Judith
09-12-2012 om 13:27
Schrijver in de familie
Hallo allemaal,
Onze jongste is een creatieve. Op de basisschool begon hij met het schrijven van muziek. Wanneer de lessen hem niet konden boeien, dan tekende hij vijf lijntjes op een papier en begon van alles neer te krabbelen. Ik vond het wel schattig en bewaarde de krabbels. Verder is er niets mee gedaan, en daar was ook geen behoefte aan.
Nu is kind net 13 en zit in de brugklas. In de zomervakantie begon hij met het schrijven van een boek. Ik dacht dat het een manier was om de vakantie door te komen en dat hij er wel weer mee op zou houden wanneer hij het druk zou krijgen in de brugklas. Niets is minder waar. Hij is gewoon doorgegaan, met als gevolg dat er nu een boek af is. Een boek van wel 100 pagina’s! Ik heb het boek gelezen en ik ben best verbaasd over het resultaat. Zijn beeldspraak is erg origineel en hij etaleert een enorme hoeveelheid kennis over van alles en nog wat. Het boek gaat over een denkbeeldig land dat hij helemaal zelf heeft ingericht met een bestuursvorm, een godsdienst, een onderwijssysteem en noem maar op. De hoofdpersoon is een meisje en hij beschrijft haar gedachten heel mooi en levensecht. Soms is het wel veel en duizelt het je een beetje als lezer, maar verder is het verhaal goed te volgen. Wat betreft stijl en spelling zijn er wel dingen voor verbetering vatbaar. Nu wil zoon met dit boek iets gaan doen. Hij wil het opsturen naar een uitgever of via internet bekend maken. Hij vroeg aan mij wat ik hierover wist. Nou, niet direct veel dus. Ik vertelde hem dat hij eerst de foutjes er maar eens uit moest gaan halen. Dat is hij nu dus aan het doen, hetgeen betekent dat hij echt serieuze plannen heeft. Maar daarna? Wat kan een kind van 13 jaar doen met een boek dat hij geschreven heeft? Wie weet dit? Wat is wijsheid?
groet, Judith

Vic
09-12-2012 om 14:24
Wat leuk!
Wat leuk, zo'n enthousiaste schrijver. Dat moet je proberen erin te houden. Ik heb vroeger ook wel eens een boek naar een uitgeverij gestuurd en kreeg een keurige afwijzing terug
Volgens mij zijn er websites waar je in eigen beheer een boek kunt uitgeven. De ins en outs daarvan weet ik niet, dus hopelijk reageert er nog iemand met een nuttiger reactie.

tonny
09-12-2012 om 16:32
Sweet memories
Wat leuk joh!
vroeger schreef ik ook een boek, ik was 15 geloof ik. Heb de tekst eerst aan een goeie vriendin en vervolgens aan mijn docent Nederlands gegeven om het kritisch te bekijken. Dat hebben ze allebei gedaan, ik kreeg het met aantekeningen terug. Vind het x jaar later nog steeds geweldig dat ze de tijd en de moeite hebben genomen om dat te doen, trouwens!
Het lijkt me een goed plan om iemand met vakmatige kennis het boek aan te bieden. Hij leert daar vast veel van!

dihanne
09-12-2012 om 16:40
Leuk!
wat hartstikke leuk dat hij hiermee bezig is
inderdaad: waarom niet laten lezen aan een deskundige....
je kunt ook zelf hele mooie boeken (laten) maken natuurlijk, bv. via www.blurb.com
misschien een mooi kado voor zijn verjaardag?
heerlijk hoor, dat hij zo lekker bezig is
groetjes
Dihanne

Pennetje
09-12-2012 om 22:03
Uitgever
Ik zit in de uitgeverij business dus misschien kan ik wat antwoorden geven. Is het boek bedoeld voor kinderen, voor pubers, voor volwassenen? In welk genre vind je dat het thuishoort? Je zoon zou in de bibliotheek kunnen kijken welke uitgeverij het best bij zijn boek past en het boek dan ter beoordeling daarheen sturen. Kijk even op de site van de uitgeverij welke eisen ze stellen aan ingezonden manuscripten (vaak willen ze een synopsis, maar stellen ze ook voorwaarden aan regelafstand en zo).
Verder heb je ook professionele mensen die tegen een vergoeding commentaar op manuscripten leveren, zoals bijvoorbeeld mensen bij ScriptPlus. Dan krijg je het terug met uitgebreid commentaar en de vinger op de zwakke plekken.
Wil je zoon het in eigen beheer uitgeven dan kan dat via printing on demand (bijvoorbeeld Lulu.com maar er zijn er vele). Hij kan het ook aanbieden aan een tijdschrift om in delen te publiceren als vervolgverhaal. Of hij kan het bloggen in delen.
Wil je zoon meer weten over de techniek van het schrijven, dan zijn daar goede boeken voor, die hem inzicht geven in verteltechnieken, uitwerking van personages, enzovoort. (Ik heb wel wat titels voor je, als je dat leuk vindt.) Of je kunt hem een cursus cadeau doen aan een van de vele schrijfscholen in het land, waar hij niet alleen met al zijn vragen terecht kan, maar ook mensen uit het vak leert kennen. Er is een tijdschrift dat tweemaandelijks uitkomt 'Schrijven' en daarin staan naast interessante artikelen ook allemaal cursussen, schrijfwedstrijden en ook advertenties van schrijfscholen en printing on demand uitgeverijen.
Ik heb zo maar uit de losse pols wat geroepen. Als je zoon nog vragen heeft, laat hem ze vooral stellen!

Sendy
09-12-2012 om 22:13
Kluitman
Mijn, destijds 12 jarige, dochter schreef op die leeftijd ook. Zij heeft het naar Kluitman gestuurd die het op hun website zetten, is dat misschien een leuk beginners-idee?
Hier heb je de link: http://www.kluitman.nl/index.php?tab=kinderen&actie=verhalen
Nu 6 jaar verder staat haar verhaal er nog steeds op, leuk om te zien. Mensen kunnen/konden daar op reageren. Het is ingezonden zonder controle door ons, dus staat nog aardig vol foutjes. Dat was dus ook het commentaar door sommigen: goed geschreven maar wel letten op bv aanhalingstekens, wat ze toen nog niet echt heel goed deed.

P
10-12-2012 om 07:05
Hmm
Ik weet dat er hier in de buurt een meisje van 13 is met dyslexie wat samen met haar moeder een boek heeft geschreven en uitgegeven. Die kan ik niet terugvinden maar wel deze: http://www.dyslexietoolbox.nl/nieuws/jongen-met-dyslexie-schrijft-spannend-boek.aspx
Ook Tygo heeft een boek geschreven: http://www.tygomi.nl/bestellen.html

albana
10-12-2012 om 08:05
Gedichten
Hier schrijft jongste gedichten. Nu zijn gedichten natuurlijk heel anders dan een boek, maar misschien heb je toch iets aan wat wij ermee gedaan hebben.
Jongste schrijft al vanaf jongs af aan gedichten dus ondertussen zou het wel een 'boek' kunnen zijn bij elkaar.
Jongste's gedichten zijn met grote regelmaat gebruikt voor de schoolkrant en in de plaatselijke krant. Ze (nou ja wij op haar verzoek)bied ze gewoon aan en meestal gebruiken ze ze, na een tijd werd ze zelfs wel eens 'gevraagd' om bij een bepaald iets 'wat' te schrijven. Ook heeft ze ze met regelmaat ingezonden naar schrijfwedstrijden voor kinderen. Dat zijn meestal uitgeverij/onderwijs projecten. Wordt er de beste schrijver van een regio gezocht onder de 13 jaar ofzo.
Meestal komt er dan aan het einde een boekje uit met alle gedichten die bijna de eindstreep hebben gehaald. Dat kwam meestal door school die ons er op attent maakte of wist dat zulke dingen georganiseerd werden of via de bieb. Jongste heeft voor de regio regelmatig gewonnen. Leverde 1 keer een leuk 'uitje' op en een dagje 'prijs in ontvangst nemen' en 1 keer een boekenbon voor best een leuk bedrag.
Nu ze pubert heeft ze niet zoveel 'tijd' meer voor dichten. Soms zie ik haar er nog mee bezig (buiten de Sint-gedoe-gedichten, maar dat is toch heel anders). Maar ze wil nu ook niet meer dat er 'iets' mee gedaan wordt. Hoewel na alle complimenten over de sintgedichten....is ze wie weet wel van gedachten veranderd.
groeten albana

albana
10-12-2012 om 08:11
Als je googelt op
Als je googelt op 'kinderschrijfwedstrijd' krijg je al veel linken die info geven. B.v. deze:
"Floor van den Berg winnaar BoekieBoekie-schrijfprijs
Tijdens de Annie M.G. Schmidt-dag op 20 mei is de winnaar van de kinderschrijfwedstrijd Slaapkop van het tijdschrift BoekieBoekie en het Maritiem Museum Rotterdam bekend gemaakt. Floor van den Berg (11 jaar) is als winnaar uit de bus gekomen. Haar verhaal wordt gepubliceerd in het zomernummer van BoekieBoekie, samen met de verhalen van drie andere deelnemers die een eervolle vermelding kregen."
groeten albana

ishtar
10-12-2012 om 09:19
Mijn oom
heeft net via boekscout.nl een boek uitgegeven.
Nou heb ik daar niet alles van meegekregen, alleen dat hij voor een aantal mailadressen moest zorgen waar boekscout dan een mail aan kon sturen (eenmalig)

Judith
10-12-2012 om 11:20
Vraagje aan stoepkrijt
Hoi,
Je schrijft dat kind wel naar een uitgever zou kunnen stappen. We zouden dan alleen het soort uitgever even moeten bekijken. Op zich is dat niet zo moeilijk denk ik. Zijn boek is een mix van Harry Potterachtige gebeurtenissen, Deltora-invloeden en de Koning van Katoren van Jan Terlouw. Snap je het nog? Maar mijn vraag is: nemen ze daar ook kinderen van 13 jaar serieus? Haken ze niet meteen af wanneer ze ontdekken dat een kind dit geschreven heeft?
NB Ook alle anderen wil ik bedanken voor de reacties. We gaan ons beraden!
groet,Judith

Judith
10-12-2012 om 12:07
Wedstrijd
Hoi,
Albana; van die wedstrijd was ook een goed idee. Ikheb al iets gevonden. Sluitingsdatum 12-12 dus nu heeft ie ook nog een deadline!
groetjes,
Judith

Pennetje
10-12-2012 om 13:42
Judith
Ze zijn wel een beetje sceptisch, maar zullen het zeker lezen. Als het namelijk echt goed is, hebben ze mooi wel iets speciaals in hun fonds. Wat je ook kunt doen is wat Mick Roel (toen 10 jaar) heeft gedaan met zijn boek Dio: hij verzon het verhaal en zijn vader schreef het op. Zo zijn het wel goede zinnen maar toch verzonnen door het kind.
Voordat je zoon het naar een uitgever stuurt zou je er nog wel even overheen moeten qua taalfouten. En even kijken of alles uit hetzelfde perspectief is verteld (een veel voorkomende fout bij jonge schrijvers). Een ik-persoon kan niet in het hoofd kijken van een ander personage, dus de gedachten van diegene kun je als lezer ook niet weten. Als er een alwetende verteller is, kan dat weer wel.
Als je zoon wil, wil ik best een stukje lezen?

Judith
11-12-2012 om 15:01
Stoepkrijt
Ha Stoepkrijt,
Dank je wel voor je aanbod. Da's heel aardig.
Wat zoon moeilijk vindt, is het gebruik van tegenwoordige en verleden tijden door elkaar heen. Daar weet jij vast wel raad op.
Hoe komen we aan elkaars mailadres? Kunnen we dan dit forum omzeilen?
Groet Judith

Judith
12-12-2012 om 08:22
Binnenkort
Ha Stoepkrijt,
We gaan er nog even een beetje aan sleutelen en daarna stuurt zoon het eerste hoofdstuk naar je op.
Hij vindt het wel spannend..
groet, Judith

albana
13-12-2012 om 08:58
Nog een tip misschien
In boekwinkels, bieb, etc. zijn soms 'echte' schrijvers succesvolle schrijvers, vaak in het kader van hun nieuwste boek promoten of signeersessies. Ga daar heen met je kind, zeker als het een beetje hetzelfde 'genre' is. Koop desnoods het betreffende boek en breng zo je kind in contact met die schrijver. Laat kind wat werk van zichzelf laten zien....(hoewel dat is met gedichten wat makkelijker dan met een boek). Wij hebben dat een paar keer gedaan en het was enorm leerzaam voor kind. De schrijver was erg enthousiast...(logisch, vooral als ze nog erg jong zijn) want die wil 'zijn vak' natuurlijk promoten. Je kind krijgt dan tips en voor de volgende keer weet ie beter wat en hoe ie het aan moet pakken is erg leerzaam. 1 keer heeft zo'n schrijver ook aangeboden e.a. na te kijken (kregen mailadres)en had dochter een mailwisseling met deze schrijver. Maar dat verzandde op een gegeven moment ook omdat ze zelf er minder mee bezig was en de schrijver al druk met z'n nieuwe boek. Maar 1 keer was de schrijver ook erg onaardig dus verwacht niks....
groeten albana

Iris
13-12-2012 om 16:34
Hier ook schrijfster!
Ja, leuk is dat, een schrijver in de familie! Hier thuis ook, onze dochter van 16 schrijft nu een enorme boekenreeks. Ik heb nu de eerste 15 hoofdstukken nagekeken en gecorrigeerd, maar er komt nog veel meer aan.
Het is een soort kruising van Lord of the Rings, Eragon, Harry Potter, Narnia en het gaat over een wolvenroedel. Fantasy dus. Ze spreken ook een eigen taal, daar heeft ze dan ook weer een schrift voor met de grammatica regels met zelfs de uitzonderingen. het gaat wel ver.
Op de basisschool in groep 8 heeft ze een boekje geschreven over het land van Cito.
Ze heeft al wel het een en ander opgestuurd naar uitgevers, maar tot nu geen succes. Nu is fantasy wel een moeilijk genre geloof ik voor uitgevers en er zijn heel veel slecht geschreven boeken. En ik vind haar verhalen echt supergoed en heel goed geschreven. (en echt niet omdat ik haar moeder ben) Het moet een keer lukken.
Ze wil niet in eigen beheer uitgeven, maar ze wil dat haar boeken echt in de boekhandel komen. Want zo vindt dat iedereen kan wel een boek in eigen beheer uitgeven daar is geen kunst aan. En dat vind ik eigenlijk ook wel.
Mijn vader, mijn oom en ik schrijven ook regelmatig, dus het zit wel in de familie.
Geniet er maar van!