Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-06-2011 om 15:47
Mijn zoon van 13 is een heel erg lieve rustige jongen, maar sinds hij in de pubertijd zit is hij zoo lamlendig. Hij heeft nergens zin in, en hij lijkt altijd moe. Het enige wat hem interesseert zijn computergames. Wanneer hij dat niet meer van mij mag leest hij. Hij gaat braaf naar sport, maar niet van harte. Hij groeit erg snel de laatste tijd en hij gaat uit zichzelf op tijd naar bed, om 21:00 slaapt hij vaak al. Ik vraag me af of het nu goed is om hem veel mee te slepen en te stimuleren, of dat ik dat juist niet moet doen, hij vindt dat namelijk echt niet leuk. Ook huiswerk maakt hij liever niet, terwijl hij erg slim is. Hij lijkt niet erg gelukkig. Heeft iemand tips hoe je hier het beste mee om kunt gaan?
05-06-2011 om 19:34
Concentreren op 1 ding
Wat hij met zijn vrije tijd doet zou ik even loslaten. Je geeft zelf al aan dat hij stevig groeit, zijn energie gaat hier nu blijkbaar meer heen dan naar andere zaken. Op = op zou je kunnen stellen. Hij heeft waarschijnlijk écht de fut niet voor allerlei 'leuks'. Ik zou hem dus wel aanspreken op de schoolse zaken, maar hem verder lekker met rust laten.
05-06-2011 om 21:05
Uitslapen
Uitslapen doet hij eigenlijk niet echt. Dus dat is het punt niet. Wanneer is het moment dat je er hulp bij moet halen? Zou het vreemd zijn om hiermee naar de huisarts te gaan?
05-06-2011 om 21:33
Boek?
Als je niet zeker weet of bepaald gedrag bij de puberteit hoort of niet zou je er eigenlijk eens een goed boek over moeten lezen. Mocht je daarna nog steeds het gevoel hebben dat het niet normaal is zou ik zeker naar de dokter gaan.
05-06-2011 om 21:59
Huisarts
Lamlendig is wel normaal, maar altijd moe is dat volgens mij niet. En om 21.00 uit zichzelf naar bed gaan is ook niet iets wat ik herken.
Heb je het al eens met hem gehad over al die dingen die je noemt? Toen mijn dochter 13/14 was dacht ik dat ze ongelukkig was, omdat ze alleen maar klaagde en nergens zin in leek te hebben, maar toen ik het er met haar over had kon ze het allemaal enorm nuanceren en het ging uiteindelijk ook vanzelf over.
Verder vind ik dat je ook best naar de huisarts kunt om er met hem eens van gedachten over te wisselen.
05-06-2011 om 22:52
Ja naar huisarts
pubers hier hadden soms bloedarmoede, pfeiffer of andere chronische ontstekingen. Soms waren ze ook gewoon lamlendig Maar dat om 21.00 spontaan naar bed herken ik absoluut niet bij gewone pubermalaise. Goed om iets lichamelijks uit te laten sluiten.