus er moet even op de rem getrapt worden. Dat snappen ze, en doen ze ook. Ik heb heel gezeglijke kinderen .

Maar afspraken maken dus. Omdat het zo verdomde verleidelijk is om aan die schermen te blijven hangen. Dan kunnen ze toch op jou als ouder leunen om ze te helpen verstandig te doen. Handhaven, tja, als het af en toe toch de spuigaten uitloopt kun je ze een dag zonder mobiel door het leven laten gaan. Heerlijk hoor, vonden ze bij mij achteraf toch ook altijd wel lekker, dan doe je nog eens wat .

Het kan wel maar het lijkt me lastiger om het in te voeren als het nooit heeft bestaan. Wij zijn van redelijk streng naar minder streng gegaan en dat is natuurlijk een wat makkelijker te verdedigen beleid tegenover de kinderen. Vroeger hadden we als regel geen schermen doordeweeks (dat was voor de middelbare school) en op de middelbare school hebben we regels gehad als eerst huiswerk af , geen schermen voor het avondeten en geen telefoon na 21:00. Inmiddels zijn ze 16, 16 en 15 (we hebben ook nog jongere kinderen maar die tel ik even niet mee) en in principe geen tv voor de jongere kinderen in bed liggen doordeweeks & geen telefoon mee naar bed. Dus niet zo veel regels meer maar ik hou het wel in de gaten. Het scheelt natuurlijk dat ze genoeg andere activiteiten hebben en de schermen zijn een stuk minder belangrijk voor ze dan toen ze rond de 13 waren. Toen was een strenger beleid meer nodig dan nu. Ze hebben nu meer zelf discipline.

Verder zou ik ook vooral inzetten op het ontwikkelen van andere activiteiten die de tijd vullen.

Silvester

Silvester

19-09-2019 om 15:39

App

In de vakantie tijd liep het schermgebruik hier ook een beetje uit de hand. We hebben sinds een week of 2-3 nu de app 'family link' geïnstalleerd op de beide ouder telefoons.
Daarmee een max tijd per dag ingesteld voor mobiele telefoon voor beide kinderen 11 en 14 jaar. Eerst wat gemopper (vooral oudste) maar het werkt, de tijd is gewoon op op een gegeven moment dus geen discussie meer dan. Ze vinden het nu allebei ook wel prima.
(Heb voor mezelf ook een max tijd ingesteld inmiddels, want vind dat ik zelf ook wel wat mag minderen)

aleid

aleid

19-09-2019 om 23:02

hier

Hier redelijk stricte afspraken.Gametijd door de week maximaal 2 uur per dag, in het weekend drie. Nadat huiswerk af is. En om half negen geen laptop en in principe ook geen telefoon meer, die wordt dan in de woonkamer aan de lader gelegd. Tv- kijken mag dan nog wel maar met 1 tv in huis is het een gemeenschappelijke beslissing waar er naar gekeken wordt en wordt het ook wel een soort van sociaal iets.
Eens in de zoveel tijd (meestal in de vakanties) is er een kinderdagje: precies doen (en eten) waar je zin in hebt: dat betekent vaak dus een hele dag gamen....dat dan weer wel.

Jo Hanna

Jo Hanna

21-09-2019 om 22:55

Verschillende schermen en bezigheden

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er over aan het denken hoe ik dit het best kan aanpakken. Ik vind het ook zo lastig dat ze verschillende schermen hebben (telefoon, iPad, laptop, spelcomputer, TV) en dat ze op een aantal van die schermen ook creatieve dingen doen, voor school werken of lezen. Minecraft bijvoorbeeld, is dat vooral een game of creatief? Mijn oudste besteedt op dit moment het merendeel van de schermtijd aan het bouwen in Minecraft. Gooi je dan toch alles op 1 hoop? Hou je dat op de een of andere manier van al die schermen ergens bij? Ik zie niet eens hoe ik hier orde in kan aanbrengen. Laat staan dat er duidelijke grenzen te trekken zijn. Ik vind het maar lastig.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

21-09-2019 om 23:04

Ze blijven wel beneden

Als ze naar bed gaan, blijven de apparaten wel beneden. Daar is geen discussie over.,Maar een uurtje van tevoren stoppen is een drama. Dan hebben ze door al het huiswerk nog niet dit of dat kunnen doen. Of ze kunnen nu echt niet zomaar stoppen want .... En ze moeten nog kijken hoeveelste uur ze hebben morgen. Of nog iets berichten aan degene met wie ze morgen fietsen. Of ... er is altijd wel wat. En ik heb zo’n hekel aan dat handhavend optreden, de negativiteit en het gezeur. Dat weten zij natuurlijk ook.

Groet,
Jo Hanna

Emmawee

Emmawee

21-09-2019 om 23:44

Herkenbaar

Schrijven de moeders na 23:00 's avonds op een online platform...

Ik zoek ook manieren, maar heb zelf ook moeite om niet 'even snel' iets op te zoeken, een antwoord te sturen, Wordfeud te spelen met mijn vader, nog even op OO te kijken, een link naar een artikel te lezen, saldo te checken etc. Terwijl ik op mijn werk ook achter de computer zit. En net ook nog twee afleveringen bonusfamiljen heb zitten kijken op Netflix. Het is gewoon lastig om er goed en verstandig mee om te gaan en wij weten niet hoe het is om jong te zijn in deze tijd.

Ik geloof eigenlijk alleen nog in regels die voor het hele gezin gelden en verder blijft het onderwerp van gesprek. Dat het verslavend is, dat je genoeg andere dingen moet doen, dat je echte gesprekken moet voeren, met echte mensen, dat je genoeg in de verte moet kijken, etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.