Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
pubermama

pubermama

21-08-2011 om 17:11

Schuren, wat vinden jullie ervan?

Mijn dochter van bijna 13 jaar vertelde dat er op een schoolfeest door veel kinderen geschuurd werd. Zij had het niet gedaan, zei ze, maar bij navraag bleek ze het wel heel normaal te vinden!

Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik heb er wel wat moeite mee en ik heb haar ook geprobeerd uit te leggen waarom; zo'n jochie van 12/13/14 jaar die met een erectie tegen je billen aan staat te rijden, ik vind het nogal ver gaan!

Uiteindelijk mondde het gesprek uit in een stichtelijk praatje tussen moeder en dochter over grenzen aangeven en respect voor de ander (en dat geldt zowel voor de jongen als het meisje!). Ik kan haar niet verbieden om te schuren, maar ik hoop dat ze in elk geval stof tot nadenken heeft gekregen.

Wat vinden andere pubermoeders hiervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2011 om 17:32

Geen pubermoeder meer

maar ik zou er wel wat moeite mee hebben. Gelukkig zou ik er niet bij zijn. Volgens mij heeft mijn dochter wel eens verteld dat een jongen dat wilde, maar dat was van korte duur. Stomme gewoonte, vond ze.
Op het Nieuwjaarsfeest van mijn werk dansten vrouwelijke collega's met elkaar door de billen tegen elkaar te wrijven. Billen ver naar achteren en poetsen maar. Ik zal wel een ouderwetse troela zijn maar ik vond het er ordinair uitzien.

oregano

oregano

21-08-2011 om 19:38

Vind het ook vreselijk

Ik heb een zelfde soort gesprek gehad met mijn dochter toen ik dit hoorde vorig jaar. ik bracht de meiden (13 jaar) naar een schoolfeest vorig jaar en hoorde ik ze zeggen: ga jij ook schuren vanavond. Alsof het de doodnormaalste zaak vd wereld was...Ik was in shock en heb eea de volgende dag nagevraagd bij dochterlief. Ze zei dat het wel gebeurde, sommige deden het wel, sommige niet. Bleef allemaal erg vaag. Toen begon ik dus ook over grenzen, de vermoedelijk erectie vd jongens enzo, keek ze me toch raar aan. Alsof dat wat ik zei heel raar was. Ze zei dat het haar niet boeide of ze wel of geen erectie hadden, zo van waar maak je je druk om...Ik heb mijn punt toch duidelijk gemaakt, dat ze wel weet hoe ik erover denk. En tja, dan moet je het maar weer loslaten (zoals zoveel op deze leeftijd, ik vind het ook een hele klus soms).
Dus ik ben het helemaal met je eens.
Groet, Oregano

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2011 om 23:23

Izar

Ik snap dat het wat anders is. Ze deden het helemaal vrijwillig en hadden de grootste lol. Dat gun ik ze van harte, maar ik geloof dat ik bij dat soort 'dansen' toch afhaak

Ik heb een aardig stukje gevonden over slijpen en schuren met reacties daarop:

http://weblogs.nrc.nl/woordhoek/2009/05/11/slijpen-schuifelen-schuren-slowen-zwemmen/

Ik begrijp dat schuren iets is van 'overzee' en ik geloof (tuttig als ik ben) dat deze gewoonte van mij 'overzee' had mogen blijven. Ik vind het een zeer vrouwonvriendelijke dansuiting. Dát heb ik ook tegen mijn dochters gezegd zo rond de tijd dat het actueel was door clips en dergelijke.

Maylise

Maylise

22-08-2011 om 01:27

Respect

Ik probeer mijn kinderen te leren om respect te hebben voor hun eigen lichaam en goed na te denken over wat ze uitstralen als ze dit soort dingen doen. Ik hoop dat ze begrijpen dat ze meer waard zijn dan dit. Gelukkig zie ik geen van mijn kinderen zich bezig houden met dit soort toch wel vrij ordinaire activiteiten.

Is het wel écht schuren?

Oudste had het ooit jaren geleden (is al veel ouder) over 'schuren' ook i.v.m. een schoolfeest. Ik was al halverwege mijn stichtelijke praatje over eigen grenzen aangeven etc. toen ik ergens halverwege merkte dat we langs elkaar aan het heen praten waren.
Om een lang verhaal kort te houden. Hier is in pubertermen 'schuren' ongeveer hetzelfde als wat wij vroeger 'schuifelen' noemden. Zo'n beetje de armen om elkaar, gezicht naar gezicht en je heupen ergens op minstens 15cm afstand van je partner. Het enige verschil is dat ze in het schuifelen wat variatie aanbrengen door zo nu en dan een draai te maken en daardoor gaan de armen inelkaar en sta je aan de bovenkant in een eigenaardige knoop, maar de onderkant blijft net zo ver weg.En dan sta je dus ook andersom en kijk je elkaar niet meer aan.
Dát was dus 'schuren' en niet het volwassen schuren waar ik (en jullie ook) aan dacht. Gezien het gezicht vol afschuw dat dochter toen trok toen ik het werkelijke schuren uitlegde denk ik ook niet dat ze dat toen gedaan zou hebben, ze was zelfs beledigd dat ik dat dacht dat 'hun' zoiets zouden doen.
Jongste (ook 13) is nog niet zo met jongens bezig. Die heeft laatste schoolfeest 'geschuurd'met haar beste vriendin...ook op de hierboven beschreven manier en niet op de manier als op you-tube staat. Ik vermoed dat het een 'kindervariant'is op het werkelijke schuren.
Dus voordat jullie ook verkeerde conclusies trekken, vraag goed door wat het werkelijk inhoud! Toendertijd liep hier ook een draadje over het schuren en bleek dat bij veel van die jongere kinderen het schuren meer 'schuifelen' was dan werkelijk schuren.
groeten albana

Caroline

Caroline

22-08-2011 om 13:52

Schuren: kontje/frontje

Mijn zoon gaat naar de 2 klas van de middelbare school. Van hem begrijp ik dat schuren wel degelijk met je voorkant tegen de billen van een meisje aanschuren is. Helemaal niet zo braaf als het schuifelen van vroeger

Nieuw? overzees?

dat droogneuken dat Inge beschrijft gebeurde eind jaren ook al volop hoor. Bij Nugteren in 't Ambacht (waar ik maar een keer geweest ben, ik was daar als puber helemaal niet zo mee bezig). Maar ik herinner me het gegiechel van sommige tiepjes 30 jaar geleden nog 'hij ging helemaal kloppen' (waar volgens mij toch echt een erectie mee gedoeld werd).

guera

guera

23-08-2011 om 10:44

Ja inge bizar!

bizar he dat dat 'ouderwetse schuren' dan te intiem is? Zo begreep ik ook eens van wat oudere tieners/jongeren dat ze tongzoenen ook veel intiemer vonden dan pijpen. (nav breezer sletjes verhalen). Vroegah ging ik best weleens tongen in de disco met een jongen, gewoon eenmalig. Maar pijpen? jezus dat is toch echt voorbestemd aan 'the one'.... Maar tegenwoordig niet meer blijkbaar....

Paal

Paal

23-08-2011 om 13:36

We worden oud

Met dochterlief ook discussies hierover gehad. Ik vind het echt niets, maar ja, meer dan dat zeggen kan ik niet.
Ik ben er niet bij.
En pijpen minder intiem dan zoenen? hoe zal dat komen? Dat vindt ze gelukkig niet. Bij mijn weten doet ze dat niet en meestal is ze erg open.

pubermama

pubermama

23-08-2011 om 17:42

Da's een goeie albana!

Ik zal inderdaad eens navragen hòe er nu precies geschuurd wordt op school! Ik weet in elk geval wel dat, het zoals Caroline het uitdrukt "kontje/frontje" is, maar of er nu daadwerkelijk met edele delen tegen billen geschuurd wordt... misschien is dat inderdaad mijn eigen invulling.

In elk geval goed om te horen dat ik niet per definitie een ouderwetse moeder ben, maar dat er meer zijn die dit vrouwonvriendelijk/ordinair vinden!

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2011 om 20:36

Dirksmama

Nou dan hebben ze het 'overzees' van Nugteren in 't Ambacht gepiktAlgemeen was het niet voor zover mijn kennis gaat.

Paal

Paal

24-08-2011 om 20:07

Cobi

Nee, een verbastering van de namen.
Ik zal een nieuwe verzinnen.
Ooit heeft iemand me hierop gewezen, ik leef nog in de veronderstelling dat een paal iets heel anders is

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.