Lynna
12-12-2010 om 10:04
Slechte cijfers tot nu toe eindexamenleerling
Zoonlief zit in 5 havo en zijn eerste rapport was bar slecht. Twee vijven en een vier. Zijn vader en ik, we zijn gescheiden, zijn allebei behoorlijk boos op hem.
Maar nu heb ik ruzie met zijn vader. Die wil namelijk dat hij zijn werk en zijn sport opgeeft om de komende 10 lesweken (zoveel zijn het er nog maar) alleen nog maar aan school te kunnen denken.
Ik heb met zoon al wel afgesproken dat hij die 10 uur werk niet meer over 5 dagen verdeelt (vindt hij fijn want is lekker chaotisch en dat past bij hem) maar over 2 dagen. Hij geeft al 1 dag training op, houdt er 2 over, voetbalt op zaterdag en dat is het dan verder. Zijn sociale leven speelt zich op werk en voetbal af, hij gaat bijna nooit uit, hij hangt niet op straat of bij vrienden.
Zijn vader is geen sportmens en wil ook geen baan zoeken, dus die ziet blijkbaar het belang er ook niet van in.
Zouden jullie je kind alles afnemen om voor die cijfers te gaan? Of zou je door praten, praten en praten blijven aanmoedigen om hard te werken?

sus-anne
12-12-2010 om 10:54
Nee
juist sport en werk zijn een welkom stukje ontspanning tussen het leren door.
een kind kan niet alleen maar met zijn school bezig zijn,dan is er geen afleiding,geen ontspanning ,en krijg je geen balans.
ik denk dus dat dit niet gaat werken.
inderdaad zijn werk wat meer concentreren naar twee dagen en hem gewoon laten sporten.
dan heeft hij nog tijd genoeg over voor zijn huiswerk.

Biene M.
12-12-2010 om 11:51
Zelf
Om te beginnen zou ik zoon zelf een plan laten bedenken om zijn resultaten te verbeteren. Dan kunnen vader en jij eventueel nog bijsturen. De kans van slagen lijkt me groter als hij zelf bedacht heeft hoe het moet, uiteindelijk moet hij het immers ook zelf doen. Verder heeft het misschien ook zin om met de mentor te overleggen, jullie staan voor het eerst voor dit probleem en de mentor ziet het waarschijnlijk elk jaar een paar keer voorbij komen.

Maylise
12-12-2010 om 13:20
Hangt er vanaf
Is het tijdgebrek waardoor hij zich niet op school kan concentreren? In dat geval is misschien tijdelijk stoppen met werk wel een goede optie.
Als het geen tijdgebrek is dan zou je het misschien als strafmaatregel kunnen invoeren maar als dat van te voren niet is afgesproken vind ik dat nu eigenlijk niet meer kunnen.
Misschien is het een idee om te kijken naar examen training/bijles? Dat kan soms wat order in de chaos aanbrengen.
Zelf heb ik altijd tegen mijn kinderen gezegd dat werken naast school alleen mag zolang de cijfers goed zijn dus dan kan ik zo'n maatregel ook wel invoeren maar als ik dat niet van te voren gezegd zou hebben vind ik het toch een ander verhaal. Echter als het echt tijdgebrek is of gebrek aan tijd om rust te vinden om te leren dan zou ik toch het aansturen op beperken van andere activiteiten.
Maylise

janneke
12-12-2010 om 16:16
Nog een jaar havo, zin in?
Ik zou vragen of hij er zin in heeft om na dit jaar nogmaals nog een keer weer 5 havo te doen.
Zo niet, dan zit er dus niets anders op ,dan een tandje bij te zetten.
Hij is misschien wel aan toe aan hbo opleiding en heeft hier misschien al zin in.
Dus aan de bak...
Maar ze moeten het zelf doen,en anders houdt het op ,consequenties er maar van dragen en voor 2e keer 5 havo doen.

Lynna
12-12-2010 om 22:19
Zijn vader...
Zijn vader vindt dat als hij zelf niet de motivatie kan opbrengen, dat hij het dan maar moet doen uit angst voor zijn vader. Hij is bereid om dan maar een zoon te hebben die een hekel aan hem heeft, als die jongen dat diploma maar heeft. Ik weet wel wat erachter zit, hij heeft zelf alleen maar vwo en door verkeerde keuzes geen vervolgopleiding afgemaakt. Een van de redenen waarom hij nu geen baan heeft.
Ik heb vanavond bijna een uur lang met zijn vader gesproken en we komen gewoon niet tot elkaar. Hij wil dat zoonlief alles opgeeft om te gaan leren, ik wil dat hij zijn andere activiteiten beperkt en hem motiveren en stimuleren om beter zijn best te gaan doen. Ik weet niet hoe het verder moet.
Zoon wil zelf na zijn havo liefst een jaar werken. Maar allerliefst wil hij gewoon dit leventje voortzetten, geen verandering, geen vervolgopleiding, maar gewoon dat 5 havo eindeloos duurt........

tonny
12-12-2010 om 22:46
Lastig...
'Zoon wil zelf na zijn havo liefst een jaar werken. Maar allerliefst wil hij gewoon dit leventje voortzetten, geen verandering, geen vervolgopleiding, maar gewoon dat 5 havo eindeloos duurt........'
Hij vindt het wel best zo; dus misschien is het inderdaad goed als hij nog eens 5Havo gaat doen straks. Al zal dat heel vervelend worden omdat zijn meeste vrienden dan verdwenen zijn. Heeft-ie dat in de gaten?
Waarschijnlijk heeft-ie ook geen idee wat er hierna gekozen moet gaan worden. Jaartje werken - zou dat helpen? Zou hij dan inzien dat hij zonder nadere opleiding altijd redelijk slecht betaald 'dom' werk zou blijven doen?
Wat voetbal betreft, het is toch bijna winterstop? Tien weken zijn zo voorbij.
Maar ja, als hij de motivatie mist om deze klas succesvol af te maken, dan lukt het niet, welk plan er ook komt, dat van jou of dat van pa.
Lastig!

Tirza G.
13-12-2010 om 16:29
Oef
Als pa denkt, dat door het afnemen van al het andere de motivatie van zijn zoon ineens torenhoog stijgt, heeft-ie het mis.
Als pa denkt, dat angst voor pa een goede motivator is, heeft-ie het mis.
Waaróm haalt hij deze cijfers? Vraag daar eens naar? Misschien is het echt wel een soort drempelvrees voor het nieuwe leven wat na 5havo op hem afkomt. Vertragen en uitstellen, er niet te veel aandacht aan besteden dan gaat het vanzelf weg, zijn beproefde puber-technieken.
Tirza

Lynna
14-12-2010 om 19:35
Drempelvrees
Het is absoluut drempelvrees. Herkent iemand dat bij zijn puber?
Zijn vader verwacht dat ie morgen voor een week bij hem komt, dan kunnen ze meteen samen praten. Zoonlief is dat beslist niet van plan