Lhena
16-10-2009 om 20:12
Slechte resultaten op school
Hallo,
Dochter van 15 heeft 3 erg slechte resultaten van Frans. Ik heb gesprek met haar en zeg dat ik haar wil helpen. Ik geef ook tips om haar les te leren, althans dat probeer ik... Want zij wordt alleen maar boos... Ik moet niet denken dat ze iedere avond tot 21u gaat leren. Ik wil geen 'strever' zijn...
De richting die ze doet, vindt ze heel leuk. Ze leert gewoon te weinig voor de theorievakken, maar daar heeft ze geen oren naar. Iedere keer als ik erover begin wordt ze zo ontzettend kwaad. Wat moet ik doen?

sus-anne
16-10-2009 om 22:50
Loslaten
jij biedt je dochter hulp aan en geeft tips om te leren,
zij wil daar niet van horen.niet meer mee bemoeien dus.zeg dat ze altijd bij je tercht kan voor een overhoring of hulp en laat het verder los.
zij moet het doen,en er komt een dag dat ze dat gaat beseffen,desnoods nadat ze een keer is blijven zitten.

Maylise
17-10-2009 om 00:08
Eisen
Ik zou van haar eisen dat ze gewoon haar huiswerk maakt en haar proefwerken leert. Blijkbaar kan ze de verantwoordelijkheid voor haar school nog niet alleen aan dus dan vind ik dat je als ouder die verantwoordelijkheid deels moet overnemen.
Ik zou vanaf nu elke dag haar huiswerk gaan controleren + alles overhoren (althans voor de vakken die slecht gaan). Als ze het niet snapt of het moeilijk vind om de juiste leermethode te vinden dan zou ik samen met haar stap voor stap alles aan gaan pakken. Samen een schema maken, verschillende manieren van leren bespreken en uitproberen om de beste manier voor haar te vinden en de stof uitleggen....
Vervolgens zou ik een kleine beloning beloven als ze haar cijfer voor Frans weer heeft opgehaald. Iets wat zij leuk vind. Een uitje, geldbedrag, een cadeautje.... Hoeft niet iets groots te zijn maar als teken van waardering.
Verder zou er bij niet te onderhandelen zijn over huiswerk niet doen op het moment dat je onvoldoendes haalt. Ik zeg altijd tegen de kinderen dat zolang ze goede cijfers meebrengen ik me er niet bemoei. Dus prima in dat geval als ze hun huiswerk niet maken en proefwerken niet leren. Maar op het moment dat het niet goed gaat op school (en dan bedoel ik niet één onvoldoende maar structurele onvoldoendes) dan neem ik die verantwoordelijkheid weer over.
Maylise

Maylise
17-10-2009 om 00:12
Oh en kwaad worden
Toen mijn zoon heel dwars deed met huiswerk heb ik een huiswerk instituut ingeschakeld. Hielp heel goed. Geen goedkope oplossing. Daarom was ik stiekem wel heel blij dat hij het vreselijk vond. In ruil voor geen huiswerk instituut meer beloofde hij niet meer te zeuren/dwars te liggen/kwaad te worden als ik hem wilde helpen bij school. Maar ik vind het wel een fijne oplossing want het neemt veel spanning rondom huiswerk weg van thuis en de begeleiding is vaak heel goed.
En verder zou ik gewoon straf geven bij vervelend gedrag. Geen zakgeld of huisarrest of zo totdat ze wel bereid zijn om hun best te doen met school.
Maylise

Lhena
17-10-2009 om 23:00
Pas op nieuwe richting
Ze zit pas op een nieuwe studierichting. Ze wist dat ze serieus zou moeten studeren voor enkele vakken, met name Frans en Engels. Deze vakken zijn erg belangrijk in deze studiekeuze. Dat wist ze al voor ze er aan begon. Nu komt ze af met: "Studeren is tijdverlies"... "Er zijn zoveel leukere dingen in het leven"... Als ze een halfuurtje boven haar boeken gezeten heeft, heeft ze het idee dat ze al veel geleerd heeft. Ze heeft absoluut nog niet de 'klik' gemaakt dat het zo belangrijk is. En ik word er radeloos van... Ja, misschien moet ik het meer loslaten zoals sus-anne zegt maar dat vind ik zo verschrikkelijk moeilijk. Ze was zo gelukkig toen ze deze richting kon beginnen en nu laat ze het zo hangen... Of is dat van voorbijgaande aard en is het echt pubergedrag? Help!

sus-anne
18-10-2009 om 01:13
Gaat voorbij
ik begrijp best dat je het heel moeilijk vindt om los te laten.
mijn oudste dochter heeft al twee afgebroken studies achter de rug,en is nu aan de derde begonnen.
ook ik ben weleens wanhopig geweest,maar na de tweede studie heb ik haar voor de keus gesteld: of je gaat aan het werk,of je gaat iets anders studeren ,op eigen kosten.ik heb het toen los gelaten,ze mocht alles ,behalve thuis op de bank hangen en niks doen.
ze heeft 10 maanden gewerkt en dat beviel ook niet.( een leuke baan zonder diploma,s is moeilijk te vinden)Toen viel het kwartje: *als ik dus een léuke baan wil moet ik daar iets voor doen*.in september is ze aan een nieuwe vierjarige studie begonnen,en tot nu toe is ze enthousiast,heeft het gevoel dat ze op haar plek zit,en gaat er helemaal voor.Soms duurt het even voor het kwartje valt,maar mijn ervaring is dat het uiteindelijk goed komt.

Lhena
18-10-2009 om 10:51
Loslaten is zo moeilijk
Loslaten is zo moeilijk vind ik. Je hebt als ouder graag alles nog onder controle, althans ik dan toch. Dat vind ik echt het moeilijkste stuk van de hele opvoeding... En wij hebben een echte puber in huis, ze komt zo uit de boekjes! Een schoolvoorbeeld van rebellerende puber. Niet echt stout, maar tegenspreken, rare kledij dragen, altijd willen discussiëren, zwart/wit kijken, zich altijd in alles benadeeld voelen... Ik vind het zo vermoeiend! Herkenbaar voor iemand?

sus-anne
18-10-2009 om 11:11
Lhena
ik herken het gedrag van je puber wel,daar is niet zoveel bijzonders aan,aangezien zij een púber is.
wat ik zo jammer vind is dat jij,als moeder het allemaal zo negatief ziet.
probeer eens op een andere manier naar je dochter te kijken,benadruk de positieve dingen eens,probeer die controle eens los te laten,je kind ,jouw eigen prachtige lieve dochter ,is bezig zich los te maken van haar ouders,zij is bezig zich te ontwikkelen tot een uniek volwassen mens.
maar jij probeert uit alle macht dit tegen te houden,door alles negatief te maken,door de controle te willen houden.
en dát maakt het voor jou moeilijk én vermoeiend.
verwacht van je puber niet dat zij op korte termijn opeens geen puber meer is,maar probeer hier zélf anders naar te kijken en hier anders mee om te gaan.

Lhena
18-10-2009 om 12:01
Sus-anne
Sus-anne,
ja, je hebt best wel gelijk. Ik zie voortdurend de negatieve dingen, ben voortdurend ongerust, zit de hele tijd op haar kap...
Ik ga het echt doen, vanaf nu! Haar positieve dingen benadrukken en alles positief te zien.
Bedankt voor je bericht, ik had het nodig.
Groetjes!

sus-anne
18-10-2009 om 12:56
Lhena
goed dat je het inziet Lhena,je zal ervaren,als je het op deze manier gaat bekijken,dat je zelfs met je puber heel veel leuke momenten zal hebben,dat je weer van je dochter kan genieten.
succes er mee!

Sanneman
19-10-2009 om 00:04
Proberen?!
Mijn vriendin heeft hetzelfde probleem gehad. Zij heeft, via Marktplaats, een student gevonden die bijles geeft voor 10 euro per uur. Zij komt 2 uur per week en neemt van alles met hem door. De weerstand van eerst vreselijk, maar ze heeft doorgezet, met goed resultaat.
Ben het eens met een aantal reacties, maar het is natuurlijk toch zo dat de meeste pubers NIET naar de toekomst kijken en gewoon op dit moment de dingen die te moeilijk zijn (lijkt mij relatief; het kan te moeilijk zijn het kan ook gemakzucht zijn) makkelijk willen laten vallen. Als ouder moet je toch proberen eruit te halen wat er in zit. Slechte resultaten motiveren natuurlijk niet. Betere cijfers uiteindelijk wel (althans de kans is groot).
Misschien is het een optie?
In ieder geval sterkte ermee!

yelle
19-10-2009 om 14:29
Misschien té moeilijk?
Hier dochter van 13 die vorig jaar niets bakte van frans.Ze had een onvoldoende,maar kreeg een A-attest omdat ze op school wisten dat ze haar best deed,maar het haar niet lukte.Momenteel gaat het frans wat vlotter,heeft ook een andere leerkracht.Wie weet speelt dit ook wel mee?
Zet je dochter niet teveel onder druk,want dat zal het alleen maar erger worden.Onze dochter doet erg haar best om de theorievakken onder de knie te krijgen en dat lukt wel.Af en toe wel eens een onvoldoende,maar daar maken we hier zeker geen drama van.We sporen haar dan aan om het volgende keer beter te doen.Soms ook wel eens boze reactie hierop,maar we gaan daar niet op in.
Onlangs gesprek gehad met de leerkracht,omdat wij denken dat ze misschien in een wat té hoge richting zit,maar volgens die lerares kan ze het best wel aan.
Toch hebben we nu al besloten om haar volgend jaar van richting te veranderen.Het heeft geen zin je kind onnodig onder druk te zetten.
Praat eens met haar hoofdleerkracht.

Maylise
19-10-2009 om 17:35
Kunnen of willen
Als het vak gewoon erg moeilijk voor haar is dan zou ik in elk geval niet boos worden of zo. Maar als ze gewoon niet haar best doet of er niks voor wilt doen dan vind ik dat je best boos mag worden en gewoon mag eisen dat ze haar huiswerk doet. Het is uiteindelijk voor haar toekomst.
Maylise