Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Stenna

Stenna

23-03-2010 om 10:03

Scholieren en winkeldiefstal

Hier een dilemma: Zoon, havo 2, verteld gisteravond dat hij in een tussenuur met een groepje naar de AH is geweest, en dat twee jongens in dat groepje dingen stalen. Ze stopten broodjes, snoep en batterijen in hun tas en rekenden alleen een zak chips af. Zoon heeft PDD-NOS en is vorig jaar veel gepest. Dat heeft ermee te maken omdat a) hij daardoor zo naief is om het vrolijk, zonder gene aan ons te vertellen (wat andere kinderen denk ik niet doen thuis) en b) hij niet wil dat ik iets doe of het meld oid omdat dan voor die jongens onmiddellijk duidelijk zal zijn dat hij het verteld heeft en hij weer gepest zal worden.

Toch voel ik me "moreel verplicht" ofzoiets om er wel iets mee te doen. Bijvoorbeeld de mentor inlichten, voor een leefstijllesje mijn en dijn. Of de AH, om ze te waarschuwen. Of de ouders van die jongens. Zoon wil dit natuurlijk allemaal totaal niet, en er zit wel wat in (van het klikken en pesten). En bereik ik er niet mee dat hij zulk soort dingen voortaan ook niet meer verteld? Overigens vond hij het zelf, na een ernstig gesprek met ons, ook niet zo heel cool meer.
Verder ben ik nog een beetje bang dat die twee popi jongens (een van de twee zat vorig jaar bij de pestkoppen) hem alleen meevragen, met al zijn onbenul en kwetsbaarheid, om hem de schuld te kunnen geven als ze gepakt worden. Hij kan zich nou eenmaal niet goed verbaal verdedigen.

Wat zouden jullie doen?

Voor het perspectief nog even: het is een regionale, compleet witte school in een dorps gebied, de AH is de enige supermarkt in het dorpje waar de school staat, en normaal gesproken hoef je er je fiets nog niet op slot te zetten. Kinderen komen allemaal uit zeer bemiddelde gezinnen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niets doen

Je kunt in eerste instantie niets bewijzen, misschien worden de ouders zelfs boos op je en de zonen waarschijnlijk ook op jou zoon. Hij heeft het in vertrouwen verteld en ik zou dit niet beschamen, anders verteld hij de volgende keer niets en zeker nietals hij de consequentie moet dragen en gepest wordt door die jongens.
Ik snap dat het moeilijk is, ik heb zoiets een keer zelf mee gemaakt met een meisje waar mijn dochter wel mee omging en ik heb dat meisje er wel thuis bij mij op aangesproken en gezegt wat de consequenties zijn als je steeld en gepakt wordt. Ik heb ook gezegt dat ik het de volgende keer aan haar moeder zou vertellen.
us was zij boos op mijn dochter geworden was ik naar haar moeder gestapt en had ik toch een beetje een chantagemiddel.

koentje

koentje

23-03-2010 om 11:01

Ik denk toch

dat je je zoon moet adviseren om niet mee te gaan naar AH in zo'n tussenuur. Leg hem uit waar je bang voor bent: noem het naar hem toe 'medeplichtig' als hij bij jongens is die stelen.

emma43

emma43

23-03-2010 om 11:53

Moeilijk

Ik denk dat je het beter niet kunt melden of met de ouders van je andere jongen moet gaan praten.
Geef voorbeelden aan je zoon.Vertel hem situaties,vraag hoe hij het ziet en hoe hij denkt dat andere mensen hier op reageren.
Dat heeft bij mijn dochter geholpen,een onzeker ,naief meisje,dat ook gebruikt werd en de schuld op haar nam om vriendinnen te beschermen.
Bij ons in de krant staat iedere week een rechtzaak,1 was mooi voorbeeld voor dochter.2 meisjes gaan winkelen,1 meisje steelt oorbellen en stopt ze in haar tas,andere meisje ziet dat wel,maar zegt niets,voor de uitgang van de winkel vraagt meisje om haar tas even vast te houden zodat zij har jas dicht kan doen.Meisje doet dat en zo lopen ze de winkel uit ,het alarm gaat af en het ene meisje moet mee.Dus meisje wat niet stal komt voor de rechter en legt het verhaal uit.Ik vraag aan dochter,wat denk je nu wat de rechter zegt?????
En toen liet ik lezen dat rechter zei:Tja,je kunt nu wel zeggen dat de tas niet van jou was,maar waarom zou ik je geloven?Jij had de tas vast met gestolen oorbellen en je kunt nu wel tegen mij zeggen dat je altijd eerlijk bent en niet liegt ,maar hoe moet ik dat weten??Ze kreeg geen straf ,maar wel het advies haar vriendinnen beter uit te zoeken.
Misschien een idee om dit ook zo tegen je zoon te vertellen.Geef hem een beeld,wat gebeurt er,hoe gaan mensen reageren.Ook al doe jij het niet,je bent er wel bij,dus jij wordt er ook op aangekeken.Probeer hem de keus te laten maken,niet met deze jongens naar de supermarkt te gaan.Zeg ik mijn dochter ook,jij maakt de keuze,zorg dat je voor jezelf de goede keuze maakt,niet aan een ander denken,maar aan jezelf,als het fout gaat,denken deze 'vriendinnen'ook niet aan jou.

Niet op school

Na mijn weten doet school er niets aan als je niet al wilt getuigen en het was ook niet op school, dan willen ze daar vaak liever niets van weten. Wat moet school daaraan doen? Hij wordt er dan toch bij betrokken, want je kunt niet zomaar beschuldigingen uiten en dan niet genoemd willen worden.

Andere zaak

Dat is wel zo, daar zouden ze dan wel wat aan doen. Toch dnek ik dat ze dan wel bewijzen moeten hebben, dat er daadwerkelijk iets gestoeln is door die jongens.

Stenna

Stenna

23-03-2010 om 16:58

Van het schoolterrein af

Formeel mogen ze ook helemaal niet het schoolterrein af tijdens tussenuren. Dus daar waren ze ook al in overtreding. Maar dat schijnt niet bepaald goed gecontroleerd te worden, ik zie voortdurend leerlingen door het dorp zwerven onder schooltijd. Wat een beetje doet vermoeden dat ik van school misschien niet zo veel hoef te verwachten? Of zal ik het toch proberen?

reina

reina

23-03-2010 om 18:32

School

Ik zou de school wel inlichten en daarbij aangeven dat je zoon niet genoemd wil worden en ook niet wil dat het duidelijk kan worden dat hij eea heeft doorgegeven. School kan hier zeker iets mee, sowieso toezicht verscherpen tijdens tussenuren, aandacht besteden aan het fenomeen winkeldiefstal en aangeven dat ook leerlingen die erbij zijn, maar niets stelen, medeplichtig zijn als ze ervan af weten etc.

Talia

Talia

24-03-2010 om 11:20

Stenna

Mijn zus heeft dit ook meegemaakt in de middelbare schooltijd. Mijn moeder heeft er toen naar school toe weinig mee gedaan, inderdaad om haar dochter geen problemen te bezorgen. Wel heeft ze haar op het hart gedrukt om zich te realiseren dat je niet onschuldig bent als je erbij bent en dat er geen bewaker/agent is die gelooft dat je zelf nooit iets gedaan hebt als je ernaast stond toen er gestolen werd. Uit die vriendinnengroep zijn er inderdaad een aantal tijdens de schooltijd betrapt op winkeldiefstal. Gelukkig voor mijn zus had ze zich daar toen al vanaf gekeerd.
Ik zou als ik jou was het vertrouwen van mijn zoon (wat goed van hem dat hij het vertelt!) niet beschamen en alleen met zijn toestemming de school inlichten. Wat ik wel degelijk (zonder namen te noemen) op school zou aankaarten, is het feit dat er zo gemakkelijk regels overtreden worden zoals binnen de schoolhekken blijven onder schooltijd. Dat is de verantwoordelijkheid van de school.

Oew

Dit draadje had ik nog niet gelezen. Hier ook een zoon die autistisch is en zo naief. Het is hem niet aan te leren om weg te lopen bij zulke kinderen. We zijn al een jaar bezig maar het dringt niet door. Gisteren heb ik hem betrapt dat hij filmpjes op zijn mobiel had staan gefilnd door een ander kind maar wel met ZIJN! mobiel.

Jij beschrijft mijn grootste angst.

Wat ik overigens in jouw geval zou doen is de bedrijfsleider van de AH te bellen. HEt verhaal uitleggen. En toch als het gevolgen heeft je zoon mee te laten doen in die gevolgen. Anders leert hij het nooit.

Je zoon is medeplichtig hoe je het went of keert!
(onze zoon stond te kijken hoe ze een bruggetje in de fik staken) De gevolgen zijn nihil maar mijn boodschap naar hem is helder. Omdraaien en weglopen. Dan vinden ze je maar een loser! Doe je dat niet, zijn de gevolgen voor jezelf!

Ouders van andere kinderen niet inlichten!! Krijg je absoluut gezeik mee. Ik heb het ooit gedaan en doe het nooit weer. Beter is om je eigen kind te doordringen van een stuk eigen verantwoordelijkheid.

mirreke

mirreke

26-03-2010 om 18:12

Wél school inlichten

Ik zou de vertrouwenspersoon bellen en de situatie uitleggen. Dit is wel degelijk de verantwoordelijkheid van de school! Die persoon kan er dan voor zorgen dat het wel bekend wordt, maar op een manier waarop je zoon wordt 'beschermd".
En help zoon zijn vrienden beter uit te kiezen. Ik denk namelijk dat je gelijk hebt, dat hij meegaat als 'dekmantel'. Heel fijn dat je zoon het vertelt, ik weet trouwens zeker dat onze kinderen (1 met pdd-nos, maar de rest niet) het ook zouden vertellen. Je kunt er nu ook onderling met elkaar over praten, voorbeelden geven, uitleggen dat hij idd medeplichtig is.

Stenna

Stenna

02-04-2010 om 12:41

Update

Inmiddels nog een paar keer ernstig met zoon gesproken, verteld wat de ervaringen die ik hier las waren (medeplichtigheid, de schuld krijgen) e.d. en het kwartje is wel gevallen denk ik. Gisteren zijn ze wel weer naar de AH geweest, maar met een heel ander groepje. De hoofdaanstichter van het vorige gebeuren mocht van de anderen niet mee. Goeie zelfregulering wel.

Toch denk ik dat ik nog wel een beetje vage, neutrale email aan de tweeklas-coordinator ga schrijven inderdaad. Vanwege dat toezicht op het verlaten van het schoolterrein, en omdat ze er misschien toch wat aandacht aan kunnen besteden, in het algemeen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.