Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Elinde

Elinde

15-05-2013 om 18:21

Scooter?

Binnenkort wordt zoon 16. En af en toe heeft hij het erover dat hij dan als cadeau wel een (bijdrage aan) een scooterrijbewijs wil. Ik weet niet goed of ik dat wel een goed idee vind. Ik vind scooters namelijk nogal gevaarlijk. En een paar maanden later kan hij ook beginnen aan een auto-rijbewijs, maar hij zegt zelf dat hij dan nog niets heeft, want in een auto moet er altijd iemand met hem meerijden. En hij wil nou juist een scooter voor de ritten naar school en naar zijn vriendin (allebei wat verder weg). Wat te doen;scooter- of autorijbewijs?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
philip

philip

15-05-2013 om 19:54

Wel doen

in jullie situatie zou ik wel een bijdrage doen, mits je het geld natuurlijk kunt missen.

Dochter heeft nooit getaald naar een scooter terwijl ze toch iedere dag 20 km moet fietsen en ook daar haar vrienden heeft wonen. Vaak wordt dat opgelost daar in het weekend te blijven slapen als ze op stap gaan. Wij hebben geld gespaard voor haar autorijbewijs en hebben altijd gezegd dat als ze ook de scooter wilde, dat ze dat dan zelf zou moeten betalen(kunnen niet meer missen). Ze werkt, dus dat had wel gekund.

Het gevaarlijk gevoel zou voor mij niet meetellen, ik vind een auto minstens zo gevaarlijk. Ik zou wel voorstander zijn geweest voor een snorscooter(zonder helm) zodat ze nog steeds op het fietspad mogen rijden.

Dochter taalt trouwens nu ook nog niet echt naar een autorijbewijs. De auto kan ze zich toch niet veroorloven en binnenkort krijgt ze een ov kaart als ze gaat studeren dus het is ook niet echt nodig.

Evanlyn

Evanlyn

16-05-2013 om 00:20

Niet doen

Laat maar lekker fietsen, dan blijft kind ook in beweging. Kijk naar de ongevallenstatistieken, daar scoren brommers/scooters hoog op. En aan een autorijbewijs heeft hij later ook iets, hij zal dat toch eens moeten gaan halen, dus hoe eerder hij begint, hoe beter.Dan kan hij af en toe een auto huren als hij het nodig heeft.

P

P

16-05-2013 om 07:09

Evanlyn

Hij mag pas met 18 jaar zelfstandig auto rijden en ik betwijfel of je dan ook meteen auto's mag huren overal.

-Flupke-

-Flupke-

17-05-2013 om 12:27

Nee, ik

zou niet meewerken aan iets waar je niet achter staat.Kun je hem geen electrische fiets geven☺?

ilonka

ilonka

17-05-2013 om 13:29

Scooter

Ik geef je zoon groot gelijk. In die auto kan hij nog lang niet alleen rijden. Plus dat de kosten (benzine - apk - verzekering!! )voor een auto veel hoger zijn dan voor een scooter, dus dat zou hij ook maar moeten kunnen ophoesten.

Ik zou dus zeggen laat hem nu lekker een scooter kopen (met of zonder jullie bijdrage) en dan kan hij later als hij het meer nodig zou hebben altijd nog voor een autorijbewijs gaan.
Denk dat hij nu inderdaad veel meer aan een scooter heeft.

Rafelkap

Rafelkap

17-05-2013 om 13:41

Scooterterreur

Nee. Die scootertjes rijden vaak met te hoge snelheid over de fietspaden (zie: de slag om Nederland over de scooterterreur). Als rijder hiervan ben je veel en veel kwetsbaarder dan in een auto, en al helemaal zonder helm. Ik zou zo' ding dan ook echt nooit cadeau doen.
Kind is nog jong: fietsen is niet zielig. Over een jaar kan hij beginnen met rijlessen.

merel

merel

17-05-2013 om 14:03

Vraagje

Als je een autorijbewijs haalt, dan mag je daarmee ook scooterrijden toch? Is het dan niet goedkoper om dat maar meteen te halen? I.p.v eerst een scooterrijbewijs en daarna nog eens een autorijbewijs?
Ik heb zelf een scooter en vroeger had ik op mijn 16e ook een brommertje en het is zo gevaarlijk als je er zelf mee omgaat hoor. Je kent je kind het beste, als hij/zij nu al vaak brokken maakt op de fiets of gewoon een wat onoplettender typje is, dan zou ik me zorgen maken. Mijn zoon zou ik wel een scooter toevertrouwen, dochter hier is de onhandige, dus daar zou ik het wel wat enger voor vinden. (maar dochter taalt er niet naar dus laat maar lekker zo)

Elinde

Elinde

17-05-2013 om 14:49

Auto- en scooterrijbewijs

Ik vroeg me ook al af of een 17-jarige met een autorijbewijs ook scooter mag rijden. Want dan kan ie beter even wachten en z'n autorijbewijs halen. Ik denk zelf ook dat hij beter af is met een scooter, want het duurt nog járen voor hij zelf een auto kan betalen. Er zijn hier al een auto, een scooter én mijn elektrische fiets. Hij hoeft dus alleen een rijbewijs. Hij is niet zo'n stoere jongen en zal wel goed opletten. Het is een scooter waarbij je geen helm op mag, die gaat dus niet zo hard. Net zo hard als ik op mijn elektrische fiets. En dat is misschien nog wel gevaarlijker

Rafelkap

Rafelkap

17-05-2013 om 15:59

Helm

Helm mag? Helm hoeft bedoel je denk ik. Een helm opzetten mag altijd Ik heb vaak genoeg op de afdeling kinderneurologie of op mytylscholen kinderen gezien met ernstig hersenletsel om de fietshelm voor kinderen te promoten, toch het verschil tussen een flinke hersenschudding of ernstig hersenletsel. Maar dat is een andere discussie. Met scooters gebeuren er gemiddeld heel veel ongelukken, ook kwam laatst in het nieuws dat ze erg slecht zijn voor het milieu. En vaak worden die scooters opgevoerd en ze rijden dus gemiddeld te hard. Vandaar dat ik ervoor zou zijn dat ze niet op het fietspad mogen, ze rijden me regelmatig bijna van de sokken.
Nu is je zoon nog braaf, maar wie weet of hij dat volgend jaar nog is. Kan je op een elektrische fiets net zo hard als op een scooter? Ja dat is dan net zo gevaarlijk Maar waarom heeft hij het zo nodig en is het zo zielig allemaal?

Elinde

Elinde

17-05-2013 om 16:31

Niet zielig

Er is niks zieligs, hoor. Zoon wordt binnenkort 16 en heeft een paar keer opgemerkt dat hij wel een scooter zou willen hebben. Het is ook niet voor dagelijks ritjes naar school, maar meer voor naar zijn vrienden te gaan. Die wonen wat verder weg en nu ga ik hem 's avonds vaak halen. Dat hoeft niet meer als hij een scooter zou hebben. Ik weet alleen niet zo goed wat ik er nou van vind, van die scooters dan, hè.

P

P

17-05-2013 om 20:10

Nou nee

Je kind paaien met 'met een autorijbewijs mag je ook scooterrijden' zou ik niet doen. Wie betaalt dat eigenlijk? En wie zegt dat kind in 1x slaagt?

Merel

Merel

17-05-2013 om 23:02

Als hij ook zijn rijbewijs wil halen t.z.t.

Met 16,5 mag je autorijlessen gaan nemen, dus als je zoon daar een bijdrage voor zou willen en hij heeft het geduld om daar nog even op te wachten, dan scheelt dat het geld van brommer-rijles. Ik heb even gegoogled, brommer-rijles kost gemiddeld zo'n 300 euro. Dat spaar je dus uit, uiteindelijk. Natuurlijk is het halen van een rijbewijs een stuk duurder maar die kosten blijf je houden, ook als je pas op je 20ste of 25ste begint, hoe dan ook spaar je het geld voor de brommer-rijles uit als je meteen voor je autorijbewijs gaat.

Ja gewoon doen, juist leuk

Mits je zoon er netjes op rijd, en hem niet op gaat voeren.
Hier hebben mijn zoon en dochter ook een scooter, en ze vinden het heerlijk.
Ook voor ´s avonds, ze kunnen dan makkelijker zelf naar huis en je hoeft ze niet meer op te halen.
En wat kosten betreft, het kost 280 euro voor 5 uur rijles en afrijden en 100 euro voor theorie. Die 280 euro krijg je later weer terug als je bij dezelfde rijschool autorijles neemt. Ik weet niet of dat overal zo is, maar hier wel. En een auto rijden is zoveel duurder, daar hebben ze hier echt geen geld voor hoor, ze gaan nog naar school.
Groetjes Melanie

Biene M.

Biene M.

18-05-2013 om 07:44

Ik heb de bovenstaande reacties niet gelezen, maar gisteren las ik dat in Amsterdam 1,5% van het vervoer per scooter plaatsvindt en dat scooters bij 25% van de ongelukken betrokken zijn. Mijn kinderen mogen dus geen scooter zolang ik er iets over te zeggen heb en ik hoop dat die dingen op zeer korte termijn verboden worden.

P

P

18-05-2013 om 10:51

Biene bedankt

Scooterverbod? Het is juist een prima goedkope oplossing voor mijn man als hij storingsdienst heeft! Ik heb dan de auto en wij hebben dan in ieder geval geen twee auto's nodig (ook voor het milieu beter).

Beetje kortzichtig!

P

P

18-05-2013 om 10:54

Het bespaart kosten?

Ik vind dat zo'n vreemde gedachtengang: nee neem geen brommer of scooter want dat bespaart wel 300 euro aan kosten. Wat is het alternatief? Ga op voor je autorijbewijs waardoor je pas na je 18de alleen mag rijden en vaak toch niet in staat bent om een auto te kopen.

Beetje vreemd als iemand nog 16 moet worden!

Gebruik dan gewoon het argument dat je scooters gevaarlijk vindt.

Vera*

Vera*

18-05-2013 om 12:20

Mijn man

Mijn man mocht vroeger kiezen voor zijn 16e verjaardag. De keuze was racefiets of brommer, een brommer kwam er niet in en als je koos voor een racefiets (toerfiets) mocht je op je 18e gaan voor autorijlessen.
Ik vind scooters ook vreselijke dingen en zoon zal dat van mij ook niet mogen als hij 16 wordt.

P

P

18-05-2013 om 12:33

Vera

Ik ben je even kwijt met jouw 'een brommer kwam er niet in'?

Ik heb ook liever niet dat mijn jongens een scooter gaan rijden maar ik voorzie voorlopig geen probleem: oudste heeft altijd geld teveel en wil geen scooter en jongste heeft nooit geld (en wil waarschijnlijk ook geen scooter).

Biene M.

Biene M.

18-05-2013 om 12:41

Beetje kortzichtig, p

Beetje kortzichtig om vanwege het gemak zulke risico's maar op de koop toe te nemen. Het zou ook heel handig zijn als je door rood mocht rijden als je haast had.

Biene M.

Biene M.

18-05-2013 om 12:48

Leesvoer voor scooterfans

http://tinyurl.com/a3nzzk3

En correctie tov mijn eerdere bewering; de verhouding verkeersdeelname : ongevallen is 5% : 25%.

Rafelkap

Rafelkap

18-05-2013 om 12:51

Brein

Pubers kunnen vanwege hun onvolgroeide brein nog niet alle risico's inschatten. Volwassenen wel (tenminste meestal ) Lees de kranten, gisteren nog een ernstig scooterongeluk, meisje zat achterop. Je denkt: het gebeurt me niet, totdat het wel gebeurt.
Zolang ik het voor het zeggen heb houd ik mijn kind liever heel. Een motorisch vervoermiddel is geen eerste levensbehoefte, zeker niet bij een puber. Om van A naar B te komen zijn er fietsen en openbaar vervoer.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-05-2013 om 12:56

Hangt van de situatie af

Ik woonde vroeger in een dorpje 10 km van een klein stadje vandaan. Slecht OV. Mijn vrienden woonden aan de andere kant van de stad, sporten en alles deed ik in de stad, school ook.
Ik heb toen ik 16 was een brommer gekocht, met financiële hulp van m'n ouders. Nooit opgevoerd ofzo. Ik bleef ook veel fietsen, maar het maakte me een stuk onafhankelijker. M'n ouders hoefden me niet meer naar het sporten te brengen (om tien uur mocht ik niet meer naar huis fietsen), dus ik kon ook eens naar een extra trainer, of nog even wat blijven drinkend de training. En als ik om vier uur klaar was op school en om zes uur weer op het sportveld moest zijn had ik wat meer tijd voor m'n huiswerk en eten.
Ook later als ik een feestje bij vrienden had ofzo. Of vakantiewerk op 20 km afstand zonder openbaar vervoers verbinding werd mogelijk.
Die brommer heeft mij dus veel onafhankelijker en zelfstandiger gemaakt, ik was er erg blij mee. Maar als je in een grote stad met goed OV en veel voorzieningen in de buurt woont is het weer veel minder "noodzakelijk". Ik denk ook dat het op he tplatteland relatief veiliger is, in Amsterdam op een scooter is heel anders dan op een leeg fietspad door de weilanden. En in die tijd zijn een aantal vriendinnen van mij betrokken geweest bij verschillende ongelukken (een overleden, een ander blijvend gehandicapt), maar allemaL op de fiets...

Merel

Merel

18-05-2013 om 14:19

P, ik was degene die schreef dat het kosten zou besparen als je meteen aan je autorijbewijs zou beginnen op 16,5. Maar ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt. Als je op 16,5 (je moet er wel het geld voor hebben natuurlijk) gaat voor je autorijbewijs en je haalt het mag je daarmee ook scooter rijden, dát bedoel ik ermee. Je bent meteen klaar en hebt voor een prijs een auto- en scooterrijbewijs. Even er vanuitgaand dat je toch ooit ook je autorijbewijs zou willen gaan halen. Die kosten zijn er en blijven er, het wordt er denk ik met de jaren niet ineens goedkoper op. Ouders zouden het eventueel kunnen voorschieten en dan kan het kind het in de loop der jaren, met het eerste baantje alsnog terug betalen. (of een deel)
En ik vind scooters niet gevaarlijk trouwens, had zelf op mijn 16e een brommertje en nu hebben we hier een scooter waar ik ook weleens op rijdt (ik vind het eerder te koud voor de scooter en ik vind het niet handig om spullen op mee te nemen, dan vind ik de krat op mijn fiets makkelijker en je krijgt het warm van fietsen)
Ik ken hier genoeg vrienden van mijn dochter (17) met scooter of brommer en die gaan er heel gewoon mee om. Niks opgevoerd of rare stunts, gewoon een handig vervoermiddel.

P

P

18-05-2013 om 15:49

Biene

Je wordt nu wel flauw hoor (waar haal je de haast vandaan)?

Als er morgen een kettingbotsing plaatsvindt met 10 doden roep je toch ook niet dat de auto maar verboden moet worden omdat er een paar mensen niet goed opletten?

Mijn kind zou nooit een opgevoerde scooter rijden maar blijkbaar letten ouders daar niet op of hebben ze dat niet meer in hun macht en ja ik ken ook mensen die zich hebben doodgereden op een scooter/brommer maar om die reden het hele vervoermiddel maar te gaan verbieden vind ik dus echt kortzichtig.

P

P

18-05-2013 om 15:51

Merel

Ja, dat snap ik maar dit kind moet nog 16 worden, kan dus vanaf zijn verjaardag scooterrijden maar moet nu wachten, heel veel meer geld gaan sparen tot minstens zijn 17de verjaardag en wie zegt dat die dat rijbewijs in 1x gaat halen? Elke keer nog een examen is al 300 euro met een lesje erbij denk ik zo.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-05-2013 om 16:12

Scooters zijn niet gevaarlijk - mensen wel

De scooter is niet het probleem (anders waren die dingen al; lamg verboden). Het probleem zit 'm in hoe mensen vaak met die dingen omgaan. Jonge mensen maken trouwens ook relatief veel ongelukken met de auto. Blijkbaar maakt een gemotoriseerd voertuig een en ander los bij (een deel van de) jonge mensen.
Als je een kind hebt waarvan je verwacht dat deze op een verantwoorde wijze met een scooter kan omgaan, dan zie ik geen reden om het te verbieden. Je gaat je kind toch niet beperken omdat andere pubers rare streken uithalen met een scooter?

Vera*

Vera*

18-05-2013 om 17:46

'Een brommer kwam er niet in' klopt hoor. Dat ding was verboden en 'koos' je op je zestiende wel voor een racefiets. School was trouwens 20 km fietsen (met slechte busverbinding).

Biene M.

Biene M.

18-05-2013 om 19:01

P, haast

Haast - Je schrijft "Scooterverbod? Het is juist een prima goedkope oplossing voor mijn man als hij storingsdienst heeft! Ik heb dan de auto en wij hebben dan in ieder geval geen twee auto's nodig (ook voor het milieu beter). "

Wat is de noodzaak van een auto als je ook kunt fietsen of de bus pakken? De enige reden die ik me kan voorstellen is haast, gesteld dat je niet iedere keer dat je man storingsdienst de weekboodschappen hoeft te doen of aan de beurt bent om de kinderen naar de uitwedstrijd te brengen.

Als er vijf keer zoveel kettingbotsingen waren als er nu zijn, lijkt het me wel dat dat consequenties zou hebben voor de eisen die er aan auto's en autogebruik gesteld worden. Het aantal ongevallen met scooters ligt meer dan vijf keer zo hoog als voor andere weggebruikers.

Je vergist je als je denkt dat de extra ongelukken met scooters volledig toe te schrijven zijn aan die pakweg 20% die is opgevoerd, zo eenvoudig ligt het niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-05-2013 om 21:14

Biene

"Wat is de noodzaak van een auto als je ook kunt fietsen of de bus pakken?"
Is dit echt een serieuze vraag Biene? Nou vooruit, laat ik eens wat dingen noemen:
* de scooter is sneller dan de fiets, kost minder energie en je kunt er langere afstanden mee afleggen (laten we wel zijn, de meeste mensen fietsen niet 20 km enkele reis naar hun werk, werken 8 uur en fietsen an weer 20 km terug)
* de bus brengt je vaak niet rechtstreeks van deur tot deur, en dat betekent dat je met overstap te maken hebt. Dat is niet altijd realistisch of efficiënt.
* niet op alle plekken rijdt de bus frequent, zeker in de avonduren kan het zijn dat je een uur of langer moet wachten.
Wat doen de meeste volwassenen? Die pakken de auto. Alsof we daar zo blij mee moeten zijn... De scooter of brommer kan vaak een prima alternatief zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-05-2013 om 21:15

Sorry

Ben weer eens te snel... Ik las 'wat is de noodzaak van een SCOOTER als je ook...'
Vergeet mijn reactie dus maar

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.